Język postępowania: francuski
(C/2025/6300)
(Dz.U.UE C z dnia 1 grudnia 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Les Patriotes (Paryż, Francja) (przedstawiciel: D. Guyon, adwokat)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji Komisji Europejskiej (UE) 2024/3080 z dnia 4 grudnia 2024 r. 1 ;
- stwierdzenie nieważności decyzji z dnia 3 lipca 2025 r.;
- nakazanie Komisji Europejskiej:
- zmiany swoich przepisów wewnętrznych w celu dostosowania ich do art. 15 TFUE, rozporządzenia nr 1049/2001 2 i Karty praw podstawowych Unii Europejskiej;
- przyjęcia nowego regulaminu wewnętrznego gwarantującego rozpatrywanie wniosków o udzielenie dostępu indywidualnie dla każdego przypadku zindywidualizowanego uzasadnienia i skutecznej kontroli sądowej;
- opublikowania zmienionej decyzji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
- obwarowania tym nakazem okresowej kary pieniężnej w wysokości 500 EUR za każdy dzień zwłoki, licząc od dnia doręczenia orzeczenia, które ma zostać wydane;
- obciążenie Komisji Europejskiej kwotą 3 000 EUR tytułem niepodlegających zwrotowi kosztów poniesionych przez skarżącą.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi sześć zarzutów.
1. Zarzut pierwszy dotyczący braku właściwości autora aktu.
- Skarżąca podnosi, że akty regulacyjne Komisji należą do kompetencji kolegialnych całego kolegium komisarzy (art. 17 ust. 6 TUE i art. 5 regulaminu wewnętrznego). Zauważa ona, że w decyzji z dnia 4 grudnia 2024 r. nie wspomniano o jej przyjęciu przez przewodniczącą. Decyzja z dnia 3 lipca 2025 r. została podpisana przez Pascala Leardiniego bez wykazania przekazania uprawnień lub prawa do podpisu. Skarżąca utrzymuje, że decyzje te podlegają zatem stwierdzeniu nieważności ze względu na brak właściwości.
2. Zarzut drugi dotyczący braku podpisu pod decyzją z dnia 4 grudnia 2024 r.
- Skarżąca wskazuje, że art. 297 TFUE wymaga, aby akty przyjęte przez instytucje były podpisywane przez właściwy organ. Podpis stanowi istotny wymóg formalny warunkujący ważność i autentyczność dokumentu. Skarżąca podnosi w tym względzie, że decyzja z dnia 4 grudnia 2024 r. nie została podpisana, co pozbawia ją mocy wiążącej.
3. Zarzut trzeci dotyczący naruszenia art. 15 TFUE.
- Skarżąca podnosi, że art. 15 TFUE ustanawia podstawowe prawo dostępu do dokumentów. Komisja ustanowiła ogólne domniemanie nieujawniania, odwracając zasadę przejrzystości. Domniemanie to pozbawia obywateli konkretnej i zindywidualizowanej analizy żądań, z naruszeniem wyroku z dnia 18 grudnia 2007 r., Szwecja/Komisja (C-64/05 P, EU:C:2007:802).
4. Zarzut czwarty dotyczący naruszenia art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001.
- Skarżąca twierdzi, że art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 przewiduje ograniczone wyjątki, podlegające interpretacji zawężającej i uzasadnione w poszczególnych przypadkach. Komisja uogólnia te wyjątki, tworząc automatyczną zasadę poufności. Skarżąca podnosi, że Komisja znosi obowiązek przeprowadzenia konkretnej analizy i możliwość obalenia domniemania przez nadrzędny interes publiczny.
5. Zarzut piąty dotyczący naruszenia art. 47 karty praw podstawowych.
- Skarżąca wskazuje, że prawo do skutecznego środka prawnego oznacza dostęp do dokumentów niezbędnych do skutecznego zakwestionowania decyzji. Powszechne nieujawnianie uniemożliwia skarżącym przygotowanie skargi, narusza równość broni i pozbawia art. 47 karty praw podstawowych jego istoty.
6. Zarzut szósty dotyczący naruszenia art. 41 karty praw podstawowych.
- Skarżąca podnosi, że prawo do dobrej administracji wymaga sprawiedliwego, bezstronnego i uzasadnionego traktowania każdego wniosku. Ogólne domniemanie odmowy rejestracji znosi indywidualne badanie i szczegółowe uzasadnienie. Zdaniem skarżącej stanowi ona nieprzejrzystość administracyjną sprzeczną z art. 41 karty praw podstawowych.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.6300 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-618/25: Skarga wniesiona w dniu 11 września 2025 r. - Les Patriotes/Komisja |
| Data aktu: | 01/12/2025 |
| Data ogłoszenia: | 01/12/2025 |