Język postępowania: niemiecki
(Dz.U.UE C z dnia 24 listopada 2025 r.)
Sąd odsyłający
Obersten Gerichtsho
Strony w postępowaniu głównym
Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: Verein für Konsumenteninformation
Druga strona postępowania: Universal Versand GmbH
Pytania prejudycjalne
1) Czy wykładni art. 22 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (zwanego dalej "RODO") 1 należy dokonywać w ten sposób, że podjęta przez przedsiębiorstwo prowadzące działalność w zakresie sprzedaży wysyłkowej decyzja o odmówieniu klientowi możliwości skorzystania z wybranej przez niego przy składaniu zamówienia metody płatności "na raty" lub "na fakturę z odroczonym terminem płatności" przy jednoczesnym oświadczeniu klientowi gotowości do zawarcia transakcji przy zastosowaniu metod płatności takich jak "karta kredytowa" lub "PayPal", która to decyzja opiera się wyłącznie na zautomatyzowanej ocenie prawdopodobieństwa niedokonania przez klienta płatności, wynikającej z otrzymania od biura informacji kredytowej po przesłaniu automatycznego zapytania odpowiedzi, że klient jest biuru nieznany, albo też, jeżeli klient jest znany, z faktu, że wewnętrzny scoring kredytowy świadczy o braku wystarczającej wiarygodności płatniczej klienta, "wywołuje wobec [klienta] skutki prawne" lub "w podobny sposób istotnie na [niego] wpływa", jeżeli wskutek tej decyzji nie odmawia się przyjęcia zamówienia jako takiego, lecz jedynie ogranicza się klientowi metody płatności do tych podanych przez przedsiębiorstwo prowadzące działalność w zakresie sprzedaży wysyłkowej?
W wypadku udzielenia na pytanie 1 odpowiedzi twierdzącej:
2) 2.a) Czy wykładni art. 22 ust. 2 lit. a) RODO należy dokonywać w ten sposób, że to, czy decyzja podejmowana
przez przedsiębiorstwo prowadzące działalność w zakresie sprzedaży wysyłkowej w oparciu o zautomatyzowaną ocenę prawdopodobieństwa niedokonania przez potencjalnego klienta płatności taka jak ta opisana w pytaniu pierwszym jest "niezbędna" do zawarcia umowy między klientem a tym przedsiębiorstwem, zależy od tego, czy między celem umowy, która ma być zawarta z klientem, a oceną prawdopodobieństwa niedokonania przez klienta płatności istnieje bezpośredni związek materialny?
2. b) Czy, aby potwierdzić niezbędność w rozumieniu art. 22 ust. 2 lit. a) RODO, kategorie zebranych danych albo same w sobie, albo w połączeniu muszą obiektywnie nadawać się do tego, aby oprzeć na nich ocenę prawdopodobieństwa braku płatności?
Czy to przedsiębiorstwo prowadzące działalność w zakresie sprzedaży wysyłkowej czy też klient musi podnieść i wykazać, jakie konkretnie kategorie danych zebrano w celu oceny prawdopodobieństwa braku płatności oraz że te kategorie danych albo same w sobie, albo w połączeniu, obiektywnie nadają się do tego, aby oprzeć na nich ocenę prawdopodobieństwa braku płatności?
W wypadku udzielenia na pytanie 1 odpowiedzi twierdzącej:
3) Czy wykładni art. 22 ust. 2 lit. a) RODO należy dokonywać w ten sposób, że do zawarcia lub wykonania umowy niezbędne jest właśnie podjęcie decyzji przez administratora w sposób zautomatyzowany?
W wypadku udzielenia na pytanie 3 odpowiedzi twierdzącej:
3. a) Czy wykładni art. 22 ust. 2 lit. a) RODO należy dokonywać w ten sposób, że to, czy decyzja przedsiębiorstwa prowadzącego działalność w zakresie sprzedaży wysyłkowej taka jak ta opisana w pytaniu pierwszym, jest niezbędna do zawarcia umowy, zależy od tego, czy zautomatyzowana decyzja co do akceptacji lub odrzucenia oczekiwanej metody płatności mogłaby być przy racjonalnych nakładach podejmowana również przez ludzi? Jakie znaczenie mają w tym aspekcie liczba zamówień otrzymywanych przez przedsiębiorstwo prowadzące działalność w zakresie sprzedaży wysyłkowej oraz typowe oczekiwanie klienta w ramach procedury składania zamówienia drogą internetową, że zostanie niezwłocznie poinformowany o tym, czy przedsiębiorstwo prowadzące działalność w zakresie sprzedaży wysyłkowej akceptuje metodę, jaką zamierza on użyć do uregulowania płatności?
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.6156 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-568/25, Universal Versand: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Obersten Gerichtshof (Austria) w dniu 27 sierpnia 2025 r. - Verein für Konsumenteninformation gegen Universal Versand GmbH |
| Data aktu: | 24/11/2025 |
| Data ogłoszenia: | 24/11/2025 |