Uwzględniając:
- komunikat Komisji Europejskiej "Dynamiczny budżet UE na miarę priorytetów przyszłości - Wieloletnie ramy finansowe 2028-2034";
- różne wnioski ustawodawcze Komisji Europejskiej, które są częścią pakietu WRF na lata 2028-2034, a w szczególności wniosek COM 2025(565) final ustanawiający pojedynczy fundusz ("fundusz planów partnerstwa krajowego i regionalnego");
- roczne sprawozdanie UE na temat stanu regionów i miast za 2025 r., przedstawione 13 października 2025 r.
1. Potwierdza, że władze lokalne i regionalne UE są strategicznymi partnerami we wdrażaniu WRF na lata 2028-2034 nie tylko jako zainteresowane strony czy beneficjenci funduszy UE, lecz jako podmioty kluczowe dla realizacji niezbędnych inwestycji w terenie. Są także usytuowane najbliżej społeczno-gospodarczych realiów regionów.
2. Jest przekonany, że warunkiem osiągnięcia przez Unię Europejską celów spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej, określonych w Traktacie o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, oraz zwiększenia jej trwałego dostatku i długoterminowego dobrobytu dla wszystkich mieszkańców jest budżet dostępny dla każdego obszaru w Unii i przeznaczający środki dla wszystkich kategorii regionów. Zasady zarządzania budżetem UE na lata 2028-2034 muszą wynikać z opartej na dowodach oceny potrzeb terytorialnych, aby zagwarantować sprawiedliwość, przewidywalność i długofalowe programowanie, w tym finansowanie dla wszystkich regionów.
3. Podkreśla, że polityka spójności to najważniejszy długoterminowy instrument UE służący inwestowaniu w konkurencyjność, wiedzę i zrównoważony rozwój oraz wspierający włączenie społeczne. Punktem wyjścia tego instrumentu jest polityka regionalna i działania nastawione na konkretny obszar. Polityka spójności jest przyszłościową polityką, która wzmacnia zaufanie, zapewnia stabilność i rzeczywiste funkcjonowanie wspólnego rynku dla wszystkich. Choć we wniosku jest mowa o trzech kategoriach regionów i wyodrębniono w nim środki finansowe dla regionów słabiej rozwiniętych, KR domaga się określenia konkretnego budżetu dla polityki spójności oraz, na szczeblu UE, orientacyjnego przydziału zasobów na poziomie regionalnym w oparciu o obecną skonsolidowaną metodykę, która uwzględnia wskaźniki społeczne i gospodarcze. Polityka spójności powinna pozostać dostępna dla wszystkich regionów i dostęp do niej nie powinien być uzależniony wyłącznie od uznania władz krajowych.
4. Wyraża zaniepokojenie rozdzieleniem polityki spójności i obszarów polityki objętych działem "Konkurencyjność, dobrobyt i bezpieczeństwo" oraz szybszym przechodzeniem na fundusze zarządzane centralnie. KR podkreśla, że polityka spójności jest jedną z głównych sił napędowych konkurencyjności regionalnej w UE.
5. Stwierdza, że z powodu przewidywanego braku nadzoru ze strony Parlamentu Europejskiego oraz parlamentów narodowych lub regionalnych nowy wniosek w sprawie WRF może pogłębić deficyt demokracji i podważyć zaufanie do instytucji UE.
6. Jest bardzo zaniepokojony, że wniosek w sprawie funduszu planów partnerstwa krajowego i regionalnego może doprowadzić do dalszej centralizacji w rękach Komisji i do nacjonalizacji polityki spójności, rybołówstwa oraz polityki rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich i sprawić, że zarówno władze lokalne i regionalne, jak i poszczególne polityki sektorowe objęte tym funduszem będą ze sobą podwójnie konkurować.
7. Jest głęboko przekonany, że przygotowywanie, negocjowanie, wdrażanie i monitorowanie planów partnerstwa krajowego i regionalnego nie powinno leżeć wyłącznie w gestii rządów centralnych. Przeniesienie procesu decyzyjnego na poziom krajowy i odejście od silnego zaangażowania regionów byłyby sprzeczne z podstawową zasadą pomocniczości i z zasadą partnerstwa, a także znacznie osłabiłyby ugruntowane wielopoziomowe sprawowanie rządów.
8. Wzywa zatem Komisję Europejską, by dokonała przeglądu wniosku w sprawie funduszu planów partnerstwa krajowego i regionalnego, a Radę i Parlament Europejski - by uwzględniły te postulaty. KR apeluje także do wszystkich zaangażowanych stron, by prowadziły negocjacje dotyczące struktury przyszłych WRF, mając na względzie powszechne żądanie regionów w całej Unii Europejskiej, by utrzymać sprawdzoną praktykę dzielonego zarządzania funduszami, a także rolę regionów w polityce spójności i w rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich.
9. Wzywa krajowe, regionalne i europejskie stowarzyszenia władz lokalnych i regionalnych, związki zawodowe, przedsiębiorstwa oraz organizacje pozarządowe i organizacje społeczeństwa obywatelskiego, by połączyły siły i wspólnie zapewniły takie WRF na lata 2028-2034, które uczynią UE spójniejszą, odporniejszą, bardziej społeczną, zrównoważoną i konkurencyjną.
Bruksela, dnia 15 października 2025 r.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.6318 |
| Rodzaj: | Rezolucja |
| Tytuł: | Rezolucja Europejskiego Komitetu Regionów - Wniosek dotyczący wieloletnich ram finansowych na lata 2028-2034 |
| Data aktu: | 03/12/2025 |
| Data ogłoszenia: | 03/12/2025 |