Język postępowania: włoski
(Dz.U.UE C z dnia 17 lutego 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Green Impact ETS (Rzym, Włochy), ODV (Rzym), Nagy Tavak es Vizes Elohelyek Szövetsege (Alsó0rs, Węgry), LNDC Animal Protection APS (Mediolan, Włochy), One Voice (Strasburg, Francja) (przedstawiciel: L. D'Agostino, avvocato)
Strona pozwana: Rada Unii Europejskiej, Komisja Europejska
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji Rady (UE) 2024/2669 z dnia 26 września 2024 r. w sprawie przedłożenia w imieniu Unii Europejskiej wniosku dotyczącego poprawki do załączników II i III do Konwencji o ochronie gatunków dzikiej flory i fauny europejskiej oraz ich siedlisk oraz w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii na 44. posiedzeniu Stałego Komitetu konwencji; stwierdzenie nieważności tego wniosku i głosowania na 44. posiedzeniu Stałego Komitetu konwencji berneńskiej w dniu 3 grudnia 2024 r., a także wszelkich późniejszych aktów połączonych i powiązanych z decyzją (UE) 2024/2669, nawet jeśli nie są one jeszcze znane stronie skarżącej;
- obciążenie pozwanych instytucji kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi dwa zarzuty.
1. Zarzut pierwszy dotyczący naruszenia traktatów, a w szczególności art. 191 ust. 3 TFUE, art. 6 ust. 1 TUE w związku z art. 37 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej przez to, że Rada zatwierdziła zaskarżoną decyzję bez należytego uwzględnienia dostępnych danych naukowych i technicznych.
W tym względzie na etapie przygotowawczym decyzji Rada pominęła lub zbagatelizowała szereg raportów naukowych o znaczeniu międzynarodowym, w tym raportów sporządzonych przez Large carnivore Initiative for Europe i inne renomowane organizacje akademickie, które pokazują, że populacja wilków w Europie nie jest jeszcze chroniona przed istotnymi zagrożeniami.
Rada postanowiła zaproponować downlisting wilka szarego w konwencji berneńskiej, przypominając te same dane naukowe, które w 2022 r. skłoniły Unię Europejską do głosowania przeciwko podobnemu wnioskowi przedłożonemu przez Szwajcarię.
Przy opracowywaniu i przedstawianiu wniosku nie przestrzegano podstawowych zasad przejrzystości i obiektywizmu wymaganych przez porządek prawny Unii Europejskiej, o czym świadczy wszczęcie postępowania przez Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich (sprawa 1758/2024/FA).
Ostatecznie deklasacja wilka zatwierdzona przez Radę opiera się na błędnej interpretacji stanu ochrony gatunku i pomija naukowo wykazane zagrożenia dla różnorodności biologicznej i dla ekosystemów.
2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia zasad proporcjonalności i ostrożności, przekroczenia uprawnień lub nadużycia władzy, nieprzeprowadzenia dochodzenia w odniesieniu do naruszenia zasady "best available science", a także naruszenia zasad określonych przez Trybunał Sprawiedliwości w odniesieniu do odstępstw od wspólnego systemu ochrony wilka.
W tym względzie strona skarżąca przypomina niektóre wiodące sprawy Trybunału Sprawiedliwości w odniesieniu do systemu odstępstw przewidzianego w dyrektywie siedliskowej 1 , aby wykazać, że zapewnienie "zachowania populacji danych gatunków we właściwym stanie ochrony w ich naturalnym zasięgu" jest absolutnie konieczne oraz że decyzje o ochronie powinny opierać się na "podejściu prewencyjnym mającym na celu zapewnienie skutecznej ochrony populacji danych gatunków".
Zaskarżona decyzja jest również sprzeczna z wytycznymi zawartymi w zaleceniu nr 56 (1997) przyjętym przez Stały Komitet Konwencji berneńskiej. Zalecenie to stanowi, że zmiany w załącznikach I i II do konwencji powinny być wprowadzane w sposób spójny i w oparciu o najlepszą dostępną wiedzę naukową.
Od czasu jego przedstawienia wniosek Rady opierał się na kompromisie politycznym mającym na celu zrównoważenie ochrony wilka z oczekiwaniami społeczności wiejskich. Takie podejście, o ile jest uzasadnione w szerszym kontekście politycznym, jest jednak całkowicie nieodpowiednie do podejmowania decyzji w sprawie zachowania różnorodności biologicznej, której podstawą musi być najlepsza dostępna wiedza naukowa i zasada ostrożności.
Rada nie uwzględniła mniej uciążliwych i naukowo uzasadnionych alternatyw dla skutecznej ochrony wilka szarego.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.922 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-634/24: Skarga wniesiona w dniu 6 grudnia 2024 r. - Green Impact i in./Rada i Komisja |
| Data aktu: | 17/02/2025 |
| Data ogłoszenia: | 17/02/2025 |