Rozporządzenie 78/2008 dotyczące działań, jakie Komisja musi podjąć w latach 2008-2013 przy zastosowaniu technik teledetekcji wprowadzonych w ramach wspólnej polityki rolnej

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 78/2008
z dnia 21 stycznia 2008 r.
dotyczące działań, jakie Komisja musi podjąć w latach 2008-2013 przy zastosowaniu technik teledetekcji wprowadzonych w ramach wspólnej polityki rolnej

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 37 ust. 2 akapit trzeci,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 33 ust. 2 lit. a) Traktatu wspólna polityka rolna (WPR) powinna uwzględniać szczególny charakter gospodarki rolnej, wynikający ze struktury społecznej rolnictwa oraz z różnic strukturalnych i przyrodniczych między poszczególnymi regionami rolniczymi. W związku z tym istotna jest potrzeba dysponowania informacjami na temat stanu gruntów i upraw, w szczególności w odniesieniu do zarządzania wspólnymi organizacjami rynków rolnych (WOR). Zastosowanie technik teledetekcji umożliwia częściowe dostarczenie informacji niezbędnych do tego celu, pod warunkiem że mogą one dotyczyć wszystkich obszarów istotnych dla zarządzania rynkami rolnymi.

(2) Dzięki doświadczeniu zdobytemu w latach 2004-2007 w ramach zmienionej decyzji nr 1445/2000/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zastosowania technik pomiarów aerofotogrametrycznych i teledetekcji do statystyk rolnych za lata 1999-2003(2) oraz poprzedzających ją decyzji(3), w szczególności decyzji 88/503/EWG Rady z 26 września 1988 r., system agrometeorologiczny do prognozowania plonów i monitorowania warunków upraw został uruchomiony i osiągnął stan zaawansowanego rozwoju oraz udowodnił swoją skuteczność.

(3) Teledetekcja wykazała, że stanowi odpowiednią odpowiedź na potrzeby zarządzania WPR oraz że odnotowane potrzeby nie mogą zostać zaspokojone przez klasyczne systemy statystyki rolnej i prognozowania w rolnictwie. Umożliwiła również zwiększenie dokładności, obiektywności, tempa i częstotliwości dostarczanych uwag oraz udoskonalenie modeli prognozowania w rolnictwie, w szczególności poprzez stworzenie modeli uwzględniających poszczególne regiony. Wreszcie umożliwiła opracowanie szczególnych lub dodatkowych zastosowań do celów ustanowienia i gromadzenia statystyk rolnych oraz uzyskanie oszczędności w ramach kosztów monitorowania i kontroli wydatków rolnych. Należy zatem przewidzieć kontynuację tych zastosowań teledetekcji w ramach finansowania z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) w latach 2008-2013, na mocy art. 3 ust. 2 lit. e) rozporządzenia Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(4).

(4) Jednakże należy dostosować i zreorganizować szczegółowe zasady realizowania działań, jakie Komisja powinna podjąć w ramach WPR przy zastosowaniu teledetekcji i oddzielić działania operacyjne wykonane w ramach tego systemu od działań, które wymagają jeszcze prac badawczo-rozwojowych. Te ostatnie należałoby zatem przewidzieć oddzielnie w programie ramowym na rzecz badań i rozwoju.

(5) Należy także przewidzieć, że informacje i szacunki wynikające z podjętych działań i będące w posiadaniu Komisji muszą zostać udostępnione państwom członkowskim, a Parlament Europejski i Rada muszą zostać poinformowane za pomocą sprawozdania okresowego i końcowego o warunkach realizacji podjętych działań teledetekcji oraz o zastosowaniu udostępnionych przez Komisję zasobów finansowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
Od stycznia 2008 r. do 31 grudnia 2013 r. w okresie sześciu lat działania podejmowane przez Komisję przy zastosowaniu technik teledetekcji w ramach wspólnej polityki rolnej (WPR) mogą być finansowane z EFRG na mocy art. 3 ust. 2 lit. e) rozporządzenia (WE) nr 1290/2005, jeżeli ich celem jest umożliwienie Komisji:

a) zarządzania rynkami rolnymi;

b) zapewnienia monitorowania agro-ekonomicznego gruntów rolnych i stanu upraw, pozwalającego na dokonanie szacunków, w szczególności w odniesieniu do plonów i produkcji rolnej;

c) promowania dostępu do szacunków określonych w lit. b);

d) zapewnienia monitorowania technologicznego systemu agrometeorologicznego.

2.
Działania, o których mowa w ust. 1, są następujące:

a) gromadzenie lub zakup informacji niezbędnych do realizacji i monitorowania WPR, w szczególności danych otrzymywanych przez satelity i danych meteorologicznych;

b) tworzenie infrastruktury danych przestrzennych i strony internetowej;

c) przeprowadzanie szczegółowych badań związanych z warunkami klimatycznymi;

d) aktualizacja modeli agrometeorologicznych i ekonometrycznych.

Jeżeli to konieczne, działania te są podejmowane w ścisłej współpracy z laboratoriami i organami krajowymi.

Artykuł  2

Komisja udostępnia państwom członkowskim drogą elektroniczną informacje i szacunki wynikające z działań określonych w art. 1 ust. 1.

Artykuł  3

Szczegółowe zasady wykonania niniejszego rozporządzenia zostają uchwalone zgodnie z procedurą, przewidzianą w art. 41 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005, w szczególności w odniesieniu do udostępniania informacji i szacunków określonych w art. 2 niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  4

Najpóźniej odpowiednio do dnia 31 lipca 2010 r. i dnia 31 lipca 2013 r. Komisja przedkłada sprawozdanie tymczasowe i końcowe Parlamentowi Europejskiemu i Radzie z realizacji działań podjętych w zakresie teledetekcji oraz z zastosowania środków finansowych udostępnionych na mocy niniejszego rozporządzenia.

Sprawozdaniu końcowemu towarzyszy, o ile to konieczne, wniosek o kontynuację tych działań w ramach WPR.

Artykuł  5

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie w dniu jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2008 r. do 31 grudnia 2013 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 21 stycznia 2008 r.

W imieniu Rady
I. JARC
Przewodniczący

______

(1) Opinia wydana dnia 16 stycznia 2008 (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(2) Dz.U. L 163 z 4.7.2000, s. 1. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją nr 786/2004/WE (Dz.U. L 138 z 30.4.2004, s. 7).

(3) Dz.U. L 273 z 5.10.1988, s. 12.

(4) Dz.U. L 209 z 11.8.2005, s. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1437/2007 (Dz.U. L 322 z 7.12.2007, s. 1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.25.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 78/2008 dotyczące działań, jakie Komisja musi podjąć w latach 2008-2013 przy zastosowaniu technik teledetekcji wprowadzonych w ramach wspólnej polityki rolnej
Data aktu: 21/01/2008
Data ogłoszenia: 30/01/2008
Data wejścia w życie: 30/01/2008, 01/01/2008