(notyfikowana jako dokument c(2024) 6950)
(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
(C/2025/945)
(Dz.U.UE C z dnia 10 lutego 2025 r.)
W dniu 16 października 2024 r. Komisja przyjęła decyzję na podstawie art. 17 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2022/1925. Zgodnie z przepisami art. 44 rozporządzenia (UE) 2022/1925 1 Komisja podaje niniejszym do wiadomości nazwy stron i najważniejsze elementy decyzji, z poszanowaniem uzasadnionego interesu przedsiębiorstw w zakresie ochrony ich informacji poufnych.
1. WPROWADZENIE
W decyzji Komisji ("decyzja") przedstawiono powody, dla których Komisja, po przeprowadzaniu badania rynku na podstawie art. 17 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2022/1925 (akt o rynkach cyfrowych), nie wskazuje Musk Group jako strażnika dostępu na podstawie art. 3 aktu o rynkach cyfrowych w odniesieniu do świadczonej przez ten podmiot podstawowej usługi platformowej w kategorii "internetowy serwis społecznościowy" - X, mimo że osiągnięte zostają progi ilościowe określone w art. 3 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych.
2. PROCEDURA
W następstwie powiadomienia dokonanego przez przedsiębiorstwo X Holdings Corp. w dniu 1 marca 2024 r. Komisja wysłała pismo do Elona Muska, w którym stwierdziła, że nie należy wskazywać jego ani żadnych podmiotów bezpośrednio lub pośrednio przez niego kontrolowanych jako strażnika dostępu na podstawie art. 3 ust. 4 aktu o rynkach cyfrowych w odniesieniu do świadczonej przez to przedsiębiorstwo internetowej usługi reklamowej X Ads.
Odrębną decyzją z dnia 13 maja 2024 r. Komisja rozpoczęła badanie rynku na podstawie art. 16 ust. 1 i art. 17 ust. 3 aktu o rynkach cyfrowych, aby ocenić, czy Musk Group należy wskazać jako strażnika dostępu w odniesieniu do świadczonej przez ten podmiot podstawowej usługi platformowej w kategorii "internetowy serwis społecznościowy", tj. X.
W decyzji tej Komisja uznała, że przedsiębiorstwo X Holdings Corp. przedstawiło pewne argumenty, które - rozpatrywane łącznie - były dostatecznie uzasadnione, podważając w wyraźny sposób domniemania określone w art. 3 ust. 2 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych w odniesieniu do wspomnianej podstawowej usługi platformowej.
W dniu 9 sierpnia 2024 r. Komisja przyjęła wstępne ustalenia z badania rynku zgodnie z art. 17 ust. 3 aktu o rynkach cyfrowych. Komisja przekazała wstępne ustalenia Elonowi Muskowi i zapewniła mu możliwość bycia wysłuchanym zgodnie z art. 34 ust. 1 tego rozporządzenia. Przedsiębiorstwo X Holdings Corp. udzieliło odpowiedzi dnia 23 sierpnia 2024 r.
Zgodnie z art. 17 i art. 50 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych zasięgnięto opinii Komitetu Doradczego ds. Rynków Cyfrowych, który w dniu 4 października 2024 r. wydał pozytywną opinię.
3. RAMY PRAWNE
W akcie o rynkach cyfrowych ustanowiono zestaw wąsko zdefiniowanych i obiektywnych kryteriów, które pozwalają zakwalifikować dużą platformę internetową jako strażnika dostępu. Wskazania strażnika dostępu należy dokonać w odniesieniu do co najmniej jednej podstawowej usługi platformowej świadczonej przez przedsiębiorstwo będącej ważnym punktem dostępu, za pośrednictwem którego użytkownicy biznesowi docierają do użytkowników końcowych w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych. W celu stwierdzenia, czy usługa świadczona przez przedsiębiorstwo jest podstawową usługą platformową spełniającą wymóg określony w art. 3 ust. 1 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych, konieczne jest na wstępie zakwalifikowanie danej usługi i określenie jej zakresu. Istotnym kryterium kwalifikacji i określenia zakresu podstawowej usługi platformowej jest cel, do jakiego usługa jest wykorzystywana przez użytkowników końcowych lub biznesowych bądź przez obie te grupy użytkowników.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 aktu o rynkach cyfrowych Komisja wskazuje dane przedsiębiorstwo jako strażnika dostępu, jeżeli spełnia ono łącznie trzy wymogi, mianowicie:
a) wywiera znaczący wpływ na rynek wewnętrzny;
b) świadczy podstawową usługę platformową będącą ważnym punktem dostępu, za pośrednictwem którego użytkownicy biznesowi docierają do użytkowników końcowych; oraz
c) zajmuje ugruntowaną i trwałą pozycję w zakresie prowadzonej przez siebie działalności lub można przewidzieć, że zajmie taką pozycję w niedalekiej przyszłości. Art. 3 ust. 2 zawiera domniemanie, że wymogi te są spełnione w przypadku osiągnięcia pewnych progów ilościowych, w szczególności w odniesieniu do rocznego obrotu przedsiębiorstwa lub jego kapitalizacji rynkowej, a także liczby użytkowników końcowych i biznesowych danej podstawowej usługi platformowej w każdym z trzech ostatnich lat obrotowych.
Na podstawie art. 3 ust. 5 i art. 17 ust. 3 aktu o rynkach cyfrowych Komisja może przeprowadzić badanie rynku w celu ustalenia, czy przedsiębiorstwo świadczące podstawowe usługi platformowe, które osiąga progi ilościowe określone w art. 3 ust. 2 tego aktu, a które przedstawiło dostatecznie uzasadnione argumenty zgodnie z art. 3 ust. 5 tego aktu, podważające w wyraźny sposób domniemania określone w art. 3 ust. 2 tego aktu, spełnia ostatecznie kryteria określone w art. 3 ust. 1 czy jednak ich nie spełnia. Zgodnie z wynikami badania rynku Komisja akceptuje lub odrzuca kontrargumenty przedsiębiorstwa i w rezultacie wskazuje przedsiębiorstwo jako strażnika dostępu w rozumieniu aktu o rynkach cyfrowych albo takiego wskazania nie dokonuje.
4. OCENA KOMISJI
W następstwie powiadomienia dokonanego przez przedsiębiorstwo X Holdings Corp. i badania rynku przeprowadzonego przez Komisję na podstawie art. 17 ust. 3 i art. 3 ust. 5 aktu o rynkach cyfrowych Komisja nie zamierza wskazywać Musk Group jako strażnika dostępu w odniesieniu do świadczonej przez ten podmiot usługi w kategorii "internetowy serwis społecznościowy", tj. X, jako że usługa ta nie jest ważnym punktem dostępu, za pośrednictwem którego użytkownicy biznesowi docierają do użytkowników końcowych, co jest wymogiem zawartym w art. 3 ust. 1 lit. b) tego aktu. Komisja opiera swoje wnioski na następujących przesłankach rozpatrywanych łącznie.
Po pierwsze, badanie rynku potwierdza stosunkowo małą skalę X pod względem liczby użytkowników końcowych w porównaniu z innymi dużymi internetowymi serwisami społecznościowymi. Według kilku przeanalizowanych źródeł X ma mniej użytkowników końcowych niż wszystkie inne dotychczas wskazane internetowe serwisy społecznościowe. Chociaż względne różnice w liczbie użytkowników końcowych zależą od źródła danych i zastosowanej metodyki, we wszystkich źródłach są one znaczące. Dane potwierdziły również tendencję spadkową X.
Po drugie, badanie rynku potwierdza, że poziom interakcji użytkowników końcowych X jest niższy w tym internetowym serwisie społecznościowym w porównaniu z poziomem interakcji użytkowników końcowych innych dużych internetowych serwisów społecznościowych już wymienionych w decyzjach o wskazaniu jako strażnicy dostępu. Komisja uznaje poziom interakcji użytkowników końcowych za wiarygodną podstawę oceny zdolności użytkowników biznesowych do korzystania z X jako ważnego punktu dostępu, za pośrednictwem którego docierają oni do użytkowników końcowych.
Po trzecie, badanie rynku potwierdza ograniczone i malejące znaczenie X dla użytkowników biznesowych w zakresie docierania do użytkowników końcowych.
Ustalenia Komisji dotyczące trzech powyższych punktów, rozpatrywane łącznie, pozwalają stwierdzić, że X nie jest ważnym punktem dostępu, za pośrednictwem którego użytkownicy biznesowi docierają do użytkowników końcowych, co jest wymogiem zawartym w art. 3 ust. 1 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych.
5. WNIOSEK
Z powodów przedstawionych powyżej w decyzji zamyka się badanie rynku rozpoczęte decyzją C(2024)3117 z dnia 13 maja 2024 r. w sprawie internetowego serwisu społecznościowego X, stwierdzając, że nie należy wskazywać Musk Group jako strażnika dostępu na podstawie art. 3 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2022/1925 w odniesieniu do świadczonej przez ten podmiot podstawowej usługi platformowej w kategorii "internetowy serwis społecznościowy" - X.
Ustalenia te pozostają bez uszczerbku dla możliwości ponownego rozpatrzenia lub zmiany przez Komisję tej decyzji, na podstawie art. 4 ust. 1 aktu o rynkach cyfrowych, jeżeli nastąpi jakakolwiek istotna zmiana stanu faktycznego, na podstawie którego decyzję podjęto, lub jeżeli decyzję podjęto na podstawie niekompletnych, nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd informacji.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.945 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Streszczenie decyzji Komisji z dnia 16 października 2024 r. dotyczące decyzji na podstawie art. 17 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2022/1925 (SPRAWA DMA.100041 - X - INTERNETOWY SERWIS SPOŁECZNOŚCIOWY) (notyfikowana jako dokument c(2024) 6950) |
| Data aktu: | 16/10/2024 |
| Data ogłoszenia: | 10/02/2025 |