uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 437 ust. 2 akapit trzeci oraz art. 492 ust. 5 akapit trzeci,
(1) Rozporządzenie (UE) nr 575/2013 zawiera uzgodnione na szczeblu międzynarodowym standardy określone w trzecich międzynarodowych ramach regulacyjnych dla banków opracowanych przez Bazylejski Komitet Nadzoru Bankowego 2 (zwane dalej "Bazyleą III"). W związku z tym oraz biorąc pod uwagę fakt, że wymogi dotyczące ujawniania informacji mają służyć poprawie przejrzystości w obszarze kapitału regulacyjnego do celów porównawczych, przepisy określone w odniesieniu do ujawniania informacji przez instytucje nadzorowane na mocy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE 3 powinny być spójne z międzynarodowymi ramami określonymi w "Wymogach dotyczących ujawniania informacji na temat struktury kapitału" 4 ["Composition of Capital disclosure requirements"] opracowanych przez Bazylejski Komitet Nadzoru Bankowego, dostosowanymi w celu uwzględnienia unijnych ram regulacyjnych i ich specyfiki.
(2) Należy przedstawić komplet wzorów do celów ujawniania informacji, aby zapewnić jednolite stosowanie rozporządzenia (UE) nr 575/2013. Takie wzory do celów ujawniania informacji powinny obejmować wzór dotyczący ujawniania informacji na temat funduszy własnych, którego celem jest przedstawienie pozycji kapitałowej instytucji w sposób szczegółowy, jak również wzór dotyczący cech instrumentów kapitałowych, którego celem jest odzwierciedlenie poziomu szczegółowości ujawnianych informacji w odniesieniu do cech instrumentów kapitałowych instytucji.
(3) Zakres konsolidacji do celów rachunkowości i do celów regulacyjnych tych instytucji jest różny, co powoduje różnice między informacjami wykorzystywanymi do obliczania funduszy własnych a informacjami wykorzystywanymi w publikowanych sprawozdaniach finansowych, w szczególności w odniesieniu do pozycji funduszy własnych. Aby zlikwidować rozbieżność między danymi wykorzystywanymi do obliczania funduszy własnych oraz danymi wykorzystywanymi w sprawozdaniach finansowych instytucji, należy także ujawniać sposób, w jaki elementy sprawozdań finansowych wykorzystywane do obliczania funduszy własnych ulegają zmianie w przypadku stosowania regulacyjnego zakresu konsolidacji. Dlatego też w niniejszym rozporządzeniu należy również uwzględnić metodę uzgadniania pozycji bilansu zapewniającą informacje na temat uzgadniania pozycji bilansu służących do obliczania funduszy własnych oraz regulacyjnych funduszy własnych. W tym celu należy zastosować bilans o zakresie regulacyjnym obejmujący wyłącznie pozycje funduszy własnych.
(4) Sprawozdania finansowe niektórych instytucji podlegające wspomnianym wymogom dotyczącym ujawniania informacji są obszerne i złożone. Konieczne jest określenie jednolitego podejścia obejmującego jednoznacznie wskazane kroki, aby zapewnić instytucjom pomoc w procesie uzgadniania pozycji bilansu.
(5) Przepisy zawarte w niniejszym rozporządzeniu są ze sobą ściśle powiązane, ponieważ dotyczą ujawniania pozycji funduszy własnych. Aby zapewnić spójność między tymi przepisami, które powinny wejść w życie jednocześnie, oraz aby ułatwić całościowy wgląd w te przepisy i łatwy dostęp do nich osobom podlegającym tym obowiązkom, wskazane jest włączenie do jednego rozporządzenia wszystkich wykonawczych standardów technicznych w odniesieniu do ujawniania informacji na temat funduszy własnych, wymaganych na mocy rozporządzenia (UE) nr 575/2013.
(6) Rozporządzenie (UE) nr 575/2013 zawiera znaczną liczbę przepisów przejściowych w odniesieniu do funduszy własnych i wymogów dotyczących funduszy własnych. Aby uzyskać rzeczywisty obraz sytuacji instytucji pod względem wypłacalności, należy wprowadzić odrębny wzór do celów ujawniania informacji w okresie przejściowym zgodnym z przepisami przejściowymi rozporządzenia (UE) nr 575/2013.
(7) Ponieważ datą rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) nr 575/2013 jest dzień 1 stycznia 2014 r., a instytucje będą musiały dostosować swoje systemy do wymogów określonych w tym rozporządzeniu, należy im przyznać odpowiedni okres na wprowadzenie tych dostosowań.
(8) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedstawiony Komisji Europejskiej przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego.
(9) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przeprowadził otwarte konsultacje społeczne w zakresie projektu wykonawczych standardów technicznych, które stanowią podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o wydanie opinii przez Bankową Grupę Interesariuszy ustanowioną zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 5 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.355.60 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 1423/2013 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w zakresie wymogów dotyczących ujawniania informacji na temat funduszy własnych instytucji zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 |
| Data aktu: | 20/12/2013 |
| Data ogłoszenia: | 31/12/2013 |
| Data wejścia w życie: | 20/01/2014, 31/03/2014 |