uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
(1) W dyrektywie Rady 92/66/EWG 3 ustanowiono unijne środki zwalczania, jakie należy zastosować w razie wystąpienia ogniska rzekomego pomoru drobiu u drobiu, gołębi pocztowych oraz innych ptaków trzymanych w niewoli.
(2) Art. 15 dyrektywy 92/66/EWG stanowi, że laboratorium referencyjne Unii Europejskiej ds. rzekomego pomoru drobiu jest określone w załączniku V do tej dyrektywy. W załączniku V do tej dyrektywy odpowiednio określono to laboratorium oraz zawarto wykaz jego funkcji i obowiązków.
(3) W art. 19 dyrektywy 92/66/EWG ustanowiono środki zwalczania, jakie mają zostać podjęte przez państwa członkowskie w razie podejrzenia, że gołębie pocztowe lub ptaki trzymane w niewoli są zakażone rzekomym pomorem drobiu. Artykuł ten stanowi, że w zakresie wymaganym do właściwego stosowania tych środków zwalczania państwa członkowskie mają obowiązek przedstawić Komisji informacje na temat sytuacji związanej z chorobą i zastosowanych środków zwalczania zgodnie z wzorem formularza określonym w załączniku VI do tej dyrektywy.
(4) Art. 21 dyrektywy 92/66/EWG stanowi, że każde państwo członkowskie jest zobowiązane opracować plan gotowości określający, jakie środki krajowe należy wprowadzić w razie wystąpienia ogniska rzekomego pomoru drobiu. Artykuł ten stanowi, że kryteria stosowane przy sporządzaniu tego planu określone są w załączniku VII do tej dyrektywy.
(5) Art. 24 dyrektywy 92/66/EWG przewiduje, że Rada, stanowiąc większością kwalifikowaną na wniosek Komisji, wprowadza zmiany do załączników, gdy istnieje taka konieczność, w szczególności biorąc pod uwagę rozwój badań naukowych i metod diagnostycznych.
(6) W załącznikach V, VI i VII do dyrektywy 92/66/EWG określono odpowiednio: (i) nazwę i adres laboratorium referencyjnego Unii Europejskiej ds. rzekomego pomoru drobiu oraz jego zadania i obowiązki; (ii) wzór formularza, jaki powinny stosować państwa członkowskie do przekazywania informacji na temat sytuacji związanej z chorobą i zastosowanych środków kontroli; oraz (iii) minimalne kryteria, które powinny być stosowane przez państwa członkowskie przy opracowywaniu planów gotowości określających, jakie środki krajowe należy wprowadzić w razie wystąpienia ogniska rzekomego pomoru drobiu.
(7) W celu uproszczenia i usprawnienia procedur dotyczących zwalczania rzekomego pomoru drobiu, w szczególności biorąc pod uwagę nowe przepisy dotyczące wyznaczania laboratoriów referencyjnych Unii Europejskiej określone w art. 93 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 4 oraz nowy system aktów wykonawczych przewidziany w art. 291 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, a także w celu zapewnienia jednolitych warunków wykonania dyrektywy 92/66/EWG, należy uchylić załączniki V, VI i VII do dyrektywy 92/66/EWG i przyznać Komisji uprawnienia wykonawcze w dziedzinach, których dotyczą te załączniki. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 5 .
(8) Dla jasności wspomniane funkcje i obowiązki laboratorium referencyjnego Unii Europejskiej ds. rzekomego pomoru drobiu powinny zostać określone w art. 15 dyrektywy 92/66/EWG, a kryteria dotyczące planów gotowości - w art. 21 tej dyrektywy.
(9) Ze względu na spójność i skuteczność państwa członkowskie powinny zapewnić terminową transpozycję przepisów niniejszej dyrektywy.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 92/66/EWG,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
| W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
| A. TAJANI | L. PAVLOVA |
| Przewodniczący | Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.103.4 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 2018/597 zmieniająca dyrektywę Rady 92/66/EWG wprowadzającą wspólnotowe środki zwalczania rzekomego pomoru drobiu |
| Data aktu: | 18/04/2018 |
| Data ogłoszenia: | 23/04/2018 |
| Data wejścia w życie: | 24/04/2018 |