Rozporządzenie 188/2003 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2222/2000 ustanawiające zasady finansowe dla stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1268/1999 w sprawie wspólnotowych środków pomocowych na rzecz działań przedakcesyjnych w dziedzinie rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich w państwach Europy Środkowej i Wschodniej ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w okresie przedakcesyjnym

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 188/2003
z dnia 31 stycznia 2003 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2222/2000 ustanawiające zasady finansowe dla stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1268/1999 w sprawie wspólnotowych środków pomocowych na rzecz działań przedakcesyjnych w dziedzinie rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich w państwach Europy Środkowej i Wschodniej ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w okresie przedakcesyjnym
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1268/1999, z dnia 21 czerwca 1999 r., w sprawie wspólnotowych środków pomocowych na rzecz działań przedakcesyjnych w dziedzinie rolnictwa oraz rozwoju obszarów wiejskich w państwach Europy Środkowej i Wschodniej ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w okresie przedakcesyjnym(1), zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2500/2001(2), w szczególności jego art. 12 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Jednym z celów art. 1 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1268/1999 jest rozstrzygnięcie pierwszeństwa oraz szczególnych problemów w dziedzinie dostosowania sektora rolnego i obszarów wiejskich w państwach ubiegających się o członkostwo. Szkoda wyrządzona rolnictwu i obszarom wiejskim nadzwyczajnymi klęskami żywiołowymi może powodować takie problemy, jakie wyniknęły podczas powodzi, która w sierpniu 2002 r., spowodowała znaczące szkody w niektórych państwach ubiegających się o członkostwo. Wspólnota musi być w stanie właściwie reagować na takie nadzwyczajne klęski żywiołowe, wykorzystując różne instrumenty, w tym instrumenty przedakcesyjne ustalone na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1268/1999 (instrument przedakcesyjny).

(2) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2222/2000(3), zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2252/2001(4), nie zawiera żadnych przepisów szczególnych dotyczących zarządzania pomocą, jeżeli przyznanie takiej pomocy dotyczy, lub jest uzależnione, od wystąpienia nadzwyczajnej klęski żywiołowej. Takie przepisy należy ustalić do celu umożliwienia podjęcia odpowiedniego i szybkiego działania w świetle takich klęsk żywiołowych.

(3) Artykuł 5 ust. 1 tiret drugie rozporządzenia (WE) nr 2222/2000 stanowi, że jednym z zadań agencji SAPARD jest dobór projektów. Doświadczenie pokazuje, że w pewnych okolicznościach, zadaniem tym musi się zająć ta agencja.

(4) Artykuł. 7 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 2222/2000 ustanawia zasady dotyczące automatycznego wycofywania niewykorzystanych środków, odzwierciedlające te, zawarte w art. 31 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r., ustanawiającego przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych(5), zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 1447/2001(6). W celu stosowania tych zasad na podstawie SAPARD, w warunkach równorzędnych do tych, dotyczących Państw Członkowskich, należy uwzględnić, że wobec braku decyzji Komisji w sprawie powierzenia zadań zarządzania pomocą państwom ubiegającym się o członkostwo, stosowanie instrumentu nie jest możliwe, projekty nie mogą generować kosztów kwalifikowanych, a co za tym idzie, żaden ze środków przyznanych danym państwom nie może stanowić przedmiotu nakazu płatności. Prawdopodobnie, termin podjęcia takich decyzji nie pozostaje bez wpływu na wykorzystywanie środków w pierwszych latach stosowania instrumentu przedakcesyjnego w każdym z państw ubiegających się o członkostwo.

(5) Ponieważ w większości krajów kandydujących, wdrażanie programów SAPARD rozpoczęto dopiero w 2002 r., a środki po raz pierwszy wprowadzono do budżetu w 2000 r., za właściwe uznaje się przedłużenie terminu wykorzystywania środków dotyczących rocznych alokacji na lata 2000-2002, a zatem, stopniowe przejście w kierunku zasad automatycznego wycofywania środków, przewidzianych w rozporządzeniu (WE) nr 1260/1999. Ponadto, jeżeli przywołuje się ryzyko wycofania środków, dopuszcza się składanie wniosków o dokonanie płatności również do końca omawianego kwartału.

(6) Dlatego też, rozporządzenie (WE) nr 2222/2000 należy odpowiednio zmienić.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 2222/2000 wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 2 dodaje się lit. j) w brzmieniu:

"j) »nadzwyczajna klęska żywiołowa« oznacza klęskę żywiołową o wyjątkowo dużym zasięgu oraz powodującą znaczące szkody i zniszczenia.";

2) w art. 5 ust. 1 tiret drugie i trzecie otrzymują brzmienie:

"- dobór projektu, z wyjątkiem przypadków, w których w odniesieniu do omawianego środka z zatwierdzonego programu SAPARD na rzecz rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich (zwanego dalej programem) wyznaczono tylko jednego beneficjenta lub, gdy zadanie doboru projektu powierzono wyznaczonemu organowi lub organom;

- weryfikowanie wniosków o zatwierdzenie projektów w świetle ustalonych warunków, kwalifikacji oraz treści programu, w tym, tam, gdzie jest to stosowne, przepisów o zamówieniach publicznych.";

3) w art. 7 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Uwzględniając wymogi art. 10, Komisja wycofuje dowolną część zaangażowania, które nie zostało rozliczone wpłatą na rachunek lub, dla którego Komisja nie otrzymała prawidłowo sporządzonego wniosku o dokonanie płatności, z następującą datą:

a) dla środków dotyczących alokacji za 2000 r.: 31 grudnia 2004 r.;

b) dla środków dotyczących alokacji za 2001 r.: 31 grudnia 2005 r.;

c) dla środków dotyczących alokacji za 2002 i 2003 r.: 31 grudnia 2006 r.;

d) dla środków dotyczących alokacji za każdy rok po 2003 r.: 31 grudnia drugiego roku następującego po roku danego zaangażowania finansowego.";

4) w art. 9 ust. 1 tiret drugie otrzymuje brzmienie:

"- należy oprzeć na deklaracjach wydatków poniesionych przez beneficjenta. Takie deklaracje obejmują jedynie projekty wybrane oraz wydatki zapłacone od daty podjęcia decyzji Komisji określonej w art. 3 ust. 1, z wyjątkiem studium wykonalności oraz pokrewnych badań dotyczących wybranych projektów i pomocy technicznej. Jednakże jeżeli Komisja uznaje, że wystąpiła nadzwyczajna klęska żywiołowa, płatności na rzecz beneficjentów dotyczące tej klęski żywiołowej mogą podlegać przywilejowi odstępstwa, zastępującemu wymóg dotyczący deklaracji wydatków w drodze możliwości wypłacenia zaliczek.";

5) w art. 10 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Komisja bierze pod uwagę jedynie wnioski o dokonanie płatności sporządzone kwartalnie przez agencję SAPARD, złożone zgodnie z formą ustanowioną przez Komisję i przekazane Komisji przez upoważnionego urzędnika krajowego w terminie jednego miesiąca od zakończenia każdego kwartału. Jednakże można składać wnioski dodatkowe, jeżeli ich złożenie jest uzasadnione ryzykiem:

- wyczerpania salda netto rachunku SAPARD wyrażonego w euro, przed sporządzeniem kolejnego wniosku kwartalnego; lub

- przywołaniem wycofania środków, ustalonego w art. 7 ust. 3.".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 31 stycznia 2003 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 87.

(2) Dz.U. L 342 z 27.12.2001, str. 1.

(3) Dz.U. L 253 z 7.10.2000, str. 5.

(4) Dz.U. L 304 z 21.11.2001, str. 8.

(5) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 1.

(6) Dz.U. L 198 z 21.7.2001, str. 1.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.27.14

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 188/2003 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2222/2000 ustanawiające zasady finansowe dla stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1268/1999 w sprawie wspólnotowych środków pomocowych na rzecz działań przedakcesyjnych w dziedzinie rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich w państwach Europy Środkowej i Wschodniej ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w okresie przedakcesyjnym
Data aktu: 31/01/2003
Data ogłoszenia: 01/02/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 04/02/2003