uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 100 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
po konsultacji z Komitetem Regionów,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
(1) Unia przyjęła szereg różnych środków ustawodawczych w celu poprawy bezpieczeństwa morskiego i ochrony na morzu, promowania zrównoważonego rozwoju, w tym poprzez zapobieganie zanieczyszczeniu, oraz obniżenia emisyjności żeglugi, a także ułatwienia wymiany informacji i cyfryzacji sektora morskiego. Aby takie środki ustawodawcze były skuteczne, powinny być odpowiednio i jednolicie stosowane w całej Unii w celu zapewnienia równych warunków działania, zredukowania zakłóceń konkurencji wynikających z przewagi ekonomicznej statków niestosujących się do tych środków i nagrodzenia przedsiębiorstw żeglugowych wysokiej jakości.
(2) Dążenie do osiągnięcia tych celów wymaga prowadzenia istotnych prac o charakterze technicznym przez specjalistyczny organ. Z tego powodu konieczne okazało się utworzenie - jako część środków określonych w komunikacie Komisji z dnia 6 grudnia 2000 r. dotyczącym drugiego pakietu środków wspólnotowych na rzecz bezpieczeństwa morskiego w związku z wypadkiem tankowca olejowego Erika, w istniejących ramach instytucjonalnych oraz z poszanowaniem obowiązków i praw państw członkowskich jako państw bandery, państw portu i państw nadbrzeżnych - europejskiej agencji do celów zapewnienia wysokiego, jednolitego i skutecznego poziomu bezpieczeństwa morskiego i zapobiegania zanieczyszczaniu przez statki.
(3) Na mocy rozporządzenia (WE) nr 1406/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 ustanowiono Europejską Agencję Bezpieczeństwa Morskiego (zwaną dalej "Agencją"), która ma wspomagać Komisję i państwa członkowskie w skutecznym wykonywaniu na poziomie Unii ustawodawstwa w dziedzinie bezpieczeństwa morskiego i zapobiegania zanieczyszczeniu i w tym celu ma przeprowadzać odpowiednie wizyty w państwach członkowskich, aby monitorować odnośne ustawodawstwo oraz - na wniosek państw członkowskich oraz za ich zgodą i odpowiednio do ich potrzeb - zapewniać szkolenia i budowanie zdolności.
(4) Po utworzeniu Agencji w 2002 r. ustawodawstwo Unii w dziedzinie bezpieczeństwa morskiego, ochrony na morzu, zrównoważonego rozwoju i zapobiegania zanieczyszczeniu zostało znacznie rozbudowane, co pociągnęło za sobą pięciokrotne wprowadzenie zmian do zakresu kompetencji Agencji.
(5) Od 2013 r. Agencja nieustannie rozszerza w znaczącym stopniu zakres swoich zadań; czyni to poprzez podejmowanie odpowiednich zadań dodatkowych określonych w art. 2a rozporządzenia (WE) nr 1406/2002 oraz w związku z wnioskami o udzielenie pomocy technicznej Komisji i państwom członkowskim, w szczególności w obszarze obniżenia emisyjności sektora morskiego i jego cyfryzacji. Ponadto bezpośredni wpływ na zadania Agencji miały zmiany w dyrektywach Parlamentu Europejskiego i Rady 2005/35/WE 4 , 2009/16/WE 5 , 2009/18/WE 6 i 2009/21/WE 7 . W dyrektywach tych przewidziano w szczególności wykonywanie przez Agencję zadań związanych z zanieczyszczeniem pochodzącym ze statków, z systemem kontroli przeprowadzanej przez państwo portu funkcjonującym na poziomie Unii, z działaniami państw członkowskich w zakresie dochodzeń w sprawach wypadków morskich na wodach Unii oraz z obowiązkami państw członkowskich jako państw bandery.
(6) Ponadto należy dostosować zarządzanie Agencją do wspólnego oświadczenia Parlamentu Europejskiego, Rady UE i Komisji Europejskiej z 2012 r. w sprawie agencji zdecentralizowanych (zwanego dalej "wspólnym oświadczeniem i wspólnym podejściem") oraz do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/715 8 .
(7) Ze względu na istotny charakter zmian, rozporządzenie (WE) nr 1406/2002 należy uchylić i zastąpić nowym aktem ustawodawczym.
(8) Agencję ustanowiono początkowo jako organ, który ma przyczyniać się do zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa morskiego w całej Unii, a także pomagać w zapobieganiu zanieczyszczeniu pochodzącemu ze statków, a później także z instalacji do wydobywania ropy naftowej i gazu. Mimo że cele te zostały dodatkowo poszerzone o promowanie ochrony na morzu, w ostatnich latach działań Agencja skoncentrowała się na wspieraniu zmian regulacyjnych w obszarze obniżenia emisyjności żeglugi i jej cyfryzacji. Należy zatem włączyć te obszary do ogólnych celów Agencji, dzięki czemu będzie ona mogła przyczyniać się do osiągania celów ekologicznej i cyfrowej transformacji sektora. Także kluczowa rola Agencji w zapewnianiu obrazu morskiej orientacji sytuacyjnej za pośrednictwem zdjęć satelitarnych i w drodze eksploatacji zdalnie kierowanych bezzałogowych systemów powietrznych uzasadnia dodanie odpowiedniego ogólnego celu Agencji.
(9) Cele te powinny wskazywać obszary, w odniesieniu do których Agencja ma wspierać Komisję i państwa członkowskie poprzez zapewnianie pomocy technicznej i operacyjnej w celu wdrażania polityk Unii w obszarze morskim.
(10) Aby we właściwy sposób osiągnąć te cele, Agencja powinna realizować konkretne zadania w obszarze bezpieczeństwa morskiego, zrównoważenia środowiskowego, obniżenia emisyjności sektora morskiego, ochrony na morzu i cyberbezpieczeństwa morskiego, nadzoru morskiego i sytuacji kryzysowych na morzu, promowania cyfryzacji i ułatwiania wymiany danych w obszarze morskim. Aby skupić się na konkretnych wyzwaniach i zapewnić oszczędność kosztową zadań, które wykonuje Agencja, zarząd Agencji (zwany dalej "zarządem") powinien mieć prawo do nadawania priorytetu niektórym zadaniom i działaniom w ramach planowania rocznego i wieloletniego Agencji.
(11) Oprócz konkretnych zadań Agencja powinna na wniosek Komisji lub państw członkowskich zapewniać horyzontalną pomoc techniczną w realizacji wszelkich zadań wchodzących w zakres jej kompetencji i celów, wynikających z przyszłych potrzeb i rozwoju sytuacji na poziomie Unii. Podejmując decyzję o włączeniu takich dodatkowych zadań do jednolitego dokumentu programowego Agencji w ramach rocznego lub wieloletniego programu prac, zarząd powinien wziąć pod uwagę dostępne zasoby ludzkie i finansowe. Jest to niezbędne do zapewnienia, aby niektóre zadania stanowiące główny obszar działalności Agencji mogły być w razie potrzeby traktowane priorytetowo.
(12) Agencja zajmuje wiodącą pozycję w zakresie technicznej wiedzy eksperckiej w dziedzinach wchodzących w zakres jejkompetencji, dlatego powinna zapewniać państwom członkowskim - na ich wniosek oraz za ich zgodą i odpowiednio do ich potrzeb - szkolenia i działania w zakresie budowania zdolności oraz powinna korzystać z narzędzi o najwyższym stopniu zaawansowania technologicznego do zapewniania tych szkoleń i działań w zakresie budowania zdolności.
(13) Techniczna wiedza ekspercka Agencji powinna być dalej rozwijana w drodze prowadzenia badań w obszarze morskim i w drodze wkładu w odpowiednie działania Unii w tym obszarze. Agencja powinna, w ścisłej współpracy z zarządem i w sposób proaktywny, przyczyniać się do osiągania celów związanych z poprawą bezpieczeństwa morskiego, ochrony na morzu, obniżania emisyjności żeglugi i zapobiegania zanieczyszczaniu przez statki. W tym zakresie Agencja mogłaby proponować Komisji odpowiednie niewiążące wskazówki, zalecenia lub instrukcje, które mogłyby wspierać Komisję, państwa członkowskie lub sektor morski w osiąganiu tych celów.
(14) W zakresie bezpieczeństwa morskiego Agencja powinna wypracować proaktywne podejście do określania zagrożeń i wyzwań związanych z bezpieczeństwem. Na tej podstawie Agencja powinna przedstawiać Komisji co trzy lata sprawozdanie z postępów w zakresie bezpieczeństwa morskiego. Ponadto Agencja powinna nadal wspomagać Komisję i państwa członkowskie we wdrażaniu odpowiednich aktów prawnych Unii, w szczególności dotyczących obowiązków państwa bandery i państwa portu, dochodzeń w sprawie bezpieczeństwa na morzu, bezpieczeństwa statków pasażerskich, uznanych organizacji zdefiniowanych w art. 2 lit. e) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 391/2009 9 (zwanych dalej "uznanymi organizacjami") i wyposażenia morskiego. Mając na uwadze zmieniający się charakter bezpieczeństwa morskiego, Agencja może, za uprzednią zgodą zarządu, wspomagać Komisję i państwa członkowskie w nowych obszarach związanych z bezpieczeństwem morskim, bez uszczerbku dla kompetencji państw członkowskich w tych obszarach. Ważne jest również gromadzenie dodatkowych danych statystycznych na temat szkolenia i certyfikacji marynarzy oraz, na wniosek zarządu, na temat wdrażania odpowiednich konwencji międzynarodowych dotyczących warunków pracy i życia marynarzy na pokładzie, w tym - w stosownym przypadku - Konwencji o pracy na morzu z 2006 r. (zwanej dalej "konwencją MLC 2006"), w celu wspomagania zwiększania atrakcyjności zawodu marynarza i w celu wypracowania odpowiednich działań strategicznych z myślą o rekrutacji marynarzy i zatrzymywania ich w sektorze. Szczególną uwagę należy zwrócić na prace już przeprowadzone przez odpowiednie organizacje międzynarodowe, aby unikać powielania działań.
(15) Od czasu ostatniej istotnej zmiany rozporządzenia (WE) nr 1406/2002 w 2013 r. w sektorze morskim nastąpiły znaczące zmiany ustawodawcze związane ze zrównoważonym rozwojem dotyczące między innymi zapobiegania zanieczyszczeniu i reagowania na nie, ochrony środowiska i obniżenia emisyjności. Oprócz zadań, które do tej pory wchodziły w zakres kompetencji Agencji, takich jak zapobieganie zanieczyszczeniu pochodzącemu ze statków oraz z instalacji do wydobywania ropy naftowej i gazu, głównie dzięki funkcjonowaniu systemu CleanSeaNet ustanowionego dyrektywą 2005/35/WE, Agencja powinna nadal wspomagać Komisję we wdrażaniu dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/883 10 . Zadanie to powinno znaleźć odzwierciedlenie w zaktualizowanym zakresie kompetencji Agencji. Ponadto zachodzi zwiększona potrzeba, aby Agencja nadal prowadziła działania wspomagające w zakresie wdrażania elementów dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/56/WE 11 i (UE) 2016/802 12 dotyczących żeglugi. Agencja powinna co trzy lata przedstawiać sprawozdanie z postępów we wdrażaniu tych dyrektyw. Mając na uwadze zmieniający się charakter sektora morskiego, Agencja może, za uprzednią zgodą zarządu, wspomagać Komisję i państwa członkowskie w nowych obszarach związanych z ochroną środowiska i zanieczyszczeniem powietrza, bez uszczerbku dla kompetencji państw członkowskich w tych obszarach.
(16) W związku ze wspomaganiem udzielanym przez Agencję Komisji i państwom członkowskim we wdrażaniu dyrektywy 2008/56/WE, Agencja powinna w stosownych przypadkach kontynuować badania w odniesieniu do kwestii związanych z osiągnięciem dobrego stanu środowiska wód morskich, z wydostawaniem się granulatu z tworzyw sztucznych oraz z promieniowanym hałasem podwodnym.
(17) W dziedzinie obniżenia emisyjności sektora żeglugi należy wspierać działania podejmowane przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO) na rzecz ograniczenia globalnych emisji z transportu morskiego, między innymi szybkie wdrożenie przyjętej w 2023 r. zmienionej strategii IMO w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych ze statków. Na poziomie Unii opracowano zestaw polityk i aktów prawnych mających na celu wspieranie obniżenia emisyjności i dalsze promowanie zrównoważonego rozwoju w sektorze morskim, co znalazło odzwierciedlenie w szczególności w Europejskim Zielonym Ładzie przedstawionym w komunikacie Komisji z dnia 11 grudnia 2019 r., w "Strategii na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności - europejski transport na drodze ku przyszłości" przedstawionej w komunikacie Komisji z dnia 9 grudnia 2020 r., w pakiecie ustawodawczym "Gotowi na 55" przedstawionym w komunikacie Komisji z dnia 14 lipca 2021 r. zatytułowanym "»Gotowi na 55«: osiągnięcie unijnego celu klimatycznego na 2030 r. w drodze do neutralności klimatycznej" oraz w planie działania na rzecz eliminacji zanieczyszczeń przedstawionym w komunikacie Komisji z dnia 12 maja 2021 r. zatytułowanym "Droga do zdrowej planety dla wszystkich - Plan działania UE na rzecz eliminacji zanieczyszczeń wody, powietrza i gleby". W związku z tym w zakresie kompetencji Agencji należy uwzględnić konieczność ograniczenia emisji gazów cieplarnianych z sektora morskiego.
(18) Agencja powinna nadal wspomagać Komisję i państwa członkowskie we wdrażaniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/757 13 , ale powinna również w dalszym ciągu prowadzić działania wspomagające w zakresie wdrażania nowych środków regulacyjnych mających na celu obniżenie emisyjności sektora żeglugi, wynikających z pakietu ustawodawczego "Gotowi na 55", takich jak rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1805 14 oraz związane z żeglugą elementy dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 15 . Te działania wspomagające obejmują monitorowanie i sprawozdawczość w odniesieniu do oddziaływania unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) określonego w rozporządzeniu (UE) 2015/757 oraz rozporządzenia (UE) 2023/1805 na ruch portowy, omijanie portów i przenoszenie ruchu do portów przeładunkowych w państwach trzecich ze szkodą dla portów w Unii. Agencja powinna nadal zajmować wiodącą pozycję w zakresie wiedzy eksperckiej na poziomie Unii, aby wspomagać proces przechodzenia sektora morskiego na paliwa odnawialne i niskoemisyjne, prowadząc badania istotnie dla wdrażania i rozwoju prawodawstwa Unii dotyczących upowszechniania i wdrażania zrównoważonych alternatywnych źródeł energii dla statków, takich jak technologie bezemisyjne, zasilanie energią elektryczną z lądu lub napęd wiatrowy zdefiniowane w rozporządzeniu (UE) 2023/1805, lub napęd wykorzystujący energię słoneczną oraz w odniesieniu do wdrażania rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej, takich jak optymalizacja prędkości. Aby monitorować postępy w zakresie obniżenia emisyjności sektora żeglugi, Agencja powinna co trzy lata składać Komisji sprawozdanie z działań na rzecz redukcji emisji gazów cieplarnianych, obejmujące ewentualne zalecenia w tej dziedzinie.
(19) W obszarze ochrony na morzu Agencja powinna nadal zapewniać pomoc techniczną w inspekcjach przeprowadzanych przez Komisję w ramach rozporządzenia (WE) nr 725/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 16 . Ze względu na fakt, że w ostatnich latach znacznie wzrosła liczba incydentów związanych z cyberbezpieczeństwem w sektorze morskim, Agencja powinna wspierać działania Unii zmierzające do zapobiegania takim incydentom i do zwiększenia cyberodporności w sektorze morskim poprzez ułatwianie wymiany między państwami członkowskimi najlepszych praktyk i informacji na temat incydentów związanych z cyberbezpieczeństwem.
(20) Agencja powinna nadal prowadzić system monitorowania i informacji o ruchu statków ustanowiony na podstawie dyrektywy 2002/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 17 , a także inne systemy służące do uzyskania morskiej orientacji sytuacyjnej. W związku z tym Agencja powinna nadal odgrywać istotną rolę w zarządzaniu komponentem nadzoru morskiego wchodzącym w skład usługi programu Copernicus w zakresie bezpieczeństwa w obrębie ram zarządczych i finansowych programu Copernicus ustanowionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/696 (zwanego dalej "programem Copernicus") 18 , a także powinna nadal korzystać z dostępnych najnowszych technologii, takich jak zdalnie kierowane bezzałogowe systemy powietrzne, które zapewniają państwom członkowskim i innym organom Unii użyteczne narzędzie nadzoru i monitorowania. Oprócz tych usług Agencja wykazała swoją strategiczną rolę w zapewnianiu morskiej orientacji sytuacyjnej w różnych sytuacjach kryzysowych, takich jak kryzys związany z COVID-19 i wojna napastnicza Rosji przeciwko Ukrainie. W związku z tym Agencja powinna prowadzić centrum dostępne 24 godziny na dobę i siedem dni w tygodniu wspomagające Komisję i państwa członkowskie w takich sytuacjach nadzwyczajnych.
(21) Unia stoi w obliczu nowych wyzwań geopolitycznych, będących źródłem dodatkowych zagrożeń dla bezpieczeństwa morskiego i środowiska morskiego. Istniejące zdolności Agencji w zakresie zapewniania morskiej orientacji sytuacyjnej, w tym w zakresie nadzorowania ruchu statków, powinny stanowić wsparcie dla nadbrzeżnych państw członkowskich, między innymi poprzez monitorowanie i zgłaszanie podejrzanych przeładunków "burta w burtę" i przypadków nielegalnego zakłócania, wyłączania lub w inny sposób dezaktywowania pokładowych systemów automatycznej identyfikacji (AIS) oraz ułatwianie wymiany informacji w oparciu o unijny system wymiany informacji morskich (SafeSeaNet) ustanowiony dyrektywą 2002/59/WE, który umożliwia odbieranie, przechowywanie, odzyskiwanie i wymianę informacji do celów bezpieczeństwa morskiego, ochrony portów i ochrony na morzu, ochrony środowiska morskiego oraz na potrzeby efektywności ruchu morskiego i transportu morskiego. Pomogłoby to nadbrzeżnym państwom członkowskim w stawianiu czoła wyzwaniom, jakie wiążą się z "ciemną flotą" lub "flotą cieni" zdefiniowaną w rezolucji Zgromadzenia IMO A.1192(33) przyjętej w dniu 6 grudnia 2023 r.
(22) W ramach zadania polegającego na zapewnianiu morskiej orientacji sytuacyjnej i danych analitycznych Agencja powinna wspomagać państwa członkowskie, Komisję i inne organy Unii, stosownie do przypadku, w monitorowaniu ruchu statków, w tym statków stosujących technologie o zaawansowanej automatyzacji, oraz w monitorowaniu zagrożeń dla żeglugi. Takimi zagrożeniami dla żeglugi o potencjalnym wpływie na środowisko mogą być, przykładowo, utracone kontenery dryfujące po morzu lub większe elementy utraconych lub porzuconych narzędzi połowowych.
(23) Cyfryzacja danych jest elementem postępu technologicznego w zakresie gromadzenia i przekazywania danych i ma na celu przyczynienie się do obniżenia kosztów i do efektywnego wykorzystania zasobów ludzkich. Rozwój i eksploatacja autonomicznych nawodnych statków morskich (MASS) oraz związane z tym zmiany cyfrowe i technologiczne zapewniają szeroki zakres nowych możliwości w zakresie gromadzenia danych i zarządzania zintegrowanymi systemami. Stwarza to możliwości w zakresie potencjalnej cyfryzacji, automatyzacji i standaryzacji szeregu procesów, które przyczyniłyby się do zapewnienia bezpieczeństwa, ochrony, zrównoważoności i efektywności operacji morskich, w tym mechanizmów nadzoru, na poziomie Unii, przy jednoczesnym zmniejszeniu obciążeń administracyjnych dla państw członkowskich. W związku z tym Agencja powinna między innymi ułatwiać i promować korzystanie z certyfikatów elektronicznych, gromadzenie, zapisywanie i ocenę danych technicznych oraz systematyczne wykorzystywanie istniejących baz danych, łącznie z wzajemną wymianą zawartych w nich informacji, dzięki stosowaniu innowacyjnych narzędzi informatycznych i sztucznej inteligencji. Agencja mogłaby także wnosić wkład w obszar morski wspólnej europejskiej przestrzeni danych dotyczących mobilności, w celu zmniejszenia obciążeń administracyjnych dla państw członkowskich. W pracach tych Agencja powinna uwzględniać konieczność zadbania o to, aby wszystkie narzędzia lub systemy były przyjazne dla użytkownika i interoperacyjne z istniejącymi rozwiązaniami technicznymi, tak aby nie generować zbędnych kosztów dla państw członkowskich lub sektora.
(24) W celu należytego wykonywania zadań powierzonych Agencji właściwe jest, aby jej urzędnicy przeprowadzali wizyty w państwach członkowskich w celu monitorowania ogólnego funkcjonowania unijnego systemu bezpieczeństwa morskiego i zapobiegania zanieczyszczeniu. Agencja powinna również przeprowadzać inspekcje w celu wspomagania Komisji w ocenie skutecznego wdrażania prawa Unii.
(25) Aby wnieść wkład w odpowiednie prace organów technicznych IMO, Międzynarodowej Organizacji Pracy (ILO) i memorandum paryskiego w sprawie kontroli przeprowadzanej przez państwo portu, podpisanego w Paryżu w dniu 26 stycznia 1982 r. (zwanego dalej "memorandum paryskim"), Komisja i państwa członkowskie powinny mieć możliwość zwracania się o pomoc techniczną w sprawach wchodzących w zakres kompetencji Unii. Komisja również może potrzebować pomocy technicznej Agencji we wspieraniu państw trzecich w obszarze morskim, w szczególności w zakresie środków budowania zdolności oraz zapobiegania zanieczyszczeniu i reagowania na nie. W przypadku wspierania państw trzecich należy wziąć pod uwagę dostępne zasoby ludzkie i finansowe; ponadto wspieranie to powinno pozostawać bez uszczerbku dla priorytetów Agencji.
(26) Organy krajowe pełniące funkcje straży przybrzeżnej są odpowiedzialne za szerokie spektrum zadań, takich jak bezpieczeństwo morskie, ochrona na morzu, działania poszukiwawcze i ratownicze, kontrola granic, kontrola rybołówstwa, kontrola celną, ogólne ściganie przestępstw i ochrona środowiska. Zgodnie ze w szczególności zmienioną strategią UE w zakresie bezpieczeństwa morskiego (EUMSS) i towarzyszącym jej planem działania, zatwierdzonym przez Radę w dniu 24 października 2023 r., Agencja, Europejska Agencja Straży Granicznej i Przybrzeżnej (Frontex), ustanowiona rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1896 19 , oraz Europejska Agencja Kontroli Rybołówstwa (EFCA), ustanowiona rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/473 20 , powinny zatem zacieśnić, w ramach zakresów ich odpowiednich kompetencji, współpracę, zarówno między sobą, jak i z organami krajowymi pełniącymi funkcje straży przybrzeżnej, na przykład za pośrednictwem Forum Europejskich Organów Sprawujących Funkcje Straży Przybrzeżnej, w celu poprawienia morskiej orientacji sytuacyjnej oraz wspierania spójnych i racjonalnych pod względem kosztów działań.
(27) Wdrożenie niniejszego rozporządzenia nie powinno wpływać na podział kompetencji między Unią i państwami członkowskimi ani na obowiązki państw członkowskich wynikające z konwencji międzynarodowych, takich jak Konwencja Narodów Zjednoczonych o prawie morza (UNCLOS), konwencje IMO, takie jak Międzynarodowa konwencja o bezpieczeństwie życia na morzu (SOLAS), Międzynarodowa konwencja o poszukiwaniu i ratownictwie morskim (konwencja SAR), Międzynarodowa konwencja o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki (MARPOL), Międzynarodowa konwencja o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania im świadectw oraz pełnienia wacht (konwencja STCW), oraz z innych stosownych instrumentów międzynarodowych dotyczących morza.
(28) Aby usprawnić proces decyzyjny w Agencji, należy wprowadzić efektywną i skuteczną strukturę zarządzania. W tym celu państwa członkowskie i Komisja powinny być reprezentowane w zarządzie dysponującym niezbędnymi uprawnieniami, w tym uprawnieniem do ustanawiania budżetu i zatwierdzania jednolitego dokumentu programowego. Zarząd powinien wyznaczać ogólne i strategiczne kierunki działania Agencji i mocniej angażować się w monitorowanie jej działań, aby wzmocnić nadzór nad kwestiami administracyjnymi i budżetowymi. Zarząd powinien mieć możliwość ustanawiania grup doradczych lub grup roboczych, których zadaniem będzie właściwe przygotowywanie posiedzeń zarządu i wspieranie jego procesu decyzyjnego, a także podejmowanie działań następczych względem decyzji zarządu oraz wdrażanie tych decyzji. Agencją powinien kierować dyrektor wykonawczy.
(29) Aby zapewnić przejrzystość decyzji zarządu, w częściach jego posiedzeń powinni móc uczestniczyć przedstawiciele odnośnych sektorów, ale bez prawa głosu. Przedstawiciele poszczególnych zainteresowanych stron powinni być powoływani przez Komisję na podstawie ich reprezentatywności na poziomie Unii.
(30) W celu właściwego wykonywania swoich zadań Agencja powinna mieć osobowość prawną i autonomiczny budżet, finansowany głównie z wkładu Unii oraz z opłat wnoszonych przez państwa trzecie lub inne podmioty. Wkłady finansowe otrzymywane przez Agencję od państw członkowskich lub państw trzecich nie powinny naruszać niezależności i bezstronności Agencji. Aby zapewnić niezależność Agencji w bieżącym zarządzaniu i w wydawanych przez nią opiniach, zaleceniach i decyzjach, organizacja Agencji powinna być przejrzysta, a pełna odpowiedzialność za Agencję powinna spoczywać na dyrektorze wykonawczym. Członkowie personelu Agencji powinni być niezależni i powinni być zatrudnieni na umowy krótko- i długoterminowe, tak aby zachować pamięć instytucjonalną Agencji i ciągłość jej działalności, a także zachować stałą niezbędną wymianę wiedzy eksperckiej z sektorem morskim. Wydatki Agencji powinny obejmować wydatki związane z personelem, administracją, infrastrukturą i działalnością.
(31) W odniesieniu do zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi Agencja powinna postępować bezstronnie i uczciwie oraz ustanowić wysokie standardy zawodowe. Nigdy nie powinien pojawić się żaden uzasadniony powód do podejrzeń, że wpływ na decyzje mogły mieć interesy sprzeczne z rolą Agencji jako organu służącego całej Unii lub prywatne interesy lub powiązania dowolnego członka zarządu, które prowadziłyby lub mogły prowadzić do powstania konfliktu z właściwym wykonywaniem obowiązków urzędowych przez daną osobę. Zarząd powinien zatem przyjąć i udostępnić publicznie kompleksowe zasady dotyczące konfliktów interesów.
(32) Szersza perspektywa strategiczna dotycząca działalności Agencji ułatwiłaby skuteczniejsze planowanie jej zasobów i zarządzanie nimi oraz przyczyniłaby się do podniesienia jakości jej wyników. Podejście takie zostało potwierdzone i podkreślone w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2019/715. Zarząd powinien zatem przyjmować i okresowo aktualizować jednolity dokument programowy zawierający roczne i wieloletnie programy prac, po przeprowadzeniu właściwych konsultacji z odpowiednimi zainteresowanymi stronami.
(33) Jeżeli Agencja zostanie poproszona o wykonanie nowego zadania, w przypadku którego zgodnie z zakresem jej kompetencji konieczne jest rozważenie i przeanalizowanie wpływu na zasoby ludzkie i budżetowe Agencji, zarząd powinien uwzględnić takie zadania w jednolitym dokumencie programowym dopiero po przeprowadzeniu takiej analizy. W analizie tej należy określić niezbędne zasoby, za pomocą których Agencja mogłaby wykonywać te nowe zadania, oraz należy stwierdzić, czy będzie to miało negatywny wpływ na istniejące zadania Agencji lub czy należy te zadania inaczej ukierunkować.
(34) Agencja powinna dysponować odpowiednimi zasobami, aby móc realizować swoje zadania, oraz autonomicznym budżetem. Należy ją finansować głównie z wkładu z budżetu ogólnego Unii. Procedura budżetowa Unii powinna mieć zastosowanie do wkładu Unii i wszelkich innych dotacji, którymi obciążany jest budżet ogólny Unii. Badanie sprawozdania finansowego powinien przeprowadzać Europejski Trybunał Obrachunkowy.
(35) W celu uzyskania oszczędności finansowych Agencja, w stosownych przypadkach, powinna ściśle współpracować z innymi instytucjami, agencjami i organami Unii, w szczególności z tymi, które mają siedzibę w tym samym państwie członkowskim.
(36) Na przestrzeni minionych lat, wraz z utworzeniem szeregu nowych agencji zdecentralizowanych, poprawiła się przejrzystość i poziom kontroli nad zarządzaniem środkami finansowymi Unii przyznawanymi tym agencjom, w szczególności w zakresie budżetowania opłat, kontroli finansowej, uprawnień do udzielania absolutorium, składek emerytalnych i wewnętrznej procedury budżetowej (kodeks postępowania). Rozporządzenie (UE, Euratom) nr 883/2013 Parlamentu Europejskiego i Rady 21 powinno być stosowane bez ograniczeń także w stosunku do Agencji, która powinna przystąpić do Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 25 maja 1999 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Wspólnot Europejskich, dotyczącego dochodzeń wewnętrznych prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) 22 .
(37) Ponieważ cel niniejszego rozporządzenia, a mianowicie ustanowienie wyspecjalizowanego organu, który jest uprawniony do wspomagania Komisji i państw członkowskich w skutecznym stosowaniu i wdrażaniu prawa Unii dotyczącego transportu morskiego w Unii, nie może zostać osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na konieczność podjęcia współpracy możliwe jest jego lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule, niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.
(38) Dla właściwego funkcjonowania Agencji konieczne jest wdrożenie określonych zasad dotyczących zarządzania nią, aby zapewnić zgodność ze wspólnym oświadczeniem i wspólnym podejściem, których celem jest usprawnienie działań agencji i zwiększenie ich skuteczności.
(39) Niniejsze rozporządzenie nie narusza praw podstawowych i jest zgodne z zasadami uznanymi w szczególności w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej.
(40) Europejska Agencja Bezpieczeństwa Morskiego ustanowiona rozporządzeniem (WE) nr 1406/2002 pozostaje tą samą osobą prawną i będzie kontynuować wszystkie prowadzone przez siebie działania i procedury,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.6554 |
| Rodzaj: | Stanowisko |
| Tytuł: | Stanowisko Rady (UE) nr 14/2025 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 1406/2002 Przyjęte przez Radę w dniu 13 października 2025 r. |
| Data aktu: | 05/12/2025 |
| Data ogłoszenia: | 05/12/2025 |