Język postępowania: francuski
(Dz.U.UE C z dnia 17 lutego 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Manuela Menacho (Alicante, Hiszpania) (przedstawiciel: D. Grisay, adwokat)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Skarżąca wnosi do Sądu:
- o przyjęcie niniejszej skargi o stwierdzenie nieważności/odpowiedzialności pozaumownej;
- o uznanie jej za dopuszczalną i w rezultacie
- tytułem żądania głównego:
- o uznanie skargi o stwierdzenie nieważności za zasadną i o orzeczenie, że dorozumiana odmowa organu powołującego z dnia 30 września 2024 r. oraz decyzja Komisji Europejskiej z dnia 14 marca 2024 r. (zawiadomienie o ustaleniu) są nieważne;
- oraz o zwrócenie sprawy organowi powołującemu, aby ten ustalił kwotę, którą należy zwrócić skarżącej;
- tytułem żądania ewentualnego:
- o uznanie skargi o odszkodowanie z tytułu bezpodstawnego wzbogacenia za zasadną;
- o zasądzenie od Komisji odszkodowania za szkodę majątkową poniesioną przez skarżącą, oszacowaną na dzień wniesienia niniejszej skargi na 3 265,64 EUR w zakresie kwoty głównej;
- o obciążenie Komisji kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi skarżąca podnosi dwa zarzuty.
1. Zarzut pierwszy dotyczy niezgodności z prawem art. 77 ust. 1 regulaminu pracowniczego urzędników Unii Europejskiej (zwanego dalej "regulaminem pracowniczym") oraz art. 11 ust. 2 załącznika VIII do regulaminu pracowniczego.
Wspomniane powyżej artykuły przewidują, że urzędnik musi podjąć decyzję o przeniesieniu nabytych w ramach systemu krajowego uprawnień emerytalnych do funduszu emerytalnego Unii Europejskiej (zwanego dalej "FEUE") w terminie dziesięciu lat od rozpoczęcia służby w instytucjach Unii Europejskiej. Jednakże urzędnik, który dokonał przeniesienia uprawnień, dopiero w chwili przejścia na emeryturę może prawidłowo oszacować zakres ewentualnego przeniesienia, w szczególności ze względu na zasadę ograniczającą wysokość emerytury do 70 %. Zasada ta prowadzi zatem do odmiennego traktowania w stosunku do urzędnika, który w toku całej swojej kariery pracował w ramach systemu europejskiego.
Zaskarżone przepisy są w związku z tym niezgodne z prawem: skarżąca powinna zatem mieć możliwość dokonania świadomego wyboru co do przeniesienia krajowych uprawnień emerytalnych do systemu europejskiego w chwili przejścia na emeryturę, nie wcześniej. Odmienna wykładnia narusza zasadę niedyskryminacji.
2. Zarzut drugi dotyczy odpowiedzialności pozaumownej oraz bezpodstawnego wzbogacenia na szkodę skarżącej.
Przy przenoszeniu uprawnień emerytalnych skarżącej do FEUE stosuje się mechanizm przeliczenia. W pierwszej kolejności organ krajowy określa wartość kapitałową (ekwiwalent aktuarialny). W drugiej kolejności Komisja Europejska dokonuje własnych obliczeń w celu przeliczenia ekwiwalentu aktuarialnego na liczbę dodatkowych lat, które zostaną uwzględnione przy obliczaniu wysokości emerytury urzędnika w chwili przejścia na emeryturę.
Stwierdzono jednak, że w chwili przejścia na emeryturę skarżąca nie otrzymała zwrotu wartości procentowej stanowiącej nadwyżkę względem wartości procentowej, o której mowa w art. 77 regulaminu pracowniczego, która to nadwyżka procentowa pochodzi ze składek odprowadzonych do belgijskiego systemu emerytalnego, które zostały przeniesione w drodze kapitalizacji do FEUE i które nie zostaną uwzględnione przy ustalaniu emerytury, do której skarżąca była uprawniona.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.928 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-679/24: Skarga wniesiona w dniu 27 grudnia 2024 r. - Menacho/Komisja |
| Data aktu: | 17/02/2025 |
| Data ogłoszenia: | 17/02/2025 |