Streszczenie decyzji Komisji z dnia 16 października 2024 r. dotyczące decyzji na podstawie art. 17 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2022/1925 (SPRAWA DMA.100041 - X - INTERNETOWY SERWIS SPOŁECZNOŚCIOWY) (notyfikowana jako dokument c(2024) 6950)

Streszczenie decyzji Komisji
z dnia 16 października 2024 r.
dotyczące decyzji na podstawie art. 17 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2022/1925

(SPRAWA DMA.100041 - X - INTERNETOWY SERWIS SPOŁECZNOŚCIOWY)

(notyfikowana jako dokument c(2024) 6950)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(C/2025/945)

(Dz.U.UE C z dnia 10 lutego 2025 r.)

W dniu 16 października 2024 r. Komisja przyjęła decyzję na podstawie art. 17 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2022/1925. Zgodnie z przepisami art. 44 rozporządzenia (UE) 2022/1925 1  Komisja podaje niniejszym do wiadomości nazwy stron i najważniejsze elementy decyzji, z poszanowaniem uzasadnionego interesu przedsiębiorstw w zakresie ochrony ich informacji poufnych.

1. WPROWADZENIE

W decyzji Komisji ("decyzja") przedstawiono powody, dla których Komisja, po przeprowadzaniu badania rynku na podstawie art. 17 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2022/1925 (akt o rynkach cyfrowych), nie wskazuje Musk Group jako strażnika dostępu na podstawie art. 3 aktu o rynkach cyfrowych w odniesieniu do świadczonej przez ten podmiot podstawowej usługi platformowej w kategorii "internetowy serwis społecznościowy" - X, mimo że osiągnięte zostają progi ilościowe określone w art. 3 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych.

2. PROCEDURA

W następstwie powiadomienia dokonanego przez przedsiębiorstwo X Holdings Corp. w dniu 1 marca 2024 r. Komisja wysłała pismo do Elona Muska, w którym stwierdziła, że nie należy wskazywać jego ani żadnych podmiotów bezpośrednio lub pośrednio przez niego kontrolowanych jako strażnika dostępu na podstawie art. 3 ust. 4 aktu o rynkach cyfrowych w odniesieniu do świadczonej przez to przedsiębiorstwo internetowej usługi reklamowej X Ads.

Odrębną decyzją z dnia 13 maja 2024 r. Komisja rozpoczęła badanie rynku na podstawie art. 16 ust. 1 i art. 17 ust. 3 aktu o rynkach cyfrowych, aby ocenić, czy Musk Group należy wskazać jako strażnika dostępu w odniesieniu do świadczonej przez ten podmiot podstawowej usługi platformowej w kategorii "internetowy serwis społecznościowy", tj. X.

W decyzji tej Komisja uznała, że przedsiębiorstwo X Holdings Corp. przedstawiło pewne argumenty, które - rozpatrywane łącznie - były dostatecznie uzasadnione, podważając w wyraźny sposób domniemania określone w art. 3 ust. 2 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych w odniesieniu do wspomnianej podstawowej usługi platformowej.

W dniu 9 sierpnia 2024 r. Komisja przyjęła wstępne ustalenia z badania rynku zgodnie z art. 17 ust. 3 aktu o rynkach cyfrowych. Komisja przekazała wstępne ustalenia Elonowi Muskowi i zapewniła mu możliwość bycia wysłuchanym zgodnie z art. 34 ust. 1 tego rozporządzenia. Przedsiębiorstwo X Holdings Corp. udzieliło odpowiedzi dnia 23 sierpnia 2024 r.

Zgodnie z art. 17 i art. 50 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych zasięgnięto opinii Komitetu Doradczego ds. Rynków Cyfrowych, który w dniu 4 października 2024 r. wydał pozytywną opinię.

3. RAMY PRAWNE

W akcie o rynkach cyfrowych ustanowiono zestaw wąsko zdefiniowanych i obiektywnych kryteriów, które pozwalają zakwalifikować dużą platformę internetową jako strażnika dostępu. Wskazania strażnika dostępu należy dokonać w odniesieniu do co najmniej jednej podstawowej usługi platformowej świadczonej przez przedsiębiorstwo będącej ważnym punktem dostępu, za pośrednictwem którego użytkownicy biznesowi docierają do użytkowników końcowych w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych. W celu stwierdzenia, czy usługa świadczona przez przedsiębiorstwo jest podstawową usługą platformową spełniającą wymóg określony w art. 3 ust. 1 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych, konieczne jest na wstępie zakwalifikowanie danej usługi i określenie jej zakresu. Istotnym kryterium kwalifikacji i określenia zakresu podstawowej usługi platformowej jest cel, do jakiego usługa jest wykorzystywana przez użytkowników końcowych lub biznesowych bądź przez obie te grupy użytkowników.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 aktu o rynkach cyfrowych Komisja wskazuje dane przedsiębiorstwo jako strażnika dostępu, jeżeli spełnia ono łącznie trzy wymogi, mianowicie:

a) wywiera znaczący wpływ na rynek wewnętrzny;

b) świadczy podstawową usługę platformową będącą ważnym punktem dostępu, za pośrednictwem którego użytkownicy biznesowi docierają do użytkowników końcowych; oraz

c) zajmuje ugruntowaną i trwałą pozycję w zakresie prowadzonej przez siebie działalności lub można przewidzieć, że zajmie taką pozycję w niedalekiej przyszłości. Art. 3 ust. 2 zawiera domniemanie, że wymogi te są spełnione w przypadku osiągnięcia pewnych progów ilościowych, w szczególności w odniesieniu do rocznego obrotu przedsiębiorstwa lub jego kapitalizacji rynkowej, a także liczby użytkowników końcowych i biznesowych danej podstawowej usługi platformowej w każdym z trzech ostatnich lat obrotowych.

Na podstawie art. 3 ust. 5 i art. 17 ust. 3 aktu o rynkach cyfrowych Komisja może przeprowadzić badanie rynku w celu ustalenia, czy przedsiębiorstwo świadczące podstawowe usługi platformowe, które osiąga progi ilościowe określone w art. 3 ust. 2 tego aktu, a które przedstawiło dostatecznie uzasadnione argumenty zgodnie z art. 3 ust. 5 tego aktu, podważające w wyraźny sposób domniemania określone w art. 3 ust. 2 tego aktu, spełnia ostatecznie kryteria określone w art. 3 ust. 1 czy jednak ich nie spełnia. Zgodnie z wynikami badania rynku Komisja akceptuje lub odrzuca kontrargumenty przedsiębiorstwa i w rezultacie wskazuje przedsiębiorstwo jako strażnika dostępu w rozumieniu aktu o rynkach cyfrowych albo takiego wskazania nie dokonuje.

4. OCENA KOMISJI

W następstwie powiadomienia dokonanego przez przedsiębiorstwo X Holdings Corp. i badania rynku przeprowadzonego przez Komisję na podstawie art. 17 ust. 3 i art. 3 ust. 5 aktu o rynkach cyfrowych Komisja nie zamierza wskazywać Musk Group jako strażnika dostępu w odniesieniu do świadczonej przez ten podmiot usługi w kategorii "internetowy serwis społecznościowy", tj. X, jako że usługa ta nie jest ważnym punktem dostępu, za pośrednictwem którego użytkownicy biznesowi docierają do użytkowników końcowych, co jest wymogiem zawartym w art. 3 ust. 1 lit. b) tego aktu. Komisja opiera swoje wnioski na następujących przesłankach rozpatrywanych łącznie.

Po pierwsze, badanie rynku potwierdza stosunkowo małą skalę X pod względem liczby użytkowników końcowych w porównaniu z innymi dużymi internetowymi serwisami społecznościowymi. Według kilku przeanalizowanych źródeł X ma mniej użytkowników końcowych niż wszystkie inne dotychczas wskazane internetowe serwisy społecznościowe. Chociaż względne różnice w liczbie użytkowników końcowych zależą od źródła danych i zastosowanej metodyki, we wszystkich źródłach są one znaczące. Dane potwierdziły również tendencję spadkową X.

Po drugie, badanie rynku potwierdza, że poziom interakcji użytkowników końcowych X jest niższy w tym internetowym serwisie społecznościowym w porównaniu z poziomem interakcji użytkowników końcowych innych dużych internetowych serwisów społecznościowych już wymienionych w decyzjach o wskazaniu jako strażnicy dostępu. Komisja uznaje poziom interakcji użytkowników końcowych za wiarygodną podstawę oceny zdolności użytkowników biznesowych do korzystania z X jako ważnego punktu dostępu, za pośrednictwem którego docierają oni do użytkowników końcowych.

Po trzecie, badanie rynku potwierdza ograniczone i malejące znaczenie X dla użytkowników biznesowych w zakresie docierania do użytkowników końcowych.

Ustalenia Komisji dotyczące trzech powyższych punktów, rozpatrywane łącznie, pozwalają stwierdzić, że X nie jest ważnym punktem dostępu, za pośrednictwem którego użytkownicy biznesowi docierają do użytkowników końcowych, co jest wymogiem zawartym w art. 3 ust. 1 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych.

5. WNIOSEK

Z powodów przedstawionych powyżej w decyzji zamyka się badanie rynku rozpoczęte decyzją C(2024)3117 z dnia 13 maja 2024 r. w sprawie internetowego serwisu społecznościowego X, stwierdzając, że nie należy wskazywać Musk Group jako strażnika dostępu na podstawie art. 3 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2022/1925 w odniesieniu do świadczonej przez ten podmiot podstawowej usługi platformowej w kategorii "internetowy serwis społecznościowy" - X.

Ustalenia te pozostają bez uszczerbku dla możliwości ponownego rozpatrzenia lub zmiany przez Komisję tej decyzji, na podstawie art. 4 ust. 1 aktu o rynkach cyfrowych, jeżeli nastąpi jakakolwiek istotna zmiana stanu faktycznego, na podstawie którego decyzję podjęto, lub jeżeli decyzję podjęto na podstawie niekompletnych, nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd informacji.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/1925 z dnia 14 września 2022 r. w sprawie kontestowalnych i uczciwych rynków w sektorze cyfrowym oraz zmiany dyrektyw (UE) 2019/1937 i (UE) 2020/1828 (akt o rynkach cyfrowych) (Dz.U. L 265 z 12.10.2022, s. 1).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.945

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie decyzji Komisji z dnia 16 października 2024 r. dotyczące decyzji na podstawie art. 17 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2022/1925 (SPRAWA DMA.100041 - X - INTERNETOWY SERWIS SPOŁECZNOŚCIOWY) (notyfikowana jako dokument c(2024) 6950)
Data aktu: 16/10/2024
Data ogłoszenia: 10/02/2025