Dyrektywa 97/10/WE dostosowująca po raz trzeci do postępu technicznego załącznik I do dyrektywy Rady 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych (CMRs)

DYREKTYWA KOMISJI 97/10/WE
z dnia 26 lutego 1997 r.
dostosowująca po raz trzeci do postępu technicznego załącznik I do dyrektywy Rady 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych (CMRs)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 8 marca 1997 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając dyrektywę Rady 76/769/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 96/55/WE(2), w szczególności jej art. 2a, wprowadzony dyrektywą Rady 89/678/EWG(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

Rada i przedstawiciele rządów Państw Członkowskich zebrani w Radzie przyjęli decyzję 90/238/Euratom, EWWiS, EWG(4) dotyczącą planu działań 1990-1994 w ramach programu "Europa przeciw rakowi";

dyrektywa 94/60/WE(5) Parlamentu Europejskiego i Rady, zmieniająca po raz czternasty dyrektywę 76/769/EWG, zakazała, z niektórymi wyłączeniami, wprowadzania do obrotu do powszechnego użytku substancji sklasyfikowanych jako rakotwórcze, mutagenne i toksyczne dla reprodukcji w kategorii 1 lub 2 (CMR), wprowadzając takie substancje do załącznika I do dyrektywy 76/769/EWG;

załącznik I do dyrektywy 76/769/EWG zawiera już substancje klasyfikowane jako CMR, w odniesieniu do których nie stosuje się dyrektywy 94/60/WE;

wprowadzanie do obrotu do powszechnego użytku takich substancji CMR oraz preparatów zawierających substancje CMR również powinno zostać, z pewnymi wyjątkami, zakazane;

ograniczenia ustanowione w niniejszej dyrektywie uwzględniają aktualny stan wiedzy i technik odnoszących się do bardziej bezpiecznych alternatyw;

niniejsza dyrektywa nie narusza ustawodawstwa wspólnotowego ustanawiającego minimalne wymagania ochrony pracowników zawarte w dyrektywie Rady 89/391/EWG(6) i w dyrektywach szczegółowych opartych na niej, w szczególności w dyrektywie Rady 90/394/EWG(7);

środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego Dyrektyw Dotyczących Usunięcia Barier Technicznych w Handlu Substancjami i Preparatami Niebezpiecznymi,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Załącznik I do dyrektywy 76/769/EWG zostaje dostosowany do postępu technicznego zgodnie z Załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2

Państwa Członkowskie przyjmują i publikują przepisy konieczne do wykonania niniejszej dyrektywy przed dniem 31 grudnia 1997 r. oraz niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.

Stosują one te przepisy od dnia 30 czerwca 1998 r.

W przypadku gdy Państwa Członkowskie przyjmują te przepisy, zawierają one odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Procedura dotycząca takiego odniesienia przyjmowana jest przez Państwa Członkowskie.

Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 26 lutego 1997 r.

W imieniu Komisji
Martin BANGEMANN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 201.

(2) Dz.U. L 231 z 12.9.1996, str. 20.

(3) Dz.U. L 398 z 30.12.1989, str. 24.

(4) Dz.U. L 137 z 30.5.1990, str. 31.

(5) Dz.U. L 365 z 31.12.1994, str. 1.

(6) Dz.U. L 183 z 29.6.1989, str. 1.

(7) Dz.U. L 196 z 26.7.1990, str. 1.

ZAŁĄCZNIK

W załączniku I pkt 29, 30 i 31otrzymują brzmienie:
"29. Substancje, wymienione w

załączniku I do dyrektywy

67/548/EWG sklasyfikowane jako

rakotwórcze kategorii 1 lub

rakotwórcze kategorii 2 i

oznaczone przynajmniej jako

»Toksyczne (T)« oraz zwrotem

dotyczącym zagrożenia R45:

»Może powodować raka« lub

zwrotem dotyczącym zagrożenia

R49: »Może powodować raka przez

drogi oddechowe« oraz

wymienione w następujący

sposób:

Bez uszczerbku dla innych punktów załącznika I do dyrektywy 76/769/EWG:

Nie mogą być stosowane w substancjach i preparatach wprowadzanych do obrotu do powszechnej sprzedaży w stężeniu równym lub większym od:

- stężenia określonego w załączniku

I do dyrektywy Rady 67/548/EWG(1),

lub

- stężenia określonego w załączniku

I tabela VI pkt 6 do dyrektywy

Rady 88/379/EWG (2), jeżeli

Kategoria rakotwórcza 1: Patrz

wykaz 1 w Dodatku.

stężenia graniczne nie są

określone w załączniku I do

Kategoria rakotwórcza 2: Patrz dyrektywy 67/548/EWG.
wykaz 2 w Dodatku. Bez uszczerbku dla stosowania innych przepisów wspólnotowych dotyczących klasyfikacji, pakowania i etykietowania substancji i preparatów niebezpiecznych, opakowanie takich substancji i preparatów musi być oznakowane w sposób czytelny i nieusuwalny, jak następuje:
»Przeznaczone tylko do użytku zawodowego. Uwaga: Unikać narażenia - przed użyciem zapoznać się z instrukcją.«
Na zasadzie odstępstwa przepis ten nie ma zastosowania do:
a) produktów leczniczych lub

weterynaryjnych określonych

dyrektywą Rady 65/65/EWG(3);

b) produktów kosmetycznych

określonych dyrektywą Rady

76/768/EWG(4);

c) olejów silnikowych, które są

objęte dyrektywą Rady

85/210/EWG(5),

- produktów olejów mineralnych

przeznaczonych do stosowania

jako paliwo w stałych lub

mobilnych obiektach

energetycznego spalania,

- paliw sprzedawanych w

zamkniętych opakowaniach (np.

butle ze skroplonym gazem);

d) farb przeznaczonych dla artystów

i objętych dyrektywą Rady

88/379/EWG(6).

30. Substancje wymienione

w załączniku I do dyrektywy

67/548/EWG sklasyfikowane jako

mutagenne kategorii 1 lub

mutagenne kategorii 2 i

oznaczone zwrotem dotyczącym

zagrożenia R46: »Może powodować

dziedziczne wady genetyczne«

oraz wymienione w następujący

sposób:

Bez uszczerbku dla innych punktów załącznika I do dyrektywy 76/769/EWG

Nie mogą być stosowane w substancjach i preparatach wprowadzanych do obrotu do powszechnej sprzedaży w stężeniu równym lub większym od:

- stężenia określonego w załączniku

I do dyrektywy 67/548/EWG, lub

- stężenia określonego w załączniku

Kategoria mutagenna 1: Patrz

wykaz 3 w Dodatku.

I tabela VI pkt 6 do dyrektywy

88/379/EWG, jeżeli stężenia

Kategoria mutagenna 2: Patrz

wykaz 4 w Dodatku.

graniczne nie są określone w

załączniku I do dyrektywy

67/548/EWG.
Bez uszczerbku dla stosowania innych przepisów wspólnotowych dotyczących klasyfikacji, pakowania i etykietowania substancji i preparatów niebezpiecznych, opakowanie takich substancji i preparatów musi być oznakowane w sposób czytelny i nieusuwalny, jak następuje:
»Przeznaczone tylko do użytku zawodowego. Uwaga: Unikać narażenia - przed użyciem zapoznać się z instrukcją.«
Na zasadzie odstępstwa przepis ten nie ma zastosowania do:
a) produktów leczniczych lub

weterynaryjnych określonych

dyrektywą 65/65/EWG;

b) produktów kosmetycznych

określonych dyrektywą 76/768/EWG;

c) olejów silnikowych, które są

objęte dyrektywą Rady 85/210/EWG,

- produktów olejów mineralnych

przeznaczonych do stosowania

jako paliwo w stałych lub

mobilnych obiektach

energetycznego spalania,

- paliw sprzedawanych w

zamkniętych opakowaniach (np.

butle ze skroplonym gazem),

d) farb przeznaczonych dla artystów

objętych dyrektywą 88/379/EWG.

31. Substancje wymienione

w załączniku I do dyrektywy

67/548/EWG sklasyfikowane jako

toksyczne dla reprodukcji

kategorii 1 lub toksyczne dla

reprodukcji kategorii 2 i

oznaczone zwrotem dotyczącym

zagrożenia R60: »Może upośledzać

płodność« i/lub R61 »Może

działać szkodliwie na dziecko w

łonie matki« oraz wymienione w

następujący sposób:

Bez uszczerbku dla innych punktów załącznika I do dyrektywy 76/769/EWG

Nie mogą być stosowane w substancjach i preparatach wprowadzanych do powszechnej sprzedaży w stężeniu równym lub większym od:

- stężenia określonego w załączniku

I do dyrektywy 67/548/EWG, lub

- stężenia określonego w załączniku

I tabela VI pkt 6 do dyrektywy

88/379/EWG, jeżeli stężenia

Toksyczne dla reprodukcji

kategoria 1: Patrz wykaz 5 w

Dodatku.

graniczne nie są określone w załączniku I do dyrektywy 67/548/EWG.
Toksyczne dla reprodukcji

kategoria 2: Patrz wykaz 6 w

Dodatku.

Bez uszczerbku dla stosowania innych przepisów wspólnotowych dotyczących klasyfikacji, pakowania i
etykietowania substancji i preparatów niebezpiecznych, opakowanie takich substancji i preparatów musi być oznakowane w sposób czytelny i nieusuwalny, jak następuje:
»Przeznaczone tylko do użytku zawodowego. Uwaga: Unikać narażenia - przed użyciem zapoznać się z instrukcją.«
Na zasadzie odstępstwa przepis ten nie ma zastosowania do:
a) produktów leczniczych lub

weterynaryjnych określonych

dyrektywą 65/65/EWG;

b) produktów kosmetycznych

określonych dyrektywą 76/768/EWG;

c) olejów silnikowych, które są

objęte dyrektywą Rady

85/210/EWG(5),

- produktów olejów mineralnych

przeznaczonych do stosowania

jako paliwo w stałych lub

mobilnych obiektach

energetycznego spalania,

- paliw sprzedawanych w

zamkniętych opakowaniach (np.

butle ze skroplonym gazem)

d) farb przeznaczonych dla artystów

objętych dyrektywą 88/379/EWG.

(1) Dz.U. 196 z 16.8.1967, str. 1/67.
(2) Dz.U. L 187 z 16.7.1988, str. 14.
(3) Dz.U. L 22 z 9.2.1965, str. 369/65.
(4) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 169.
(5) Dz.U. L 96 z 3.4.1985, str. 25.
(6) Dz.U. 187 z 16.7.1988, str. 14."

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1997.68.24

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 97/10/WE dostosowująca po raz trzeci do postępu technicznego załącznik I do dyrektywy Rady 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych (CMRs)
Data aktu: 26/02/1997
Data ogłoszenia: 08/03/1997
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 28/03/1997