P10_TA(2024)0031 - Rozporządzenie o wylesianiu: przepisy dotyczące daty rozpoczęcia stosowania - Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 14 listopada 2024 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w zmieniającego rozporządzenie (UE) 2023/1115 w odniesieniu do przepisów dotyczących daty rozpoczęcia stosowania (COM(2024)0452 - C10-0119/2024 - 2024/0249(COD)) (Zwykła procedura ustawodawcza: pierwsze czytanie)

P10_TA(2024)0031

Rozporządzenie o wylesianiu: przepisy dotyczące daty rozpoczęcia stosowania

Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 14 listopada 2024 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w zmieniającego rozporządzenie (UE) 2023/1115 w odniesieniu do przepisów dotyczących daty rozpoczęcia stosowania (COM(2024)0452 - C10-0119/2024 2024/0249(COD)) 1

(Zwykła procedura ustawodawcza: pierwsze czytanie)

(C/2025/810)

(Dz.U.UE C z dnia 11 lutego 2025 r.)

Poprawka 3

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt -1 (nowy)

Rozporządzenie (UE) 2023/1115

Motyw 68

Tekst obowiązujący Poprawka
(68) Ponadto Komisja powinna oceniać stopień wylesiania i degradacji lasów na poziomie kraju lub jego części, na podstawie szeregu kryteriów odzwierciedlających ilościowe, obiektywne i uznane międzynarodowo dane, jak i wskazania, że kraje te angażują się aktywnie w zwalczanie wylesiania i degradacji lasów. Takie informacje oparte na systemie wskaźników powinny ułatwiać podmiotom w Unii stosowanie należytej staranności oraz właściwym organom monitorowanie i egzekwowanie zgodności z wymogami, dając jednocześnie zachętę dla krajów będących producentami do zwiększania zrównoważonego charakteru ich systemów produkcji rolnej

i ograniczania ich wpływu na wylesianie. Powinno to pomóc w zwiększeniu przejrzystości

i zrównoważonego charakteru łańcuchów dostaw. Taki system wskaźników powinien opierać się na trzystopniowym systemie klasyfikacji krajów, jako kraje o niskim, standardowym lub wysokim ryzyku. Aby zapewnić odpowiedni stopień przejrzystości i jasności, Komisja powinna w szczególności udostępniać publicznie dane wykorzystywane do celów systemu wskaźników, przyczyny proponowanej zmiany klasyfikacji i odpowiedź kraju, którego dotyczy analiza. W odniesieniu do odnośnych produktów pochodzących z krajów o niskim ryzyku lub ich części należy umożliwić podmiotom stosowanie uproszczonej należytej staranności. W odniesieniu do odnośnych produktów pochodzących z krajów o wysokim

(-1) motyw 68 otrzymuje brzmienie:

"(68) Ponadto Komisja powinna oceniać stopień wylesiania i degradacji lasów na poziomie kraju lub jego części, na podstawie szeregu kryteriów odzwierciedlających ilościowe, obiektywne i uznane międzynarodowo dane, jak i wskazania, że kraje te angażują się aktywnie w zwalczanie wylesiania i degradacji lasów. Takie informacje oparte na systemie wskaźników powinny ułatwiać podmiotom w Unii stosowanie należytej staranności oraz właściwym organom monitorowanie i egzekwowanie zgodności z wymogami, dając jednocześnie zachętę dla krajów będących producentami do zwiększania zrównoważonego charakteru ich systemów produkcji rolnej i ograniczania ich wpływu na wylesianie. Powinno to pomóc w zwiększeniu przejrzystości i zrównoważonego charakteru łańcuchów dostaw. Taki system wskaźników powinien opierać się na czterostopniowym systemie klasyfikacji krajów, jako kraje o niskim, standardowym lub wysokim ryzyku bądź kraje, w których nie występuje ryzyko. Aby zapewnić odpowiedni stopień przejrzystości i jasności, Komisja powinna w szczególności udostępniać publicznie dane wykorzystywane do celów systemu wskaźników, przyczyny proponowanej zmiany klasyfikacji i odpowiedź kraju, którego dotyczy analiza. W odniesieniu do odnośnych produktów pochodzących z krajów o niskim ryzyku lub ich części należy umożliwić podmiotom stosowanie uproszczonej należytej staranności. W odniesieniu do odnośnych produktów

ryzyku lub ich części od właściwych organów należy wymagać stosowania wzmocnionej kontroli.

Komisja powinna być uprawniona do przyjmowania aktów wykonawczych służących określaniu wykazu krajów lub ich części, w których występuje niskie lub wysokie ryzyko.

pochodzących z krajów o wysokim ryzyku lub ich części od właściwych organów należy wymagać stosowania wzmocnionej kontroli. Odnośne produkty pochodzące z krajów i ich części, w których nie występuje ryzyko, nie powinny podlegać tym warunkom. Komisja powinna być uprawniona do przyjmowania aktów wykonawczych służących określaniu wykazu krajów lub ich części, w których występuje niskie lub wysokie ryzyko.".

Poprawka 4

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt -1 a (nowy)

Rozporządzenie (UE) 2023/1115

Motyw 86

Tekst obowiązujący Poprawka
(86) Podmiotom, podmiotom handlowym i właściwym organom należy dać rozsądny termin na przygotowanie się do spełniania wymogów niniejszego rozporządzenia, (-1a) motyw 86 otrzymuje brzmienie:

"(86) Podmiotom, podmiotom handlowym i właściwym organom należy dać rozsądny termin na przygotowanie się do spełniania wymogów niniejszego rozporządzenia. W okresie przed datą rozpoczęcia stosowania i aby uniknąć opóźnień, Komisja powinna priorytetowo traktować optymalizację platformy wymiany informacji między odpowiednimi zainteresowanymi stronami a właściwymi organami. Komisja zobowiązuje się również opublikować klasyfikację ryzyka, aby odpowiednie zainteresowane strony mogły się przygotować do ustalonego obowiązkowego zakresu stosowania niniejszego rozporządzenia. Zarówno platforma wymiany informacji, jak i klasyfikacja ryzyka powinny być dostępne i w pełni funkcjonować co najmniej sześć miesięcy przed datą rozpoczęcia stosowania. W przypadku dalszych opóźnień datę tę należy odpowiednio przesunąć.".

Poprawka 5

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt -1 b (nowy)

Rozporządzenie (UE) 2023/1115

Artykuł 3 - wprowadzenie

Tekst obowiązujący Poprawka
Odnośne towary i odnośne produkty nie mogą być wprowadzane do obrotu ani udostępniane na rynku ani z niego wywożone, o ile nie spełniają wszystkich następujących warunków: (-1b) art. 3 wyrażenie wprowadzające otrzymuje brzmienie:

"1. Odnośne towary i odnośne produkty z krajów lub ich

części, w których występuje niskie, standardowe lub wysokie ryzyko zgodnie z art. 29, nie mogą być wprowadzane do obrotu ani udostępniane na rynku ani z niego wywożone, o ile nie spełniają wszystkich następujących warunków:"

Poprawka 6

Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 1 - akapit 1 - punkt -1 c (nowy)

Rozporządzenie (UE) 2023/1115

Artykuł 3 - ustęp 1 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(-1c) w art. 3 dodaje się ustęp w brzmieniu:

"1a. Odnośne towary i produkty pochodzące z krajów lub ich części, w których nie występuje ryzyko zgodnie z art. 29, nie mogą być wprowadzane do obrotu ani udostępniane na rynku ani z niego wywożone, o ile nie spełniają wszystkich następujących warunków:

a) zostały wyprodukowane zgodnie z właściwymi przepisami kraju produkcji oraz

b) spełniają wymogi dotyczące dokumentacji określone w art. 5 ust. 1a.".

Poprawka 7

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt -1 d (nowy)

Rozporządzenie (UE) 2023/1115

Artykuł 4 - ustęp 10 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(-1d) w art. 4 dodaje się ustęp w brzmieniu:

"10a. Na zasadzie odstępstwa od ust. 1-10 niniejszego artykułu podmioty, które wprowadzają do obrotu lub udostępniają na rynku lub wywożą odnośne towary i produkty wyprodukowane w krajach lub ich częściach, w których nie występuje ryzyko zgodnie z art. 29, są zobowiązane wyłącznie do spełnienia wymogów dotyczących dokumentacji określonych w art. 5 ust. 1a. W odniesieniu do odnośnych produktów i ich części, wyprodukowanych w krajach lub ich częściach, w których nie występuje ryzyko zgodnie z art. 29, podmioty zachowują należytą staranność zgodnie z ust. 1 niniejszego artykułu.".

Poprawka 9

Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 1 - akapit 1 - punkt -1 e (nowy)

Rozporządzenie (UE) 2023/1115

Artykuł 5 - ustęp 1 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(-1e) w art. 5 dodaje się ustęp w brzmieniu:

"1a. Podmioty, które wprowadzają do obrotu lub udostępniają na rynku lub wywożą odnośne towary i produkty wyprodukowane w krajach lub ich częściach, w których nie występuje ryzyko zgodnie z art. 29, powinny spełniać wymogi dotyczące dokumentacji i udostępniać właściwym organom na żądanie następujące dokumenty:

a) nazwę handlową i rodzaj odnośnych produktów;

b) ilość odnośnych produktów;

c) kraj produkcji, a w stosownych przypadkach - jego części;

d) nazwę, adres pocztowy i adres e-mail przedsiębiorstwa lub osoby, od których pochodziły dostawy odnośnych produktów;

e) nazwę, adres pocztowy i adres e-mail przedsiębiorstwa, podmiotu lub podmiotu handlowego, którym dostarczono odnośne produkty;

f) odpowiednio rozstrzygające i możliwe do zweryfikowania informacje świadczące o tym, że odnośne produkty nie powodują wylesiania;

g) odpowiednio rozstrzygające i możliwe do zweryfikowania informacje świadczące o tym, że odnośne towary wyprodukowano zgodnie z właściwymi przepisami kraju produkcji.".

Poprawka 10

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 1 f (nowy)

Rozporządzenie (UE) 2023/1115

Artykuł 16 - ustęp 10 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
-1f) w art. 16 dodaje się ustęp w brzmieniu:

"10a. Każde państwo członkowskie zapewnia, aby coroczne kontrole przeprowadzane przez jego właściwe organy zgodnie z ust. 1 niniejszego artykułu obejmowały co najmniej 0,1 % podmiotów wprowadzających do obrotu lub udostępniających na rynku lub wywożących z niego odnośne produkty, które zawierają odnośne towary wyprodukowane w kraju lub jego częściach sklasyfikowanego jako kraj wolny od ryzyka zgodnie z art. 29, lub produkty wytworzone przy użyciu takich odnośnych towarów.";

Poprawka 11

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 1 g (nowy)

Rozporządzenie (UE) 2023/1115

Artykuł 29 - ustęp 1

Tekst obowiązujący Poprawka
1. W niniejszym rozporządzeniu ustanawia się trzystopniowy system oceny krajów lub ich części W tym celu państwa członkowskie i państwa trzecie, lub ich części, są klasyfikowane w jednej z następujących kategorii ryzyka: -1g) art. 29 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. W niniejszym rozporządzeniu ustanawia się

czterostopniowy system oceny krajów lub ich części.

W tym celu państwa członkowskie i państwa trzecie, lub ich części, są klasyfikowane w jednej z następujących kategorii ryzyka:

a) »o wysokim ryzyku« odnosi się do krajów, lub ich części, w przypadku których ocena, o której mowa w ust. 3, prowadzi do stwierdzenia wysokiego ryzyka produkcji w tych krajach, lub w ich częściach, odnośnych towarów powodujących niezgodność odnośnych produktów z art. 3 lit. a);

b) »o niskim ryzyku« odnosi się do krajów, lub ich części, w przypadku których ocena, o której mowa w ust. 3, prowadzi do stwierdzenia, że istnieje wystarczająca pewność, że przypadki produkcji odnośnych towarów powodujących niezgodność odnośnych produktów z art. 3 lit. a) są w tych krajach lub w ich częściach rzadkością;

c) »o standardowym ryzyku« odnosi się do krajów, lub ich części, nienależących do kategorii »o wysokim ryzyku« ani do kategorii »o niskim ryzyku«.

a) »o wysokim ryzyku« odnosi się do krajów, lub ich części, w przypadku których ocena, o której mowa w ust. 3, prowadzi do stwierdzenia wysokiego ryzyka produkcji w tych krajach, lub w ich częściach, odnośnych towarów powodujących niezgodność odnośnych produktów z art. 3 lit. a);

b) »o niskim ryzyku« odnosi się do krajów, lub ich części, w przypadku których ocena, o której mowa w ust. 3, prowadzi do stwierdzenia, że istnieje wystarczająca pewność, że przypadki produkcji odnośnych towarów powodujących niezgodność odnośnych produktów z art. 3 lit. a) są w tych krajach lub w ich częściach rzadkością;

c) »o standardowym ryzyku« odnosi się do krajów, lub ich części, nienależących do kategorii »o wysokim ryzyku«, do kategorii »o niskim ryzyku« ani do kategorii »wolne od ryzyka«;

ca) kategoria »wolne od ryzyka« odnosi się do krajów lub ich części, które spełniają następujące kryteria oceny:

(i) rozwój obszarów leśnych utrzymuje na stałym poziomie lub nasilił się w porównaniu z 1990 r.;

(ii) dane kraje i ich części podpisały porozumienie paryskie i międzynarodowe konwencje dotyczące praw człowieka i zapobiegania wylesianiu;

(iii) przepisy dotyczące zapobiegania wylesianiu i ochrony lasów na szczeblu krajowym są ściśle wdrażane i egzekwowane z pełną przejrzystością oraz monitorowane.";

1 Sprawa została odesłana do komisji właściwej w celu przeprowadzenia negocjacji międzyinstytucjonalnych na podstawie art. 60 ust. 4 akapit czwarty Regulaminu.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.810

Rodzaj: Informacja
Tytuł: P10_TA(2024)0031 - Rozporządzenie o wylesianiu: przepisy dotyczące daty rozpoczęcia stosowania - Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 14 listopada 2024 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w zmieniającego rozporządzenie (UE) 2023/1115 w odniesieniu do przepisów dotyczących daty rozpoczęcia stosowania (COM(2024)0452 - C10-0119/2024 - 2024/0249(COD)) (Zwykła procedura ustawodawcza: pierwsze czytanie)
Data aktu: 11/02/2025
Data ogłoszenia: 11/02/2025