uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające przepisy dotyczące płatności bezpośrednich dla rolników na podstawie systemów wsparcia w ramach wspólnej polityki rolnej oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 637/2008 i rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 1 , w szczególności jego art. 50 ust. 11, art. 52 ust. 9 i art. 67 ust. 1 i 2,
(1) Zgodnie z art. 50 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 państwa członkowskie przyznają roczną płatność młodym rolnikom, którzy są uprawnieni do płatności w ramach systemu płatności podstawowej lub systemu jednolitej płatności obszarowej.
(2) W art. 49 ust. 1 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 639/2014 2 ustanawia się warunki, na jakich osobie prawnej przyznaje się płatność dla młodych rolników. W szczególności w akapicie pierwszym lit. b) tego przepisu przewidziano, że młody rolnik musi sprawować faktyczną i trwałą kontrolę nad daną osobą prawną w zakresie decyzji dotyczących zarządzania, korzyści i ryzyka finansowego samodzielnie albo wspólnie z innymi rolnikami.
(3) Należy umożliwić państwom członkowskim decydowanie, czy młodzi rolnicy mogą sprawować taką faktyczną i trwałą kontrolę wspólnie z innymi rolnikami, czy raczej samodzielnie. W rzeczywistości państwa członkowskie są w stanie lepiej rozstrzygnąć, czy - mając na uwadze skuteczność i zasięg systemu, biorąc pod uwagę sytuację krajową i uwzględniając możliwość zmniejszenia obciążeń administracyjnych związanych z kontrolami - osobom prawnym kontrolowanym wspólnie przez młodych rolników i innych rolników, którzy nie spełniają warunków dotyczących młodych rolników, należy przyznawać płatności dla młodych rolników. Taka możliwość pozwala również państwom członkowskim lepiej dostosować przepisy dotyczące dostępu do wsparcia dla młodych rolników zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1307/2013 i rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 3 . Ponieważ powody pozwalające państwom członkowskim podejmować takie decyzje mają charakter strukturalny, należy zapewnić, aby zapadały one tylko raz. Decyzje takie należy podjąć najpóźniej przed rozpoczęciem okresu składania wniosków w 2017 r.
(4) Uwzględniając powyższe rozważania, państwa członkowskie powinny decydować, biorąc w należyty sposób pod uwagę ogólne zasady prawa unijnego, czy należy wymagać sprawowania wyłącznej kontroli przez młodych rolników nad tymi osobami prawnymi lub nad grupami osób fizycznych, które otrzymywały już płatności dla młodych rolników w przeszłości, jeżeli kontrola była sprawowana wspólnie z rolnikami, którzy nie są młodymi rolnikami.
(5) Ponadto należy wyjaśnić, że taką faktyczną i trwałą kontrolę należy sprawować w każdym roku, w odniesieniu do którego osoba prawna ubiega się o płatność w ramach systemu wsparcia dla młodych rolników.
(6) Zgodnie z tytułem IV rozdział 1 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 państwa członkowskie mogą przyznawać rolnikom wsparcie związane z produkcją na warunkach określonych w tym rozdziale. Uzupełnieniem tego rozdziału jest rozdział 5 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 639/2014.
(7) W art. 53 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia delegowanego (UE) nr 639/2014 ustanowiono przepisy w odniesieniu do kwoty pomocy na jednostkę związanej z produkcją. W celu zapewnienia lepszego ukierunkowania i zwiększenia w ten sposób efektywności wykorzystania wsparcia związanego z produkcją należy umożliwić wzięcie pod uwagę korzyści skali i odpowiednio ustalić dostosowane kwoty na jednostkę w obrębie jednego środka.
(8) W świetle wprowadzenia systemu dostosowanych kwot pomocy na jednostkę w ramach jednego środka należy zmodyfikować wymogi dotyczące informacji, które mają być przekazywane przez państwa członkowskie zgodnie z załącznikiem I do rozporządzenia delegowanego (UE) nr 639/2014.
(9) Zgodnie z art. 52 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 wsparcie związane z produkcją można przyznawać wyłącznie w zakresie, który jest niezbędny, aby zapewnić zachętę do utrzymania aktualnych poziomów produkcji w danych sektorach lub regionach. W związku z tym wymogiem w pkt 3 lit. i) załącznika I do rozporządzenia delegowanego (UE) nr 639/2014 ustalono, że państwa członkowskie mają powiadamiać o kwotach przeznaczonych na finansowanie każdego środka w ramach dobrowolnego wsparcia związanego z produkcją. W celu zapewnienia skutecznego wykorzystania dostępnych zasobów finansowych na wsparcie związane z produkcją należy jednak dopuścić pewną elastyczność w stosowaniu tych kwot na dany środek w postaci przesunięć funduszy pomiędzy poszczególnymi środkami.
(10) Taka elastyczność nie powinna jednak wpływać na zgodność pomocy z wymogami rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, w tym z wymogami, które należy uznać za należące do "niebieskiej skrzynki" porozumienia w sprawie rolnictwa zawartego podczas Rundy Urugwajskiej wielostronnych negocjacji handlowych. W szczególności przesunięcia funduszy między środkami nie powinny stwarzać zachęty do produkowania ponad obecny poziom produkcji. Ponadto takie przesunięcia nie powinny powodować, że środki wsparcia zgłoszone Komisji zgodnie z art. 54 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 oraz art. 67 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 639/2014 stają się bezprzedmiotowe.
(11) Aby zapewnić prawidłowe stosowanie przepisów dotyczących dobrowolnego wsparcia związanego z produkcją, państwa członkowskie powinny powiadomić Komisję o swoich decyzjach o przesunięciu funduszy między środkami dobrowolnego wsparcia związanego z produkcją. W powiadomieniu takim należy również wykazać, że przesunięcie nie tworzy zachęty do zwiększania produkcji w rozumieniu art. 52 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 oraz że wskutek przesunięcia decyzje zgłoszone Komisji zgodnie z art. 54 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 i art. 67 ust. 1 i 2 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 639/2014 nie stają się bezprzedmiotowe.
(12) Celem przepisów art. 54 rozporządzenia (UE) nr 639/2014 jest uniknięcie kumulowania wsparcia za pomocą różnych środków wsparcia związanego z produkcją, które mają taki sam cel. W celu zapewnienia jasności należy określić, że taka kumulacja pomocy nie występuje, gdy ten sam rolnik korzysta z różnych środków wsparcia związanego z produkcją w tym samym sektorze lub regionie, jeżeli te środki są skierowane na różne typy działalności rolniczej lub określone sektory rolnictwa w ramach danego sektora lub regionu.
(13) Zgodnie z art. 52 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 639/2014 regiony, o których mowa w art. 52 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, określane są przez państwa członkowskie za podstawie obiektywnych i niedyskryminujących kryteriów. Należy wprowadzić odpowiednie obowiązki w zakresie powiadamiania do załącznika I do rozporządzenia delegowanego (UE) nr 639/2014.
(14) W wyniku doświadczeń zebranych na podstawie powiadomień przekazanych w sierpniu 2014 r. i w celu uproszczenia zgłoszeń państw członkowskich należy usunąć obowiązek powiadomienia określony w pkt 3 lit. d) załącznika I do rozporządzenia delegowanego (UE) nr 639/2014 dotyczący kryteriów ustalonych w celu określenia docelowych sektorów i rodzajów produkcji.
(15) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) nr 639/2014.
(16) Zgodnie z art. 53 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 do dnia 1 sierpnia 2016 r. państwa członkowskie mogą dokonać przeglądu swoich decyzji w sprawie dobrowolnego wsparcia związanego z produkcją. Wprowadzając możliwość ustalania dostosowanych kwot na jednostkę w obrębie jednego środka, należy wprowadzić odstępstwo od tego przepisu, aby pozwolić, przy spełnieniu określonych warunków, na dokonanie odpowiedniego przeglądu decyzji dotyczących tych środków, które zostały zgłoszone do dnia 1 sierpnia 2014 r. ze skutkiem od roku 2016.
(17) Ponieważ niniejsze rozporządzenie dotyczy wniosków o pomoc odnoszących się do roku kalendarzowego 2016 i lat następnych, powinno ono mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2016 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 30 listopada 2015 r.
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.28.2 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2016/141 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) nr 639/2014 w odniesieniu do niektórych przepisów dotyczących płatności dla młodych rolników i dotyczących dobrowolnego wsparcia związanego z produkcją oraz wprowadzające odstępstwo od art. 53 ust. 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 |
Data aktu: | 30/11/2015 |
Data ogłoszenia: | 04/02/2016 |
Data wejścia w życie: | 04/02/2016, 01/01/2016 |