uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 32 ust. 1,
(1) Rozporządzenie (UE) nr 600/2014 przewiduje obowiązek obrotu na rynku regulowanym, wielostronnej platformie obrotu, zorganizowanej platformie obrotu bądź w równoważnym systemie obrotu w państwie trzecim w odniesieniu do określonych klas instrumentów pochodnych (lub ich odnośnych podzbiorów) uznanych za podlegające obowiązkowi rozliczania, o którym mowa w art. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 2 . Ten obowiązek obrotu powinien mieć zastosowanie wyłącznie do instrumentów pochodnych, w przypadku których istnieje dostateczna płynność i które są dostępne do obrotu w co najmniej jednym systemie obrotu.
(2) W przypadku instrumentów pochodnych na stopę procentową podlegających obowiązkowi rozliczania płynność koncentruje się w tych instrumentach pochodnych, których cechy są w największym stopniu ustandaryzowane. Cechy te należy zatem uwzględnić przy wyznaczaniu klas instrumentów pochodnych, które mają podlegać obowiązkowi obrotu.
(3) W przypadku instrumentów pochodnych na stopę procentową podlegających obowiązkowi rozliczania płynność koncentruje się również w instrumentach pochodnych o określonych referencyjnych okresach zapadalności. Właściwe jest zatem ograniczenie obowiązku obrotu do instrumentów pochodnych o tych właśnie referencyjnych okresach zapadalności. Aby odróżnić kontrakty na instrumenty pochodne, które zaczynają obowiązywać bezpośrednio po realizacji transakcji, od kontraktów na instrumenty pochodne, które zaczynają obowiązywać w określonym z góry terminie w przyszłości, długość okresu zapadalności kontraktu należy obliczać w oparciu o datę, w której nabierają mocy obowiązki wynikające z kontraktu. Aby jednak odpowiednio uwzględnić charakterystykę płynności tych kontraktów, jak również w celu uniknięcia obchodzenia obowiązku obrotu, ważne jest, by referencyjne okresy zapadalności nie były stosowane jako sztywne progi, lecz traktowane raczej jako punkty odniesienia dla docelowych przedziałów.
(4) Jeśli chodzi o kredytowe instrumenty pochodne, w przypadku dwóch indeksowanych swapów ryzyka kredytowego, które podlegają obowiązkowi rozliczania, płynność koncentruje się w bieżącej serii on-the-run oraz ostatniej serii off-the-run. Właściwe jest zatem ograniczenie stosowania obowiązku obrotu do instrumentów pochodnych należących wyłącznie do tych właśnie serii.
(5) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2015/2205 3 (dotyczącym instrumentów pochodnych opartych na stopie procentowej będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym) oraz rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2016/592 4 (dotyczącym kredytowych instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym) określono cztery kategorie kontrahentów, do których stosuje się obowiązek rozliczania. Aby uwzględnić szczególne potrzeby każdej kategorii kontrahentów, w tych rozporządzeniach delegowanych ustanowiono również stopniowe wprowadzanie stosowania wspomnianego obowiązku rozliczania. Z uwagi na powiązanie między obowiązkiem rozliczania a obowiązkiem obrotu obowiązek obrotu dla każdej poszczególnej kategorii kontrahentów powinien wejść w życie dopiero po wejściu w życie obowiązku rozliczania dla danej kategorii.
(6) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedstawiony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).
(7) Niniejsze rozporządzenie przyjmuje się na podstawie informacji dotyczących faktów, w szczególności istniejącej płynności, dostępnych w chwili jego przyjęcia i zostanie ono poddane przeglądowi oraz w stosownych przypadkach zmienione zgodnie ze zmianami sytuacji na rynku.
(8) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy możliwych kosztów i korzyści, które mogą się z nim wiązać, oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 5 .
(9) W celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynków finansowych niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym i być stosowane od tej samej daty co rozporządzenie (UE) nr 600/2014,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
Ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej została opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
14.05.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, która została opublikowana w Dzienniku Ustaw, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
14.05.2025Rząd zamierza uregulować zagadnienia związane z funkcjonowaniem lekarza koronera właściwego do stwierdzania zgonu osoby, gdy trudno jest wskazać lekarza leczącego, który byłby zobowiązany do stwierdzenia zgonu lub konieczności dokonania czynności i ustaleń związanych ze zgonem, wymagających specjalistycznej wiedzy. Chce też wprowadzić spójne systemowo regulacje odnoszące się do karty zgonu, karty urodzenia oraz karty urodzenia z adnotacją o martwym urodzeniu.
12.05.2025Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.
10.05.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.
09.05.2025Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.
06.05.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.343.48 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2017/2417 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w sprawie rynków instrumentów finansowych w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących obowiązku obrotu w stosunku do określonych instrumentów pochodnych |
Data aktu: | 17/11/2017 |
Data ogłoszenia: | 22/12/2017 |
Data wejścia w życie: | 23/12/2017 |