uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 76/895/EWG z dnia 23 listopada 1976 r. odnoszącą się do ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w owocach i warzywach oraz na ich powierzchni(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 2000/24/WE(2), w szczególności jej art. 5,
uwzględniając dyrektywę Rady 90/642/EWG z dnia 27 listopada 1990 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach, oraz na ich powierzchni(3), ostatnio zmienioną dyrektywą 2000/42/WE(4),
uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(5), ostatnio zmienioną dyrektywą 2000/10/WE(6), w szczególności jej art. 7,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z przepisami dyrektywy 91/414/EWG Państwa Członkowskie są odpowiedzialne za udzielanie zezwoleń na środki ochrony roślin stosowane wobec określonych upraw. Takie zezwolenia muszą być udzielane na podstawie oceny wywoływanych przez nie skutków w zakresie zdrowia ludzi i zwierząt oraz ich wpływu na środowisko. Elementy, które należy uwzględnić podczas przeprowadzania ocen, obejmują narażenie użytkowników i osób postronnych oraz wpływ na środowisko lądowe, wodne i powietrzne, jak również wpływ na ludzi i zwierzęta poprzez konsumpcję pozostałości zalegających w uprawach, wobec których je zastosowano.
(2) W przypadku produktów pochodzenia roślinnego, w tym owoców i warzyw, najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości odzwierciedlają głównie zużycie minimalnej ilości pestycydów w celu uzyskania skutecznej ochrony roślin, zastosowanych w ten sposób, że ilość pozostałości jest praktycznie najmniejsza i mieści się w dopuszczalnych granicach z toksykologicznego punktu widzenia, w szczególności z uwagi na ochronę środowiska naturalnego przy założeniu szacowanego spożycia.
(3) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości są ustalane na niższym poziomie oznaczania analitycznego, gdy dozwolone stosowanie środków ochrony roślin nie powoduje powstania wykrywalnych poziomów pozostałości pestycydów w produktach spożywczych lub na ich powierzchni lub jeśli zastosowanie nie jest dozwolone, lub gdy zastosowanie, które zostało dozwolone przez Państwo Członkowskie, nie zostało poparte niezbędnymi danym, lub jeśli zastosowanie w państwach trzecich, powodujące obecność pozostałości w produktach spożywczych lub na ich powierzchni, które mogą zostać wprowadzone do obrotu we Wspólnocie, nie zostało poparte niezbędnymi danymi.
(4) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości pestycydów powinny być poddawane kontroli. Poziomy mogą zostać zmienione w celu uwzględnienia nowych zastosowań, nowych informacji i danych, w szczególności powinny być niezwłocznie rozpatrzone ponownie celem ich zmniejszenia, jeśli zaistnieje obawa narażenia konsumentów poprzez spożycie, oparta na nowych lub zweryfikowanych informacjach, zostają wówczas przedstawione do rozważenia Komisji, w szczególności poprzez wykonanie art. 4 dyrektywy 76/895 i art. 8 dyrektywy 90/642/EWG.
(5) Komisja została powiadomiona o informacjach dotyczących nowych lub zmienionych zastosowaniach pestycydów objętych niniejszą dyrektywą. Informacje towarzyszące tym zastosowaniom zostały ocenione i należy zmodyfikować istniejące najwyższe dopuszczalne limity w załącznikach do dyrektyw.
(6) Długotrwałe narażenie konsumentów produktów spożywczych, wobec których zastosowano pestycydy, zostało oszacowane i ocenione zgodnie z procedurami i praktykami stosowanymi we Wspólnocie Europejskiej, przy uwzględnieniu wytycznych opublikowanych przez Światową Organizację Zdrowia(7), i zostało obliczone, że najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości ustalone w niniejszej dyrektywie nie powodują przekroczenia dopuszczalnego spożycia dziennego.
(7) W miarę potrzeb, znaczne narażenie konsumentów na te pestycydy poprzez każdy z produktów spożywczych, który może zawierać ich pozostałości, zostało oszacowane i ocenione zgodnie z procedurami i praktykami stosowanymi obecnie we Wspólnocie Europejskiej, biorąc pod uwagę zalecenia opublikowane przez Światową Organizację Zdrowia, w wyniku tej oceny nie stwierdzono obaw związanych z nadmiernym spożyciem.
(8) Artykuł 4 dyrektywy Komisji 98/82/WE(8) w sprawie ustalenia najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości określił tymczasowe najwyższe dopuszczalne poziomy winklozoliny w odniesieniu do niektórych towarów, zanim przyjęte zostały poprawione najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości dla wszystkich produktów rolnych na podstawie prac związanych z oceną na mocy przepisów art. 8 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG. Ta ocena nie jest jeszcze zakończona. Właściwe jest jednak ograniczenie narażenia konsumentów na pozostałości winklozoliny poprzez zmniejszenie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości w niektórych towarach. Jest również właściwe, aby te poprawione poziomy były wyznaczone tymczasowo w zależności od ukończenia wspomnianych prac związanych z oceną.
(9) Wszystkie pestycydy, dla których najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości są ustalane przez niniejszą dyrektywę, powinny zostać ocenione w ramach dyrektywy 91/414/EWG. Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości ustalone w niniejszej dyrektywie dla każdego pestycydu będą musiały zostać poddane kontroli w każdym poszczególnym przypadku, na podstawie ewentualnej decyzji Komisji następującej po pracach związanych z oceną, przeprowadzonych zgodnie z art. 8 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG.
(10) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu zostały przeprowadzone konsultacje z partnerami handlowymi Wspólnoty na temat poziomów ustalonych przez niniejszą dyrektywę, a ich uwagi w tej sprawie zostały uwzględnione. Możliwość wyznaczenia tolerancji w przywozie w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości dla określonych kombinacji pestycydów i upraw będzie zbadana przez Komisję na podstawie dostarczonych odpowiednich danych.
(11) Uwzględniona została również opinia Komitetu Naukowego ds. Roślin, w szczególności rady i zalecenia dotyczące ochrony konsumentów produktów spożywczych, w stosunku do których stosowano pestycydy.
(12) Niniejsza dyrektywa jest zgodna z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Komisji | |
David BYRNE | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 340 z 9.12.1976, str. 26.
(2) Dz.U. L 107 z 4.5.2000, str. 28.
(3) Dz.U. L 350 z 14.12.1990, str. 71.
(4) Dz.U. L 158 z 30.6.2000, str. 51.
(5) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1.
(6) Dz.U. L 57 z 2.3.2000, str. 28.
(7) "Wytyczne w sprawie przewidywanego spożycia w żywności pozostałości pestycydów" (uaktualnione), przygotowane przez GEMS/Program Żywnościowy we współpracy z Komitetem ds. Pozostałości Pestycydów Komisji Kodeksu Żywnościowego, opublikowane przez Światową Organizację Zdrowia w 1997 r. (WHO/FSF/FOS/97.7).
(8) Dz.U. L 290 z 29.10.1998, str. 25.
Rada Ministrów przyjęła we wtorek projekt ustawy, który umożliwi użytkownikom aplikacji mObywatel dostęp do danych o prognozowanej emeryturze – poinformowało we wtorek Ministerstwo Cyfryzacji. Projekt zakłada też uchylenie ustawy o Centralnej Informacji Emerytalnej.
20.05.2025Ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej została opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
14.05.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, która została opublikowana w Dzienniku Ustaw, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
14.05.2025Rząd zamierza uregulować zagadnienia związane z funkcjonowaniem lekarza koronera właściwego do stwierdzania zgonu osoby, gdy trudno jest wskazać lekarza leczącego, który byłby zobowiązany do stwierdzenia zgonu lub konieczności dokonania czynności i ustaleń związanych ze zgonem, wymagających specjalistycznej wiedzy. Chce też wprowadzić spójne systemowo regulacje odnoszące się do karty zgonu, karty urodzenia oraz karty urodzenia z adnotacją o martwym urodzeniu.
12.05.2025Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.
10.05.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.
09.05.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2000.244.76 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 2000/57/WE zmieniająca załączniki do dyrektyw Rady 76/895/EWG oraz 90/642/EWG w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w owocach i warzywach oraz niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach, oraz na ich powierzchni |
Data aktu: | 22/09/2000 |
Data ogłoszenia: | 29/09/2000 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 19/10/2000 |