Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 14 listopada 2024 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w zmieniającego rozporządzenie (UE) 2023/1115 w odniesieniu do przepisów dotyczących daty rozpoczęcia stosowania (COM(2024)0452 - C10-0119/2024 2024/0249(COD)) 1
(Zwykła procedura ustawodawcza: pierwsze czytanie)
(C/2025/810)
(Dz.U.UE C z dnia 11 lutego 2025 r.)
Poprawka 3
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 1 - akapit 1 - punkt -1 (nowy)
Rozporządzenie (UE) 2023/1115
Motyw 68
| Tekst obowiązujący | Poprawka |
|
(68) Ponadto Komisja powinna oceniać stopień wylesiania i degradacji lasów na poziomie kraju lub jego części, na podstawie szeregu kryteriów odzwierciedlających ilościowe, obiektywne i uznane międzynarodowo dane, jak i wskazania, że kraje te angażują się aktywnie w zwalczanie wylesiania i degradacji lasów. Takie informacje oparte na systemie wskaźników powinny ułatwiać podmiotom w Unii stosowanie należytej staranności oraz właściwym organom monitorowanie i egzekwowanie zgodności z wymogami, dając jednocześnie zachętę dla krajów będących producentami do zwiększania zrównoważonego charakteru ich systemów produkcji rolnej i ograniczania ich wpływu na wylesianie. Powinno to pomóc w zwiększeniu przejrzystości i zrównoważonego charakteru łańcuchów dostaw. Taki system wskaźników powinien opierać się na trzystopniowym systemie klasyfikacji krajów, jako kraje o niskim, standardowym lub wysokim ryzyku. Aby zapewnić odpowiedni stopień przejrzystości i jasności, Komisja powinna w szczególności udostępniać publicznie dane wykorzystywane do celów systemu wskaźników, przyczyny proponowanej zmiany klasyfikacji i odpowiedź kraju, którego dotyczy analiza. W odniesieniu do odnośnych produktów pochodzących z krajów o niskim ryzyku lub ich części należy umożliwić podmiotom stosowanie uproszczonej należytej staranności. W odniesieniu do odnośnych produktów pochodzących z krajów o wysokim |
(-1) motyw 68 otrzymuje brzmienie: "(68) Ponadto Komisja powinna oceniać stopień wylesiania i degradacji lasów na poziomie kraju lub jego części, na podstawie szeregu kryteriów odzwierciedlających ilościowe, obiektywne i uznane międzynarodowo dane, jak i wskazania, że kraje te angażują się aktywnie w zwalczanie wylesiania i degradacji lasów. Takie informacje oparte na systemie wskaźników powinny ułatwiać podmiotom w Unii stosowanie należytej staranności oraz właściwym organom monitorowanie i egzekwowanie zgodności z wymogami, dając jednocześnie zachętę dla krajów będących producentami do zwiększania zrównoważonego charakteru ich systemów produkcji rolnej i ograniczania ich wpływu na wylesianie. Powinno to pomóc w zwiększeniu przejrzystości i zrównoważonego charakteru łańcuchów dostaw. Taki system wskaźników powinien opierać się na czterostopniowym systemie klasyfikacji krajów, jako kraje o niskim, standardowym lub wysokim ryzyku bądź kraje, w których nie występuje ryzyko. Aby zapewnić odpowiedni stopień przejrzystości i jasności, Komisja powinna w szczególności udostępniać publicznie dane wykorzystywane do celów systemu wskaźników, przyczyny proponowanej zmiany klasyfikacji i odpowiedź kraju, którego dotyczy analiza. W odniesieniu do odnośnych produktów pochodzących z krajów o niskim ryzyku lub ich części należy umożliwić podmiotom stosowanie uproszczonej należytej staranności. W odniesieniu do odnośnych produktów |
|
ryzyku lub ich części od właściwych organów należy wymagać stosowania wzmocnionej kontroli. Komisja powinna być uprawniona do przyjmowania aktów wykonawczych służących określaniu wykazu krajów lub ich części, w których występuje niskie lub wysokie ryzyko. |
pochodzących z krajów o wysokim ryzyku lub ich części od właściwych organów należy wymagać stosowania wzmocnionej kontroli. Odnośne produkty pochodzące z krajów i ich części, w których nie występuje ryzyko, nie powinny podlegać tym warunkom. Komisja powinna być uprawniona do przyjmowania aktów wykonawczych służących określaniu wykazu krajów lub ich części, w których występuje niskie lub wysokie ryzyko.". |
Poprawka 4
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 1 - akapit 1 - punkt -1 a (nowy)
Rozporządzenie (UE) 2023/1115
Motyw 86
| Tekst obowiązujący | Poprawka |
| (86) Podmiotom, podmiotom handlowym i właściwym organom należy dać rozsądny termin na przygotowanie się do spełniania wymogów niniejszego rozporządzenia, |
(-1a) motyw 86 otrzymuje brzmienie: "(86) Podmiotom, podmiotom handlowym i właściwym organom należy dać rozsądny termin na przygotowanie się do spełniania wymogów niniejszego rozporządzenia. W okresie przed datą rozpoczęcia stosowania i aby uniknąć opóźnień, Komisja powinna priorytetowo traktować optymalizację platformy wymiany informacji między odpowiednimi zainteresowanymi stronami a właściwymi organami. Komisja zobowiązuje się również opublikować klasyfikację ryzyka, aby odpowiednie zainteresowane strony mogły się przygotować do ustalonego obowiązkowego zakresu stosowania niniejszego rozporządzenia. Zarówno platforma wymiany informacji, jak i klasyfikacja ryzyka powinny być dostępne i w pełni funkcjonować co najmniej sześć miesięcy przed datą rozpoczęcia stosowania. W przypadku dalszych opóźnień datę tę należy odpowiednio przesunąć.". |
Poprawka 5
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 1 - akapit 1 - punkt -1 b (nowy)
Rozporządzenie (UE) 2023/1115
Artykuł 3 - wprowadzenie
| Tekst obowiązujący | Poprawka |
| Odnośne towary i odnośne produkty nie mogą być wprowadzane do obrotu ani udostępniane na rynku ani z niego wywożone, o ile nie spełniają wszystkich następujących warunków: |
(-1b) art. 3 wyrażenie wprowadzające otrzymuje brzmienie: "1. Odnośne towary i odnośne produkty z krajów lub ich części, w których występuje niskie, standardowe lub wysokie ryzyko zgodnie z art. 29, nie mogą być wprowadzane do obrotu ani udostępniane na rynku ani z niego wywożone, o ile nie spełniają wszystkich następujących warunków:" |
Poprawka 6
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 1 - akapit 1 - punkt -1 c (nowy)
Rozporządzenie (UE) 2023/1115
Artykuł 3 - ustęp 1 a (nowy)
| Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
|
(-1c) w art. 3 dodaje się ustęp w brzmieniu: "1a. Odnośne towary i produkty pochodzące z krajów lub ich części, w których nie występuje ryzyko zgodnie z art. 29, nie mogą być wprowadzane do obrotu ani udostępniane na rynku ani z niego wywożone, o ile nie spełniają wszystkich następujących warunków: a) zostały wyprodukowane zgodnie z właściwymi przepisami kraju produkcji oraz b) spełniają wymogi dotyczące dokumentacji określone w art. 5 ust. 1a.". |
Poprawka 7
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 1 - akapit 1 - punkt -1 d (nowy)
Rozporządzenie (UE) 2023/1115
Artykuł 4 - ustęp 10 a (nowy)
| Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
|
(-1d) w art. 4 dodaje się ustęp w brzmieniu: "10a. Na zasadzie odstępstwa od ust. 1-10 niniejszego artykułu podmioty, które wprowadzają do obrotu lub udostępniają na rynku lub wywożą odnośne towary i produkty wyprodukowane w krajach lub ich częściach, w których nie występuje ryzyko zgodnie z art. 29, są zobowiązane wyłącznie do spełnienia wymogów dotyczących dokumentacji określonych w art. 5 ust. 1a. W odniesieniu do odnośnych produktów i ich części, wyprodukowanych w krajach lub ich częściach, w których nie występuje ryzyko zgodnie z art. 29, podmioty zachowują należytą staranność zgodnie z ust. 1 niniejszego artykułu.". |
Poprawka 9
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 1 - akapit 1 - punkt -1 e (nowy)
Rozporządzenie (UE) 2023/1115
Artykuł 5 - ustęp 1 a (nowy)
| Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
|
(-1e) w art. 5 dodaje się ustęp w brzmieniu: "1a. Podmioty, które wprowadzają do obrotu lub udostępniają na rynku lub wywożą odnośne towary i produkty wyprodukowane w krajach lub ich częściach, w których nie występuje ryzyko zgodnie z art. 29, powinny spełniać wymogi dotyczące dokumentacji i udostępniać właściwym organom na żądanie następujące dokumenty: a) nazwę handlową i rodzaj odnośnych produktów; b) ilość odnośnych produktów; c) kraj produkcji, a w stosownych przypadkach - jego części; d) nazwę, adres pocztowy i adres e-mail przedsiębiorstwa lub osoby, od których pochodziły dostawy odnośnych produktów; |
|
|
e) nazwę, adres pocztowy i adres e-mail przedsiębiorstwa, podmiotu lub podmiotu handlowego, którym dostarczono odnośne produkty; f) odpowiednio rozstrzygające i możliwe do zweryfikowania informacje świadczące o tym, że odnośne produkty nie powodują wylesiania; g) odpowiednio rozstrzygające i możliwe do zweryfikowania informacje świadczące o tym, że odnośne towary wyprodukowano zgodnie z właściwymi przepisami kraju produkcji.". |
Poprawka 10
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 1 f (nowy)
Rozporządzenie (UE) 2023/1115
Artykuł 16 - ustęp 10 a (nowy)
| Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
|
-1f) w art. 16 dodaje się ustęp w brzmieniu: "10a. Każde państwo członkowskie zapewnia, aby coroczne kontrole przeprowadzane przez jego właściwe organy zgodnie z ust. 1 niniejszego artykułu obejmowały co najmniej 0,1 % podmiotów wprowadzających do obrotu lub udostępniających na rynku lub wywożących z niego odnośne produkty, które zawierają odnośne towary wyprodukowane w kraju lub jego częściach sklasyfikowanego jako kraj wolny od ryzyka zgodnie z art. 29, lub produkty wytworzone przy użyciu takich odnośnych towarów."; |
Poprawka 11
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 1 g (nowy)
Rozporządzenie (UE) 2023/1115
Artykuł 29 - ustęp 1
| Tekst obowiązujący | Poprawka |
| 1. W niniejszym rozporządzeniu ustanawia się trzystopniowy system oceny krajów lub ich części W tym celu państwa członkowskie i państwa trzecie, lub ich części, są klasyfikowane w jednej z następujących kategorii ryzyka: |
-1g) art. 29 ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. W niniejszym rozporządzeniu ustanawia się czterostopniowy system oceny krajów lub ich części. W tym celu państwa członkowskie i państwa trzecie, lub ich części, są klasyfikowane w jednej z następujących kategorii ryzyka: |
|
a) »o wysokim ryzyku« odnosi się do krajów, lub ich części, w przypadku których ocena, o której mowa w ust. 3, prowadzi do stwierdzenia wysokiego ryzyka produkcji w tych krajach, lub w ich częściach, odnośnych towarów powodujących niezgodność odnośnych produktów z art. 3 lit. a); b) »o niskim ryzyku« odnosi się do krajów, lub ich części, w przypadku których ocena, o której mowa w ust. 3, prowadzi do stwierdzenia, że istnieje wystarczająca pewność, że przypadki produkcji odnośnych towarów powodujących niezgodność odnośnych produktów z art. 3 lit. a) są w tych krajach lub w ich częściach rzadkością; c) »o standardowym ryzyku« odnosi się do krajów, lub ich części, nienależących do kategorii »o wysokim ryzyku« ani do kategorii »o niskim ryzyku«. |
a) »o wysokim ryzyku« odnosi się do krajów, lub ich części, w przypadku których ocena, o której mowa w ust. 3, prowadzi do stwierdzenia wysokiego ryzyka produkcji w tych krajach, lub w ich częściach, odnośnych towarów powodujących niezgodność odnośnych produktów z art. 3 lit. a); b) »o niskim ryzyku« odnosi się do krajów, lub ich części, w przypadku których ocena, o której mowa w ust. 3, prowadzi do stwierdzenia, że istnieje wystarczająca pewność, że przypadki produkcji odnośnych towarów powodujących niezgodność odnośnych produktów z art. 3 lit. a) są w tych krajach lub w ich częściach rzadkością; c) »o standardowym ryzyku« odnosi się do krajów, lub ich części, nienależących do kategorii »o wysokim ryzyku«, do kategorii »o niskim ryzyku« ani do kategorii »wolne od ryzyka«; ca) kategoria »wolne od ryzyka« odnosi się do krajów lub ich części, które spełniają następujące kryteria oceny: (i) rozwój obszarów leśnych utrzymuje na stałym poziomie lub nasilił się w porównaniu z 1990 r.; (ii) dane kraje i ich części podpisały porozumienie paryskie i międzynarodowe konwencje dotyczące praw człowieka i zapobiegania wylesianiu; (iii) przepisy dotyczące zapobiegania wylesianiu i ochrony lasów na szczeblu krajowym są ściśle wdrażane i egzekwowane z pełną przejrzystością oraz monitorowane."; |
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.810 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | P10_TA(2024)0031 - Rozporządzenie o wylesianiu: przepisy dotyczące daty rozpoczęcia stosowania - Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 14 listopada 2024 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w zmieniającego rozporządzenie (UE) 2023/1115 w odniesieniu do przepisów dotyczących daty rozpoczęcia stosowania (COM(2024)0452 - C10-0119/2024 - 2024/0249(COD)) (Zwykła procedura ustawodawcza: pierwsze czytanie) |
| Data aktu: | 11/02/2025 |
| Data ogłoszenia: | 11/02/2025 |