(Dz.U.UE L z dnia 21 maja 2015 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie 1 , w szczególności jej art. 16 ust. 3 zdanie czwarte,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W związku z kontrolami przeprowadzonymi przez Komisję i zgłoszeniami nowych ognisk przez władze włoskie środki przewidziane w decyzji wykonawczej Komisji 2014/87/UE 2 powinny zostać wzmocnione.
(2) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (zwany dalej "Urzędem") opublikował w dniu 6 stycznia 2015 r. opinię naukową na temat ryzyka dla zdrowia roślin stwarzanego przez Xylella fastidiosa (Wells et al.) (zwany dalej "określonym organizmem") na terytorium UE ze wskazaniem i oceną możliwości ograniczenia ryzyka 3 . W opinii tej określono wykaz gatunków roślin podatnych na europejskie i pozaeuropejskie izolaty określonego organizmu. Ponadto w dniu 20 marca 2015 r. Urząd opublikował sprawozdanie naukowe na temat kategoryzacji tych roślin przeznaczonych do sadzenia, z wyłączeniem nasion, pod względem ryzyka wprowadzenia określonego organizmu. W sprawozdaniu skategoryzowano gatunki roślin, w przypadku których potwierdzono już podatność na europejskie i pozaeuropejskie izolaty określonego organizmu w wyniku naturalnego zakażenia, doświadczalnego zakażenia za pośrednictwem wektora lub nieznanego rodzaju zakażenia (zwane dalej "określonymi roślinami"). Wykaz ten jest dłuższy niż wykaz zawarty w decyzji wykonawczej Komisji 2014/497/UE 4 . W związku z tym niniejsza decyzja powinna mieć zastosowanie do dłuższego wykazu gatunków niż decyzja wykonawcza 2014/497/UE. Aby jednak zapewnić proporcjonalność, niektóre środki powinny mieć zastosowanie jedynie do gatunków roślin podatnych na europejskie izolaty określonego organizmu (zwanych dalej "roślinami żywicielskimi"). W związku z tym, podczas gdy opinia EFSA z dnia 6 stycznia 2015 r. wskazuje na niepewność co do spektrum gatunków roślin, gdyż badania nadal trwają, wyniki dochodzeń prowadzonych przez władze włoskie potwierdziły zdolność niektórych określonych roślin do bycia "roślinami żywicielskimi".
(3) Państwa członkowskie powinny przeprowadzać coroczne badania pod kątem obecności określonego organizmu na swoim terytorium oraz zapewnić informowanie podmiotów zawodowych o ewentualnej obecności tego organizmu i środkach, które należy wprowadzić.
(4) W celu zwalczenia określonego organizmu i powstrzymania jego dalszego rozprzestrzeniania się w pozostałej części Unii państwa członkowskie powinny ustanowić wyznaczone obszary, składające się ze strefy zakażonej i strefy buforowej, oraz zastosować środki zwalczania. Biorąc pod uwagę aktualną sytuację na południu Włoch, strefa zakażona wyznaczonego obszaru ustanowionego przez władze włoskie powinna obejmować przynajmniej całą prowincję Lecce. W celu zminimalizowania ryzyka rozprzestrzeniania się określonego organizmu poza wyznaczony obszar [strefę zakażoną] strefa buforowa powinna mieć 10 km szerokości.
(5) Przy pojedynczych przypadkach występowania określonego organizmu ustanowienie wyznaczonego obszaru nie powinno być wymagane, jeżeli określony organizm może zostać zwalczony na roślinach, na których stwierdzono jego obecność. W takich przypadkach należy podjąć natychmiastowe działania w celu ustalenia, czy zostały zakażone inne rośliny.
(6) Biorąc pod uwagę epidemiologię określonego organizmu i ryzyko dalszego rozprzestrzeniania się w pozostałej części Unii, sadzenie roślin żywicielskich w strefie zakażonej powinno być zabronione, z wyjątkiem miejsc, które są fizycznie chronione przed wprowadzeniem określonego organizmu przez jego wektory. Jest to ważne również w celu zapobieżenia zakażeniu określonym organizmem roślin żywicielskich na wyznaczonym obszarze.
(7) W prowincji Lecce określony organizm jest już powszechnie zadomowiony. Jeżeli dowody wskazują, że w niektórych częściach tego obszaru określony organizm jest obecny dłużej niż dwa lata i nie ma już możliwości zwalczenia go, odpowiedzialny organ urzędowy powinien mieć możliwość zastosowania środków ograniczających rozprzestrzenianie zamiast środków zwalczania, w celu ochrony przynajmniej miejsc produkcji, roślin o szczególnej wartości kulturowej, społecznej lub naukowej, a także granicy z pozostałą częścią terytorium Unii. Środki ograniczające rozprzestrzenianie powinny dążyć do minimalizowania ilości inokulum bakteryjnego na tym obszarze i utrzymywania populacji wektora na najniższym możliwym poziomie.
(8) W celu zapewnienia skutecznej ochrony pozostałej części terytorium Unii przed określonym organizmem, z uwzględnieniem ewentualnego rozprzestrzeniania się określonego organizmu sposobami naturalnymi oraz związanymi z działalnością ludzi, innymi niż przemieszczanie określonych roślin przeznaczonych do sadzenia, należy ustanowić strefę nadzoru bezpośrednio poza strefą buforową wokół strefy zakażonej prowincji Lecce.
(9) Prawdopodobieństwo zakażenia określonym organizmem jest większe w przypadku roślin uznawanych za podatne na określony organizm, które były uprawiane przez co najmniej część swojego życia na wyznaczonym obszarze lub były przemieszczane przez taki obszar. Przemieszczanie tych roślin powinno w związku z tym podlegać szczególnym wymogom mającym na celu zapobieganie dalszemu rozprzestrzenianiu się określonego organizmu. W celu ułatwiania wczesnego wykrywania potencjalnej obecności określonego organizmu poza wyznaczonym obszarem, należy ustanowić wymogi dotyczące możliwości śledzenia przemieszczania roślin uznawanych za podatne na określony organizm, poza wyznaczonymi obszarami.
(10) W celu umożliwienia kolejnej kontroli w miejscu przeznaczenia roślin przeznaczonych do sadzenia przemieszczanych z wyznaczonych obszarów odpowiedzialny organ urzędowy miejsca pochodzenia i odpowiedzialny organ urzędowy miejsca przeznaczenia powinny zostać natychmiast poinformowane przez podmioty zawodowe o przemieszczaniu każdej partii określonych roślin, które były uprawiane co najmniej przez część swojego życia na wyznaczonym obszarze.
(11) W celu zapewnienia ścisłego monitorowania przemieszczania roślin przeznaczonych do sadzenia pochodzących z wyznaczonych obszarów oraz w celu zapewnienia rzetelnego obrazu miejsc, w których ryzyko fitosanitarne ze względu na określony organizm jest wysokie, Komisja i państwa członkowskie powinny mieć dostęp do informacji dotyczących miejsc produkcji usytuowanych w wyznaczonych obszarach. Państwa członkowskie powinny zatem ustanowić i aktualizować wykaz wszystkich miejsc usytuowanych na wyznaczonych obszarach na ich terytorium, w których określone rośliny były uprawiane, i przekazać go Komisji i pozostałym państwom członkowskim. Komisja powinna udostępnić zestawienie tych wykazów państwom członkowskim.
(12) Należy przeprowadzać kontrole urzędowe w celu zapewnienia, by określone rośliny były przemieszczane z wyznaczonych obszarów wyłącznie zgodnie z wymogami określonymi w niniejszej decyzji.
(13) Biorąc pod uwagę charakter określonego organizmu, określonym roślinom pochodzącym z państwa trzeciego, w którym określony organizm nie występuje, wprowadzanym do Unii towarzyszyć powinno świadectwo fitosanitarne zawierające dodatkową deklarację, w której stwierdza się, że państwo to jest wolne od określonego organizmu.
(14) W celu zapewnienia, by określone rośliny wprowadzane do Unii z państw trzecich, w których stwierdzono obecność określonego organizmu, były wolne od określonego organizmu, wymogi dotyczące ich wprowadzania do Unii powinny być podobne do wymogów określonych dla przemieszczania określonych roślin pochodzących z wyznaczonych obszarów.
(15) Od października 2014 r. w Unii zatrzymane zostały liczne rośliny z rodzaju Coffea przeznaczone do sadzenia, inne niż nasiona, pochodzące z Kostaryki lub Hondurasu, na których wykryto obecność określonego organizmu. Należy zatem stwierdzić, że procedury certyfikacji fitosanitarnej Kostaryki lub Hondurasu są niewystarczające do zapewnienia, by przesyłki roślin z rodzaju Coffea były wolne od określonego organizmu. Z uwagi na wysokie prawdopodobieństwo zadomowienia się określonego organizmu w Unii, brak skutecznego leczenia zakażonych już określonych roślin, jak również poważne gospodarcze skutki dla Unii, wprowadzanie do Unii roślin z rodzaju Coffea przeznaczonych do sadzenia, innych niż nasiona, pochodzących z Kostaryki lub Hondurasu, powinno być zakazane.
(16) Należy uchylić decyzję wykonawczą 2014/497/UE.
(17) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Vytenis ANDRIUKAITIS | |
Członek Komisji |
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr (UE) 2015/2417 z dnia 17 grudnia 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.333.143) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. a decyzji nr (UE) 2017/2352 z dnia 14 grudnia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.336.31) zmieniającej nin. decyzję z dniem 16 grudnia 2017 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr (UE) 2016/764 z dnia 12 maja 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.126.77) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. b decyzji nr (UE) 2017/2352 z dnia 14 grudnia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.336.31) zmieniającej nin. decyzję z dniem 16 grudnia 2017 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr (UE) 2018/927 z dnia 27 czerwca 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.164.49) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. a decyzji nr (UE) 2016/764 z dnia 12 maja 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.126.77) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 lit. a decyzji nr (UE) 2017/2352 z dnia 14 grudnia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.336.31) zmieniającej nin. decyzję z dniem 16 grudnia 2017 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. c decyzji nr (UE) 2016/764 z dnia 12 maja 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.126.77) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 lit. b decyzji nr (UE) 2017/2352 z dnia 14 grudnia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.336.31) zmieniającej nin. decyzję z dniem 16 grudnia 2017 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji nr (UE) 2016/764 z dnia 12 maja 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.126.77) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 lit. a decyzji nr (UE) 2017/2352 z dnia 14 grudnia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.336.31) zmieniającej nin. decyzję z dniem 16 grudnia 2017 r.
- dodany przez art. 1 pkt 5 lit. b decyzji nr (UE) 2015/2417 z dnia 17 grudnia 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.333.143) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 lit. c decyzji nr (UE) 2017/2352 z dnia 14 grudnia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.336.31) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 marca 2018 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr (UE) 2018/1511 z dnia 9 października 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.255.16) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 9 decyzji nr (UE) 2017/2352 z dnia 14 grudnia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.336.31) zmieniającej nin. decyzję z dniem 16 grudnia 2017 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr (UE) 2018/1511 z dnia 9 października 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.255.16) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 decyzji nr (UE) 2015/2417 z dnia 17 grudnia 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.333.143) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 8 decyzji nr (UE) 2016/764 z dnia 12 maja 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.126.77) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 11 decyzji nr (UE) 2017/2352 z dnia 14 grudnia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.336.31) zmieniającej nin. decyzję z dniem 16 grudnia 2017 r.
- dodany przez art. 1 pkt 9 decyzji nr (UE) 2016/764 z dnia 12 maja 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.126.77) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 12 decyzji nr (UE) 2017/2352 z dnia 14 grudnia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.336.31) zmieniającej nin. decyzję z dniem 16 grudnia 2017 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr (UE) 2018/927 z dnia 27 czerwca 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.164.49) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
Rada Ministrów przyjęła we wtorek projekt ustawy, który umożliwi użytkownikom aplikacji mObywatel dostęp do danych o prognozowanej emeryturze – poinformowało we wtorek Ministerstwo Cyfryzacji. Projekt zakłada też uchylenie ustawy o Centralnej Informacji Emerytalnej.
20.05.2025Ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej została opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
14.05.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, która została opublikowana w Dzienniku Ustaw, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
14.05.2025Rząd zamierza uregulować zagadnienia związane z funkcjonowaniem lekarza koronera właściwego do stwierdzania zgonu osoby, gdy trudno jest wskazać lekarza leczącego, który byłby zobowiązany do stwierdzenia zgonu lub konieczności dokonania czynności i ustaleń związanych ze zgonem, wymagających specjalistycznej wiedzy. Chce też wprowadzić spójne systemowo regulacje odnoszące się do karty zgonu, karty urodzenia oraz karty urodzenia z adnotacją o martwym urodzeniu.
12.05.2025Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.
10.05.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.
09.05.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.125.36 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2015/789 w sprawie środków zapobiegających wprowadzaniu do Unii i rozprzestrzenianiu się w niej organizmu Xylella fastidiosa (Wells et al.) |
Data aktu: | 18/05/2015 |
Data ogłoszenia: | 21/05/2015 |
Data wejścia w życie: | 21/05/2015 |