Język postępowania: angielski
(Dz.U.UE C z dnia 17 lutego 2025 r.)
Strony
Wnoszący odwołanie: Parlament Europejski (przedstawiciel: A. Neergaard, D. Moore, M. Peternel, pełnomocnicy)
Strona pozwana: Rada Unii Europejskiej
Skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji Rady (WPZiB) 2024/2643 1 z dnia 8 października 2024 r. w sprawie środków ograniczających w związku z destabilizującymi działaniami Rosji w zakresie, w jakim art. 4 ust. 1 przewiduje decyzję wymagającą "jednomyślności";
- obciążenie Rady kosztami postępowania.
Zarzuty prawne i główne argumenty
1. Zarzut pierwszy dotyczący naruszenia art. 31 ust. 2 TUE
Parlament podnosi, że w art. 4 ust. 1 zaskarżonej decyzji Rada przyznaje sobie uprawnienia wykonawcze w celu sporządzenia i późniejszej zmiany wykazu zawartego w załączniku, który jest zresztą pusty, ustanawiając w ten sposób rozpatrywane środki ograniczające wobec konkretnych osób fizycznych i prawnych, podmiotów i organów. Artykuł 31 ust. 2 TUE wyraźnie stanowi, że niektóre akty przyjmuje się "większością kwalifikowaną", w szczególności, gdy podejmuje się "decyzję wykonującą decyzję określającą działanie lub stanowisko Unii". Umieszczając wyrażenie "jednomyślnie" w art. 4, Rada działała zatem z naruszeniem wyraźnego brzmienia art. 31 ust. 2 TUE.
2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia art. 40 TUE
Parlament utrzymuje, że zaskarżona decyzja nie była zgodna z art. 40 TUE, ponieważ w art. 4 ust. 1 zaskarżonej decyzji dodano wyrażenie "jednomyślnie". Niezgodna z prawem przeszkoda proceduralna wprowadzona przez samą Radę na podstawie art. 4 ust. 1 zaskarżonej decyzji narusza późniejszą procedurę decyzyjną przewidzianą w art. 215 TFUE, ponieważ paralelizm między warunkami WPZiB w TUE i TFUE, które wymagają głosowania większością kwalifikowaną, został w ten sposób unicestwiony. Przejście od głosowania większością kwalifikowaną do jednomyślności w decyzji WPZiB przyjętej na podstawie art. 29 TUE narusza zatem przewidzianą w traktatach, w odniesieniu do niniejszego przypadku, równowagę oraz zmienia w ten sposób warunki przyjęcia rozporządzenia, które ma zostać przyjęte na podstawie art. 215 TFUE.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.899 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-883/24: Skarga wniesiona w dniu 19 grudnia 2024 r. - Parlament Europejski/Rada Unii Europejskiej |
| Data aktu: | 17/02/2025 |
| Data ogłoszenia: | 17/02/2025 |