(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2013/177/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 12 kwietnia 2013 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 64/432/EWG z dnia 26 czerwca 1964 r. w sprawie problemów zdrowotnych zwierząt wpływających na handel wewnątrzwspólnotowy bydłem i trzodą chlewną(1), w szczególności jej załącznik A rozdział II pkt 7 i załącznik D rozdział I pkt E,
uwzględniając dyrektywę Rady 91/68/EWG z dnia 28 stycznia 1991 r. w sprawie warunków zdrowotnych zwierząt regulujących handel wewnątrzwspólnotowy owcami i kozami(2), w szczególności jej załącznik A rozdział 1 sekcja II,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dyrektywie 91/68/EWG określono warunki dotyczące zdrowia zwierząt regulujące handel owcami i kozami w Unii. Ustalono w niej warunki, zgodnie z którymi państwa członkowskie lub ich regiony mogą być uznawane za oficjalnie wolne od brucelozy.
(2) Załącznik II do decyzji Komisji 93/52/EWG z dnia 21 grudnia 1992 r. stwierdzającej stosowanie się państw członkowskich lub regionów do wymagań odnoszących się do brucelozy (B. melitensis) i przyznającej im status oficjalnie wolnych od choroby(3) zawiera wykaz regionów państw członkowskich uznanych za oficjalnie wolne od brucelozy (B. melitensis) zgodnie z dyrektywą 91/68/EWG.
(3) Hiszpania przedłożyła Komisji dokumentację potwierdzającą spełnienie warunków określonych w dyrektywie 91/68/EWG w odniesieniu do Wspólnoty Autonomicznej Asturii, Wspólnoty Autonomicznej Kantabrii, Wspólnoty Autonomicznej Kastylia-Leon, Wspólnoty Autonomicznej Galicji oraz Wspólnoty Autonomicznej Kraju Basków w celu uznania tych regionów za oficjalnie wolne od brucelozy (B. melitensis).
(4) Na podstawie oceny dokumentacji przedłożonej przez Hiszpanię Wspólnota Autonomiczna Asturii, Wspólnota Autonomiczna Kantabrii, Wspólnota Autonomiczna Kastylia-Leon, Wspólnota Autonomiczna Galicji oraz Wspólnota Autonomiczna Kraju Basków powinny zostać uznane za oficjalnie wolne od brucelozy (B. melitensis).
(5) Należy zatem odpowiednio zmienić dotyczący Hiszpanii wpis w załączniku II do decyzji 93/52/EWG.
(6) Dyrektywa 64/432/EWG ma zastosowanie do handlu bydłem i trzodą chlewną w Unii. Określono w niej warunki, zgodnie z którymi państwo członkowskie lub jego region mogą być uznane za oficjalnie wolne od gruźlicy, oficjalnie wolne od brucelozy i oficjalnie wolne od enzootycznej białaczki bydła w odniesieniu do stad bydła.
(7) Załączniki do decyzji Komisji 2003/467/WE z dnia 23 czerwca 2003 r. ustanawiającej status bydła oficjalnie wolnego od gruźlicy, brucelozy i enzootycznej białaczki bydła dla stad w niektórych państwach członkowskich i regionach państw członkowskich(4) zawierają wykazy państw członkowskich i ich regionów uznanych odpowiednio za oficjalnie wolne od gruźlicy, oficjalnie wolne od brucelozy i oficjalnie wolne od enzootycznej białaczki bydła.
(8) Hiszpania przedłożyła Komisji dokumentację potwierdzającą spełnienie warunków określonych w dyrektywie 64/432/EWG w odniesieniu do Wspólnoty Autonomicznej Balearów, Wspólnoty Autonomicznej Kraju Basków, Wspólnoty Autonomicznej Murcji oraz Wspólnoty Autonomicznej La Rioja w celu uznania tych regionów za oficjalnie wolne od brucelozy.
(9) Na podstawie oceny dokumentacji przedłożonej przez Hiszpanię Wspólnota Autonomiczna Balearów, Wspólnota Autonomiczna Kraju Basków, Wspólnota Autonomiczna Murcji oraz Wspólnota Autonomiczna La Rioja powinny zostać uznane za oficjalnie wolne od brucelozy.
(10) Włochy przedłożyły Komisji dokumentację wykazującą spełnienie określonych w dyrektywie 64/432/EWG warunków przyznania statusu regionu oficjalnie wolnego od enzootycznej białaczki bydła w odniesieniu do prowincji Benewent.
(11) Na podstawie oceny dokumentacji przedłożonej przez Włochy prowincja Benewent powinna zostać uznana za region oficjalnie wolny od enzootycznej białaczki bydła.
(12) Polska przedłożyła Komisji dokumentację potwierdzającą spełnienie określonych w dyrektywie 64/432/EWG warunków przyznania statusu regionu oficjalnie wolnego od enzootycznej białaczki bydła w odniesieniu do dwudziestu czterech regionów administracyjnych (powiatów) w ramach nadrzędnych jednostek administracyjnych - województw pomorskiego i wielkopolskiego.
(13) Na podstawie oceny dokumentacji przedłożonej przez Polskę przedmiotowe regiony powinny zostać uznane za regiony oficjalnie wolne od enzootycznej białaczki bydła.
(14) Należy zatem odpowiednio zmienić załączniki II i III do decyzji 2003/467/WE.
(15) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
(1) Dz.U. 121 z 29.7.1964, s. 1977/64.
(2) Dz.U. L 46 z 19.2.1991, s. 19.
(3) Dz.U. L 13 z 21.1.1993, s. 14.
(4) Dz.U. L 156 z 25.6.2003, s. 74.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.103.5 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2013/177/UE zmieniająca załącznik II do decyzji 93/52/EWG w odniesieniu do uznania niektórych regionów Hiszpanii za oficjalnie wolne od brucelozy (B. melitensis) oraz zmieniająca załączniki II i III do decyzji 2003/467/WE w odniesieniu do uznania niektórych regionów Hiszpanii za oficjalnie wolne od brucelozy oraz niektórych regionów Włoch i Polski za oficjalnie wolne od enzootycznej białaczki bydła |
| Data aktu: | 10/04/2013 |
| Data ogłoszenia: | 12/04/2013 |
| Data wejścia w życie: | 12/04/2013 |