Język postępowania: angielski
(C/2025/5971)
(Dz.U.UE C z dnia 17 listopada 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Pakistan Ethanol Manufacturers Association (Lahore, Pakistan) (przedstawiciele: V. Akritidis, M. Krestiyanova i J.-B. Blancardi, adwokaci)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- uznanie jej skargi o stwierdzenie nieważności za dopuszczalną i zasadną;
- stwierdzenie nieważności rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2025/1206 z dnia 19 czerwca 2025 r. w sprawie zawieszenia preferencji taryfowych w ramach systemu GSP+ w odniesieniu do przywozu etanolu pochodzącego z Pakistanu (C/2025/3866), opublikowanego w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod numerem Dz.U. L, 2025/1206 w dniu 20 czerwca 2025 r.; oraz
- obciążenie Komisji kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi 6 zarzutów.
1. Zarzut pierwszy dotyczący okoliczności, że Komisja zastosowała w nieuzasadniony sposób błędną podstawę prawną [art. 30 rozporządzenia (UE) nr 978/2012 1 ], ponieważ nie mogła ona spełnić warunków wymaganych do zastosowania szczególnej podstawy prawnej [art. 29 rozporządzenia (UE) nr 978/2012].
2. Zarzut drugi dotyczący okoliczności, że Komisja popełniła oczywisty błąd w ocenie okoliczności faktycznych i co do prawa, stosując art. 30 rozporządzenia (UE) nr 978/2012. Na poparcie swojego argumentu strona skarżąca opiera się na siedmiu zarzutach szczegółowych.
- Po pierwsze, Komisja nie określiła jasno, które kody celne zostały wykorzystane w jej ocenie i nie dysponowała ona szczegółowymi danymi za lata 2022 i 2023.
- Po drugie, Komisja popełniła błąd przy ustalaniu poważnych zakłóceń i nie przedstawiła uzasadnienia na poparcie swoich wniosków.
- Po trzecie, Komisja nie wyjaśniła, dlaczego wybrała konkretny okres odniesienia.
- Po czwarte, Komisja wybrała arbitralnie czynniki w celu ustalenia poważnego zakłócenia na rynku i nie wyjaśniła, dlaczego pominęła inne czynniki.
- Po piąte, istniały rozbieżności w danych produkcyjnych Komisji i w sprawozdaniach branżowych.
- Po szóste, wnioski Komisji dotyczące analizy udziału w rynku przemysłu unijnego nie potwierdzają istnienia jakiegokolwiek poważnego zakłócenia.
- Po siódme, Komisja oparła swoje analizy cen i sprzedaży na niewystarczającym uzasadnieniu.
3. Zarzut trzeci dotyczący okoliczności, że Komisja nie ustaliła związku przyczynowego między przywozem etanolu z Pakistanu a domniemanymi poważnymi zakłóceniami na rynku w rozumieniu art. 30 rozporządzenia (UE) nr 978/2012. Zarzut trzeci obejmuje trzy następujące zarzuty szczegółowe.
- Po pierwsze, Komisja popełniła oczywisty błąd w ocenie okoliczności faktycznych, stwierdzając, że przywóz etanolu spowodował domniemane poważne zakłócenia na rynku.
- Po drugie, Komisja nie wzięła pod uwagę innych czynników, które przerywają związek przyczynowy, takich jak skutki COVID-19, wojna w Ukrainie i ramy polityki Unii Europejskiej w dziedzinie energii odnawialnej.
- Po trzecie, Komisja nie uwzględniła okoliczności, że większość pakistańskiego etanolu przywożonego do Unii była przeznaczona dla samych unijnych producentów etanolu.
4. Zarzut czwarty dotyczący okoliczności, że Komisja nie dokonała oceny słabości handlowych kraju korzystającego ze statusu GSP+ i działała wbrew duchowi systemu GSP+.
5. Zarzut piąty dotyczący okoliczności, że Komisja nie ujawniła pierwotnego wniosku i danych leżących u podstaw jej oceny, w związku z czym doszło do naruszenia prawa skarżącej do obrony.
6. Zarzut szósty dotyczy ogólnego braku uzasadnienia wymaganego na podstawie art. 296 TFUE. Ocena Komisji nie została wystarczająco uzasadniona lub została poparta fragmentarycznym rozumowaniem.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.5971 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-633/25: Skarga wniesiona w dniu 15 września 2025 r. - Pakistan Ethanol Manufacturers Association/Komisja |
| Data aktu: | 17/11/2025 |
| Data ogłoszenia: | 17/11/2025 |