uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1268/1999, z dnia 21 czerwca 1999 r., w sprawie wspólnotowych środków pomocowych na rzecz działań przedakcesyjnych w dziedzinie rolnictwa oraz rozwoju obszarów wiejskich w państwach Europy Środkowej i Wschodniej ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w okresie przedakcesyjnym(1), zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2500/2001(2), w szczególności jego art. 12 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Jednym z celów art. 1 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1268/1999 jest rozstrzygnięcie pierwszeństwa oraz szczególnych problemów w dziedzinie dostosowania sektora rolnego i obszarów wiejskich w państwach ubiegających się o członkostwo. Szkoda wyrządzona rolnictwu i obszarom wiejskim nadzwyczajnymi klęskami żywiołowymi może powodować takie problemy, jakie wyniknęły podczas powodzi, która w sierpniu 2002 r., spowodowała znaczące szkody w niektórych państwach ubiegających się o członkostwo. Wspólnota musi być w stanie właściwie reagować na takie nadzwyczajne klęski żywiołowe, wykorzystując różne instrumenty, w tym instrumenty przedakcesyjne ustalone na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1268/1999 (instrument przedakcesyjny).
(2) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2222/2000(3), zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2252/2001(4), nie zawiera żadnych przepisów szczególnych dotyczących zarządzania pomocą, jeżeli przyznanie takiej pomocy dotyczy, lub jest uzależnione, od wystąpienia nadzwyczajnej klęski żywiołowej. Takie przepisy należy ustalić do celu umożliwienia podjęcia odpowiedniego i szybkiego działania w świetle takich klęsk żywiołowych.
(3) Artykuł 5 ust. 1 tiret drugie rozporządzenia (WE) nr 2222/2000 stanowi, że jednym z zadań agencji SAPARD jest dobór projektów. Doświadczenie pokazuje, że w pewnych okolicznościach, zadaniem tym musi się zająć ta agencja.
(4) Artykuł. 7 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 2222/2000 ustanawia zasady dotyczące automatycznego wycofywania niewykorzystanych środków, odzwierciedlające te, zawarte w art. 31 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r., ustanawiającego przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych(5), zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 1447/2001(6). W celu stosowania tych zasad na podstawie SAPARD, w warunkach równorzędnych do tych, dotyczących Państw Członkowskich, należy uwzględnić, że wobec braku decyzji Komisji w sprawie powierzenia zadań zarządzania pomocą państwom ubiegającym się o członkostwo, stosowanie instrumentu nie jest możliwe, projekty nie mogą generować kosztów kwalifikowanych, a co za tym idzie, żaden ze środków przyznanych danym państwom nie może stanowić przedmiotu nakazu płatności. Prawdopodobnie, termin podjęcia takich decyzji nie pozostaje bez wpływu na wykorzystywanie środków w pierwszych latach stosowania instrumentu przedakcesyjnego w każdym z państw ubiegających się o członkostwo.
(5) Ponieważ w większości krajów kandydujących, wdrażanie programów SAPARD rozpoczęto dopiero w 2002 r., a środki po raz pierwszy wprowadzono do budżetu w 2000 r., za właściwe uznaje się przedłużenie terminu wykorzystywania środków dotyczących rocznych alokacji na lata 2000-2002, a zatem, stopniowe przejście w kierunku zasad automatycznego wycofywania środków, przewidzianych w rozporządzeniu (WE) nr 1260/1999. Ponadto, jeżeli przywołuje się ryzyko wycofania środków, dopuszcza się składanie wniosków o dokonanie płatności również do końca omawianego kwartału.
(6) Dlatego też, rozporządzenie (WE) nr 2222/2000 należy odpowiednio zmienić.
(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 31 stycznia 2003 r.
| W imieniu Komisji | |
| Franz FISCHLER | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 87.
(2) Dz.U. L 342 z 27.12.2001, str. 1.
(3) Dz.U. L 253 z 7.10.2000, str. 5.
(4) Dz.U. L 304 z 21.11.2001, str. 8.
(5) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 1.
(6) Dz.U. L 198 z 21.7.2001, str. 1.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2003.27.14 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 188/2003 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2222/2000 ustanawiające zasady finansowe dla stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1268/1999 w sprawie wspólnotowych środków pomocowych na rzecz działań przedakcesyjnych w dziedzinie rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich w państwach Europy Środkowej i Wschodniej ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w okresie przedakcesyjnym |
| Data aktu: | 31/01/2003 |
| Data ogłoszenia: | 01/02/2003 |
| Data wejścia w życie: | 04/02/2003, 01/05/2004 |