Sprawa T-496/24: Skarga wniesiona w dniu 23 września 2024 r. - Gál i in./Parlament

Skarga wniesiona w dniu 23 września 2024 r. - Gál i in./Parlament
(Sprawa T-496/24)

(C/2025/82)

Język postępowania: francuski

(Dz.U.UE C z dnia 6 stycznia 2025 r.)

Strony

Strona skarżąca: Kinga Gál i piętnastu innych skarżących (przedstawiciel: adwokat A. Fulmini)

Strona pozwana: Parlament Europejski

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie dopuszczalności niniejszej skargi;

- stwierdzenie, że Parlament Europejski jest zobowiązany do poniesienia odpowiedzialności za wszystkie decyzje podejmowane przez jego organy;

- stwierdzenie, że wszystkie decyzje dotyczące przyjęcia i wykonania wspomnianej "korekty sanitarnej" są sprzeczne z przepisami Unii Europejskiej;

- stwierdzenie nieważności, i pozbawienie wszelkich skutków prawnych ex tunc, wszystkich decyzji komisji parlamentarnych Parlamentu Europejskiego (PE) podjętych przy okazji sesji inauguracyjnych na początku 10. kadencji 2024/2029 w dniu 23 lipca 2024 r., a następnie decyzji, w których wybrano prezydium każdej Komisji za pomocą różnych systemów głosowania, przy istnieniu nieprawidłowych uprzednich aktów oraz nieprawidłowej, nieprzejrzystej i nieprzewidzianej w regulaminie Parlamentu Europejskiego procedury, poprzez automatyczne wykluczenie wszystkich kandydatów z Grupy Patrioci dla Europy (Patrioci), 3. Grupa PE (w szczególności w COMM AFET, DEVE, BUDG, CONT, ECON, ENVI, ITRE, TRAN, AGRI, PECH, CULT, JURI, LIBE, REGI), niezależnie od porozumień zawartych w ramach posiedzeń grup politycznych w dniach 8-9 lipca 2024 r., z naruszeniem art. 2, 5, 6, art. 10 ust. 1, 2 i 4, art. 13 ust. 2, art. 14 ust. 1 i 2 TUE, art. 12 ust. 2, art. 21 i 47 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "Kartą"), art. 2 statutu posła do Parlamentu Europejskiego, art. 6 Aktu dotyczącego wyborów przedstawicieli Parlamentu Europejskiego w powszechnych wyborach bezpośrednich z dnia 20 września 1976 r., art. 2, art. 10 ust. 1 i 9, art. 22 ust. 1, 2 i 4, art. 26 ust. 3, art. 27 ust. 1, 2 i 7, art. 34 ust. 2, art. 40 ust. 1, art. 124, art. 216 ust. 1, 2 i 3, art. 219 ust. 1 regulaminu Parlamentu Europejskiego, a także art. 1 kodeksu postępowania posłów do Parlamentu Europejskiego;

- pozbawienie wspomnianych zaskarżonych decyzji wszelkich skutków prawnych ex tunc;

- obciążenie Parlamentu Europejskiego kosztami niniejszego postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi cztery zarzuty.

1. Zarzut pierwszy dotyczący naruszenia art. 219 regulaminu Parlamentu Europejskiego i art. 10 ust. 1 TUE.

2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia obowiązków starannego działania spoczywających na Prezydium Parlamentu i Konferencji Przewodniczących Grupy.

3. Zarzut trzeci dotyczący naruszenia zakazu wszelkiej dyskryminacji ze względu na poglądy polityczne członka lub grupy Parlamentu Europejskiego.

4. Zarzut czwarty dotyczący naruszenia prerogatyw i przywilejów, istotnych i konstytutywnych elementów statusu posła do Parlamentu Europejskiego.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.82

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-496/24: Skarga wniesiona w dniu 23 września 2024 r. - Gál i in./Parlament
Data aktu: 06/01/2025
Data ogłoszenia: 06/01/2025