uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 32 ust. 1,
(1) Rozporządzenie (UE) nr 600/2014 przewiduje obowiązek obrotu na rynku regulowanym, wielostronnej platformie obrotu, zorganizowanej platformie obrotu bądź w równoważnym systemie obrotu w państwie trzecim w odniesieniu do określonych klas instrumentów pochodnych (lub ich odnośnych podzbiorów) uznanych za podlegające obowiązkowi rozliczania, o którym mowa w art. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 2 . Ten obowiązek obrotu powinien mieć zastosowanie wyłącznie do instrumentów pochodnych, w przypadku których istnieje dostateczna płynność i które są dostępne do obrotu w co najmniej jednym systemie obrotu.
(2) W przypadku instrumentów pochodnych na stopę procentową podlegających obowiązkowi rozliczania płynność koncentruje się w tych instrumentach pochodnych, których cechy są w największym stopniu ustandaryzowane. Cechy te należy zatem uwzględnić przy wyznaczaniu klas instrumentów pochodnych, które mają podlegać obowiązkowi obrotu.
(3) W przypadku instrumentów pochodnych na stopę procentową podlegających obowiązkowi rozliczania płynność koncentruje się również w instrumentach pochodnych o określonych referencyjnych okresach zapadalności. Właściwe jest zatem ograniczenie obowiązku obrotu do instrumentów pochodnych o tych właśnie referencyjnych okresach zapadalności. Aby odróżnić kontrakty na instrumenty pochodne, które zaczynają obowiązywać bezpośrednio po realizacji transakcji, od kontraktów na instrumenty pochodne, które zaczynają obowiązywać w określonym z góry terminie w przyszłości, długość okresu zapadalności kontraktu należy obliczać w oparciu o datę, w której nabierają mocy obowiązki wynikające z kontraktu. Aby jednak odpowiednio uwzględnić charakterystykę płynności tych kontraktów, jak również w celu uniknięcia obchodzenia obowiązku obrotu, ważne jest, by referencyjne okresy zapadalności nie były stosowane jako sztywne progi, lecz traktowane raczej jako punkty odniesienia dla docelowych przedziałów.
(4) Jeśli chodzi o kredytowe instrumenty pochodne, w przypadku dwóch indeksowanych swapów ryzyka kredytowego, które podlegają obowiązkowi rozliczania, płynność koncentruje się w bieżącej serii on-the-run oraz ostatniej serii off-the-run. Właściwe jest zatem ograniczenie stosowania obowiązku obrotu do instrumentów pochodnych należących wyłącznie do tych właśnie serii.
(5) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2015/2205 3 (dotyczącym instrumentów pochodnych opartych na stopie procentowej będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym) oraz rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2016/592 4 (dotyczącym kredytowych instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym) określono cztery kategorie kontrahentów, do których stosuje się obowiązek rozliczania. Aby uwzględnić szczególne potrzeby każdej kategorii kontrahentów, w tych rozporządzeniach delegowanych ustanowiono również stopniowe wprowadzanie stosowania wspomnianego obowiązku rozliczania. Z uwagi na powiązanie między obowiązkiem rozliczania a obowiązkiem obrotu obowiązek obrotu dla każdej poszczególnej kategorii kontrahentów powinien wejść w życie dopiero po wejściu w życie obowiązku rozliczania dla danej kategorii.
(6) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedstawiony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).
(7) Niniejsze rozporządzenie przyjmuje się na podstawie informacji dotyczących faktów, w szczególności istniejącej płynności, dostępnych w chwili jego przyjęcia i zostanie ono poddane przeglądowi oraz w stosownych przypadkach zmienione zgodnie ze zmianami sytuacji na rynku.
(8) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy możliwych kosztów i korzyści, które mogą się z nim wiązać, oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 5 .
(9) W celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynków finansowych niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym i być stosowane od tej samej daty co rozporządzenie (UE) nr 600/2014,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.343.48 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2017/2417 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w sprawie rynków instrumentów finansowych w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących obowiązku obrotu w stosunku do określonych instrumentów pochodnych |
| Data aktu: | 17/11/2017 |
| Data ogłoszenia: | 22/12/2017 |
| Data wejścia w życie: | 23/12/2017 |