Decyzja wykonawcza 2017/198 w odniesieniu do środków zapobiegających wprowadzaniu do Unii i rozprzestrzenianiu się w niej Pseudomonas syringae pv. actinidiae Takikawa, Serizawa, Ichikawa, Tsuyumu i Goto

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2017/198
z dnia 2 lutego 2017 r.
w odniesieniu do środków zapobiegających wprowadzaniu do Unii i rozprzestrzenianiu się w niej Pseudomonas syringae pv. actinidiae Takikawa, Serizawa, Ichikawa, Tsuyumu i Goto

(notyfikowana jako dokument nr C(2017) 460)

(Dz.U.UE L z dnia 4 lutego 2017 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie 1 , w szczególności jej art. 16 ust. 3 zdanie trzecie,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzja wykonawcza Komisji 2012/756/UE 2  przewidywała środki zapobiegające wprowadzaniu do Unii i rozprzestrzenianiu się w niej Pseudomonas syringae pv. actinidiae Takikawa, Serizawa, Ichikawa, Tsuyumu i Goto, zwanego dalej "określonym organizmem", czynnika przyczynowego raka kiwi. Ta decyzja wykonawcza straciła moc w dniu 31 marca 2016 r.

(2) Kilka państw członkowskich zwróciło się o utrzymanie w mocy środków wprowadzonych decyzją wykonawczą 2012/756/UE z uwagi na stałe ryzyko fitosanitarne związane z występowaniem określonego organizmu. Dlatego w odniesieniu do wprowadzania z państw trzecich do Unii roślin przeznaczonych do sadzenia Actinidia Lindl (zwanych dalej "określonymi roślinami") i ich przemieszczania w obrębie Unii należy przyjąć takie same środki jak środki przewidziane we wspomnianej decyzji wykonawczej.

(3) Ponadto z doświadczeń zdobytych podczas stosowania decyzji wykonawczej 2012/756/UE wynika, że w niektórych strefach zniszczenie wszystkich określonych roślin lub ich indywidualne badanie, jako równoważne alternatywy dla kontroli wizualnych, również stanowią właściwe środki mające na celu zapobieganie rozprzestrzenianiu się określonego organizmu, a także że środki te są równie skuteczną reakcją na pojawienie się ogniska choroby wywołanej określonym organizmem, a więc należy zezwolić na stosowanie również tych środków w odniesieniu do określonych roślin pochodzących z Unii lub z państw trzecich. Co więcej, doświadczenie pokazuje również, że do osiągnięcia celów niniejszej decyzji wystarczająca jest strefa o promieniu 100 m zamiast 500 m wokół miejsca lub punktu produkcji wolnego od szkodników, dająca pewną izolację od środowiska zewnętrznego i ochronę przed nim, które skutecznie wykluczają obecność określonego organizmu.

(4) Państwa członkowskie powinny w razie potrzeby dostosować swoje prawodawstwo w celu spełnienia wymogów określonych w niniejszej decyzji.

(5) Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 31 marca 2020 r., aby dać czas na monitorowanie rozwoju sytuacji.

(6) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zakaz dotyczący organizmu szkodliwego Pseudomonas syringae pv. actinidiae Takikawa, Serizawa, Ichikawa, Tsuyumu i Goto

Zakazuje się wprowadzania do Unii i rozprzestrzeniania w niej Pseudomonas syringae pv. actinidiae Takikawa, Serizawa, Ichikawa, Tsuyumu i Goto (zwanego dalej "określonym organizmem").

Artykuł  2

Wprowadzanie Actinidia Lindl. do Unii

Żywy pyłek i rośliny przeznaczone do sadzenia, inne niż nasiona, Actinidia Lindl. (zwane dalej "określonymi roślinami"), pochodzące z państw trzecich, można wprowadzać do Unii jedynie pod warunkiem że spełniają one szczególne wymogi dotyczącymi wprowadzania, jak określono w załączniku I.

Artykuł  3

Przemieszczanie określonych roślin w obrębie Unii

Określone rośliny mogą być przemieszczane w obrębie Unii wyłącznie, jeśli spełniają wymogi, jak określono w załączniku II.

Artykuł  4

Badania i powiadamianie o określonym organizmie

1.
Państwa członkowskie przeprowadzają coroczne urzędowe badania dotyczące obecności określonego organizmu na określonych roślinach.

Państwa członkowskie powiadamiają o wynikach tych badań Komisję i pozostałe państwa członkowskie do dnia 31 stycznia roku następującego po roku, w którym odbyło się badanie.

2.
Jeśli podmiot zawodowy podejrzewa lub stwierdza występowanie określonego organizmu w roślinach, produktach roślinnych lub innych przedmiotach będących pod kontrolą operatora na obszarze, na którym nie stwierdzono wcześniej obecności tego organizmu, niezwłocznie powiadamia o tym odpowiedzialny organ urzędowy, tak aby organ ten podjął odpowiednie działania. W stosownych przypadkach podmiot zawodowy również natychmiast wprowadza środki zabezpieczające, aby zapobiec zadomowieniu się i rozprzestrzenieniu się określonego organizmu.
Artykuł  5

Zgodność

Państwa członkowskie niezwłocznie powiadamiają Komisję o środkach wprowadzonych w celu zapewnienia zgodności z niniejszą decyzją.

Artykuł  6

Stosowanie

Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 31 marca 2020 r.

Artykuł  7

Adresaci

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 2 lutego 2017 r.

W imieniu Komisji
Vytenis ANDRIUKAITIS
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Szczególne wymogi dotyczące wprowadzania do Unii, o których mowa w art. 2

SEKCJA  I

Świadectwo fitosanitarne

1)
Do określonych roślin pochodzących z państw trzecich dołączane jest świadectwo fitosanitarne, o którym mowa w art. 13 ust. 1 pkt (ii) akapit pierwszy dyrektywy 2000/29/WE (zwane dalej "świadectwem") i które zawiera w rubryce "Dodatkowe oświadczenie" informacje określone w pkt 2) i 3).
2)
Świadectwo zawiera informację, że spełniony jest jeden z następujących warunków:
a)
określone rośliny były stale uprawiane w państwie, w którym nie odnotowuje się występowania określonego organizmu;
b)
określone rośliny były stale uprawiane na obszarze wolnym od szkodników, ustanowionym w odniesieniu do określonego organizmu przez krajową organizację ochrony roślin państwa pochodzenia zgodnie z Międzynarodowym Standardem dla Środków Fitosanitarnych FAO (zwanym dalej "ISPM") nr 4 3 ;
c)
określone rośliny zostały wyprodukowane w miejscu lub punkcie produkcji wolnym od szkodników, ustanowionym w odniesieniu do określonego organizmu przez krajową organizację ochrony roślin zgodnie z ISPM FAO nr 10 4 . Określone rośliny były uprawiane w strukturze dającej pewną izolację od środowiska zewnętrznego i ochronę przed nim, które skutecznie wykluczają obecność określonego organizmu. W tym miejscu lub punkcie określone rośliny zostały dwukrotnie poddane urzędowej kontroli w czasie najbardziej odpowiednim do wykrycia objawów zakażenia podczas ostatniego pełnego cyklu wegetacyjnego przed wywozem i stwierdzono, że są wolne od określonego organizmu.

Takie miejsce lub punkt produkcji są otoczone strefą o promieniu wynoszącym co najmniej 100 m i spełniony jest jeden z poniższych warunków:

(i)
urzędowe kontrole zostały przeprowadzone dwukrotnie w czasie najbardziej odpowiednim do wykrycia objawów zakażenia podczas ostatniego pełnego cyklu wegetacyjnego przed wywozem, a wszystkie określone rośliny, u których podczas tych kontroli stwierdzono objawy zakażenia, zostały natychmiast zniszczone;
(ii)
wszystkie określone rośliny zostały natychmiast zniszczone;
(iii)
każda określona roślina była regularnie badana w najbardziej odpowiednim czasie i została uznana za wolną od określonego organizmu;
d)
określone rośliny zostały wyprodukowane w miejscu produkcji wolnym od szkodników, ustanowionym w odniesieniu do określonego organizmu przez krajową organizację ochrony roślin zgodnie z ISPM FAO nr 10. W tym miejscu określone rośliny zostały dwukrotnie poddane urzędowej kontroli i badaniu oraz dwukrotnie pobrano z nich próbki w najbardziej odpowiednim czasie podczas ostatniego pełnego cyklu wegetacyjnego przed wywozem i stwierdzono, że są wolne od określonego organizmu.

Takie miejsce produkcji jest otoczone strefą o promieniu wynoszącym 4 500 m i spełniony jest jeden z poniższych warunków:

(i)
urzędowe kontrole, pobranie próbek oraz badanie przeprowadzono w tej strefie dwukrotnie w najbardziej odpowiednim czasie podczas ostatniego pełnego cyklu wegetacyjnego przed wywozem. Podczas urzędowych kontroli, pobierania próbek i badań nie stwierdzono występowania określonego organizmu;
(ii)
wszystkie określone rośliny w promieniu 500 m od miejsca produkcji zostały natychmiast zniszczone;
(iii)
każda określona roślina w promieniu 500 m od miejsca produkcji była regularnie badana w najbardziej odpowiednim czasie i została uznana za wolną od określonego organizmu.
W przypadku ppkt (ii) i (iii) wszystkie określone rośliny w tej strefie w odległości od 500 do 4 500 m od miejsca produkcji zostały zniszczone lub zbadane zgodnie z planem pobierania próbek, który jest w stanie z wiarygodnością 99 % potwierdzić, że poziom obecności określonego organizmu w określonych roślinach jest niższy niż 0,1 %.
3)
W przypadku gdy podaje się informacje określone w pkt 2) lit. c) lub d), świadectwo zawiera dodatkowo informację o tym, że spełniony jest jeden z następujących warunków:
a)
określone rośliny pochodzą bezpośrednio od roślin macierzystych uprawianych w warunkach zgodnych z pkt 2) lit. a) lub b), lub c);
b)
określone rośliny pochodzą bezpośrednio od roślin macierzystych, które wcześniej poddano indywidualnemu badaniu potwierdzającemu, że są wolne od określonego organizmu;
c)
określone rośliny poddano badaniu zgodnie z planem pobierania próbek, który jest w stanie z wiarygodnością 99 % potwierdzić, że poziom obecności określonego organizmu w określonych roślinach jest niższy niż 0,1 %.
4)
W przypadku gdy podaje się informację określoną w pkt 2) lit. b), świadectwo zawiera dodatkowo w rubryce "Miejsce pochodzenia" nazwę obszaru wolnego od szkodników.

SEKCJA  II

Kontrola

Określone rośliny wprowadzane do Unii, którym towarzyszy świadectwo fitosanitarne zgodne z sekcją I, są poddawane rygorystycznym kontrolom, a następnie, w stosownych przypadkach, badane na obecność określonego organizmu w miejscu wprowadzenia lub w miejscu przeznaczenia określonym zgodnie z dyrektywą Komisji 2004/103/WE 5 .

W przypadku gdy określone rośliny wprowadzane są na obszar Unii w państwie członkowskim innym niż państwo członkowskie przeznaczenia tych roślin, odpowiedzialny organ urzędowy państwa członkowskiego wprowadzenia powiadamia odpowiedzialny organ urzędowy państwa członkowskiego przeznaczenia.

ZAŁĄCZNIK  II

Wymogi dotyczące przemieszczania w obrębie Unii, o których mowa w art. 3

1)
Określone rośliny pochodzące z Unii mogą być przemieszczane w obrębie Unii wyłącznie, jeśli posiadają paszport roślin przygotowany i wydany zgodnie z dyrektywą Komisji 92/105/EWG 6  i spełniają wymogi określone w pkt 2).
2)
Określone rośliny muszą spełniać jeden z następujących warunków:
a)
określone rośliny były stale uprawiane w państwie członkowskim, w którym nie odnotowuje się występowania określonego organizmu;
b)
określone rośliny były stale uprawiane w strefie chronionej uznanej w odniesieniu do określonego organizmu zgodnie z art. 2 ust. 1 lit. h) dyrektywy 2000/29/WE;
c)
określone rośliny były stale uprawiane na obszarze wolnym od szkodników, ustanowionym w odniesieniu do określonego organizmu przez odpowiedzialny organ urzędowy państwa członkowskiego zgodnie z ISPM FAO nr 4 7 ;
d)
określone rośliny zostały wyprodukowane w miejscu lub punkcie produkcji wolnym od szkodników, ustanowionym w odniesieniu do określonego organizmu przez odpowiedzialny organ urzędowy państwa członkowskiego pochodzenia zgodnie z ISPM FAO nr 10 8 . Określone rośliny były uprawiane w strukturze dającej pewną izolację od środowiska zewnętrznego i ochronę przed nim, które skutecznie wykluczają obecność określonego organizmu. W tym miejscu lub punkcie określone rośliny zostały dwukrotnie poddane urzędowej kontroli w czasie najbardziej odpowiednim do wykrycia objawów zakażenia podczas ostatniego pełnego cyklu wegetacyjnego przed przemieszczeniem i stwierdzono, że są wolne od określonego organizmu.

Takie miejsce lub punkt produkcji są otoczone strefą o promieniu wynoszącym co najmniej 100 m i spełniony jest jeden z poniższych warunków:

(i)
urzędowe kontrole zostały przeprowadzone dwukrotnie w czasie najbardziej odpowiednim do wykrycia objawów zakażenia podczas ostatniego pełnego cyklu wegetacyjnego przed przemieszczeniem, a wszystkie określone rośliny, u których podczas tych kontroli stwierdzono objawy zakażenia, zostały natychmiast zniszczone;
(ii)
wszystkie określone rośliny zostały natychmiast zniszczone;
(iii)
każda określona roślina była regularnie badana w najbardziej odpowiednim czasie i została uznana za wolną od określonego organizmu.
e)
określone rośliny zostały wyprodukowane w miejscu produkcji wolnym od szkodników, ustanowionym w odniesieniu do określonego organizmu przez odpowiedzialny organ urzędowy państwa członkowskiego pochodzenia zgodnie z ISPM FAO nr 10. W tym miejscu określone rośliny zostały dwukrotnie poddane urzędowej kontroli i badaniu oraz dwukrotnie pobrano z nich próbki w najbardziej odpowiednim czasie podczas ostatniego pełnego cyklu wegetacyjnego przed przemieszczeniem i stwierdzono, że są wolne od określonego organizmu.

Takie miejsce produkcji jest otoczone strefą o promieniu wynoszącym 500 m, zwaną dalej "strefą otaczającą", i spełniony jest jeden z poniższych warunków:

(i)
urzędowe kontrole, pobranie próbek oraz badanie przeprowadzono w strefie otaczającej dwukrotnie w najbardziej odpowiednim czasie podczas ostatniego pełnego cyklu wegetacyjnego przed przemieszczeniem. Podczas urzędowych kontroli, pobierania próbek i badań nie stwierdzono występowania określonego organizmu;
(ii)
wszystkie określone rośliny w strefie otaczającej zostały natychmiast zniszczone;
(iii)
każda określona roślina w strefie otaczającej była regularnie badana w najbardziej odpowiednim czasie i została uznana za wolną od określonego organizmu.
Strefa otaczająca jest otoczona strefą o szerokości 4 km i spełniony jest jeden z poniższych warunków:
(i)
po zakończeniu urzędowych kontroli, pobierania próbek i badania, przeprowadzonych w tej strefie dwukrotnie w czasie najbardziej odpowiednim do wykrycia objawów zakażenia podczas ostatniego pełnego cyklu wegetacyjnego przed przemieszczeniem, wprowadzono środki zwalczania we wszystkich przypadkach, w których stwierdzono występowanie określonego organizmu na określonych roślinach. Środki te polegały na natychmiastowym zniszczeniu zakażonych określonych roślin;
(ii)
wszystkie określone rośliny w tej strefie zostały zniszczone;
(iii)
wszystkie określone rośliny w tej strefie zbadano zgodnie z planem pobierania próbek, który jest w stanie z wiarygodnością 99 % potwierdzić, że poziom obecności określonego organizmu w określonych roślinach jest niższy niż 0,1 %.
3)
Jeżeli spełnione są wymogi określone w pkt 2) lit. d) lub e), określone rośliny muszą spełniać dodatkowo jeden z następujących wymogów:
a)
określone rośliny pochodzą bezpośrednio od roślin macierzystych uprawianych w warunkach zgodnych z pkt 2) lit. a) lub b), lub c), lub d);
b)
określone rośliny pochodzą bezpośrednio od roślin macierzystych, które wcześniej poddano indywidualnemu badaniu potwierdzającemu, że są wolne od określonego organizmu;
c)
określone rośliny poddano badaniu zgodnie z planem pobierania próbek, który jest w stanie z wiarygodnością 99 % potwierdzić, że poziom obecności określonego organizmu w określonych roślinach jest niższy niż 0,1 %.
4)
Określone rośliny wprowadzane do Unii zgodnie z załącznikiem I z państw trzecich mogą być przemieszczane w obrębie Unii wyłącznie, jeśli posiadają paszport roślin, o którym mowa w pkt 1).
1 Dz.U. L 169 z 10.7.2000, s. 1.
2 Decyzja wykonawcza Komisji 2012/756/UE z dnia 5 grudnia 2012 r. w odniesieniu do środków zapobiegających wprowadzaniu do Unii i rozprzestrzenianiu się w niej Pseudomonas syringae pv. actinidiae Takikawa, Serizawa, Ichikawa, Tsuyumu i Goto (Dz.U. L 335 z 7.12.2012, s. 49).
3 Wymogi dotyczące ustanawiania obszarów wolnych od szkodników. ISPM nr 4 (1995), Rzym, IPPC, FAO 2016 r.
4 Wymogi dotyczące ustanawiania miejsc i punktów produkcji wolnych od szkodników. ISPM nr 10 (1999), Rzym, IPPC, FAO 2016 r.
5 Dyrektywa Komisji 2004/103/WE z dnia 7 października 2004 r. w sprawie kontroli tożsamości i zdrowia roślin, produktów roślinnych lub innych produktów wymienionych w części B załącznika V do dyrektywy Rady 2000/29/WE, które mogą być przeprowadzane w miejscu innym niż miejsce wprowadzenia do Wspólnoty lub w miejscu znajdującym się w pobliżu oraz określającej wymogi odnoszące się do wymienionych kontroli (Dz.U. L 313 z 12.10.2004, s. 16).
6 Dyrektywa Komisji 92/105/EWG z dnia 3 grudnia 1992 r. ustanawiająca stopień normalizacji w odniesieniu do "paszportów" roślin używanych przy przemieszczaniu niektórych roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów w obrębie Wspólnoty i ustanawiająca szczegółowe procedury dotyczące wydawania takich "paszportów" roślin oraz warunki i szczegółowe procedury dotyczące ich wymiany (Dz.U. L 4 z 8.1.1993, s. 22).
7 Wymogi dotyczące ustanawiania obszarów wolnych od szkodników. ISPM nr 4 (1995), Rzym, IPPC, FAO 2016 r.
8 Wymogi dotyczące ustanawiania miejsc i punktów produkcji wolnych od szkodników. ISPM nr 10 (1999), Rzym, IPPC, FAO 2016 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.31.29

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2017/198 w odniesieniu do środków zapobiegających wprowadzaniu do Unii i rozprzestrzenianiu się w niej Pseudomonas syringae pv. actinidiae Takikawa, Serizawa, Ichikawa, Tsuyumu i Goto
Data aktu: 02/02/2017
Data ogłoszenia: 04/02/2017
Data wejścia w życie: 04/02/2017