Decyzja wykonawcza 2018/743 w sprawie projektu pilotażowego mającego na celu wdrożenie przepisów o współpracy administracyjnej określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 za pomocą systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2018/743
z dnia 16 maja 2018 r.
w sprawie projektu pilotażowego mającego na celu wdrożenie przepisów o współpracy administracyjnej określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 za pomocą systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1024/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie współpracy administracyjnej za pośrednictwem systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym i uchylające decyzję Komisji 2008/49/WE ("rozporządzenie w sprawie IMI") 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) System wymiany informacji na rynku wewnętrznym ("IMI"), ustanowiony rozporządzeniem (UE) nr 1024/2012, jest aplikacją dostępną za pośrednictwem internetu, którą Komisja opracowała we współpracy z państwami członkowskimi, aby wesprzeć je w praktycznym wdrażaniu określonych w aktach Unii wymogów w zakresie wymiany informacji, poprzez udostępnienie scentralizowanego mechanizmu komunikacji służącego usprawnieniu wymiany informacji i świadczeniu wzajemnej pomocy w wymiarze transgranicznym.

(2) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 2  ustanowiono przepisy o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych oraz przepisy o swobodnym przepływie danych osobowych. Określono w nim procedury współpracy administracyjnej pomiędzy organami nadzorczymi, między organami nadzorczymi a Europejską Radą Ochrony Danych ("Rada") oraz, w stosownych przypadkach, z Komisją. IMI mógłby stanowić skuteczne narzędzie we wdrażaniu przepisów wykonawczych dotyczących współpracy administracyjnej określonych w rozporządzeniu (UE) 2016/679. Konieczne jest zatem zrealizowanie projektu pilotażowego, o którym mowa w art. 4 rozporządzenia (UE) nr 1024/2012.

(3) W przypadkach gdy państwa członkowskie wyznaczyły, zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2016/679, organ nadzorczy pełniący funkcję pojedynczego punktu kontaktowego, taki punkt kontaktowy powinien również zostać uznany za właściwy organ do celów niniejszego projektu pilotażowego.

(4) W celu zapewnienia spójnego stosowania przepisów rozporządzenia (UE) 2016/679, określających współpracę między organami nadzorczymi, Komisją i Radą, IMI powinien zapewniać przechowywanie wszystkich danych istotnych z punktu widzenia wymiany informacji. IMI powinien umożliwiać organom nadzorczym ponowne wykorzystywanie takich danych do celów dalszego przetwarzania w ramach wymiany informacji na podstawie art. 56 oraz 60-66 rozporządzenia (UE) 2016/679.

(5) IMI powinien zapewniać funkcjonalność, która umożliwia Europejskiej Radzie Ochrony Danych wymianę dokumentów i informacji zgodnie z art. 70 ust. 1 lit. d)-k), m) i x) rozporządzenia (UE) 2016/679, co jest niezbędne do zapewnienia spójnego i terminowego rozpatrywania spraw.

(6) Zgodnie z art. 4 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1024/2012 Komisja przedstawia Parlamentowi Europejskiemu i Radzie ocenę wyników projektu pilotażowego. Należy określić datę, do której należy przedstawić taką ocenę.

(7) Rozporządzenie (UE) 2016/679 będzie obowiązywać od dnia 25 maja 2018 r. Niniejsza decyzja powinna zatem być stosowana od tego samego dnia.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu utworzonego na mocy art. 24 rozporządzenia (UE) nr 1024/2012,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Projekt pilotażowy

Art. 56, 60-66 oraz art. 70 ust. 1 lit. d)-k), m) i x) rozporządzenia (UE) 2016/679 są przedmiotem projektu pilotażowego mającego na celu wdrożenie przepisów o współpracy administracyjnej, określonych w tych artykułach, za pomocą systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym ("IMI").

Artykuł  2

Właściwe organy

Do celów projektu pilotażowego za właściwe organy uznaje się organy nadzorcze, o których mowa w art. 51 rozporządzenia (UE) 2016/679, oraz Europejską Radę Ochrony Danych, o której mowa w art. 68 rozporządzenia (UE) 2016/679 ("Rada").

Artykuł  3

Współpraca administracyjna między organami nadzorczymi

1. 
Do celów art. 56 rozporządzenia (UE) 2016/679 IMI zapewnia w szczególności następujące podstawowe funkcje techniczne:
a)
inicjowanie konsultacji służącej określeniu wiodącego organu nadzorczego oraz wszelkich innych zainteresowanych organów nadzorczych w związku z danym transgranicznym przetwarzaniem;
b)
zawiadamianie o zamiarze udziału w konsultacji przewidzianej w lit. a);
c)
zawiadamianie o zamiarze zajęcia się sprawą na szczeblu lokalnym;
d)
zawiadamianie o zamiarze wiodącego organu co do zajęcia się lub niezajmowania się sprawą.
2. 
Do celów art. 60 rozporządzenia (UE) 2016/679 IMI zapewnia w szczególności następujące podstawowe funkcje techniczne:
a)
zawiadamianie o konsultacji na temat projektu decyzji oraz inicjowanie takiej konsultacji;
b)
zawiadamianie o konsultacji na temat zmienionego projektu decyzji oraz inicjowanie takiej konsultacji;
c)
zawiadamianie o zamiarze udziału w konsultacjach przewidzianych w lit. a) i b), w tym zawiadamianie o mających znaczenie dla sprawy i uzasadnionych sprzeciwach;
d)
zawiadamianie o przyjętej decyzji.
3. 
Do celów art. 61 rozporządzenia (UE) 2016/679 IMI zapewnia w szczególności następujące podstawowe funkcje techniczne:
a)
występowanie z wnioskiem o wzajemną pomoc ze strony innego organu nadzorczego w formie informacji lub środków nadzorczych;
b)
udzielanie odpowiedzi na wniosek o wzajemną pomoc, w tym akceptację lub - w wyjątkowych przypadkach - odmowę przychylenia się do wniosku;
c)
zawiadamianie o postępach i wynikach środków wprowadzonych w odpowiedzi na wniosek;
d)
zawiadamianie o wszelkich aspektach związanych z kosztami.
4. 
Do celów art. 62 rozporządzenia (UE) 2016/679 IMI zapewnia w szczególności następujące podstawowe funkcje techniczne:
a)
zapraszanie do udziału we wspólnych operacjach, w tym we wspólnych postępowaniach i wspólnych działaniach egzekucyjnych.
b)
zawiadamianie o wniosku dotyczącym uczestnictwa lub braku uczestnictwa we wspólnej operacji;
c)
zawiadamianie o zgodzie na przeprowadzenie wspólnej operacji.
Artykuł  4

Współpraca administracyjna między organami nadzorczymi, Radą i Komisją

1. 
Do celów art. 64 rozporządzenia (UE) 2016/679 IMI zapewnia w szczególności następujące podstawowe funkcje techniczne:
a)
składanie wniosku o wydanie przez Radę opinii na temat:
(i)
projektu decyzji właściwego organu nadzorczego dotyczącej któregokolwiek ze środków wymienionych w art. 64 ust. 1;
(ii)
sprawy o zasięgu ogólnym;
(iii)
sprawy wywołującej skutki w więcej niż jednym państwie członkowskim;
b)
zawiadamianie o projekcie opinii Rady;
c)
zawiadamianie dotyczące wniosku, w szczególności projektu opinii Rady;
d)
zawiadamianie o ostatecznej opinii wydanej przez Radę;
e)
zawiadamianie o zamiarze zastosowania się lub niezastosowania się do opinii Rady oraz - w stosownych przypadkach - wprowadzenia zmian w projekcie decyzji i przekazania zmienionego projektu decyzji.
2. 
Do celów art. 65 rozporządzenia (UE) 2016/679 IMI zapewnia w szczególności następujące podstawowe funkcje techniczne:
a)
składanie wniosku o wydanie wiążącej decyzji przez Radę, jeżeli:
(i)
zainteresowany organ nadzorczy zwrócił uwagę na mający znaczenie dla sprawy i uzasadniony sprzeciw wobec projektu decyzji organu wiodącego, a organ wiodący odrzucił taki mający znaczenie dla sprawy i uzasadniony sprzeciw jako niemający znaczenia dla sprawy bądź nieuzasadniony zgodnie z art. 60 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2016/679;
(ii)
panują sprzeczne opinie co do tego, który z organów nadzorczych, których sprawa dotyczy, jest właściwy względem głównej jednostki organizacyjnej;
(iii)
właściwy organ nadzorczy nie zwraca się do Rady o opinię w przypadkach, o których mowa w art. 64 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/679;
(iv)
właściwy organ nadzorczy nie stosuje się do opinii Rady wydanej na podstawie art. 64 rozporządzenia (UE) 2016/679;
b)
zawiadamianie o projekcie wiążącej decyzji Rady;
c)
zawiadamianie dotyczące wniosku, w szczególności wiążącej decyzji Rady;
d)
zawiadamianie o wiążącej decyzji przyjętej przez Radę;
e)
zawiadamianie o tym, że organ nadzorczy powiadomił, odpowiednio, administratora lub podmiot przetwarzający oraz osoby, których dane dotyczą, o ostatecznej decyzji oraz dacie powiadomienia.
3. 
Do celów art. 66 rozporządzenia (UE) 2016/679 IMI zapewnia w szczególności następujące podstawowe funkcje techniczne:
a)
zawiadamianie o środkach tymczasowych i powodach ich przyjęcia;
b)
składanie wniosku o pilne wydanie przez Radę opinii lub decyzji;
c)
zawiadamianie o projekcie opinii lub projekcie decyzji Rady;
d)
zawiadamianie dotyczące wniosku, w szczególności projektu opinii lub projektu decyzji Rady;
e)
zawiadamianie o ostatecznej opinii lub ostatecznej decyzji Rady;
f)
zawiadamianie o zamiarze zastosowania się lub niezastosowania się do opinii Rady oraz - w stosownych przypadkach - wprowadzenia zmian w projekcie decyzji;
g)
zawiadamianie o tym, że organ nadzorczy powiadomił zainteresowane strony o decyzji.
Artykuł  5

Przechowywanie i ponowne wykorzystywanie danych do celów późniejszego przetwarzania

IMI zapewnia przechowywanie danych przetwarzanych podczas wymiany informacji na podstawie art. 56 oraz 60-66 rozporządzenia (UE) 2016/679. Jeżeli takie dane są niezbędne do późniejszego przetwarzania na podstawie tych artykułów, IMI umożliwia ponowne wykorzystanie przechowywanych danych.

Artykuł  6

Zapewnienie spójnego stosowania rozporządzenia (UE) 2016/679

IMI zapewnia funkcjonalność, która umożliwia Radzie wymianę dokumentów i informacji, o których mowa w art. 70 ust. 1 lit. d)-k), m) i x) rozporządzenia (UE) 2016/679.

Artykuł  7

Ocena

Ocenę wyników projektu pilotażowego, o której mowa w art. 4 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1024/2012, przedkłada się Parlamentowi Europejskiemu i Radzie do dnia 31 grudnia 2021 r.

Artykuł  8

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 25 maja 2018 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 16 maja 2018 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 316 z 14.11.2012, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.123.115

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2018/743 w sprawie projektu pilotażowego mającego na celu wdrożenie przepisów o współpracy administracyjnej określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 za pomocą systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym
Data aktu: 16/05/2018
Data ogłoszenia: 18/05/2018
Data wejścia w życie: 25/05/2018, 07/06/2018