Rozporządzenie wykonawcze 2018/724 w sprawie niektórych środków polityki handlowej dotyczących niektórych produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2018/724
z dnia 16 maja 2018 r.
w sprawie niektórych środków polityki handlowej dotyczących niektórych produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 654/2014 z dnia 15 maja 2014 r. dotyczące wykonywania praw Unii w zakresie stosowania i egzekwowania zasad handlu międzynarodowego 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 8 marca 2018 r. Stany Zjednoczone Ameryki ("Stany Zjednoczone") przyjęły środki ochronne w formie podwyżki ceł na przywóz niektórych produktów ze stali i aluminium, obowiązujące od dnia 23 marca 2018 r. i na czas nieokreślony. W dniu 22 marca wejście w życie podwyżki ceł w odniesieniu do Unii Europejskiej odroczono do dnia 1 maja 2018 r.

(2) Niezależnie od określenia tych środków przez Stany Zjednoczone środkami bezpieczeństwa, stanowią one w istocie środki ochronne. Polegają one na działaniu zaradczym, które zaburza równowagę koncesji i zobowiązań wynikających z Porozumienia Światowej Organizacji Handlu ("WTO") i ogranicza przywóz w celu ochrony przemysłu krajowego przed zagraniczną konkurencją i w trosce o rozwój handlowy przedmiotowego sektora. Wyjątki ze względów bezpieczeństwa przewidziane w Układzie ogólnym w sprawie taryf celnych i handlu z 1994 r. ("GATT z 1994 r.") nie mają zastosowania do tego rodzaju środków ochronnych ani ich nie uzasadniają i nie mają wpływu na prawo do przywrócenia równowagi zgodnie z odpowiednimi postanowieniami Porozumienia WTO.

(3) Porozumienie WTO w sprawie środków ochronnych przewiduje prawo każdego z eksportujących państw dotkniętych środkiem ochronnym do zawieszenia stosowania koncesji lub innych zobowiązań o zasadniczo równoważnych skutkach handlowych względem członka WTO stosującego środek ochronny, pod warunkiem że nie uda się wypracować zadowalającego rozwiązania w drodze konsultacji i że Rada WTO ds. Handlu Towarami nie zgłosi sprzeciwu.

(4) Konsultacje między Stanami Zjednoczonymi a Unią, przewidziane w art. 8 i 12.3 Porozumienia WTO w sprawie środków ochronnych, nie przyniosły zadowalającego rozwiązania 2 .

(5) Zawieszenie przez Unię zasadniczo równoważnych koncesji lub innych zobowiązań powinno wejść w życie po upływie 30 dni od powiadomienia o takim zawieszeniu Rady ds. Handlu Towarami, o ile Rada ta nie wyraziła sprzeciwu. Porozumienie WTO przewiduje wykonywanie prawa do zawieszenia: a) niezwłocznie, pod warunkiem że środek ochronny nie został wprowadzony w następstwie bezwzględnego wzrostu przywozu lub nie jest zgodny z odpowiednimi postanowieniami Porozumienia WTO, lub b) po upływie okresu trzech lat od rozpoczęcia stosowania środka ochronnego.

(6) Komisja wykonuje prawo do zawieszenia stosowania zasadniczo równoważnych koncesji lub innych zobowiązań, aby zrównoważyć koncesje lub inne zobowiązania w stosunkach handlowych z państwami trzecimi, na podstawie art. 4 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 654/2014. Odpowiednie działania mają formę środków polityki handlowej, które mogą obejmować, między innymi, zawieszenie koncesji celnych oraz nałożenie nowych lub wyższych ceł.

(7) Przy opracowywaniu i dokonywaniu wyboru odpowiednich środków polityki handlowej Komisja stosuje obiektywne kryteria zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. c) oraz art. 4 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 654/2014, w tym w stosownych przypadkach uwzględnia proporcjonalność wszystkich środków, możliwości poprawy dzięki nim sytuacji sektorów przemysłu unijnego, których dotyczą środki ochronne, oraz cel, jakim jest ograniczenie do minimum negatywnych skutków gospodarczych dla Unii, w tym również w przypadku ważnych surowców.

(8) Zgodnie z art. 9 rozporządzenia (UE) nr 654/2014 Komisja umożliwiła zainteresowanym stronom wyrażenie opinii i przedstawienie informacji dotyczących interesu gospodarczego Unii w tym zakresie 3 .

(9) Środki ochronne Stanów Zjednoczonych mogą mieć znaczne negatywne skutki gospodarcze dla dotkniętych nimi sektorów przemysłu unijnego. Środki te mogłyby znacznie ograniczyć unijny wywóz produktów stalowych i aluminiowych do Stanów Zjednoczonych. Podlegający tym środkom unijny przywóz do Stanów Zjednoczonych odpowiednich produktów ze stali i aluminium w 2017 r. miał wartość co najmniej 6,41 mld EUR (z czego 5,30 mld EUR stanowił łączny przywóz stali, a 1,11 mld EUR - łączny przywóz aluminium).

(10) W związku z tym zawieszenie koncesji handlowych na niektóre produkty do poziomu, który odzwierciedla kwotę, jaka wynikałaby z zastosowania przez Stany Zjednoczone ceł na przywóz z Unii do Stanów Zjednoczonych produktów ze stali i aluminium, i który nie przekracza tej kwoty, stanowi odpowiednie do sytuacji zawieszenie stosowania koncesji handlowych o zasadniczo równoważnych skutkach, zgodnie z Porozumieniem WTO w sprawie środków ochronnych.

(11) Komisja może następnie, w oddzielnym akcie wykonawczym, podjąć decyzję o wdrożeniu takiego zawieszenia stosowania koncesji handlowych, w razie potrzeby lub w zakresie, jaki uzna za niezbędny, poprzez nałożenie dodatkowych ceł na niektóre produkty pochodzące ze Stanów Zjednoczonych przywożone do Unii. Komisja powinna podjąć decyzję w sprawie zakresu stosowania, która będzie również uwzględniać wymogi dotyczące harmonogramu opisane w motywie (5), w zależności od tego, czy Stany Zjednoczone wyłączą niektóre produkty lub przedsiębiorstwa ze stosowania wobec nich środków ochronnych.

(12) 4  Przy uwzględnieniu wymogów dotyczących harmonogramu, opisanych w motywie 5, dodatkowe cła powinny być stosowane, w razie potrzeby lub w niezbędnym zakresie, w dwóch etapach. Na pierwszym etapie cła ad valorem w maksymalnych stawkach 10 % i 25 % na przywóz produktów wymienionych w załączniku I mogą być stosowane bezzwłocznie i do czasu, aż Stany Zjednoczone przestaną stosować środki ochronne w stosunku do produktów z Unii.

(13) Całkowita kwota należności celnych ad valorem na pierwszym etapie odzwierciedla podwyżkę stawek celnych Stanów Zjednoczonych w wysokości 25 % na przywóz "wyrobów płaskich ze stali węglowej i stali stopowej" oraz "wyrobów długich ze stali węglowej i stali stopowej" 5  z Unii do Stanów Zjednoczonych (2,83 mld EUR całkowitej wartości unijnego przywozu do Stanów Zjednoczonych w 2017 r.). Są to wyroby ze stali, w stosunku do których środki ochronne Stanów Zjednoczonych nie zostały wprowadzone w następstwie bezwzględnego wzrostu przywozu.

(14) Na drugim etapie kolejne dodatkowe cła ad valorem w maksymalnej stawce 10 %, 25 %, 35 % i 50 % na przywóz produktów wymienionych w załączniku II mogą być stosowane od dnia 23 marca 2021 r. - lub wcześniej, jeżeli przed tą datą Organ Rozstrzygania Sporów WTO wyda orzeczenie, że środki ochronne Stanów Zjednoczonych są niezgodne z odpowiednimi postanowieniami Porozumienia WTO, lub zostanie powiadomiony o orzeczeniu o tej treści - do czasu, aż środki ochronne Stanów Zjednoczonych przestaną obowiązywać.

(15) Całkowita kwota należności celnych ad valorem na drugim etapie odzwierciedla podwyżkę stawek celnych Stanów Zjednoczonych w wysokości 10 % na przywóz produktów aluminiowych 6  oraz podwyżkę w wysokości 25 % na przywóz "rur i przewodów rurowych ze stali węglowej i stali stopowej", "półproduktów ze stali węglowej i stali stopowej" i "produktów ze stali nierdzewnej" 7  z Unii do Stanów Zjednoczonych (3,58 mld EUR całkowitej wartości unijnego przywozu do Stanów Zjednoczonych w 2017 r., z czego 2,47 mld EUR stanowi przywóz stali, a 1,11 mld EUR - przywóz aluminium). Są to produkty, w przypadku których najwyraźniej nastąpił bezwzględny wzrost przywozu.

(16) Środki polityki handlowej i produkty nimi objęte zostały wybrane zgodnie z kryteriami określonymi w art. 4 ust. 2 lit. c) i ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 654/2014.

(17) Nie przekraczając wartości unijnego przywozu dotkniętego środkami ochronnymi Stanów Zjednoczonych, jak opisano w motywach 9 i 10, środki polityki handlowej są proporcjonalne do skutków środków ochronnych Stanów Zjednoczonych i nie są nadmierne. Należy również podkreślić, że początkowo objęta nimi zostanie jedynie niewielka część całkowitej dostępnej wartości, jak opisano w motywach 12 i 13.

(18) Środki polityki handlowej powinny złagodzić negatywne skutki dla unijnego przemysłu stalowego i aluminiowego dotkniętego środkami ochronnymi Stanów Zjednoczonych.

(19) Środki polityki handlowej powinny mieć zastosowanie do przywozu produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych, od których dostaw Unia nie jest zasadniczo uzależniona. Środki polityki handlowej mogą mieć również zastosowanie w odniesieniu do przemysłu stalowego i aluminiowego. Takie podejście pozwala - na ile to możliwe - uniknąć negatywnego wpływu na różne podmioty na rynku unijnym, w tym na konsumentów.

(20) Produkty, dla których pozwolenie na przywóz zawierające zwolnienie z cła lub jego redukcję zostało wydane przed datą wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, nie podlegają dodatkowym cłom.

(21) Produkty, dla których importerzy mogą przedstawić dowody na to, że zostały wywiezione ze Stanów Zjednoczonych do Unii Europejskiej przed datą zastosowania dodatkowych ceł, nie podlegają dodatkowym cłom.

(22) Niniejsze rozporządzenie pozostaje bez uszczerbku dla kwestii zgodności środków ochronnych Stanów Zjednoczonych z odpowiednimi postanowieniami Porozumienia WTO.

(23) W świetle terminów obowiązujących w ramach WTO i z uwagi na wstępny charakter niniejszego aktu, powinien on wejść w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

(24) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Barier Handlowych ustanowionego na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/1843 8 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Komisja natychmiast, a w każdym razie nie później niż do dnia 18 maja 2018 r., pisemnie powiadamia Radę WTO ds. Handlu Towarami, że w przypadku braku sprzeciwu ze strony Rady ds. Handlu Towarami Unia zawiesza, od dnia 20 czerwca 2018 r., stosowanie w handlu ze Stanami Zjednoczonymi koncesji celnych wynikających z układu GATT z 1994 r. w odniesieniu do produktów wymienionych w załączniku I i załączniku II, tak aby umożliwić zastosowanie dodatkowych ceł na przywóz tych produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych.

Artykuł  2

Stosowanie dodatkowych ceł na te produkty, w drodze późniejszego aktu wykonawczego Komisji, odbywa się w ramach następujących parametrów i przy uwzględnieniu ewentualnych późniejszych wyłączeń przez Stany Zjednoczone niektórych produktów lub przedsiębiorstw ze stosowania wobec nich środków ochronnych:

a) 9
 na pierwszym etapie dodatkowe cło ad valorem w maksymalnych stawkach 10 % i 25 % może być stosowane na przywóz produktów wymienionych w załączniku I od dnia 20 czerwca 2018 r.;
b)
na drugim etapie kolejne dodatkowe cło ad valorem w maksymalnej stawce 10 %, 25 %, 35 % lub 50 % może być stosowane na przywóz produktów wymienionych w załączniku II:
-
od dnia 23 marca 2021 r., lub
-
od piątego dnia następującego po dniu wydania przez Organ Rozstrzygania Sporów WTO orzeczenia, że środki ochronne Stanów Zjednoczonych są niezgodne z odpowiednimi postanowieniami Porozumienia WTO, lub przekazaniu powiadomienia temu organowi o orzeczeniu o tej treści, jeżeli nastąpi to wcześniej. W ostatnim przypadku Komisja opublikuje w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej zawiadomienie wskazujące datę wydania takiego orzeczenia lub przekazania powiadomienia o takim orzeczeniu.
Artykuł  3

Zawieszenie przewidziane w art. 1 może być wykonywane, dopóki Stany Zjednoczone stosują lub ponownie będą stosowały środki ochronne w sposób, który miałby skutki dla produktów pochodzących z Unii, oraz w zakresie, w jakim czynią to Stany Zjednoczone. Komisja opublikuje w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej zawiadomienie wskazujące datę zaprzestania przez Stany Zjednoczone stosowania środków ochronnych.

Artykuł  4
1. 
Produkty wymienione w załącznikach, dla których pozwolenie na przywóz zawierające zwolnienie z cła lub jego redukcję zostało wydane przed datą wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, nie podlegają dodatkowym cłom.
2. 
Produkty wymienione w załącznikach, w odniesieniu do których importerzy mogą przedstawić dowody na to, że zostały wywiezione ze Stanów Zjednoczonych do Unii przed dniem zastosowania dodatkowego cła w odniesieniu do danego produktu, nie podlegają cłu dodatkowemu.
Artykuł  5

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 16 maja 2018 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I  10  

Produkty, które mogą podlegać dodatkowym cłom od dnia 20 czerwca 2018 r.

Kod CN w 2018 r. (1) Cło dodatkowe
0710 40 00 25 %
0711 90 30 25 %
0713 33 90 25 %
1005 90 00 25 %
1006 30 21 25 %
1006 30 23 25 %
1006 30 25 25 %
1006 30 27 25 %
1006 30 42 25 %
1006 30 44 25 %
1006 30 46 25 %
1006 30 48 25 %
1006 30 61 25 %
1006 30 63 25 %
1006 30 65 25 %
1006 30 67 25 %
1006 30 92 25 %
1006 30 94 25 %
1006 30 96 25 %
1006 30 98 25 %
1006 40 00 25 %
1904 10 30 25 %
1904 90 10 25 %
2001 90 30 25 %
2004 90 10 25 %
2005 80 00 25 %
2008 11 10 25 %
2009 12 00 25 %
2009 19 11 25 %
2009 19 19 25 %
2009 19 91 25 %
2009 19 98 25 %
2009 81 11 25 %
2009 81 19 25 %
2009 81 31 25 %
2009 81 59 25 %
2009 81 95 25 %
2009 81 99 25 %
2208 30 11 25 %
2208 30 19 25 %
2208 30 82 25 %
2208 30 88 25 %
2402 10 00 25 %
2402 20 10 25 %
2402 20 90 25 %
2402 90 00 25 %
2403 11 00 25 %
2403 19 10 25 %
2403 19 90 25 %
2403 91 00 25 %
2403 99 10 25 %
2403 99 90 25 %
3304 20 00 25 %
3304 30 00 25 %
3304 91 00 25 %
6109 10 00 25 %
6109 90 20 25 %
6109 90 90 25 %
6203 42 31 25 %
6203 42 90 25 %
6203 43 11 25 %
6204 62 31 25 %
6204 62 90 25 %
6302 31 00 25 %
6403 59 95 25 %
7210 12 20 25 %
7210 12 80 25 %
7219 12 10 25 %
7219 12 90 25 %
7219 13 10 25 %
7219 13 90 25 %
7219 32 10 25 %
7219 32 90 25 %
7219 33 10 25 %
7219 33 90 25 %
7219 34 10 25 %
7219 34 90 25 %
7219 35 90 25 %
7222 20 11 25 %
7222 20 21 25 %
7222 20 29 25 %
7222 20 31 25 %
7222 20 81 25 %
7222 20 89 25 %
7222 40 10 25 %
7222 40 50 25 %
7222 40 90 25 %
7223 00 11 25 %
7223 00 19 25 %
7223 00 91 25 %
7226 92 00 25 %
7228 30 20 25 %
7228 30 41 25 %
7228 30 49 25 %
7228 30 61 25 %
7228 30 69 25 %
7228 30 70 25 %
7228 30 89 25 %
7228 50 20 25 %
7228 50 40 25 %
7228 50 69 25 %
7228 50 80 25 %
7229 90 20 25 %
7229 90 50 25 %
7229 90 90 25 %
7301 20 00 25 %
7304 31 20 25 %
7304 31 80 25 %
7304 41 00 25 %
7306 30 11 25 %
7306 30 19 25 %
7306 30 41 25 %
7306 30 49 25 %
7306 30 72 25 %
7306 30 77 25 %
7306 30 80 25 %
7306 40 20 25 %
7306 40 80 25 %
7307 11 10 25 %
7307 11 90 25 %
7307 19 10 25 %
7307 19 90 25 %
7308 30 00 25 %
7308 40 00 25 %
7308 90 51 25 %
7308 90 59 25 %
7308 90 98 25 %
7309 00 10 25 %
7309 00 51 25 %
7309 00 59 25 %
7310 29 10 25 %
7310 29 90 25 %
7311 00 13 25 %
7311 00 19 25 %
7311 00 99 25 %
7314 14 00 25 %
7314 19 00 25 %
7314 49 00 25 %
7315 11 10 25 %
7315 11 90 25 %
7315 12 00 25 %
7315 19 00 25 %
7315 89 00 25 %
7315 90 00 25 %
7318 14 10 25 %
7318 14 91 25 %
7318 14 99 25 %
7318 16 40 25 %
7318 16 60 25 %
7318 16 92 25 %
7318 16 99 25 %
7321 11 10 25 %
7321 11 90 25 %
7322 90 00 25 %
7323 93 00 25 %
7323 99 00 25 %
7324 10 00 25 %
7325 10 00 25 %
7325 99 10 25 %
7325 99 90 25 %
7326 90 30 25 %
7326 90 40 25 %
7326 90 50 25 %
7326 90 60 25 %
7326 90 92 25 %
7326 90 96 25 %
7606 11 10 25 %
7606 11 91 25 %
7606 12 20 25 %
7606 12 92 25 %
7606 12 93 25 %
8711 40 00 25 %
8711 50 00 25 %
8903 91 10 25 %
8903 91 90 25 %
8903 92 10 25 %
8903 92 91 25 %
8903 92 99 25 %
8903 99 10 25 %
8903 99 91 25 %
8903 99 99 25 %
9504 40 00 10 %
(1) Kody nomenklatury pochodzą z Nomenklatury scalonej określonej w art. 1 ust. 2 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.U. L 256 z 7.9.1987, s. 1) i zawartej w załączniku I do tego rozporządzenia, obowiązującej w momencie publikacji niniejszego rozporządzenia i odpowiednio zmienionej kolejnymi aktami ustawodawczymi, w tym ostatnio rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/1925 z dnia 12 października 2017 r. zmieniającym załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.U. L 282 z 31.10.2017, s. 1).

ZAŁĄCZNIK  II

Produkty, które mogą podlegać kolejnym dodatkowym cłom od dnia 23 marca 2021 r. lub po stwierdzeniu niezgodności środków ochronnych USA z postanowieniami WTO

Kod CN w 2018 r. (1) Cło dodatkowe
2008 93 11 25 %
2008 93 19 25 %
2008 93 29 25 %
2008 93 91 25 %
2008 93 93 25 %
2008 93 99 25 %
2208 30 11 25 %
2208 30 19 25 %
2208 30 82 25 %
2208 30 88 25 %
3301 12 10 10 %
3301 13 10 10 %
3301 90 10 10 %
3301 90 30 10 %
3301 90 90 10 %
3302 90 10 10 %
3302 90 90 10 %
3304 10 00 10 %
3305 30 00 10 %
4818 20 10 25 %
4818 20 91 35 %
4818 20 99 25 %
4818 30 00 25 %
4818 50 00 35 %
4818 90 10 25 %
4818 90 90 35 %
5606 00 91 10 %
5606 00 99 10 %
5907 00 00 10 %
5911 10 00 10 %
5911 20 00 10 %
5911 31 11 10 %
5911 31 19 10 %
5911 31 90 10 %
5911 32 11 10 %
5911 32 19 10 %
5911 32 90 10 %
6203 42 11 50 %
6203 42 33 50 %
6203 42 35 50 %
6203 42 51 50 %
6203 42 59 50 %
6203 43 19 50 %
6203 43 31 50 %
6203 43 39 50 %
6203 43 90 50 %
6204 62 11 50 %
6204 62 33 50 %
6204 62 39 50 %
6204 62 51 50 %
6204 62 59 50 %
6205 30 00 50 %
6301 30 10 50 %
6301 30 90 50 %
6402 19 00 25 %
6402 99 10 50 %
6402 99 31 25 %
6402 99 39 25 %
6402 99 50 25 %
6402 99 91 25 %
6402 99 93 25 %
6402 99 96 25 %
6402 99 98 25 %
6403 59 05 25 %
6403 59 11 25 %
6403 59 31 25 %
6403 59 35 25 %
6403 59 39 25 %
6403 59 50 25 %
6403 59 91 25 %
6403 59 99 25 %
6601 10 00 50 %
6911 10 00 50 %
6911 90 00 50 %
6912 00 21 50 %
6912 00 23 50 %
6912 00 25 50 %
6912 00 29 50 %
6912 00 81 50 %
6912 00 83 50 %
6912 00 85 50 %
6912 00 89 50 %
6913 10 00 50 %
6913 90 10 50 %
6913 90 93 50 %
6913 90 98 50 %
6914 10 00 50 %
6914 90 00 50 %
7005 21 25 25 %
7005 21 30 25 %
7005 21 80 25 %
7007 19 10 10 %
7007 19 20 10 %
7007 19 80 10 %
7007 21 20 10 %
7007 21 80 10 %
7007 29 00 10 %
7009 10 00 25 %
7009 91 00 10 %
7013 28 10 10 %
7013 28 90 10 %
7102 31 00 10 %
7113 11 00 25 %
7113 19 00 25 %
7113 20 00 25 %
7228 50 61 25 %
7326 90 98 10 %
7604 29 90 25 %
7606 11 93 25 %
7606 11 99 25 %
8422 11 00 50 %
8450 11 11 50 %
8450 11 19 50 %
8450 11 90 50 %
8450 12 00 50 %
8450 19 00 50 %
8506 10 11 10 %
8506 10 18 10 %
8506 10 91 10 %
8506 10 98 10 %
8506 90 00 10 %
8543 70 01 50 %
8543 70 02 50 %
8543 70 03 50 %
8543 70 04 50 %
8543 70 05 50 %
8543 70 06 50 %
8543 70 07 50 %
8543 70 08 50 %
8543 70 09 50 %
8543 70 10 50 %
8543 70 30 50 %
8543 70 50 50 %
8543 70 60 50 %
8543 70 90 25 %
8704 21 10 10 %
8704 21 31 10 %
8704 21 39 10 %
8704 21 91 10 %
8704 21 99 10 %
8711 40 00 25 %
8711 50 00 25 %
8901 90 10 50 %
8901 90 90 50 %
8902 00 10 50 %
8902 00 90 50 %
8903 10 10 10 %
8903 10 90 10 %
8903 92 91 25 %
8903 92 99 25 %
9401 61 00 50 %
9401 69 00 50 %
9401 71 00 50 %
9401 79 00 50 %
9401 80 00 50 %
9404 90 10 25 %
9404 90 90 25 %
9405 99 00 25 %
(1) Kody nomenklatury pochodzą z Nomenklatury scalonej określonej w art. 1 ust. 2 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.U. L 256 z 7.9.1987, s. 1) i zawartej w załączniku I do tego rozporządzenia, obowiązującej w momencie publikacji niniejszego rozporządzenia i odpowiednio zmienionej kolejnymi aktami ustawodawczymi, w tym ostatnio rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/1925 z dnia 12 października 2017 r. zmieniającym załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.U. L 282 z 31.10.2017, s. 1).
1 Dz.U. L 189 z 27.6.2014, s. 50.
2 Dnia 16 kwietnia 2018 r. Unia wystąpiła z wnioskiem o przeprowadzenie konsultacji. Porozumienie nie zostało osiągnięte i minął 30-dniowy okres na konsultacje, o którym mowa w art. 8 Porozumienia WTO w sprawie środków ochronnych.
4 Motyw 12 zmieniony przez art. 3 pkt 1 rozporządzenia nr (UE) 2018/886 z dnia 20 czerwca 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.158.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 czerwca 2018 r.
5 Produkty, o których mowa w sprawozdaniu Departamentu Handlu Stanów Zjednoczonych z dnia 11 stycznia 2018 r. (https://www.commerce.gov/sites/commerce.gov/files/the_effect_of_imports_of_steel_on_the_national_security_-_with_redactions_-_20180111.pdf)
6 Produkty, o których mowa w sprawozdaniu Departamentu Handlu Stanów Zjednoczonych z dnia 17 stycznia 2018 r. (https://www.commerce.gov/sites/commerce.gov/files/the_effect_of_imports_of_aluminum_on_the_national_security_-_with_redactions_-_20180117.pdf)
7 Tamże, przypis 4.
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/1843 z dnia 6 października 2015 r. ustanawiające procedury unijne w zakresie wspólnej polityki handlowej w celu zapewnienia wykonania praw Unii zgodnie z zasadami handlu międzynarodowego, w szczególności tymi ustanowionymi pod auspicjami Światowej Organizacji Handlu (tekst jednolity) (Dz.U. L 272 z 16.10.2015, s. 1).
9 Art. 2 lit. a) zmieniona przez art. 3 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2018/886 z dnia 20 czerwca 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.158.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 czerwca 2018 r.
10 Załącznik I zmieniony przez art. 3 pkt 3 rozporządzenia nr (UE) 2018/886 z dnia 20 czerwca 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.158.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 czerwca 2018 r.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.122.14

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2018/724 w sprawie niektórych środków polityki handlowej dotyczących niektórych produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki
Data aktu: 16/05/2018
Data ogłoszenia: 17/05/2018
Data wejścia w życie: 17/05/2018