Dyrektywa 2006/4/WE zmieniająca załączniki do dyrektyw Rady 86/362/EWG i 90/642/EWG w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości karbofuranu

DYREKTYWA KOMISJI 2006/4/WE
z dnia 26 stycznia 2006 r.
zmieniająca załączniki do dyrektyw Rady 86/362/EWG i 90/642/EWG w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości karbofuranu
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 86/362/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w zbożach i na ich powierzchni(1), w szczególności jej art. 10,

uwzględniając dyrektywę Rady 90/642/EWG z dnia 27 listopada 1990 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach oraz na ich powierzchni(2), w szczególności jej art. 7,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W przypadku zbóż i produktów pochodzenia roślinnego, w tym owoców i warzyw, poziomy pozostałości odzwierciedlają użycie minimalnych ilości pestycydów niezbędnych do osiągnięcia skutecznej ochrony roślin, stosowanych w taki sposób, aby ilości pozostałości były jak najmniejsze z praktycznego i toksykologicznego punktu widzenia, uwzględniając w szczególności ochronę środowiska naturalnego i przewidywane spożycie przez konsumentów. Wspólnotowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDPP) stanowią górne granice ilości takich pozostałości, które mogą znajdować się w produktach przy przestrzeganiu dobrych praktyk rolniczych.

(2) NDPP dla pestycydów są poddawane kontroli i zmieniane celem uwzględnienia nowych informacji i danych. NDPP są ustalane na niższym poziomie oznaczenia analitycznego, w przypadku gdy dozwolone stosowanie środków ochrony roślin nie powoduje powstania wykrywalnych poziomów pozostałości pestycydów w produktach spożywczych lub na ich powierzchni, lub gdy nie występują dozwolone przypadki stosowania, lub gdy stosowanie dozwolone przez Państwa Członkowskie nie zostało poparte niezbędnymi danymi, lub gdy stosowanie w państwach trzecich powodujące obecność pozostałości w produktach spożywczych lub na ich powierzchni, które mogą zostać wprowadzone do obrotu we Wspólnocie, nie zostało poparte niezbędnymi danymi.

(3) Niektóre Państwa Członkowskie powiadomiły Komisję o chęci dokonania przeglądu krajowych NDPP zgodnie z art. 8 dyrektywy 90/642/EWG z uwagi na niepokój związany ze spożyciem przez konsumentów. Propozycje dokonania przeglądu wspólnotowych NDPP zostały przedłożone Komisji.

(4) Długotrwałe i krótkotrwałe narażenie konsumentów na działanie pestycydów wymienionych w niniejszej dyrektywie za pośrednictwem produktów spożywczych zostało ponownie zbadane i ocenione zgodnie ze wspólnotowymi procedurami i praktykami, z uwzględnieniem wytycznych opublikowanych przez Światową Organizację Zdrowia(3). Na tej podstawie należy ustalić nowe NDPP, gwarantujące, że ma miejsca niedopuszczalne narażenie konsumentów.

(5) Gdzie jest to właściwe, ostre narażenie konsumentów na działanie wymienionych pestycydów za pośrednictwem każdego z produktów spożywczych, które mogą zawierać ich pozostałości, zostało ocenione zgodnie ze wspólnotowymi procedurami i praktykami, z uwzględnieniem wytycznych opublikowanych przez Światową Organizację Zdrowia. Stwierdzono, że obecność pozostałości pestycydów na poziomie lub poniżej nowych NDPP nie spowoduje ostrych skutków toksycznych.

(6) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu zostały przeprowadzone konsultacje z partnerami handlowymi Wspólnoty na temat nowych NDPP i ich uwagi w tej sprawie zostały uwzględnione.

(7) Należy zatem odpowiednio zmienić załączniki do dyrektyw 86/362/EWG i 90/642/EWG.

(8) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W części A załącznika II do dyrektywy 86/362/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2

W części A załącznika II do dyrektywy 90/642/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem II do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  3

Państwa Członkowskie przyjmują i publikują najpóźniej do dnia 27 lipca 2006 r. przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy. Państwa Członkowskie niezwłocznie przekazują Komisji tekst tych przepisów oraz tabelę korelacji między tymi przepisami a niniejszą dyrektywą.

Państwa Członkowskie stosują te przepisy najpóźniej od dnia 27 lipca 2006 r.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odesłanie do niniejszej dyrektywy lub odesłanie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Sposób dokonania takiego odesłania ustalany jest przez Państwa Członkowskie.

Państwa Członkowskie przedstawiają Komisji tekst głównych przepisów prawa krajowego, które przyjmują w obszarze objętym niniejszą dyrektywą.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 26 stycznia 2006 r.
W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 37. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2005/76/WE (Dz.U. L 293 z 9.11.2005, str. 14).

(2) Dz.U. L 350 z 14.12.1990, str. 71. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2005/76/WE.

(3) Wytyczne dotyczące przewidywania spożycia w żywności pozostałości pestycydów (poprawione) opracowane przez GEMS/Program Żywnościowy we współpracy z Komitetem Kodeksu ds. Pozostałości Pestycydów, opublikowane przez Światową Organizację Zdrowia w 1997 r. (WHO/FSO/FOS/97.7).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

W części A załącznika II do dyrektywy 86/362/EWG wiersz odnoszący się do karbofuranu otrzymuje następujące brzmienie:
"Pozostałości pestycydów Najwyższy dopuszczalny poziom w mg/kg
Karbofuran (suma karbofuranu i 3-hydroksykarbofuranu, wyrażona jako karbofuran) 0,02(*) zboża
(*) Wskazuje niższy poziom oznaczenia analitycznego."

ZAŁĄCZNIK  II

W części A załącznika II do dyrektywy 90/642/EWG wiersze odnoszące się do karbofuranu otrzymują następujące brzmienie:
Pozostałości pestycydów i najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (mg/kg)
Grupy i przykłady poszczególnych produktów, do których stosuje się NDPP Karbofuran (suma karbofuranu i 3-hydroksykarbofuranu, wyrażona jako karbofuran)
"1. Owoce, świeże, suszone lub niegotowane, zakonserwowane

przez zamrażanie, niezawierające dodatku cukru; orzechy

(i) OWOCE CYTRUSOWE 0,3
Grejpfrut
Cytryny
Limonki
Mandarynki (łącznie z klementynkami i innymi hybrydami)
Pomarańcze
Pomelo
Inne
(ii) ORZECHY Z DRZEW ORZECHOWYCH (w łupinach lub bez) 0,02(*)
Migdały
Orzechy brazylijskie
Orzechy nerkowca
Kasztany jadalne
Orzechy kokosowe
Orzechy laskowe
Orzechy makadamia
Orzeszki pekan
Orzeszki sosnowe
Pistacje
Orzechy włoskie
Inne
(iii) OWOCE ZIARNKOWE 0,02(*)
Jabłka
Gruszki
Pigwy
Inne
(iv) OWOCE PESTKOWE 0,02(*)
Morele
Wiśnie i czereśnie
Brzoskwinie (łącznie z nektarynami i podobnymi hybrydami)
Śliwki
Inne
(v) JAGODY I DROBNE OWOCE 0,02(*)
(a) Winogrona deserowe i do produkcji wina
Winogrona deserowe
Winogrona do produkcji wina
(b) Truskawki (inne niż dzikie)
(c) Owoce pnączy (inne niż dzikie)
Jeżyny
Jeżyna popielica
Krzyżówka maliny z jeżyną
Maliny
Inne
(d) Inne drobne owoce i jagody (poza dzikimi)
Borówki czernice
Żurawina
Porzeczka (czerwona, biała i czarna)
Agrest
Inne
(e) Dzikie jagody i dzikie owoce
(vi) RÓŻNE 0,02(*)
Awokado
Banany
Daktyle
Figi
Kiwi
Kumkwat
Liczi
Mango
(a) Oliwki
Oliwki (stołowe)
Oliwki (do produkcji oliwy)
Owoce męczennicy
Ananasy
Papaja
Inne
2. Warzywa świeże lub niegotowane, mrożone lub suszone 0,02(*)
(i) WARZYWA KORZENIOWE I BULWIASTE
Buraki
Marchew
Seler
Chrzan
Karczoch jerozolimski
Pasternak
Korzeń pietruszki
Rzodkiewka
Salsefia
Słodki ziemniak
Brukiew
Rzepa
Pochrzyn
Inne
(ii) WARZYWA CEBULOWE
Czosnek
Cebula
Szalotka
Dymka
Inne
(iii) WARZYWA O JADALNYCH OWOCACH
(a) Rośliny psiankowate
Pomidory
Papryka
Bakłażan
Inne
(b) Dyniowate - z jadalną skórką
Ogórek
Korniszon
Cukinia
Inne
(c) Dyniowate - z niejadalną skórką
Melony
Dynie
Arbuzy
Inne
(d) Słodka kukurydza
(iv) WARZYWA KAPUSTNE
(a) Kapustne kwiatostanowe
Brokuły
Kalafior
Inne
(b) Kapustne głowiaste
Brukselka
Kapusta głowiasta
Inne
(c) Kapustne liściaste
Kapusta chińska
Kapusta włoska
Inne
(d) Kalarepa
(v) WARZYWA LIŚCIASTE I ŚWIEŻE ZIOŁA
(a) Sałata i podobne
Rzeżucha
Roszpunka jadalna
Sałata
Cykoria
Inne
(b) Szpinak i podobne
Szpinak
Boćwina
Inne
(c) Rukiew wodna
(d) Endywia
(e) Zioła
Trybulka
Szczypiorek
Pietruszka
Liście selera
Inne
(vi) WARZYWA STRĄCZKOWE (świeże)
Fasola (ze strączkami)
Fasola (bez strączków)
Groch (ze strączkami)
Groch (bez strączków)
Inne
(vii) WARZYWA ŁODYGOWE (świeże)
Szparagi
Karczochy
Seler
Koper włoski
Karczochy kuliste
Por
Rabarbar
Inne
(viii) GRZYBY
(a) Grzyby uprawne
(b) Grzyby dziko rosnące
3. Jadalne nasiona roślin strączkowych 0,02(*)
Fasola
Soczewica
Groch
Inne
4. Nasiona oleiste 0,1
Siemię lnu
Orzeszki ziemne
Ziarna maku
Ziarna sezamu
Ziarna słonecznika
Nasiona rzepaku
Ziarna soi
Nasiona gorczycy
Nasiona bawełny
Inne
5. Ziemniaki 0,02(*)
Ziemniaki wczesne
Ziemniaki konsumpcyjne
6. Herbata (liście i łodygi suszone, fermentowane lub w

inny sposób przetwarzane z liści Camellia sinensis)

0,05(*)
7. Chmiel (suszony), w tym szyszki chmielu i nieskoncentrowany

proszek

0,05(*)
(*) Wskazuje niższy poziom oznaczenia analitycznego.".

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2006.23.69

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2006/4/WE zmieniająca załączniki do dyrektyw Rady 86/362/EWG i 90/642/EWG w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości karbofuranu
Data aktu: 26/01/2006
Data ogłoszenia: 27/01/2006
Data wejścia w życie: 16/02/2006