Wspólne stanowisko 2008/109/WPZiB dotyczące środków ograniczających skierowanych przeciwko Liberii

WSPÓLNE STANOWISKO RADY 2008/109/WPZiB
z dnia 12 lutego 2008 r.
dotyczące środków ograniczających skierowanych przeciwko Liberii

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 15,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W roku 2003 Rada Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych przyjęła rezolucję (rezolucja RB ONZ) nr 1521 (2003) nakładającą na Liberię środki ograniczające. Środki te zostały wdrożone na mocy wspólnego stanowiska Rady 2004/137/WPZiB z dnia 10 lutego 2004 r. dotyczącego środków restrykcyjnych skierowanych przeciwko Liberii 1 .

(2) W następstwie przyjęcia rezolucji RB ONZ nr 1683 (2006) i rezolucji RB ONZ nr 1731 (2006) Rada przyjęła, odpowiednio, wspólne stanowisko 2006/518/WPZiB z dnia 24 lipca 2006 r. zmieniające i odnawiające niektóre środki restrykcyjne zastosowane wobec Liberii 2 i wspólne stanowisko 2007/93/WPZiB zmieniające i odnawiające wspólne stanowisko 2004/137/WPZiB dotyczące środków ograniczających skierowanych przeciwko Liberii 3 .

(3) Mając na uwadze rozwój wypadków w Liberii, dnia 19 grudnia 2007 r. Rada Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych przyjęła rezolucję RB ONZ nr 1792 (2007) odnawiającą na okres kolejnych 12 miesięcy środki ograniczające dotyczące broni oraz środki ograniczające dotyczące podróżowania. Rezolucja RB ONZ nr 1792 (2007) wprowadza także obowiązek informowania komitetu ustanowionego na mocy pkt 21 rezolucji RB ONZ nr 1521 (2003) o dostawie wszelkich typów uzbrojenia i materiałów z nim związanych, dostarczonych zgodnie z pkt 2 lit. e) lub pkt 2 lit. f) rezolucji RB ONZ nr 1521 (2003), pkt 2 rezolucji RB ONZ nr 1683 (2006) lub pkt 1 lit. b) rezolucji RB ONZ nr 1731 (2006).

(4) Ze względu na jasność wspomniane wyżej środki należy skonsolidować w jednym akcie prawnym.

(5) Do wdrożenia niektórych z tych środków wymagane jest działanie Wspólnoty,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WSPÓLNE STANOWISKO:

Artykuł  1 4

Państwa członkowskie podejmują konieczne środki, by zapobiegać bezpośredniej i pośredniej dostawie, sprzedaży lub przekazywaniu uzbrojenia i wszelkich materiałów z nim związanych oraz zapewnianiu pomocy, doradztwa lub szkoleń związanych z działalnością wojskową, w tym finansowania i pomocy finansowej, przez obywateli państw członkowskich lub z terytoriów państw członkowskich lub za pomocą jednostek pływających lub statków powietrznych państwa członkowskiego, przeznaczonych dla wszystkich podmiotów pozarządowych i osób działających na terytorium Liberii.

Artykuł  2 5
1.
Artykuł 1 nie ma zastosowania do:
a)
uzbrojenia i materiałów z nim związanych oraz szkoleń i pomocy technicznej mających wyłącznie stanowić wsparcie lub przeznaczonych do wykorzystania przez misję Organizacji Narodów Zjednoczonych w Liberii (UNMIL);
b)
odzieży ochronnej, w tym kamizelek kuloodpornych i hełmów wojskowych, czasowo wywożonych do Liberii - wyłącznie do osobistego użytku - przez personel Organizacji Narodów Zjednoczonych, przedstawicieli środków masowego przekazu, pracowników organizacji humanitarnych i rozwojowych oraz personel pomocniczy;
c) 6
innego nie-śmiercionośnego sprzętu wojskowego przeznaczonego wyłącznie do użytku humanitarnego lub ochronnego ani do udzielania pomocy technicznej i prowadzenia szkoleń technicznych związanych z takim nieśmiercionośnym sprzętem.
2.
Dostawa, sprzedaż lub przekazywanie uzbrojenia i materiałów z nim związanych lub świadczenie usług, o których mowa w ust. 1 lit. a) i c), wymagają zezwolenia udzielonego przez właściwe organy państw członkowskich. Państwa członkowskie rozważają oddzielnie każdy przypadek dostaw na mocy ust. 1 lit. a) i c), biorąc w pełni pod uwagę kryteria określone we wspólnym stanowisku Rady 2008/944/WPZiB określającym wspólne zasady kontroli wywozu technologii wojskowych i sprzętu wojskowego 7 . Państwa członkowskie żądają zastosowania odpowiednich środków bezpieczeństwa przeciwko nadużyciu uprawnień udzielonych na mocy niniejszego ustępu i w stosownych przypadkach zapewniają możliwość odesłania dostarczonego uzbrojenia i materiałów z nim związanych.
3. 8
Rząd Liberii jest w pierwszym rzędzie odpowiedzialny za poinformowanie Komitetu ds. Sankcji z wyprzedzeniem o transporcie jakichkolwiek dostaw śmiercionośnego uzbrojenia i materiałów z nim związanych lub o udzielaniu pomocy, doradztwa lub prowadzeniu szkoleń związanych z działaniami wojskowymi lub innymi działaniami w sektorze bezpieczeństwa na rzecz rządu Liberii, z wyjątkiem tych, o których mowa w ust. 1. Istnieje również możliwość, by państwa członkowskie udzielające pomocy poinformowały Komitet ds. Sankcji, w porozumieniu z rządem Liberii, zgodnie z pkt 2 lit. b) ppkt (ii) i (iii) rezolucji RB ONZ 2128 (2013). Jeśli państwo członkowskie zdecyduje się powiadomić Komitet ds. Sankcji, powiadomienie takie musi zawierać wszelkie istotne informacje, w tym, w stosownych przypadkach, o celu i użytkowniku końcowym, specyfikacjach technicznych i ilości sprzętu, który ma zostać wysłany, dostawcy, proponowanej dacie dostawy, środku transportu i trasie wysyłek.
Artykuł  3 9

(uchylony)

Artykuł  3 10

Niniejsze wspólne stanowisko staje się skuteczne z dniem jego przyjęcia. Zostaje ono w stosownych przypadkach zmienione lub uchylone zgodnie z ustaleniami Rady Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych.

Artykuł  4 11

Niniejsze wspólne stanowisko zostaje opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 12 lutego 2008 r.

W imieniu Rady

A. BAJUK

Przewodniczący

1 Dz.U. L 40 z 12.2.2004, s. 35. Wspólne stanowisko ostatnio zmienione wspólnym stanowiskiem 2007/400/WPZiB (Dz.U. L 150 z 12.6.2007, s. 15).
2 Dz.U. L 201 z 25.7.2006, s. 36.
3 Dz.U. L 41 z 13.2.2007, s. 17.
4 Art. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2010/129/WPZiB z dnia 1 marca 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.51.23) zmieniającej nin. wspólne stanowisko z dniem 1 marca 2010 r.
5 Art. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2010/129/WPZiB z dnia 1 marca 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.51.23) zmieniającej nin. wspólne stanowisko z dniem 1 marca 2010 r.
6 Art. 2 ust. 1 lit. c) zmieniona przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2014/141/WPZiB z dnia 14 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.76.45) zmieniającej nin. wspólne stanowisko z dniem 15 marca 2014 r.
7 Dz.U. L 335 z 13.12.2008, s. 99.
8 Art. 2 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2014/141/WPZiB z dnia 14 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.76.45) zmieniającej nin. wspólne stanowisko z dniem 15 marca 2014 r.
9 Art. 3 uchylony przez art. 1 decyzji nr (WPZiB) 2015/1782 z dnia 5 października 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.259.25) zmieniającej nin. wspólne stanowisko z dniem 7 października 2015 r.
10 Art. 3 według numeracji ustalonej przez art. 2 decyzji nr (WPZiB) 2015/1782 z dnia 5 października 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.259.25) zmieniającej nin. wspólne stanowisko z dniem 7 października 2015 r.
11 Art. 4 według numeracji ustalonej przez art. 2 decyzji nr (WPZiB) 2015/1782 z dnia 5 października 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.259.25) zmieniającej nin. wspólne stanowisko z dniem 7 października 2015 r.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024