Język postępowania: francuski
(Dz.U.UE C z dnia 10 lutego 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Secrets Toxiques (Paryż, Francja), ANPER TOS Association Nationale pour la Protection des Eaux et Rivières, Truites Ombres Saumons (Sainte Suzanne sur Vire, Francja), Avenir Santé Environnement (Périgny, Francja), Confédération paysanne (Bagnolet, Francja) (przedstawiciele: G. Tumerelle, adwokat)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji Komisji Europejskiej z dnia 26 czerwca 2024 r., przekazanej w języku francuskim w dniu 30 września 2024 r., oddalającej złożony w dniu 12 lutego 2024 r., zgodnie z art. 10 rozporządzenia (WE) nr 1367/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 września 2006 r. wniosek o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej w odniesieniu do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/2660 z dnia 28 listopada 2023 r. w sprawie odnowienia zatwierdzenia substancji czynnej glifosat, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009, oraz w sprawie zmiany rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 540/2011,
- obciążenie Komisji Europejskiej kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi cztery zarzuty.
1. Zarzut pierwszy, dotyczący naruszenia rozporządzenia (WE) nr 1107/2009.
- Strona skarżąca podnosi w tym względzie, że odmowa wszczęcia wewnętrznej procedury odwoławczej w odniesieniu do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/2660 narusza art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009, ponieważ [rozporządzenie to] nie spełnia kryteriów zatwierdzania substancji czynnych. Zostało ono przyjęte mimo braku oceny długoterminowej toksyczności tak zwanej reprezentatywnej formy użytkowej.
- Zaskarżona decyzja narusza art. 11 rozporządzenia (WE) nr 1107/20 poprzez oparcie oceny długoterminowej toksyczności reprezentatywnej formy użytkowej na poufnej symulacji przeprowadzonej na podstawie niekompletnych i poufnych danych, która nie jest przejrzysta.
- Zaskarżona decyzja narusza art. 11 rozporządzenia (WE) nr 1107/20, ponieważ nie uwzględnia dostępnych danych naukowych pochodzących z badań międzynarodowych.
2. Zarzut drugi, dotyczący braku gwarancji wysokiego poziomu ochrony zdrowia ludzkiego i zdrowia zwierząt oraz ochrony środowiska przewidzianego w TFUE, Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej i rozporządzeniu (WE) nr 1107/2009.
- Strona skarżąca podnosi, że odmowa wszczęcia wewnętrznej procedury odwoławczej w odniesieniu do rozporządzenia wykonawczego nie zapewni wysokiego poziomu ochrony zdrowia ludzkiego i zdrowia zwierząt oraz ochrony środowiska ustanowionej w art. 168 ust. 1 i art. 191 ust. 1 i 2 TFUE i art. 35 i 37 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, oraz przewidzianego w rozporządzeniu (WE) nr 1107/2009, w sytuacji gdy Komisja Europejska decyduje o odnowieniu [substancji czynnej] pomimo szeregu istotnych problemów stwierdzonych w trakcie oceny.
3. Zarzut trzeci, dotyczący nieprzestrzegania zasady ostrożności.
- Strona skarżąca twierdzi w tym względzie, że odmowa wszczęcia wewnętrznej procedury odwoławczej w odniesieniu do rozporządzenia wykonawczego jest niezgodna z celami polityki Unii ustanowionymi w art. 191 TFUE. Zgodnie z zasadą ostrożności oceny długoterminowej toksyczności reprezentatywnej formy użytkowej lub form użytkowych na bazie glifosatu nie pozwala na domniemanie braku długoterminowych skutków toksycznych lub rakotwórczych.
4. Zarzut czwarty, dotyczący naruszenie prawa do życia w zdrowym środowisku.
- Zdaniem strony skarżącej odmowa wszczęcia wewnętrznej procedury odwoławczej w odniesieniu do rozporządzenia narusza prawo do życia w zdrowym środowisku. W wyniku powszechnego stosowania herbicydów na bazie glifosatu, substancja czynna zanieczyszcza w sposób rozproszony wszystkie środowiska i łańcuch pokarmowy.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.740 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-636/24: Skarga wniesiona w dniu 9 grudnia 2024 r. - Secrets Toxiques i in./Komisja |
| Data aktu: | 10/02/2025 |
| Data ogłoszenia: | 10/02/2025 |