uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 76/895/EWG z dnia 23 listopada 1976 r. odnoszącą się do ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w owocach i warzywach oraz na ich powierzchni(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 2000/24/WE(2), w szczególności jej art. 5,
uwzględniając dyrektywę Rady 90/642/EWG z dnia 27 listopada 1990 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach, oraz na ich powierzchni(3), ostatnio zmienioną dyrektywą 2000/42/WE(4),
uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(5), ostatnio zmienioną dyrektywą 2000/10/WE(6), w szczególności jej art. 7,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z przepisami dyrektywy 91/414/EWG Państwa Członkowskie są odpowiedzialne za udzielanie zezwoleń na środki ochrony roślin stosowane wobec określonych upraw. Takie zezwolenia muszą być udzielane na podstawie oceny wywoływanych przez nie skutków w zakresie zdrowia ludzi i zwierząt oraz ich wpływu na środowisko. Elementy, które należy uwzględnić podczas przeprowadzania ocen, obejmują narażenie użytkowników i osób postronnych oraz wpływ na środowisko lądowe, wodne i powietrzne, jak również wpływ na ludzi i zwierzęta poprzez konsumpcję pozostałości zalegających w uprawach, wobec których je zastosowano.
(2) W przypadku produktów pochodzenia roślinnego, w tym owoców i warzyw, najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości odzwierciedlają głównie zużycie minimalnej ilości pestycydów w celu uzyskania skutecznej ochrony roślin, zastosowanych w ten sposób, że ilość pozostałości jest praktycznie najmniejsza i mieści się w dopuszczalnych granicach z toksykologicznego punktu widzenia, w szczególności z uwagi na ochronę środowiska naturalnego przy założeniu szacowanego spożycia.
(3) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości są ustalane na niższym poziomie oznaczania analitycznego, gdy dozwolone stosowanie środków ochrony roślin nie powoduje powstania wykrywalnych poziomów pozostałości pestycydów w produktach spożywczych lub na ich powierzchni lub jeśli zastosowanie nie jest dozwolone, lub gdy zastosowanie, które zostało dozwolone przez Państwo Członkowskie, nie zostało poparte niezbędnymi danym, lub jeśli zastosowanie w państwach trzecich, powodujące obecność pozostałości w produktach spożywczych lub na ich powierzchni, które mogą zostać wprowadzone do obrotu we Wspólnocie, nie zostało poparte niezbędnymi danymi.
(4) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości pestycydów powinny być poddawane kontroli. Poziomy mogą zostać zmienione w celu uwzględnienia nowych zastosowań, nowych informacji i danych, w szczególności powinny być niezwłocznie rozpatrzone ponownie celem ich zmniejszenia, jeśli zaistnieje obawa narażenia konsumentów poprzez spożycie, oparta na nowych lub zweryfikowanych informacjach, zostają wówczas przedstawione do rozważenia Komisji, w szczególności poprzez wykonanie art. 4 dyrektywy 76/895 i art. 8 dyrektywy 90/642/EWG.
(5) Komisja została powiadomiona o informacjach dotyczących nowych lub zmienionych zastosowaniach pestycydów objętych niniejszą dyrektywą. Informacje towarzyszące tym zastosowaniom zostały ocenione i należy zmodyfikować istniejące najwyższe dopuszczalne limity w załącznikach do dyrektyw.
(6) Długotrwałe narażenie konsumentów produktów spożywczych, wobec których zastosowano pestycydy, zostało oszacowane i ocenione zgodnie z procedurami i praktykami stosowanymi we Wspólnocie Europejskiej, przy uwzględnieniu wytycznych opublikowanych przez Światową Organizację Zdrowia(7), i zostało obliczone, że najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości ustalone w niniejszej dyrektywie nie powodują przekroczenia dopuszczalnego spożycia dziennego.
(7) W miarę potrzeb, znaczne narażenie konsumentów na te pestycydy poprzez każdy z produktów spożywczych, który może zawierać ich pozostałości, zostało oszacowane i ocenione zgodnie z procedurami i praktykami stosowanymi obecnie we Wspólnocie Europejskiej, biorąc pod uwagę zalecenia opublikowane przez Światową Organizację Zdrowia, w wyniku tej oceny nie stwierdzono obaw związanych z nadmiernym spożyciem.
(8) Artykuł 4 dyrektywy Komisji 98/82/WE(8) w sprawie ustalenia najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości określił tymczasowe najwyższe dopuszczalne poziomy winklozoliny w odniesieniu do niektórych towarów, zanim przyjęte zostały poprawione najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości dla wszystkich produktów rolnych na podstawie prac związanych z oceną na mocy przepisów art. 8 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG. Ta ocena nie jest jeszcze zakończona. Właściwe jest jednak ograniczenie narażenia konsumentów na pozostałości winklozoliny poprzez zmniejszenie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości w niektórych towarach. Jest również właściwe, aby te poprawione poziomy były wyznaczone tymczasowo w zależności od ukończenia wspomnianych prac związanych z oceną.
(9) Wszystkie pestycydy, dla których najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości są ustalane przez niniejszą dyrektywę, powinny zostać ocenione w ramach dyrektywy 91/414/EWG. Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości ustalone w niniejszej dyrektywie dla każdego pestycydu będą musiały zostać poddane kontroli w każdym poszczególnym przypadku, na podstawie ewentualnej decyzji Komisji następującej po pracach związanych z oceną, przeprowadzonych zgodnie z art. 8 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG.
(10) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu zostały przeprowadzone konsultacje z partnerami handlowymi Wspólnoty na temat poziomów ustalonych przez niniejszą dyrektywę, a ich uwagi w tej sprawie zostały uwzględnione. Możliwość wyznaczenia tolerancji w przywozie w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości dla określonych kombinacji pestycydów i upraw będzie zbadana przez Komisję na podstawie dostarczonych odpowiednich danych.
(11) Uwzględniona została również opinia Komitetu Naukowego ds. Roślin, w szczególności rady i zalecenia dotyczące ochrony konsumentów produktów spożywczych, w stosunku do których stosowano pestycydy.
(12) Niniejsza dyrektywa jest zgodna z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
| W imieniu Komisji | |
| David BYRNE | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 340 z 9.12.1976, str. 26.
(2) Dz.U. L 107 z 4.5.2000, str. 28.
(3) Dz.U. L 350 z 14.12.1990, str. 71.
(4) Dz.U. L 158 z 30.6.2000, str. 51.
(5) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1.
(6) Dz.U. L 57 z 2.3.2000, str. 28.
(7) "Wytyczne w sprawie przewidywanego spożycia w żywności pozostałości pestycydów" (uaktualnione), przygotowane przez GEMS/Program Żywnościowy we współpracy z Komitetem ds. Pozostałości Pestycydów Komisji Kodeksu Żywnościowego, opublikowane przez Światową Organizację Zdrowia w 1997 r. (WHO/FSF/FOS/97.7).
(8) Dz.U. L 290 z 29.10.1998, str. 25.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2000.244.76 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 2000/57/WE zmieniająca załączniki do dyrektyw Rady 76/895/EWG oraz 90/642/EWG w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w owocach i warzywach oraz niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach, oraz na ich powierzchni |
| Data aktu: | 22/09/2000 |
| Data ogłoszenia: | 29/09/2000 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 19/10/2000 |