Sprawa T-630/24: Skarga wniesiona w dniu 4 grudnia 2024 r. - eins energie in sachsen i in./Komisja

Skarga wniesiona w dniu 4 grudnia 2024 r. - eins energie in sachsen i in./Komisja
(Sprawa T-630/24)

(C/2025/739)

Język postępowania: niemiecki

(Dz.U.UE C z dnia 10 lutego 2025 r.)

Strony

Strona skarżąca: eins energie in sachsen GmbH & Co. KG (Chemnitz, Niemcy) i sześć innych skarżących (przedstawiciele: I. Zenke i T. Heymann, adwokaci)

Strona pozwana: Komisja Europejska

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności decyzji strony pozwanej z dnia 11 grudnia 2023 r. stwierdzającej zgodność z rynkiem wewnętrznym pomocy na rzecz RWE w wysokości 2,6 mld EUR, wydanej w postepowaniu SA.53625(2021/C),

- zobowiązanie strony pozwanej do przedstawienia poprawionego obliczenia utraconych korzyści RWE, sporządzonego w dniu 16 grudnia 2022 r. przez r2b energy consulting GmbH

- obciążenie strony pozwanej kosztami postępowania, w tym poniesionymi przez skarżące w niniejszym postępowaniu kosztami honorariów adwokackich i podróży.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi trzy zarzuty.

1. Zarzut pierwszy: braku uzasadnienia decyzji zezwalającej SA.53625

Decyzja zezwalająca SA.53625 nie pozwala zrozumieć, w jaki sposób pomoc udzielona przez Republikę Federalną Niemiec spółce RWE ma ułatwiać rozwój niektórych działań gospodarczych w rozumieniu art. 107 ust. 3 lit. c) TFUE. Strona pozwana nie wyjaśniła, w porównaniu z jakim alternatywnym scenariuszem, miałby powstać skutek w postaci ułatwienia.

Domniemany adekwatny charakter pomocy w wysokości 2600 mln EUR nie jest wystarczająco uzasadniony, ponieważ oczekiwania co do zysków RWE oparto zasadniczo na obliczeniach zawartych w ekspertyzie sporządzonej na zlecenie Republiki Federalnej Niemiec, bez wskazania, na jakich założeniach co do sprzedaży oparte są oczekiwane zyski w alternatywnym scenariuszu.

2. Zarzut drugi: niewystarczające ustalenie stanu faktycznego przez stronę pozwaną

Strona pozwana twierdzi, że pomoc na rzecz RWE ułatwia (między innymi) wytwarzanie energii ze źródeł odnawialnych. Tłumaczy to tym, że w wyniku zamykania bloków elektrowni zasilanych węglem brunatnym powstała luka produkcyjna. Nie zbadała jednak, jakie okoliczności mają wpływ na rozwój produkcji energii ze źródeł odnawialnych. Strona pozwana nie ustaliła wymogów regulacyjnych wynikających z Erneubare-Energien-Gesetz (ustawy o energii ze źródeł odnawialnych) 1 , nie określiła poziomu uczestnictwa w przetargach dotyczących energii ze źródeł odnawialnych, ani rzeczywistego tempa rozwoju tych źródeł energii, aby wykazać domniemane przyspieszenie rozwoju wytwarzania energii ze źródeł odnawialnych dzięki pomocy.

Przy badaniu zawartej w ekspertyzie kalkulacji fikcyjnych zysków strona pozwana nie uwzględniła też należycie okoliczności mających znaczenie dla decyzji. Przy szacowaniu zysków la lata dostaw 2023-2025 przyjęła za podstawę nadzwyczajnie wysokie ze względu na wojnę i niereprezentatywne ceny energii na rynku terminowym z października/listopada 2022 r., bez ich skorygowania. Strona pozwana założyła również, nie badając rzeczywistych możliwości RWE w zakresie sprzedaży i zamówień, że RWE była w stanie sprzedać z zyskiem całą zdolność produkcyjną obiektów, które miały w tym czasie zostać zamknięte.

3. Zarzut trzeci: oczywiste błędy w ocenie, których dopuściła się strona pozwana

Pozwana w sposób oczywiście błędny zakłada, że pomoc ułatwia rozwój niektórych działań gospodarczych w rozumieniu art. 107 ust. 3 lit. c) TFUE. Nie jest jasne, do jakich działań gospodarczych pozwana się odnosi. Zdaniem Republiki Federalnej Niemiec ogólny cel ograniczenia emisji gazów cieplarnianych, który ma zostać osiągnięty dzięki pomocy, nie stanowi ułatwienia dla rozwoju niektórych działań gospodarczych. Również wytwarzanie energii elektrycznej z węgla brunatnego - które w każdym razie nie kwalifikuje się do objęcia wsparciem - nie jest wspierane, lecz jest faktycznie wygaszane. W zakresie, w jakim strona pozwana powołuje się na produkcję energii ze źródeł odnawialnych jako na działanie gospodarcze, które ma być ułatwiane, nie wykazała ona żadnego skutku w postaci ułatwienia, ponieważ w scenariuszu alternatywnym nie uznała, że węgiel zostałby wycofany nawet bez pomocy na rzecz RWE na podstawie Gesetz zur Reduzierung und zur Beendigung der Kohleverstromung (ustawy o ograniczeniu i zaprzestaniu wytwarzania energii elektrycznej z węgla) 2 . Ponadto nie wystarczy, aby wytwarzanie energii ze źródeł odnawialnych było pośrednio subwencjonowane ze względu na lukę produkcyjną wynikającą ze stopniowego wycofywania węgla brunatnego.

Strona pozwana błędnie twierdzi, że pomoc zmienia warunki wymiany handlowej w rozumieniu art. 107 ust. 3 lit. c) TFUE w zakresie sprzecznym ze wspólnym interesem. Pomoc nie jest konieczna, ponieważ Republika Federalna Niemiec uregulowała w sposób kompleksowy, zgodnie ze swym prawem konstytucyjnym, stopniowe wycofywanie węgla brunatnego, nie przewidując nawet rekompensaty na rzecz RWE. Pomoc nie jest również właściwa, ponieważ stopniowe odchodzenie od węgla brunatnego bez rekompensaty, przewidziane w Kohleverstromungsbeendigungsgesetz (ustawie o ograniczeniu i zaprzestaniu wytwarzania energii elektrycznej z węgla), stanowi również możliwy i mniej dotkliwy z punktu widzenia prawa własności środek, jak słusznie stwierdziła strona pozwana. Pomoc nie jest także proporcjonalna, ponieważ strona pozwana znacząco zawyżyła oczekiwane zyski w oparciu o niewystarczającą ekspertyzę, a z drugiej strony zignorowała dodatkowe korzyści, które RWE uzyskałaby dzięki pomocy i które polegają na umożliwieniu jej zaplanowania oraz realizacji przekształcenia i rozbudowy parku jej instalacji. Wszystkie te elementy doprowadziły ostatecznie do wyciągnięcia oczywiście błędnego wniosku, że pozytywne skutki, jakie pomoc wywrze na konkurencję i wymianę handlową przeważają nad jej skutkami negatywnymi.

Strona pozwana naruszyła istotne zasady prawa Unii. Pomoc narusza zasadę "zanieczyszczający płaci", o której mowa w art. 191 TFUE, ponieważ RWE sama ponosi odpowiedzialność za (ograniczenie) skutków oddziaływania na środowisko swoich instalacji zasilanych węglem brunatnym. Ponadto pozwana nie uwzględniła w wystarczającym stopniu okoliczności, że pomoc skutkuje wzmocnieniem problematycznej siły rynkowej RWE, w rozumieniu art. 102 TFUE.

1 Gesetz für den Ausbau erneuerbarer Energien (EEG 2023) [ustawa o energii ze źródel odnawialnych z dnia 21 lipca 2014 r. (BGBl. I s. 1066), ostatnio zmieniona przez art. 4 ustawy z dnia 23 października 2024 r. (BGBl. 2024 I nr 327)].
2 [Kohleverstromungsbeendigungsgesetz (KVBG) [ustawa o ograniczeniu i zaprzestaniu wytwarzania energii elektrycznej z węgla z dnia 8 sierpnia 2020 r. (BGBl. I s. 1818), ostatnio zmieniona przez art. 14 ustawy z dnia 22 grudnia 2023 r. (BGBl. 2023 I nr 405)].

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.739

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-630/24: Skarga wniesiona w dniu 4 grudnia 2024 r. - eins energie in sachsen i in./Komisja
Data aktu: 10/02/2025
Data ogłoszenia: 10/02/2025