Sprawa T-680/24: Skarga wniesiona w dniu 27 grudnia 2024 r. - Nevinnomysskiy Azot i NAK Azot/Komisja

Skarga wniesiona w dniu 27 grudnia 2024 r. - Nevinnomysskiy Azot i NAK "Azot"/Komisja
(Sprawa T-680/24)

(C/2025/929)

Język postępowania: angielski

(Dz.U.UE C z dnia 17 lutego 2025 r.)

Strony

Strona skarżąca: AO Nevinnomysskiy Azot (Niewinnomysk, Rosja), AO Novomoskovskaya Aktsionernaya Kompania NAK "Azot" (Nowomoskowsk, Rosja) (przedstawiciele: P. Vander Schueren, A. Nosowicz i D. Geraets, adwokaci)

Strona pozwana: Komisja Europejska

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie, że skarga jest dopuszczalna;

- stwierdzenie nieważności zawiadomienie o wszczęciu przeglądu wygaśnięcia środków antydumpingowych stosowanych względem przywozu mieszanin mocznika i azotanu amonu pochodzących z Rosji, Trynidadu i Tobago oraz Stanów Zjednoczonych (C/2024/5996) 1 , w zakresie w jakim dotyczy strony skarżącej; oraz

- obciążenie strony pozwanej kosztami postępowania poniesionymi przez stronę skarżącą.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi cztery zarzuty.

1. Zarzut pierwszy, zgodnie z którym strona pozwana naruszyła art. 291 i 297 TFUE oraz art. 11 ust. 2 i 6 oraz art. 15 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2016/1036 2 , wszczynając w drodze zaskarżonego zawiadomienia przegląd wygaśnięcia środków antydumpingowych i przedłużając ich ważność.

2. Zarzut drugi, zgodnie z którym strona pozwana naruszyła art. 5 ust. 11 i art. 11 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2016/1036, nie przedstawiając kopii pierwotnego wniosku, a tym samym wszczynając przegląd bez złożenia wniosku o dokonanie przeglądu wygaśnięcia w odpowiednim terminie.

3. Zarzut trzeci, zgodnie z którym strona pozwana nie otrzymała wniosku o dokonanie przeglądu wygaśnięcia zawierającego "wystarczające dowody" i w związku z tym popełniła oczywiste błędy w ocenie, działała z naruszeniem art. 11 ust. 2 i 5 oraz art. 5 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2016/1036 jak też naruszyła ciążący na niej obowiązek starannego i bezstronnego zbadania wszystkich istotnych okoliczności sprawy przy wszczynaniu przeglądu wygaśnięcia.

4. Zarzut czwarty, zgodnie z którym strona pozwana naruszyła prawo strony skarżącej do obrony i działała z naruszeniem art. 19 ust. 1 i 2 oraz art. 6 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2016/1036, traktując niektóre niepoufne informacje zawarte w skonsolidowanym wniosku jako poufne i odmawiając stronie skarżącej możliwości zapoznania się z takimi niepoufnymi informacjami, a także, pomocniczo, nie zapewniając, aby niepoufne wersje przedmiotowych załączników pozwoliły na właściwe zrozumienie istoty informacji przekazanych jako poufne.

1 Zawiadomienie o wszczęciu przeglądu wygaśnięcia dotyczącego środków antydumpingowych stosowanych względem przywozu mieszanin mocznika i azotanu amonu pochodzących z Rosji, Trynidadu i Tobago oraz Stanów Zjednoczonych Ameryki (C/2024/6842) (Dz.U. C, C/2024/5996).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony przed przywozem produktów po cenach dumpingowych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej (Dz.U. 2016 L 176, s. 21).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.929

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-680/24: Skarga wniesiona w dniu 27 grudnia 2024 r. - Nevinnomysskiy Azot i NAK Azot/Komisja
Data aktu: 17/02/2025
Data ogłoszenia: 17/02/2025