Rozporządzenie delegowane 2017/2417 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w sprawie rynków instrumentów finansowych w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących obowiązku obrotu w stosunku do określonych instrumentów pochodnych

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2017/2417
z dnia 17 listopada 2017 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w sprawie rynków instrumentów finansowych w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących obowiązku obrotu w stosunku do określonych instrumentów pochodnych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 32 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (UE) nr 600/2014 przewiduje obowiązek obrotu na rynku regulowanym, wielostronnej platformie obrotu, zorganizowanej platformie obrotu bądź w równoważnym systemie obrotu w państwie trzecim w odniesieniu do określonych klas instrumentów pochodnych (lub ich odnośnych podzbiorów) uznanych za podlegające obowiązkowi rozliczania, o którym mowa w art. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 2 . Ten obowiązek obrotu powinien mieć zastosowanie wyłącznie do instrumentów pochodnych, w przypadku których istnieje dostateczna płynność i które są dostępne do obrotu w co najmniej jednym systemie obrotu.

(2) W przypadku instrumentów pochodnych na stopę procentową podlegających obowiązkowi rozliczania płynność koncentruje się w tych instrumentach pochodnych, których cechy są w największym stopniu ustandaryzowane. Cechy te należy zatem uwzględnić przy wyznaczaniu klas instrumentów pochodnych, które mają podlegać obowiązkowi obrotu.

(3) W przypadku instrumentów pochodnych na stopę procentową podlegających obowiązkowi rozliczania płynność koncentruje się również w instrumentach pochodnych o określonych referencyjnych okresach zapadalności. Właściwe jest zatem ograniczenie obowiązku obrotu do instrumentów pochodnych o tych właśnie referencyjnych okresach zapadalności. Aby odróżnić kontrakty na instrumenty pochodne, które zaczynają obowiązywać bezpośrednio po realizacji transakcji, od kontraktów na instrumenty pochodne, które zaczynają obowiązywać w określonym z góry terminie w przyszłości, długość okresu zapadalności kontraktu należy obliczać w oparciu o datę, w której nabierają mocy obowiązki wynikające z kontraktu. Aby jednak odpowiednio uwzględnić charakterystykę płynności tych kontraktów, jak również w celu uniknięcia obchodzenia obowiązku obrotu, ważne jest, by referencyjne okresy zapadalności nie były stosowane jako sztywne progi, lecz traktowane raczej jako punkty odniesienia dla docelowych przedziałów.

(4) Jeśli chodzi o kredytowe instrumenty pochodne, w przypadku dwóch indeksowanych swapów ryzyka kredytowego, które podlegają obowiązkowi rozliczania, płynność koncentruje się w bieżącej serii on-the-run oraz ostatniej serii off-the-run. Właściwe jest zatem ograniczenie stosowania obowiązku obrotu do instrumentów pochodnych należących wyłącznie do tych właśnie serii.

(5) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2015/2205 3  (dotyczącym instrumentów pochodnych opartych na stopie procentowej będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym) oraz rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2016/592 4  (dotyczącym kredytowych instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym) określono cztery kategorie kontrahentów, do których stosuje się obowiązek rozliczania. Aby uwzględnić szczególne potrzeby każdej kategorii kontrahentów, w tych rozporządzeniach delegowanych ustanowiono również stopniowe wprowadzanie stosowania wspomnianego obowiązku rozliczania. Z uwagi na powiązanie między obowiązkiem rozliczania a obowiązkiem obrotu obowiązek obrotu dla każdej poszczególnej kategorii kontrahentów powinien wejść w życie dopiero po wejściu w życie obowiązku rozliczania dla danej kategorii.

(6) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedstawiony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).

(7) Niniejsze rozporządzenie przyjmuje się na podstawie informacji dotyczących faktów, w szczególności istniejącej płynności, dostępnych w chwili jego przyjęcia i zostanie ono poddane przeglądowi oraz w stosownych przypadkach zmienione zgodnie ze zmianami sytuacji na rynku.

(8) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy możliwych kosztów i korzyści, które mogą się z nim wiązać, oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 5 .

(9) W celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynków finansowych niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym i być stosowane od tej samej daty co rozporządzenie (UE) nr 600/2014,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Instrumenty pochodne podlegające obowiązkowi obrotu

Instrumenty pochodne określone w załączniku podlegają obowiązkowi obrotu, o którym mowa w art. 28 rozporządzenia (UE) nr 600/2014.

Instrument pochodny wymieniony w tabeli 1, tabeli 2 lub tabeli 3 w załączniku uznaje się za posiadający okres zapadalności wynoszący 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 15, 20 lub 30 lat, w przypadku gdy okres między dniem, w którym obowiązki wynikające z tego kontraktu nabierają mocy, a dniem wygaśnięcia tego kontraktu odpowiada jednemu z tych okresów zapadalności z dokładnością ± pięć dni.

Artykuł  2

Daty, od których obowiązek obrotu staje się skuteczny

Obowiązek obrotu, o którym mowa w art. 28 rozporządzenia (UE) nr 600/2014, staje się skuteczny w odniesieniu do każdej kategorii kontrahentów, o której mowa w art. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/2205 i art. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/592, od późniejszej z następujących dat:

a)
3 stycznia 2018 r.;
b)
data, o której mowa w art. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/2205 lub art. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/592 w odniesieniu do danej kategorii kontrahentów.
Artykuł  3

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 17 listopada 2017 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK 6  

Instrumenty pochodne podlegające obowiązkowi obrotu

Tabela 1

Swapy stóp procentowych typu stała za zmienną denominowane w EUR

Jednowalutowe swapy stóp procentowych typu stała za zmienną - EURIBOR EUR 3M i 6M
Waluta rozliczeniowa EUR EUR
Rodzaj daty początkowej Spot (T+2) Spot (T+2)
Opcjonalność Nie Nie
Okres zapadalności 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 15, 20, 30 lat 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 15, 20, 30 lat
Rodzaj kwoty referencyjnej Stała kwota referencyjna Stała kwota referencyjna
Składnik stały
Częstotliwość płatności Roczna lub półroczna Roczna lub półroczna
Konwencja liczenia dni 30/360 lub dni faktyczne/360 30/360 lub dni faktyczne/360
Składnik zmienny
Indeks referencyjny EURIBOR 6M EURIBOR 3M
Częstotliwość aktualizacji Półroczna lub kwartalna Kwartalna
Konwencja liczenia dni dni faktyczne/360 dni faktyczne/360

Tabela 2 (skreślona)

Tabela 3 (skreślona)

Tabela 4

Indeksowany swap ryzyka kredytowego

Rodzaj Podrodzaj Region Indeks referencyjny Waluta rozliczeniowa Seria Okres zapadalności
Indeksowany swap ryzyka kredytowego Nietranszowany indeks Europa iTraxx Europe Main EUR seria on-the-run

pierwsza seria off-the-run

5 lat
Indeksowany swap ryzyka kredytowego Nietranszowany indeks Europa iTraxx Europe Crossover EUR seria on-the-run

pierwsza seria off-the-run

5 lat
1 Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 84.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji (Dz.U. L 201 z 27.7.2012, s. 1).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/2205 z dnia 6 sierpnia 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących obowiązku rozliczania (Dz.U. L 314 z 1.12.2015, s. 13).
4 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/592 z dnia 1 marca 2016 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących obowiązku rozliczania (Dz.U. L 103 z 19.4.2016, s. 5).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).
6 Załącznik zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2022/749 z dnia 8 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.138.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 maja 2022 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.343.48

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2017/2417 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w sprawie rynków instrumentów finansowych w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących obowiązku obrotu w stosunku do określonych instrumentów pochodnych
Data aktu: 17/11/2017
Data ogłoszenia: 22/12/2017
Data wejścia w życie: 23/12/2017