Decyzja 2008/110 zmieniająca Protokół 32 do Porozumienia EOG w sprawie warunków finansowych wdrażania art. 82

DECYZJA WSPÓLNEGO KOMITETU EOG NR 110/2008
z dnia 5 listopada 2008 r.
zmieniająca Protokół 32 do Porozumienia EOG w sprawie warunków finansowych wdrażania art. 82

WSPÓLNY KOMITET EOG,

uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym, zmienione Protokołem dostosowującym Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym, zwane dalej "Porozumieniem", w szczególności jego art. 86 i 98,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Protokół 32 do Porozumienia nie był dotąd zmieniany przez Wspólny Komitet EOG.

(2) Rada Unii Europejskiej przyjęła w dniu 25 czerwca 2002 r. rozporządzenie (WE, Euratom) nr 1605/2002(1) w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich, zmienione rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 1995/2006(2) oraz rozporządzeniem Rady (WE) nr 1525/2007(3).

(3) Protokół 32 powinien uwzględnić nowe procedury przewidziane w rozporządzeniu (WE, Euratom) nr 1605/2002.

(4) Należy dokładniej określić procedurę ustanowioną w Protokole 32, wraz z terminami mającymi zastosowanie w ramach tej procedury.

(5) Należy znieść dwuetapową formę płatności wkładów państw EFTA.

(6) Z Protokołu 32 należy usunąć nieaktualne przepisy.

(7) Protokół 32 powinien zatem zostać zmieniony,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Protokół 32 do Porozumienia zmienia się zgodnie z załącznikiem do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po ostatniej notyfikacji do Wspólnego Komitetu EOG zgodnie z art. 103 ust. 1 Porozumienia(*).

Artykuł  3

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w sekcji EOG i w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 5 listopada 2008 r.
W imieniu Wspólnego Komitetu EOG
JKW Prinz Nikolaus von LIECHTENSTEIN
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(2) Dz.U. L 390 z 30.12.2006, s. 1.

(3) Dz.U. L 343 z 27.12.2007, s. 9.

(*) Nie wskazano wymogów konstytucyjnych.

ZAŁĄCZNIK 

Tekst Protokołu 32 do Porozumienia otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 1

Procedura mająca na celu ustalenie wysokości udziału finansowego państw EFTA dla każdego roku budżetowego (n)

1. Najpóźniej do dnia 31 stycznia każdego roku (n-1) Komisja Europejska przekazuje Stałemu Komitetowi Państw EFTA dokument planowania finansowego, obejmujący działania pozostałe do realizacji do końca danych wieloletnich ram finansowych, wraz z prognozowaną wysokością środków na zobowiązania, przewidzianych na te działania.

2. Stały Komitet Państw EFTA przekazuje Komisji, najpóźniej do dnia 15 lutego danego roku (n-1), listę działań wspólnotowych, które państwa EFTA chcą ująć po raz pierwszy w załączniku EOG do wstępnego projektu budżetu Unii Europejskiej na dany rok budżetowy (n). Powyższa lista pozostaje bez uszczerbku dla nowych wniosków przedkładanych przez Wspólnotę w ciągu roku (n-1) oraz nie narusza ostatecznego stanowiska przyjętego przez państwa EFTA w zakresie ich udziału w tych działaniach.

3. Najpóźniej do dnia 15 maja każdego roku (n-1) Komisja Europejska przekazuje Stałemu Komitetowi Państw EFTA swoje stanowisko w sprawie wniosków państw EFTA dotyczących ich udziału w działaniach w danym roku budżetowym (n), wraz z informacjami na temat:

a) orientacyjnych kwot zapisanych »w celach informacyjnych« jako środki na zobowiązania i płatności w ogólnym zestawieniu wydatków wstępnego projektu budżetu Unii Europejskiej na działania, w których państwa EFTA biorą udział lub wyraziły wolę uczestnictwa, obliczonych zgodnie z przepisami art. 82 Porozumienia;

b) szacunkowych kwot odpowiadających wkładom finansowym państw EFTA, zapisanych »w celach informacyjnych « w ogólnym zestawieniu dochodów we wstępnym projekcie budżetu.

Stanowisko Komisji Europejskiej nie narusza możliwości kontynuacji rozmów odnośnie do działań, w których udział państw EFTA nie został zaakceptowany.

4. W przypadku gdy kwoty, o których mowa w ust. 3, nie są zgodne z przepisami art. 82 Porozumienia, Stały Komitet Państw EFTA może zażądać ich korekty przed dniem 1 lipca danego roku (n-1).

5. Kwoty, o których mowa w ust. 3, są dostosowywane po uchwaleniu budżetu ogólnego Unii Europejskiej, przy należytym uwzględnieniu przepisów art. 82 Porozumienia. Informacja o wysokości dostosowania powyższych kwot zostaje niezwłocznie przekazana Stałemu Komitetowi Państw EFTA.

6. W terminie 30 dni od daty opublikowania budżetu ogólnego Unii Europejskiej w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej przewodnictwo Wspólnego Komitetu EOG potwierdza, w drodze wymiany listów zapoczątkowanej przez Komisję Europejską, że kwoty ujęte w załączniku EOG do budżetu ogólnego Unii Europejskiej są zgodne z przepisami art. 82 Porozumienia.

7. Najpóźniej do dnia 1 czerwca roku budżetowego (n) Stały Komitet Państw EFTA przekazuje Komisji Europejskiej ostateczne zestawienie udziału finansowego każdego z państw EFTA. Zestawienie to jest wiążące.

Jeśli powyższa informacja nie zostanie dostarczona do dnia 1 czerwca roku budżetowego (n), stosuje się tymczasowo procentowy rozdział wkładów finansowych stosowany w poprzednim roku (n-1). Dostosowanie dokonuje się zgodnie z procedurą określoną w art. 4.

8. Jeżeli do dnia 1 lipca roku budżetowego (n), o ile ze względu na wyjątkowe okoliczności nie został uzgodniony termin późniejszy, Wspólny Komitet EOG nie przyjmie decyzji ustalającej udział państw EFTA w działaniach ujętych w załączniku EOG do budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy (n) lub jeśli spełnienie wymogów konstytucyjnych, o ile występują, dotyczących przyjęcia takiej decyzji nie zostanie zgłoszone przed upływem tego terminu, uczestnictwo państw EFTA w rzeczonych działaniach zostaje przesunięte na kolejny rok (n+1), o ile nie ustalono inaczej.

9. O ile nie ustalono inaczej, z chwilą ustalenia udziału państw EFTA w danym działaniu w roku budżetowym (n) wkłady finansowe państw EFTA stosuje się do wszystkich transakcji przeprowadzanych na odnośnych pozycjach budżetu w tym roku budżetowym.

Artykuł 2

Udostępnianie wkładów finansowych państw EFTA

1. W oparciu o załącznik EOG do budżetu ogólnego Unii Europejskiej, zatwierdzony ostatecznie zgodnie z art. 1 ust. 6 i 7, Komisja Europejska sporządza dla każdego z państw EFTA wezwanie o przekazanie środków w wysokości obliczonej na podstawie środków na zobowiązania oraz zgodnie z art. 71 ust. 2 rozporządzenia finansowego(1).

2. Państwa EFTA otrzymują powyższe wezwanie o przekazanie środków nie później niż dnia 15 sierpnia danego roku (n). W wezwaniu wyznacza się termin płatności wkładu finansowego państw EFTA, który upływa z dniem 31 sierpnia danego roku (n).

Jeśli budżet ogólny Unii Europejskiej nie zostanie przyjęty przed dniem 10 lipca roku budżetowego (n) lub, w wyjątkowych okolicznościach, w terminie uzgodnionym zgodnie z art. 1 ust. 8, wezwanie do płatności zostanie sporządzone na podstawie kwoty orientacyjnej przewidzianej we wstępnym projekcie budżetu. Dostosowanie ma miejsce zgodnie z procedurą określoną w art. 4.

3. Wkład finansowy jest wyrażany i płatny w euro.

4. W tym celu każde państwo EFTA otwiera przy Ministerstwie Skarbu lub innym organie wyznaczonym do tego celu rachunek na rzecz Komisji Europejskiej, prowadzony w euro.

5. Jakakolwiek zwłoka we wpisach na rachunku, o którym mowa w ust. 4, stanowi podstawę do zapłaty odsetek obciążających dane państwo EFTA, naliczanych według stopy procentowej stosowanej przez Europejski Bank Centralny do głównych operacji refinansowania wyrażonych w euro, powiększonej o półtora punktu procentowego. Zastosowanie znajduje stopa referencyjna obowiązująca w dniu 1 lipca tego roku, opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, seria C.

Artykuł 3

Warunki wdrażania

1. Wykorzystanie środków wynikających z finansowego udziału państw EFTA odbywa się zgodnie z przepisami rozporządzenia finansowego.

2. W odniesieniu do procedur przetargowych zaproszenia do składania ofert otwarte są dla wszystkich państw członkowskich WE, jak również państw EFTA, w zakresie, w jakim obejmują one finansowanie z pozycji w budżecie, w których udział mają państwa EFTA.

Artykuł 4

Rozliczenie wkładów EFTA w świetle wdrażania

1. Wysokość udziału finansowego państw EFTA, uzgodniona dla każdej odnośnej pozycji w budżecie, zgodnie z przepisami art. 82 Porozumienia, pozostaje bez zmian w ciągu danego roku budżetowego (n).

2. Po zamknięciu rachunków odnoszących się do każdego roku budżetowego Komisja Europejska, w ramach sporządzania rocznego sprawozdania finansowego w roku (n+1), oblicza wynik budżetu państw EFTA, uwzględniając:

a) wysokość wkładów finansowych wpłaconych przez państwa EFTA zgodnie z art. 2;

b) wysokość udziału państw EFTA w całkowitych danych liczbowych dotyczących wykorzystania środków budżetowych dla tych pozycji w budżecie, dla których ustalono udział państw EFTA; oraz

c) inne kwoty związane z wydatkami wspólnotowymi, które państwa EFTA pokrywają indywidualnie lub płatności rzeczowe wniesione przez państwa EFTA (np. pomoc administracyjna).

3. Kwoty odzyskane od stron trzecich dla każdej pozycji w budżecie, dla której ustalono udział państw EFTA, traktuje się jako dochody przeznaczone na określony cel w ramach tej samej pozycji w budżecie zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. f) rozporządzenia finansowego.

4. Rozliczenie wkładów państw EFTA za rok budżetowy (n) na podstawie wyniku budżetowego następuje w ramach wezwania o przekazanie środków na rok budżetowy (n+2) i w oparciu o ostateczne zestawienie udziału finansowego państw EFTA w roku budżetowym (n).

5. Wspólny Komitet EOG przyjmie w razie potrzeby przepisy uzupełniające w celu wdrażania ust. 1 i 4. Powyższe ma zastosowanie w szczególności w odniesieniu do wydatków wspólnotowych, które każde z państw EFTA ma ponosić indywidualnie lub do wkładów rzeczowych państw EFTA.

Artykuł 5

Informacja

1. Pod koniec każdego kwartału Komisja Europejska przekazuje Stałemu Komitetowi Państw EFTA wyciąg z rachunków, ukazujący zarówno po stronie wpływów, jak i wydatków, stan realizacji programów i innych działań, w których państwa EFTA mają udział finansowy.

2. Po zamknięciu roku budżetowego (n) Komisja Europejska przekazuje Stałemu Komitetowi Państw EFTA dane dotyczące programów oraz innych działań, w których państwa EFTA mają udział finansowy, odnotowane w odpowiedniej sekcji w rocznych sprawozdaniach finansowych, sporządzonych zgodnie z przepisami art. 126 i 127 rozporządzenia finansowego.

3. Komisja Europejska udostępnia Stałemu Komitetowi Państw EFTA inne informacje finansowe, o jakie może on wystąpić, dotyczące programów oraz innych działań, w których państwa EFTA mają udział finansowy.

Artykuł 6

Kontrola

1. Kontrola nad ustalaniem oraz dostępnością wszystkich wpływów, jak również kontrola zobowiązań oraz planowanie wydatków związanych z udziałem państw EFTA odbywa się zgodnie z postanowieniami Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, rozporządzenia finansowego oraz obowiązujących rozporządzeń w dziedzinach, o których mowa w art. 76 i 78 Porozumienia.

2. Dokonuje się odpowiednich ustaleń między organami kontrolnymi Komisji Europejskiej oraz państw EFTA w celu ułatwienia kontroli wpływów i wydatków odpowiadających udziałowi państw EFTA w działaniach Wspólnoty zgodnie z ust. 1.

Artykuł 7

Wielkości PKB uwzględnione w obliczaniu współczynnika proporcjonalności

Dane PKB w cenach rynkowych, o których mowa w art. 82 Porozumienia, stanowią dane publikowane w wyniku wdrażania art. 76 Porozumienia.".

______

(1)Rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024