Język postępowania: hiszpański
(Dz.U.UE C z dnia 10 lutego 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Brucella Green Vac, SL (Saragossa, Hiszpania) (przedstawiciele: J. Pajares Echeverría, avocat)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji Komisji Europejskiej z dnia 12 lipca 2024 r. C(2024) 5089, tj. stwierdzenie nieważności wniosku złożonego przez Europejską Radę ds. Innowacji (EIC) i uznanie, że czynnikami, które doprowadziły do przedwczesnego zakończenia projektu, były naruszenia i przeszkody ze strony hiszpańskiego organu publicznego, Consejo Superior de Investigaciones Científicas (Najwyższej Rady Badań Naukowych, CSIC), oraz tolerowanie tych interwencji przez EIC, a w żadnym wypadku postępowanie Brucella Green Vac, S.L., która spełniła wszystkie wymogi umowne Unii Europejskiej;
- alternatywnie, w przypadku gdy decyzja nie zostanie unieważniona, zawieszenie spłaty roszczenia do czasu rozstrzygnięcia sporów prawnych toczących się z CSIC w Hiszpanii, co pozwoliłoby przedsiębiorstwu bronić swoich praw bez nadmiernej presji związanej z roszczeniem, którego obecne dochodzenie wynika z zawinionego zachowania CSIC, które było już przedmiotem upomnienia w postępowaniu w Hiszpanii.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi trzy zarzuty.
1. Zarzut pierwszy dotyczący zasady dobrej administracji (art. 41 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej)
- Artykuł 41 Karty Praw Podstawowych Unii Europejskiej gwarantuje prawo do dobrej administracji, które zobowiązuje instytucje Unii Europejskiej do podejmowania decyzji w sposób sprawiedliwy, bezstronny i w rozsądnym terminie.
- Nieoczekiwana zmiana warunków finansowania w niniejszej sprawie jest niezgodna z zasadami dobrej administracji, ponieważ European Innovation Council Fund (EICF) arbitralnie zmienił zasadniczy element umowy (30 % wkład kapitałowy) - czyniąc to ponadto rok po rozpoczęciu projektu - gdy znaczna część środków została już wydana, co w oczywisty sposób zagraża przedsiębiorstwu.
- Ponadto decyzja EIC o sfinalizowaniu projektu bez kompleksowego zbadania wyjątkowych okoliczności związanych z konfliktem z CSIC naruszyła tę zasadę
2. Zarzut drugi dotyczący zasady ochrony uzasadnionych oczekiwań
- Zasada ta została wyraźnie naruszona w niniejszej sprawie, po pierwsze, przez wystarczająco udowodnione złośliwe i niewłaściwe działania hiszpańskiego podmiotu publicznego CSIC, ignorowane i tolerowane przez EIC, które nie stworzyły odpowiedniego środowiska dla realizacji projektu.
- Po drugie, zasada ta została naruszona przez jednostronną zmianę kryterium przez EIC, która zasadniczo zmieniła warunki finansowania pierwotnie uzgodnione z beneficjentem. Modyfikacja ta naraziła spółkę na nieprzewidziane ryzyko, bez którego można by uniknąć roszczeń finansowych, tak więc roszczenie to jest bezpośrednią konsekwencją decyzji EIC.
3. Zarzut trzeci dotyczący zasady proporcjonalności (art. 5 ust. 4 TUE)
- Wszelkie środki, w tym nakładanie kar finansowych lub egzekwowanie roszczeń, powinny być proporcjonalne i odpowiednie do wagi przestępstwa.
- Pomimo dowodów przedłożonych EIC, wskazujących na bezprawne działania hiszpańskiego organu publicznego CSIC, które utrudniały realizację projektu, oraz faktu, że firmie udało się udzielić sublicencji na szczepionkę wiodącemu laboratorium, co usunęło wszelkie przeszkody ekonomiczne i techniczne, EIC odrzuciła plan awaryjny, nie przedstawiając prawie żadnych uzasadnionych argumentów.
- To niedbałe zarządzanie ze strony Unii Europejskiej doprowadziło do przedwczesnego zakończenia projektu i dochodzenia roszczenia wobec skarżącej w wysokości 396 232,75 EUR wraz z odsetkami za zwłokę. Celem tej skargi jest zatem zapewnienie poszanowania zasad przewodnich Unii Europejskiej i zapobieganie nadużyciom ze strony organów publicznych, które podważają prywatne inicjatywy o dużym potencjale transformacji.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.733 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-593/24: Skarga wniesiona w dniu 19 listopada 2024 r. - Brucella Green Vac/Komisja |
| Data aktu: | 10/02/2025 |
| Data ogłoszenia: | 10/02/2025 |