Język postępowania: angielski
(Dz.U.UE C z dnia 10 lutego 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: GI (przedstawiciel: K. Staszkiewicz, adwokat)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji organu powołującego z dnia 30 sierpnia 2024 r. oraz sprawozdania z oceny strony skarżącej za 2022 r.;
- nakazanie przeniesienia strony skarżącej na stopień wyższy niż stopień zajmowany przez nią w chwili wydania wyroku, z mocą wsteczną od dnia 1 stycznia 2023 r., oraz nakazanie wypłaty stronie wynikającej z owego przeniesienia różnicy w wynagrodzeniu;
- zasądzenie od Komisji kwoty 12 000 EUR za szkodę majątkową wyrządzoną stronie w związku utratą możliwości uzyskania awansu do grupy AD 9 w 2022 i 2023 r.;
- zasądzenie od Komisji kwoty 12 000 EUR za krzywdę doznaną przez stronę skarżącą;
- obciążenie Komisji kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi cztery zarzuty:
1. Zarzut pierwszy, dotyczący popełnienia przez Komisję oczywistego błędu w ocenie, gdy oceniła ona wyniki pracy strony skarżącej jako niezadowalające.
2. Zarzut drugi, dotyczący niewystarczającego uzasadnienia zarówno sprawozdania z oceny za 2022 r., jak i decyzji organu powołującego.
3. Zarzut trzeci, dotyczący wdrożenia planu wsparcia na 2021 r. z naruszeniem art. 5 decyzji Komisji z dnia 4 października 2019 r. w sprawie procedur postępowania w przypadku stwierdzenia nienależytego wykonywania obowiązków. Strona skarżąca podnosi ponadto, że:
- plan wsparcia wobec niej był stosowany jedynie przez dwa miesiące;
- planu nie kontynuowano w 2023 r. - z naruszeniem art. 5 ust. 5 wyżej wspomnianej decyzji Komisji, w którym stwierdzono, że plan "kończy się po powiadomieniu urzędnika o sprawozdaniu rocznym (...), wskazującym na zadowalający poziom wyników jego pracy";
- ocena nie zawierała "oceny starań urzędnika włożonych w osiągnięcie celów określonych w planie wsparcia" oraz nie była "poparta elementami stanu faktycznego" - z naruszeniem art. 5 ust. 2 wyżej wspomnianej decyzji;
- plan wsparcia zwiększył jedynie obciążenie pracą strony skarżącej, ponieważ opierał się on na sporządzaniu cotygodniowych sprawozdań dotyczących wielu kwestii. Jednak strona skarżąca nie otrzymywała w ich sprawie informacji zwrotnych od przełożonego lub było ich bardzo niewiele, co sprawiało, że plan ów był nieefektywny.
4. Zarzut czwarty, dotyczący sporządzenia sprawozdania z oceny z naruszeniem decyzji Komisji z dnia 16 grudnia 2013 r. określającej ogólne przepisy wykonawcze dotyczące wykonania art. 43 regulaminu pracowniczego i wykonania art. 44 akapit pierwszy regulaminu pracowniczego: przy ocenie strony skarżącej za 2022 r. zarówno oceniającym, jak i oceniającym w postępowaniu odwoławczym była ta sama osoba.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.737 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-622/24: Skarga wniesiona w dniu 3 grudnia 2024 r. - GI/Komisja |
| Data aktu: | 10/02/2025 |
| Data ogłoszenia: | 10/02/2025 |