uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 437 ust. 2 akapit trzeci oraz art. 492 ust. 5 akapit trzeci,
(1) Rozporządzenie (UE) nr 575/2013 zawiera uzgodnione na szczeblu międzynarodowym standardy określone w trzecich międzynarodowych ramach regulacyjnych dla banków opracowanych przez Bazylejski Komitet Nadzoru Bankowego 2 (zwane dalej "Bazyleą III"). W związku z tym oraz biorąc pod uwagę fakt, że wymogi dotyczące ujawniania informacji mają służyć poprawie przejrzystości w obszarze kapitału regulacyjnego do celów porównawczych, przepisy określone w odniesieniu do ujawniania informacji przez instytucje nadzorowane na mocy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE 3 powinny być spójne z międzynarodowymi ramami określonymi w "Wymogach dotyczących ujawniania informacji na temat struktury kapitału" 4 ["Composition of Capital disclosure requirements"] opracowanych przez Bazylejski Komitet Nadzoru Bankowego, dostosowanymi w celu uwzględnienia unijnych ram regulacyjnych i ich specyfiki.
(2) Należy przedstawić komplet wzorów do celów ujawniania informacji, aby zapewnić jednolite stosowanie rozporządzenia (UE) nr 575/2013. Takie wzory do celów ujawniania informacji powinny obejmować wzór dotyczący ujawniania informacji na temat funduszy własnych, którego celem jest przedstawienie pozycji kapitałowej instytucji w sposób szczegółowy, jak również wzór dotyczący cech instrumentów kapitałowych, którego celem jest odzwierciedlenie poziomu szczegółowości ujawnianych informacji w odniesieniu do cech instrumentów kapitałowych instytucji.
(3) Zakres konsolidacji do celów rachunkowości i do celów regulacyjnych tych instytucji jest różny, co powoduje różnice między informacjami wykorzystywanymi do obliczania funduszy własnych a informacjami wykorzystywanymi w publikowanych sprawozdaniach finansowych, w szczególności w odniesieniu do pozycji funduszy własnych. Aby zlikwidować rozbieżność między danymi wykorzystywanymi do obliczania funduszy własnych oraz danymi wykorzystywanymi w sprawozdaniach finansowych instytucji, należy także ujawniać sposób, w jaki elementy sprawozdań finansowych wykorzystywane do obliczania funduszy własnych ulegają zmianie w przypadku stosowania regulacyjnego zakresu konsolidacji. Dlatego też w niniejszym rozporządzeniu należy również uwzględnić metodę uzgadniania pozycji bilansu zapewniającą informacje na temat uzgadniania pozycji bilansu służących do obliczania funduszy własnych oraz regulacyjnych funduszy własnych. W tym celu należy zastosować bilans o zakresie regulacyjnym obejmujący wyłącznie pozycje funduszy własnych.
(4) Sprawozdania finansowe niektórych instytucji podlegające wspomnianym wymogom dotyczącym ujawniania informacji są obszerne i złożone. Konieczne jest określenie jednolitego podejścia obejmującego jednoznacznie wskazane kroki, aby zapewnić instytucjom pomoc w procesie uzgadniania pozycji bilansu.
(5) Przepisy zawarte w niniejszym rozporządzeniu są ze sobą ściśle powiązane, ponieważ dotyczą ujawniania pozycji funduszy własnych. Aby zapewnić spójność między tymi przepisami, które powinny wejść w życie jednocześnie, oraz aby ułatwić całościowy wgląd w te przepisy i łatwy dostęp do nich osobom podlegającym tym obowiązkom, wskazane jest włączenie do jednego rozporządzenia wszystkich wykonawczych standardów technicznych w odniesieniu do ujawniania informacji na temat funduszy własnych, wymaganych na mocy rozporządzenia (UE) nr 575/2013.
(6) Rozporządzenie (UE) nr 575/2013 zawiera znaczną liczbę przepisów przejściowych w odniesieniu do funduszy własnych i wymogów dotyczących funduszy własnych. Aby uzyskać rzeczywisty obraz sytuacji instytucji pod względem wypłacalności, należy wprowadzić odrębny wzór do celów ujawniania informacji w okresie przejściowym zgodnym z przepisami przejściowymi rozporządzenia (UE) nr 575/2013.
(7) Ponieważ datą rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) nr 575/2013 jest dzień 1 stycznia 2014 r., a instytucje będą musiały dostosować swoje systemy do wymogów określonych w tym rozporządzeniu, należy im przyznać odpowiedni okres na wprowadzenie tych dostosowań.
(8) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedstawiony Komisji Europejskiej przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego.
(9) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przeprowadził otwarte konsultacje społeczne w zakresie projektu wykonawczych standardów technicznych, które stanowią podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o wydanie opinii przez Bankową Grupę Interesariuszy ustanowioną zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 5 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
Resort pracy chce nieznacznie wydłużyć termin wypłaty ekwiwalentu za urlop w przypadku rozwiązywania jest umowy o pracę, a także zwiększenie do dwóch osób minimalnej reprezentacji pracowników przed pracodawcą w sprawach zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w zakładach, w których nie funkcjonują związki zawodowe. W ten sposób pracodawcy będą mogli dokonać jednego przelewu należnych środków wraz z wypłatą ostatniego wynagrodzenia.
10.06.2025Nowe przepisy o rynku pracy przewidują, że staż z urzędu pracy może obejmować okres do 12 miesięcy wówczas, gdy zakończony będzie potwierdzeniem nabycia wiedzy lub umiejętności przeprowadzanym przez uprawnioną instytucję. Przy tego rodzaju stażu przewidziano premię finansową dla organizatora stażu w wysokości 500 zł za każdy pełny miesiąc stażu.
10.06.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - ustawa trafi teraz do prezydenta, Sejm przyjął poprawkę Senatu.
04.06.2025W nowych przepisach o rynku pracy nie zmienia się istota stażu - popularnej formy wsparcia z urzędu pracy bezrobotnych i organizatorów staży. Pojawia się jednak wiele zmian w stosunku do dotychczasowych przepisów i doprecyzowań pewnych niejasności pojawiających się w praktyce. Nie omawiając szerokiej problematyki staży, zwróćmy uwagę na najważniejsze nowości.
03.06.2025Często zmieniające się przepisy i ich rozproszenie w kilku aktach oraz przewlekłość postępowań w urzędach są największym wyzwaniem dla pracodawców w procesie legalizacji zatrudnienia cudzoziemców – wynika z badania zrealizowanego przez ASM Research Solutions Strategy na zlecenie Konfederacji Lewiatan. 1 czerwca wchodzą w życie nowe przepisy z tym związane.
30.05.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek projekt ustawy, który umożliwi użytkownikom aplikacji mObywatel dostęp do danych o prognozowanej emeryturze – poinformowało we wtorek Ministerstwo Cyfryzacji. Projekt zakłada też uchylenie ustawy o Centralnej Informacji Emerytalnej.
20.05.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.355.60 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 1423/2013 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w zakresie wymogów dotyczących ujawniania informacji na temat funduszy własnych instytucji zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 |
Data aktu: | 20/12/2013 |
Data ogłoszenia: | 31/12/2013 |
Data wejścia w życie: | 20/01/2014, 31/03/2014 |