(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 12 maja 2015 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym) 2 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W regulaminach radiokomunikacyjnych 3 Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego przydzielono zakres częstotliwości 1 452-1 492 MHz służbie stałej, służbie ruchomej (z wyjątkiem ruchomej służby lotniczej), służbie radiodyfuzyjnej i służbie radiodyfuzyjnej satelitarnej w regionie 1 obejmującym Unię, na takich samych zasadach. Ograniczają one wykorzystanie zakresu częstotliwości przez służbę radiodyfuzyjną i służbę radiodyfuzyjną satelitarną do radiofonii cyfrowej (DAB).
(2) W specjalnym porozumieniu Maastricht z 2002 r., skorygowanym w 2007 r. 4 , przewidziano ramy techniczne i regulacyjne wdrażania naziemnej radiofonii cyfrowej (T-DAB) w zakresie częstotliwości 1 452-1 479,5 MHz na poziomie sygnatariuszy, w tym wszystkich państw członkowskich. Określa ono także procedury dotyczące transgranicznej koordynacji T-DAB i bezprzewodowych usług szerokopasmowej łączności elektronicznej.
(3) Decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady nr 243/2012/UE 5 ustanowiono wieloletni program dotyczący polityki w zakresie widma radiowego mający na celu zidentyfikowanie co najmniej 1 200 MHz widma odpowiedniego na potrzeby bezprzewodowych usług szerokopasmowych w Unii do 2015 r., w tym widma już użytkowanego, na podstawie wykazu zastosowań widma radiowego.
(4) Zakres częstotliwości 1 452-1 492 MHz został przeznaczony do zastosowań radiodyfuzyjnych w państwach członkowskich, ale jego wykorzystanie jest dość ograniczone. W sprawozdaniu Komisji w sprawie wykazu zastosowań widma radiowego 6 w ramach programu dotyczącego polityki w zakresie widma radiowego stwierdzono, że nie jest on w Unii w pełni użytkowany i powinien być ponownie przeznaczony na potrzeby bezprzewodowych usług szerokopasmowej łączności elektronicznej zgodnie z celem polityki w zakresie widma radiowego. Obecne naziemne systemy radiodyfuzyjne należy jednak chronić w perspektywie długoterminowej, w tym w przypadku przedłużenia ich zezwoleń.
(5) W opinii dotyczącej strategicznych wyzwań stojących przed Europą w związku z kwestią zwiększającego się widma na potrzeby szerokopasmowej łączności bezprzewodowej 7 Zespół ds. Polityki Widma Radiowego zalecił, aby Komisja rozważyła przyjęcie środków uzupełniających w celu dalszego wspierania wykorzystania zakresu częstotliwości 1 452-1 492 MHz dla uzupełniającego łącza "w dół" przy jednoczesnym umożliwieniu państwom członkowskim wykorzystania części tego zakresu częstotliwości do innych celów, takich jak radiodyfuzja.
(6) W dniu 19 marca 2014 r. na podstawie art. 4 ust. 2 decyzji o spektrum radiowym, Komisja udzieliła Europejskiej Konferencji Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (CEPT) mandatu na opracowanie zharmonizowanych warunków technicznych w zakresie częstotliwości 1 452-1 492 MHz na potrzeby bezprzewodowych usług szerokopasmowej łączności elektronicznej w Unii.
(7) W dniu 28 listopada 2014 r., w ramach udzielonego mandatu, CEPT przygotowała sprawozdanie CEPT nr 54 dotyczące propozycji harmonizacji zakresu częstotliwości 1 452-1 492 MHz do celów wykorzystania uzupełniającego łącza "w dół" bezprzewodowej łączności szerokopasmowej, przy jednoczesnym umożliwieniu państwom członkowskim dostosowania do warunków krajowych części zakresu częstotliwości (np. 1 452-1 479,5 MHz) na potrzeby radiodyfuzji naziemnej. Uzupełniające łącze "w dół" oznacza wykorzystanie wyłącznie na potrzeby łącza "w dół", w którym widmo w ramach zakresu częstotliwości jest używane na potrzeby jednokierunkowej transmisji ze stacji bazowej zapewniającej usługi komunikacji elektronicznej w połączeniu z wykorzystaniem widma w innym zakresie częstotliwości.
(8) Zharmonizowane wykorzystanie zakresu częstotliwości 1 452-1 492 MHz wyłącznie jako łącza "w dół" na potrzeby bezprzewodowych usług szerokopasmowej łączności elektronicznej jest istotne pod względem uwzględnienia asymetrii transmisji danych poprzez zwiększenie przepustowości łącza "w dół" systemu szerokopasmowej łączności bezprzewodowej. Biorąc pod uwagę zasady neutralności technologii i usług, powyższe ułatwia również współistnienie z już istniejącymi usługami radiodyfuzji naziemnej w tym samym zakresie częstotliwości, które mogą nie spełniać warunków technicznych określonych w niniejszej decyzji. Państwa członkowskie powinny zatem przeznaczyć zakres częstotliwości na zasadzie braku wyłączności dla wszystkich rodzajów usług łączności elektronicznej i zapewnić współistnienie usług odpowiednio do warunków krajowych i zgodnie z umowami międzynarodowymi.
(9) Świadczenie bezprzewodowych usług szerokopasmowej łączności elektronicznej w paśmie częstotliwości 1 452-1 492 MHz powinno się opierać na zharmonizowanej aranżacji kanałów i wspólnych minimalnych (najmniej restrykcyjnych) warunkach technicznych w celu wspierania jednolitego rynku, ograniczenia szkodliwych zakłóceń i zapewnienia koordynacji częstotliwości.
(10) Wspólne warunki i zasady techniczne są niezbędne w celu zapewnienia współistnienia, jako odpowiedniej ochrony, między bezprzewodowymi usługami szerokopasmowej łączności elektronicznej i T-DAB w zakresie częstotliwości 1 452-1 492 MHz, oraz między takimi usługami w tym zakresie częstotliwości i innymi zastosowaniami w sąsiednich zakresach częstotliwości, z uwzględnieniem taktycznych przekaźników radiowych, skoordynowanych stałych łącz i telemetrii lotniczej. Istnieje potencjalne zapotrzebowanie na dodatkowe środki krajowe mające na celu zapewnienie współistnienia z zastosowaniami w sąsiednich zakresach częstotliwości, takimi jak łącza stałe nieskoordynowane.
(11) Umowy transgraniczne między organami administracji mogą być niezbędne do zagwarantowania wdrożenia parametrów określonych w niniejszej decyzji, aby uniknąć szkodliwych zakłóceń oraz poprawić efektywność i konwergencję wykorzystania widma. W sprawozdaniu CEPT nr 54 określono warunki techniczne i zasady dotyczące koordynacji transgranicznej między bezprzewodowymi usługami szerokopasmowej łączności elektronicznej i T-DAB oraz służbami telemetrii lotniczej w zakresie częstotliwości 1 452-1 492 MHz, w tym na granicach Unii.
(12) Użytkowanie zakresu częstotliwości 1 452-1 492 MHz na potrzeby innych zastosowań w państwach trzecich, z zastrzeżeniem umów międzynarodowych, może ograniczyć jego wprowadzanie i wykorzystanie na potrzeby bezprzewodowych usług szerokopasmowej łączności elektronicznej w niektórych państwach członkowskich. Takie państwa członkowskie powinny przedsięwziąć wszystkie niezbędne środki w celu jak najszybszego ograniczenia czasu trwania i zasięgu geograficznego ograniczeń, a także powinny, w stosownych przypadkach, starać się o uzyskanie pomocy Unii na mocy art. 10 ust. 2 decyzji w sprawie programu dotyczącego polityki w zakresie widma radiowego. Państwa członkowskie powinny powiadomić Komisję o takich ograniczeniach na podstawie art. 6 ust. 2 i art. 7, a informacje te powinny zostać opublikowane zgodnie z art. 5 decyzji o spektrum radiowym.
(13) W związku z powyższym środki przewidziane w niniejszej decyzji powinny mieć zastosowanie w całej Unii i powinny zostać wdrożone przez państwa członkowskie w celu zapewnienia wykorzystania zakresu częstotliwości 1 452-1 492 MHz na potrzeby bezprzewodowych usług szerokopasmowej łączności elektronicznej zgodnie z celem polityki w zakresie widma radiowego. Państwa członkowskie powinny przedstawiać Komisji sprawozdania dotyczące wykonania niniejszej decyzji oraz wykorzystania zakresu częstotliwości w celu ułatwienia oceny jej wpływu na poziomie UE oraz jej terminowego przeglądu, w razie konieczności.
(14) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Spektrum Radiowego, PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Günther OETTINGER | |
Członek Komisji |
Ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej została opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
14.05.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, która została opublikowana w Dzienniku Ustaw, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
14.05.2025Rząd zamierza uregulować zagadnienia związane z funkcjonowaniem lekarza koronera właściwego do stwierdzania zgonu osoby, gdy trudno jest wskazać lekarza leczącego, który byłby zobowiązany do stwierdzenia zgonu lub konieczności dokonania czynności i ustaleń związanych ze zgonem, wymagających specjalistycznej wiedzy. Chce też wprowadzić spójne systemowo regulacje odnoszące się do karty zgonu, karty urodzenia oraz karty urodzenia z adnotacją o martwym urodzeniu.
12.05.2025Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.
10.05.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.
09.05.2025Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.
06.05.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.119.27 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2015/750 w sprawie harmonizacji zakresu częstotliwości 1 427-1 517 MHz na potrzeby systemów naziemnych zapewniających usługi łączności elektronicznej w Unii |
Data aktu: | 08/05/2015 |
Data ogłoszenia: | 12/05/2015 |
Data wejścia w życie: | 12/05/2015 |