Sprawa C-533/25, F Corporation: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Bundesfinanzhof (Niemcy) w dniu 6 sierpnia 2025 r. - F Corporation/Bundeszentralamt für Steuern

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Bundesfinanzhof (Niemcy) w dniu 6 sierpnia 2025 r. - F Corporation/Bundeszentralamt für Steuern
(Sprawa C-533/25, F Corporation)

(C/2025/5937)

Język postępowania: niemiecki

(Dz.U.UE C z dnia 17 listopada 2025 r.)

Sąd odsyłający

Bundesfinanzhof

Strony w postępowaniu głównym

Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: F Corporation

Druga strona postępowania: Bundeszentralamt für Steuern

Pytania prejudycjalne

1) Czy w ramach kontroli § 32 ust. 1 pkt 2 Korperschaftsteuergesetz (niemieckiej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwanej dalej "KStG") w związku z art. 10 ust. 2 umowy między Republiką Federalną Niemiec a Japonią o unikaniu podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i niektórych innych podatków z dnia 22 kwietnia 1966 r. (zwanej dalej "UPO-Japonia") swoboda przedsiębiorczości z art. 49 TFUE wypiera jako kryterium oceny swobodę przepływu kapitału z art. 63 TFUE, gdyż

- z jednej strony - uregulowania te co prawda nakazują wygaszający zobowiązanie podatkowe (ostateczny) skutek potrącenia niemieckiego podatku od dochodów kapitałowych w wysokości 15 % od dywidend spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (zwanej dalej "GmbH") niezależnie od wysokości udziału japońskiej spółki dominującej,

- jednak - z drugiej strony - podnoszone przez skarżącą ograniczenie wynikające z potrącenia podatku od dochodów kapitałowych może wystąpić jedynie dlatego, iż skarżąca posiada udział wynoszący co najmniej 25 % w wypłacającej GmbH, i wnosi o całkowity zwrot niemieckiego podatku od dochodów kapitałowych niezależnie od korzystania z japońskiego zwolnienia z podatku w wysokości 95 % kwoty dywidendy,

- tak że skarżąca dla jej uczestnictwa kapitałowego w GmbH dąży w konsekwencji do uzyskania całkowitego zwolnienia dywidendy z podatku na warunkach analogicznych do warunków rynku wewnętrznego tak jak ma to miejsce w zakresie stosowania art. 5 dyrektywy Rady 90/435/EWG 1  zmienionej dyrektywą Rady 2006/98/WE 2  z dnia 20 listopada 2006 r. (Dz.U. 2006, L 363, s. 129)?

2) W przypadku, gdy swoboda przepływu kapitału nie jest wyparta jako kryterium oceny:

- czy wygaszający zobowiązanie podatkowe (ostateczny) pobór niemieckiego podatku od dochodów kapitałowych od dywidend zgodnie z § 32 ust. 1 pkt 2 KStG w związku z art. 10 ust. 2 UPO-Japonia stanowi w okolicznościach przypadku objętego sporem spowodowane przez Republikę Federalną Niemiec ograniczenie swobody przepływu kapitału wobec skarżącej, gdy

- z jednej strony niemiecki podatek od dochodów kapitałowych obciążający dywidendy może zostać zaliczony i zwrócony w odniesieniu do krajowych dominujących spółek kapitałowych także po 1 kwietnia 2009 r. w ramach postępowania w sprawie wymiaru podatku, i

- z drugiej strony - skarżąca co prawda przed dniem 1 kwietnia 2009 r. zgodnie z art. 23 ust. 2 UPO-Japonia mogła w całości zaliczyć niemiecki podatek od dochodów kapitałowych naliczany od dywidendy na poczet japońskiego podatku dochodowego od osób prawnych,

- jednak nie może już tego czynić od dnia 1 kwietnia 2009 r. jedynie z tego powodu, że dywidendy wypłacane przez GmbH są u skarżącej w 95 % zwolnione z podatku na podstawie nowego japońskiego uregulowania dotyczącego zwolnienia z podatku?

3) W przypadku gdy należałoby przyjąć ograniczenie swobody przepływu kapitału:

a) Czy ostateczny pobór niemieckiego podatku od dochodów kapitałowych może być zgodnie z § 32 ust. 1 pkt 2 KStG w związku z art. 10 ust. 2 UPO-Japonia uzasadniony nadrzędnym interesem publicznym w postaci podziału prawa do opodatkowania dywidendy na warunkach określonych w art. 10 ust. 2 UPO-Japonia?

b) Czy ostateczny pobór niemieckiego podatku od dochodów kapitałowych może być uzasadniony tym, że skarżąca nie może żądać podwójnej korzyści w postaci zwolnienia z potrącenia podatku od dochodów kapitałowych obok zwolnienia z podatku dywidendy w Japonii?

4) W przypadku, gdy w wyniku ostatecznego poboru niemieckiego podatku od dochodów kapitałowych doszłoby do niedopuszczalnego i nieuzasadnionego ograniczenia swobody przepływu kapitału:

Czy jest zgodne z art. 63 TFUE, iż zwrot podatku od dochodów kapitałowych zależy od przesłanek, że

- skarżąca poza przedłożeniem niemieckiego zaświadczenia podatkowego o potrąceniu podatku od dochodów kapitałowych powinna dodatkowo określić kwotę niemieckiego podatku od dochodów kapitałowych w EUR, która w roku otrzymania spornej dywidendy w Japonii nie może zostać zaliczona na japoński podatek dochodowy od osób prawnych, tak że zwrot może nastąpić dopiero, gdy informacje skarżącej zostaną udowodnione wobec Bundeszentralamt für Steuern (federalnego urzędu do spraw podatków, zwanego dalej "BZSt") lub gdy informacje te zostaną potwierdzone BZSt przez japońską administracje skarbową w drodze procedury wzajemnego porozumiewania się,

- podczas gdy krajowe dominujące spółki kapitałowe dla zaliczenia podatku od dochodów kapitałowych w ramach niemieckiego postępowania w sprawie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych muszą jedynie przedłożyć zaświadczenie niemieckiego organu podatkowego o potrąceniu i odprowadzeniu podatku od dochodów kapitałowych?

1 Dyrektywa Rady 90/435/EWG z dnia 23 lipca 1990 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania stosowanego w przypadku spółek dominujących i spółek zależnych różnych państw członkowskich (Dz.U. 1990, L 225, s. 6).
2 Dyrektywa Rady 2006/98/WE z dnia 20 listopada 2006 r. dostosowująca niektóre dyrektywy w dziedzinie opodatkowania, w związku z przystąpieniem Bułgarii i Rumunii (Dz.U. 2006, L 363, s. 129).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.5937

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-533/25, F Corporation: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Bundesfinanzhof (Niemcy) w dniu 6 sierpnia 2025 r. - F Corporation/Bundeszentralamt für Steuern
Data aktu: 17/11/2025
Data ogłoszenia: 17/11/2025