(Art. 24 rozporządzenia (UE) 2024/1143)
"Pouilly-Vinzelles"
PDO-FR-A0936-AM01- 7.8.2025
1. Nazwa produktu
"Pouilly-Vinzelles"
2. Rodzaj oznaczenia geograficznego
Chroniona nazwa pochodzenia (ChNP)
□ Chronione oznaczenie geograficzne (ChOG)
□ Oznaczenie geograficzne (OG)
3. Sektor
□ Produkty rolne
Wina
□ Napoje spirytusowe
4. Państwo, do którego należy obszar geograficzny
Francja
5. Organ państwa członkowskiego powiadamiający o zmianie standardowej
Union des Producteurs des Crus Pouilly-Vinzelles et Pouilly-Loche [Stowarzyszenie Producentów Win Pouilly- Vinzelles i Pouilly-Loche]
6. Kwalifikacja jako zmiana standardowa
Władze francuskie uważają, że wniosek spełnia wymogi rozporządzeń (UE) nr 1308/2013 i (UE) 2024/1143. Zmiany w specyfikacji produktu są zmianami standardowymi w rozumieniu art. 24 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2024/1143, ponieważ nie są one uznawane za zmiany na poziomie Unii w rozumieniu art. 24 ust. 3 tego rozporządzenia. W szczególności zmiany te:
a) nie obejmują zmiany w nazwie, stosowaniu nazwy ani w produktach lub kategorii produktów noszących odnośne oznaczenie geograficzne;
b) nie grożą zanikiem związku z obszarem geograficznym, o którym mowa w jednolitym dokumencie;
c) nie wiążą się z dalszymi ograniczeniami dotyczącymi wprowadzania produktu do obrotu.
7. Opis zatwierdzonych zmian standardowych
1. Zastąpienie określenia "kontrolowana nazwa pochodzenia" określeniem "chroniona nazwa pochodzenia"
W całej specyfikacji, z wyjątkiem punktu "Opis czynników ludzkich mających wpływ na związek z obszarem", określenie "kontrolowana nazwa pochodzenia" zastępuje się określeniem "chroniona nazwa pochodzenia".
Celem tej zmiany jest dostosowanie specyfikacji produktu do przepisów UE.
W związku z tym zmienia się odpowiednio jednolity dokument.
2. Nazwa geograficzna i dodatkowe oznaczenie
Zmieniono rozdział I pkt II specyfikacji produktu, aby wprowadzić możliwość uzupełniania nazwy pochodzenia określeniem "premier cru". Terminowi temu może towarzyszyć nazwa jednej z trzech climat (francuskie określenie działek winnic): Les Longeays, Les Pétaux i Les Quarts. Climat to określenie stosowane lokalnie do oznaczenia mniejszej jednostki geograficznej.
Climat zostały wybrane na podstawie badania, które wykazało, że cechy charakterystyczne dla nazwy pochodzenia były bardziej widoczne w winach pochodzących z tych mniejszych jednostek geograficznych. Nazwy climat wybrane przez Krajowy Instytut ds. Pochodzenia i Jakości (Institut national de l'origine et de la qualité) podczas posiedzenia właściwego komitetu krajowego są stosowane przez producentów wraz z nazwą pochodzenia od kilkudziesięciu lat.
Ponadto poprzednia specyfikacja przewidywała już możliwość dodania nazwy climat po nazwie pochodzenia pod pewnymi warunkami.
Zmieniono pkt 4, 5, 8 i 9 jednolitego dokumentu.
3. Obszar geograficzny
W rozdziale I pkt IV ppkt 1 specyfikacji produktu:
- Gminę Mâcon usunięto z dwóch gmin, które pierwotnie tworzyły ten obszar geograficzny. Usunięcie to zostało zatwierdzone przez właściwy komitet krajowy Krajowego Instytutu ds. Pochodzenia i Jakości po rozpatrzeniu wniosku Stowarzyszenia Producentów Win Pouilly-Vinzelles i Pouilly-Loché, aby obszary uprawy winorośli nie nakładały się.
- Dodano sformułowanie "zgodnie z oficjalnym kodem geograficznym z 2023 r.", ponieważ granice administracyjne jedynej gminy zostały zweryfikowane na podstawie oficjalnego kodu geograficznego z 2023 r.
Zmieniono pkt 6 jednolitego dokumentu.
- Dodano również wzmiankę, że dokumenty kartograficzne przedstawiające obszar geograficzny są dostępne do wglądu na stronie internetowej Krajowego Instytutu ds. Pochodzenia i Jakości (Institut national de l'origine et de la qualité).
Zmiana ta nie ma wpływu na jednolity dokument.
4. Wyznaczone działki rolne
Biorąc pod uwagę, że obszar działek rolnych wyznaczonych do uprawy winogron objętych nazwą pochodzenia został zmieniony przez właściwy komitet krajowy na posiedzeniu w dniu 6 września 2018 r., poprzednia data zatwierdzenia wskazana w rozdziale I pkt IV ppkt 2 lit. a) została zastąpiona tą datą.
Obszar ten został ograniczony w celu ustanowienia aktualnych granic uprawy winorośli w ramach wniosku o zezwolenie na stosowanie określenia tradycyjnego "premier cru".
W rozdziale I pkt IV ppkt 2 lit. b) dodano akapit, w którym stwierdza się, że w przypadku win, które mogą być opatrzone określeniem "premier cru", wyznaczono specjalny obszar uprawy winorośli w obrębie obszaru objętego nazwą pochodzenia. Właściwy komitet krajowy zatwierdził określone granice trzech climat w dniu wskazanym w specyfikacji produktu, tj. 25 czerwca 2024 r.
Dodano drugi akapit, w którym stwierdza się, że w przypadku tych konkretnych obszarów dokumenty wizualne przedstawiające zatwierdzone granice działek uprawnych zostały przedłożone w urzędzie gminy stanowiącej obszar geograficzny.
Zmiany te nie mają wpływu na jednolity dokument.
5. Obszar bezpośredniego sąsiedztwa
W rozdziale I pkt IV ppkt 3 wykaz gmin dostosowano do oficjalnego kodu geograficznego z 2023 r., ponieważ niektóre gminy zmieniły nazwę lub połączyły się od czasu ostatniego zatwierdzenia specyfikacji produktu.
Pierwotne granice obszaru w bezpośrednim sąsiedztwie zmieniono w celu włączenia gminy Mâcon, która została usunięta z obszaru geograficznego.
Zmieniono pkt 9 jednolitego dokumentu.
6. Średnia dopuszczalna maksymalna ilość winogron z danej działki
W rozdziale I pkt VI lit. d) specyfikacji produktu wprowadzono średnią dopuszczalną maksymalną ilość winogron z danej działki dla win, które mogą być opatrzone określeniem "premier cru", wynoszącą 9 500 kg z hektara.
Jest ona niższa od średniej dopuszczalnej maksymalnej ilości dla win, które mogą być opatrzone nazwą pochodzenia. Rozróżnienie to świadczy o tym, że w przypadku winnic wytwarzających wina, które wyraźniej oddają charakter terroir, stosowane są bardziej rygorystyczne wymogi zarządzania.
Zmiana ta nie ma wpływu na jednolity dokument.
7. Pozostałe praktyki uprawy
W rozdziale I pkt VI lit. a) specyfikacji produktu dodano szczególne praktyki uprawy w odniesieniu do działek produkujących wina, które mogą być opatrzone określeniem "premier cru":
- Na działkach, na których produkuje się wina, które mogą być opatrzone określeniem "premier cru", zabrania się stosowania produktów chemicznych do odchwaszczania, w tym produktów kontroli biologicznej zatwierdzonych przez organy publiczne do stosowania w uprawie winorośli.
- Gleba musi leżeć odłogiem przez co najmniej trzy lata uprawy między karczowaniem a ponownym nasadzeniem działek położonych na obszarze wyznaczonym do produkcji win, które mogą być opatrzone określeniem "premier cru".
Te bardziej restrykcyjne praktyki uprawy odzwierciedlają bardziej rygorystyczne wymogi dotyczące zarządzania winnicami w celu produkcji win o jeszcze wyższej jakości.
Pierwsza zmiana jest zgodna z aktualnymi zmianami w praktykach podmiotów działających na rzecz agroekologii. Odzwierciedla to fakt, że kwestie środowiskowe w coraz większym stopniu wpływają na procesy techniczne i przyczyniają się do całkowitego wycofania herbicydów chemicznych z użycia. Druga zmiana zachęca również do bardziej zrównoważonego podejścia do sadzenia winorośli.
W rozdziale I pkt VI lit. b) specyfikacji produktu usunięto możliwość stosowania metody innej niż obróbka gorącą wodą w zwalczaniu fitoplazmy żółtaczki winorośli typu Flavescence dorée. Wynika to z faktu, że obróbka gorącą wodą stanowi obecnie najlepszą metodę zwalczania skoczkowatych.
Przedmiotowe zmiany specyfikacji produktu nie mają wpływu na jednolity dokument.
8. Zbiór winogron
W rozdziale I pkt VII ppkt 1 specyfikacji produktu dodano przepis szczególny dotyczący win, które mogą być opatrzone określeniem "premier cru", i przewidujący, że muszą być one wytwarzane z winogron zbieranych ręcznie.
Przepis ten gwarantuje, że z kiściami winogron postępuje się w sposób bardziej zorientowany na jakość, tak aby podnieść klasę produkowanego z nich wina.
Zmiana ta nie ma wpływu na jednolity dokument.
9. Dojrzałość winogron
W rozdziale I pkt VII ppkt 2 specyfikacji produktu minimalna zawartość cukru w winogronach i minimalna naturalna objętościowa zawartość alkoholu w przypadku win, które mogą być opatrzone określeniem "premier cru", nie zmieniły się w stosunku do wartości minimalnych określonych w poprzedniej wersji specyfikacji dla win opatrzonych nazwą pochodzenia i nazwą mniejszej jednostki geograficznej (tj. 195 g/l moszczu i 12 % obj.). Odniesienie do mniejszej jednostki geograficznej zastąpiono odniesieniem do określenia "premier cru".
Zmieniono pkt 4 jednolitego dokumentu.
10. Wydajność
W rozdziale I pkt VIII ppkt 1 specyfikacji produktu wydajność dla win, które mogą być opatrzone określeniem "premier cru", ustalono na poziomie 58 hl/ha, a maksymalną wydajność na 66 hl/ha.
Ze względu na poziom jakości związany z określeniem "premier cru" maksymalną dopuszczalną wydajność dla win opatrzonych nazwą pochodzenia, po której następuje określenie "premier cru" lub nazwa climat, ustalono na poziomie niższym niż maksymalna wydajność dla win opatrzonych nazwą pochodzenia, po której następuje nazwa mniejszej jednostki geograficznej.
Zmieniono pkt 5 jednolitego dokumentu.
11. Leżakowanie
W rozdziale I pkt IX ppkt 1 lit. f) dodano wymóg dotyczący dojrzewania w odniesieniu do win, które mogą być opatrzone określeniem "premier cru", zgodnie z którym wina muszą dojrzewać co najmniej do 1 lipca roku następującego po roku zbiorów. Zastępuje to odpowiedni wymóg dotyczący win opatrzonych nazwą pochodzenia, po której następuje nazwa mniejszej jednostki geograficznej.
Wina, które mogą być opatrzone określeniem "premier cru", muszą być poddane dłuższemu dojrzewaniu, aby uzyskać cechy wymagane do stosowania tego określenia, co odzwierciedla rygorystyczne wymogi w tym zakresie.
Zmieniono pkt 5 jednolitego dokumentu.
12. Wprowadzenie do obrotu w celu sprzedaży konsumentowi
W rozdziale I pkt IX ppkt 4 datę wprowadzenia do obrotu w celu sprzedaży konsumentowi ustalono na 15 lipca roku następującego po roku zbiorów w odniesieniu do win, które mogą być opatrzone określeniem "premier cru", zgodnie z datą zakończenia minimalnego okresu dojrzewania.
Odstęp czasowy między tymi dwoma terminami zapewnia przygotowanie win oraz ich przemieszczenie z obszaru, gdzie dojrzewają, do wszystkich miejsc, w których będą sprzedawane.
Ta zmiana w specyfikacji produktu nie ma wpływu na jednolity dokument.
13. Informacje na temat jakości i cech charakterystycznych produktu
W rozdziale I pkt X ppkt 2 uzupełniono zapis, aby uwzględnić aspekty specyficzne dla win opatrzonych określeniem "premier cru".
W związku z tym dodano następujący tekst:
"Wina opatrzone określeniem »premier cru« mogą być bogate i jedwabiste, okrągłe lub bardziej żywe, z niuansami mineralnymi. Na ogół cechują się przyjemną równowagą, dzięki czemu mają długi finisz."
Zmieniono pkt 4 i 8 jednolitego dokumentu.
14. Środek przejściowy
W rozdziale I pkt XI specyfikacji produktu dodano następujący tekst:
"3. Metoda zbioru w przypadku win, które mogą być opatrzone określeniem »premier cru«:
Na działkach, z których pochodzą wina, które mogą być objęte określeniem »premier cru«, można stosować zmechanizowane zbiory przez okres czterech zbiorów od daty zatwierdzenia niniejszej specyfikacji."
Okres czterech zbiorów uznano za niezbędny, aby umożliwić podmiotom gospodarczym dostosowanie się do nowego wymogu, który gwarantuje, że kiście winogron zbiera się w sposób zapewniający zachowanie ich jakości, tak aby podnieść klasę produkowanego z nich wina.
15. Zasady prezentacji i etykietowania
W rozdziale I pkt XII ppkt 2 określono zasady etykietowania w odniesieniu do nazw climat wybranych jako "premier cru" oraz mniejszych jednostek geograficznych.
Lit. a) otrzymuje brzmienie:
"Nazwę climat, która może być powiązana z określeniem »premier cru«, zapisuje się bezpośrednio po chronionej nazwie pochodzenia czcionką o wymiarach nieprzekraczających (pod względem wysokości i szerokości) połowy wymiarów czcionki, którą zapisano chronioną nazwę pochodzenia."
Lit. c) otrzymuje brzmienie:
"Na etykiecie wina objętego chronioną nazwą pochodzenia można umieścić nazwę mniejszej jednostki geograficznej, pod warunkiem że:
- jest to nazwa lokalizacji wpisanej do ksiąg wieczystych;
- podano ją w deklaracji zbiorów;
- nazwa lokalizacji wpisanej do ksiąg wieczystych nie jest taka sama jak nazwa jednego z climat, które mogą być opatrzone określeniem »premier cru«, aby uniknąć stosowania nazw jednobrzmiących.
Nazwa lokalizacji wpisanej do ksiąg wieczystych musi być zapisana czcionką o wymiarach nieprzekraczających (pod względem wysokości i szerokości) połowy wymiarów czcionki, którą zapisano chronioną nazwę pochodzenia."
Nowe brzmienie pozwala zachować możliwość podania na etykiecie nazwy mniejszej jednostki geograficznej, ponieważ ta praktyka jest powszechnie stosowana w tym regionie. Nie zezwala się jednak na stosowanie nazw brzmiących jak nazwa którejkolwiek z climat sklasyfikowanych jako "premier cru".
Lit. c) otrzymuje oznaczenie lit. d).
Zmieniono pkt 9 jednolitego dokumentu.
16. Wymogi dotyczące sprawozdawczości
W rozdziale II pkt I dodano ppkt 8, aby wprowadzić wymogi dotyczące sprawozdawczości umożliwiające sprawdzenie zgodności z warunkami produkcji w przypadku win, które mogą być opatrzone określeniem "premier cru".
"W przypadku działek położonych na obszarze wyznaczonym do produkcji win, które mogą być opatrzone określeniem »premier cru«, każdy podmiot gospodarczy musi powiadomić organ ds. ochrony i zarządzania o działkach wykarczowanych, działkach obsadzonych oraz o wstępnym planie ponownego obsadzenia do końca bieżącego roku winiarskiego."
Zmiana ta nie ma wpływu na jednolity dokument.
17. Jednostka certyfikująca
W rozdziale II pkt I specyfikacji produktu słowa "plan inspekcji" zastąpiono słowami "plan kontroli".
Grupa składająca wniosek zdecydowała o zmianie formy kontroli zewnętrznej z inspekcji z kontrolą zewnętrzną na system certyfikacji.
Zmiana ta nie ma wpływu na jednolity dokument.
18. Dane dotyczące organu kontrolnego
W związku ze zmianą zasad redakcyjnych zmieniono rozdział III pkt II specyfikacji produktu w celu wskazania właściwego organu kontrolnego.
Zmiana ta nie ma wpływu na jednolity dokument.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.5776 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Publikacja informacji dotyczącej zatwierdzonej zmiany standardowej w specyfikacji produktu objętego oznaczeniem geograficznym zgodnie z art. 5 ust. 4 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2025/27 |
| Data aktu: | 29/10/2025 |
| Data ogłoszenia: | 29/10/2025 |