Rozporządzenie 388/2005 zatwierdzające specyfikacje modułu ad hoc na 2006 r. dotyczącego przejścia na emeryturę, przewidzianego rozporządzeniem (WE) nr 577/98, oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 246/2003

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 388/2005
z dnia 8 marca 2005 r.
zatwierdzające specyfikacje modułu ad hoc na 2006 r. dotyczącego przejścia na emeryturę, przewidzianego rozporządzeniem (WE) nr 577/98, oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 246/2003

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 577/98 z dnia 9 marca 1998 r. w sprawie organizacji badania prób losowych dotyczącego siły roboczej we Wspólnocie(1), w szczególności jego art. 4 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 246/2003 z dnia 10 lutego 2003 r. zatwierdzające program modułów ad hoc obejmujących lata 2004-2006 w badaniu reprezentacyjnym siły roboczej wprowadzonym rozporządzeniem Komisji (WE) nr 577/98(2) zawiera moduł ad hoc w sprawie przejścia na emeryturę.

(2) Istnieje potrzeba zgromadzenia wszechstronnego i porównywalnego zestawu danych dotyczących przejścia na emeryturę w celu monitorowania postępu w osiąganiu wspólnych celów określonych we wspólnotowej strategii zatrudnienia i otwartej metodzie koordynacji w obszarze emerytur, która została ogłoszona na posiedzeniu Rady Europejskiej w Laeken w grudniu 2001 r. Oba procesy określają wspieranie aktywnego starzenia się i wydłużanie okresu życia zawodowego jako priorytety działań, w szczególności poprzez wytyczną 5 zawartą w wytycznych dotyczących zatrudnienia na 2003 r. zatytułowaną "Zwiększenie podaży siły roboczej i wspieranie aktywnego starzenia się", przyjętych przez Radę w dniu 22 lipca 2003 r.(3), oraz poprzez cel 5 procesu reformy emerytur, przedstawionego we wspólnym sprawozdaniu w sprawie celów i metod roboczych w obszarze emerytur zatwierdzonego na posiedzeniu Rady Europejskiej w Laeken w dniach 14 i 15 grudnia 2001 r. oraz we wspólnym sprawozdaniu Komisji i Rady w sprawie odpowiednich i trwałych systemów emerytalnych, które zostało przyjęte na posiedzeniu Rady Europejskiej w Brukseli w dniach 20 i 21 marca 2003 r.

(3) Zgodnie z decyzją nr 1145/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 czerwca 2002 r. w sprawie wspólnotowych środków zachęcających w dziedzinie zatrudnienia(4) działania Wspólnoty dotyczące analiz, badań i współpracy między Państwami Członkowskimi w dziedzinie zatrudnienia i rynku pracy prowadzone są w okresie od dnia 1 stycznia 2002 r. do dnia 31 grudnia 2006 r. i jednym z celów tych działań jest rozwój, realizacja i ocena europejskiej strategii zatrudnienia z uwypukleniem długofalowej perspektywy.

(4) Istnieje również potrzeba aktualizacji specyfikacji próby określonej w sekcji 3 Załącznika do rozporządzenia (WE) nr 246/2003 w celu maksymalizacji analitycznego potencjału próby dla modułu ad hoc.

(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Programu Statystycznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Szczegółowy zestaw informacji, które należy zebrać w 2006 r. w module ad hoc w sprawie przejścia na emeryturę, określa Załącznik.

Artykuł  2

W sekcji 3 Załącznika do rozporządzenia (WE) nr 246/2003 punkt "Próba" otrzymuje brzmienie:

"Próba: Docelowa grupa wiekowa użyta jako próba do niniejszego modułu składa się z osób w wieku 50-69 lat. Kompletny zestaw zmiennych do badania siły roboczej należy zgromadzić w odniesieniu do podpróby dla modułu ad hoc. W przypadku, w którym jednostką próby jest osoba, nie wymaga się żadnych dodatkowych danych o pozostałych członkach rodziny.".

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 8 marca 2005 r.

W imieniu Komisji
Joaquín ALMUNIA
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 77 z 14.3.1998, str. 3. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) 2257/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 336 z 23.12.2003, str. 6).

(2) Dz.U. L 34 z 11.2.2003, str. 3.

(3) Dz.U. L 197 z 5.8.2003, str. 13.

(4) Dz.U. L 170 z 29.6.2002, str. 1. Decyzja zmieniona decyzją nr 786/2004/WE (Dz.U. L 138 z 30.4.2004, str. 7).

ZAŁĄCZNIK

BADANIE SIŁY ROBOCZEJ

Specyfikacje modułu ad hoc na 2006 r. dotyczącego przejścia na emeryturę

1. Zainteresowane Państwa Członkowskie i regiony: wszystkie..

2. Zmienne są kodowane następująco:

Numerowanie zmiennych występujących w badaniu siły roboczej w kolumnie "Filtr" (C11/14, C24 i C67/70) odnosi się do rozporządzenia Komisji (WE) nr 1575/2000.

Kolumna Kod Opis Filtr
240 Osoba zmniejszyła liczbę godzin pracy w perspektywie przejścia na pełną emeryturę Każda osoba w wieku 50-69 lat oraz ((C24 = 3, 5 i (C67/70 - C11/14)
1 Tak, osoba objęta jest systemem stopniowego przechodzenia na emeryturę/częściową emeryturę > 49) lub (C24 = 1, 2))
2 Tak, ale osoba nie jest objęta systemem stopniowego przechodzenia na emeryturę/częściową emeryturę
3 Nie, ale planuje przejście na emeryturę w ciągu najbliższych 5 lat
4 Nie, i nie planuje przejścia na emeryturę w ciągu najbliższych 5 lat/nie przeszła na emeryturę
5 Nie, i nie zna jeszcze swoich planów na najbliższe 5 lat lub plany te nie odnoszą się do niniejszego badania
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze).
Puste Brak odpowiedzi
241/242 Planowany wiek zaprzestania wszelkiej pracy wykonywanej w zamian za wynagrodzenie lub inne korzyści Każda osoba w wieku 50-69 lat oraz ((C24 = 3, 5 i (C67/70 - C11/14) > 49) lub (C24 = 1, 2))
50-93 Dwucyfrowy numer
94 Brak konkretnych planów dotyczących wieku przejścia na emeryturę, ale nastąpi to przed ukończeniem 60 roku życia
95 Brak konkretnych planów dotyczących wieku przejścia na emeryturę, ale nastąpi to między 60 a 64 rokiem życia
96 Brak konkretnych planów dotyczących wieku przejścia na emeryturę, ale nastąpi to w 65 roku życia lub później, lub też dana osoba planuje pracować tak długo, jak będzie to możliwe
97 Brak konkretnych planów dotyczących wieku przejścia na emeryturę i dana osoba w ogóle nie wie, kiedy to nastąpi
98 Osoba już zaprzestała wszelkiej pracy wykonywanej w zamian za wynagrodzenie lub inne korzyści
99 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi
243 Zasadniczy status pracy bezpośrednio po porzuceniu ostatniego zatrudnienia lub działalności na własny rachunek Każda osoba w wieku 50-69 oraz (C24 = 3, 5 i (C67/70 - C11/14) > 49)
1 Bezrobotni
2 Pozostający na emeryturze lub wcześniejszej emeryturze
3 Osoby przewlekle chore lub niepełnosprawne
4 Inne
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi
244 Główny powód przejścia na emeryturę lub wcześniejszą emeryturę C243 = 2
1 Utrata pracy
2 Osiągnięcie wymaganego wieku emerytalnego
3 Własne zdrowie lub niezdolność do pracy
4 Obowiązek opieki
5 Problemy związane z pracą
6 Korzystne warunki finansowe przejścia na emeryturę
7 Inne niż określone w poprzednich kodach powody zaprzestania pracy
8 Inne
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi
245 Bardziej elastyczna organizacja czasu pracy przyczyniłaby się do przedłużenia okresu pracy zawodowej osoby/przyczyniłaby się do przedłużenia okresu pracy zawodowej osoby Każda osoba w wieku 50-69 lat oraz ((C24 = 3, 5 i (C67/70 - C11/14) > 49) lub (C24 = 1, 2))
1 Tak
2 Nie
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi
246 Więcej możliwości podnoszenia kwalifikacji przyczyniłoby się do przedłużenia okresu pracy zawodowej osoby/przyczyniłoby się do przedłużenia okresu pracy zawodowej osoby Każda osoba w wieku 50-69 lat oraz ((C24 = 3, 5 i (C67/70 - C11/14) > 49) lub (C24 = 1, 2))
1 Tak
2 Nie
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi
247 Lepsze bezpieczeństwo i/lub ochrona zdrowia w miejscu pracy przyczyniłyby się/przyczyniłyby się do przedłużenia okresu pracy zawodowej osób Każda osoba w wieku 50-69 lat oraz ((C24 = 3, 5 i (C67/70 - C11/14) > 49) lub (C24 = 1, 2))
1 Tak
2 Nie
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi
248/249 Wiek, w którym dana osoba zaczęła pobierać emeryturę indywidualną Każda osoba w wieku 50-69 lat oraz ((C24 = 3,
Dwucyfrowy numer 5 i (C67/70 - C11/14) >
97 Nie pobiera indywidualnej emerytury, chociaż jest do tego uprawniona 49) lub (C24 = 1, 2))
98 jest/jeszcze nie jest uprawniona do pobierania emerytury indywidualnej
99 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi
250 Osoba pobiera emeryturę indywidualną lub świadczenia indywidualne inne niż emerytura i zasiłek dla bezrobotnych, takie jak np. renta inwalidzka, renta zdrowotna lub zasiłek z tytułu wcześniejszego przejścia na emeryturę Każda osoba w wieku 50-69 lat oraz (C24 = 3, 5 i (C67/70 - C11/14) > 49)
1 Tak, renta inwalidzka lub renta zdrowotna
2 Tak, zasiłek z tytułu wcześniejszego przejścia na emeryturę
3 Tak, inne świadczenie indywidualne gdzie indziej niesklasyfikowane
4 Tak, połączenie kodów 1, 2 lub 3
5 Nie
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi
251 Główny bodziec finansowy do pozostania w pracy Każda osoba w wieku 50-69 lat oraz C24 = 1, 2
1 Zwiększenie uprawnień emerytalnych i C248/249 < 98
2 Zapewnienie wystarczających dochodów gospodarstwu domowemu
3 Brak bodźca finansowego
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi
252/253 Liczba przepracowanych lat w zamian za wynagrodzenie lub inne korzyści Każda osoba w wieku 50-69 lat oraz ((C24 = 3, 5 i (C67/70 - C11/14) >
Dwucyfrowy numer 49) lub (C24 = 1, 2))
99 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi
254/259 Współczynnik ważenia dla modułu badania siły roboczej 2006 (nieobowiązkowe) Każda osoba w wieku 50-69 lat oraz ((C24 = 3, 5 i (C67/70 - C11/14) >
0000-9999 Kolumny 254-257 zawierają liczby całkowite 49) lub (C24 = 1, 2))
00-99 Kolumny 258-259 zawierają liczby dziesiętne

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2005.62.7

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 388/2005 zatwierdzające specyfikacje modułu ad hoc na 2006 r. dotyczącego przejścia na emeryturę, przewidzianego rozporządzeniem (WE) nr 577/98, oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 246/2003
Data aktu: 08/03/2005
Data ogłoszenia: 09/03/2005
Data wejścia w życie: 16/03/2005