uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 192 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
uwzględniając opinię Komitetu Regionów 2 ,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 3 ,
Przepisy ogólne
Cele i przedmiot
Zakres stosowania
Niniejsza dyrektywa ma zastosowanie do wszystkich gleb na terytorium państw członkowskich.
Definicje
Do celów niniejszej dyrektywy stosuje się następujące definicje:
Okręgi glebowe i jednostki glebowe
Aby ustanowić swoje jednostki glebowe, państwo członkowskie może uwzględniać dodatkowe dane przestrzenne, takie jak dane dotyczące klimatu, dane dotyczące stref środowiskowych, które opisano w odpowiednich badaniach lub sprawozdaniach naukowych, lub dane dotyczące dorzeczy.
Właściwe organy
Państwa członkowskie wyznaczają właściwe organy odpowiedzialne na odpowiednim szczeblu za wykonywanie obowiązków przewidzianych w niniejszej dyrektywie.
Monitorowanie i ocena zdrowia gleby
Ramy monitorowania zdrowia gleby oraz zasklepienia gleby i usunięcia gleby
Ramy monitorowania gleby opierają się na istniejących ramach monitorowania na poziomie krajowym i na poziomie unijnym, w tym, w stosownych przypadkach, na danych pochodzących z badania terenowego użytkowania gruntów i pokrycia terenu (LUCAS).
W razie potrzeby państwa członkowskie mogą dostosować swoje ramy monitorowania gleby dotyczące swoich regionów najbardziej oddalonych w celu uwzględnienia specyfiki tych regionów.
Przetwarzanie danych dotyczących zdrowia gleby, o których mowa w akapicie pierwszym, oraz dostęp do tych danych odbywa się zgodnie z odpowiednimi przepisami prawa unijnego.
Wskaźniki glebowe, kryteria zdrowego stanu gleby oraz mierniki zasklepienia gleby i usunięcia gleby
Podczas monitorowania zasklepienia gleby i usunięcia gleby państwa członkowskie stosują mierniki zasklepienia gleby i usunięcia gleby wymienione w załączniku I część D.
Państwa członkowskie mogą określić operacyjną wartość progową dla jednego wskaźnika glebowego lub dla większej liczby takich wskaźników na tym samym poziomie co niewiążąca zrównoważona wartość docelowa dla tych wskaźników glebowych.
Orientacyjny wykaz substancji zanieczyszczających
Pomiary i metodyki
Do celów akapitu pierwszego Komisja zapewnia państwom członkowskim odpowiednie mapy wskaźników glebowych, punkty pobierania początkowych próbek oraz odpowiednie dane związane z punktami pobierania próbek zebrane w ramach wcześniejszych badań gleby LUCAS.
Komisja ocenia te potrzeby i określa odpowiedni poziom wsparcia w koordynacji z zainteresowanymi państwami członkowskimi.
W przypadku udzielenia wsparcia przez Komisję na podstawie niniejszego ustępu zainteresowane państwo członkowskie odpowiednio dostosowuje badanie próbek. Zainteresowane państwo członkowskie oraz Komisja określają w pisemnej umowie praktyczne ustalenia dotyczące takiego wsparcia.
W przypadku gdy Komisja udziela wsparcia w zakresie pobierania próbek w terenie, zainteresowane państwo członkowskie zapewnia Komisji możliwość pobrania próbek gleby in-situ.
Państwa członkowskie są zwolnione z pobierania próbek gleby z gleby zasklepionej i z obszarów, które zostały poddane usunięciu gleby.
Państwa członkowskie mogą wyłączyć z przeprowadzania pomiaru przewodności elektrycznej, o której mowa w załączniku I część A, obszary, na których nie występuje ryzyko zasolenia, oraz informują Komisję, przekazując wyjaśnienie.
Pobieranie próbek gleby in-situ przeprowadza się zgodnie z minimalnymi kryteriami metodyki badania próbek w terenie określonymi w załączniku II część A pkt 2.
W przypadku wskaźników zanieczyszczenia gleby wymienionych w załączniku I część C państwa członkowskie mogą ograniczyć punkty pobierania próbek do odpowiedniego podzbioru całkowitej liczby punktów pobierania próbek określonej zgodnie z ust. 1 akapit pierwszy niniejszego artykułu.
W przypadku wskaźnika dotyczącego utraty różnorodności biologicznej gleby wymienionego w załączniku I część C państwa członkowskie przeprowadzają pomiary w co najmniej 5 % całkowitej liczby punktów pobierania próbek określonej zgodnie ust. 1 akapit pierwszy niniejszego artykułu.
W odniesieniu do pierwszych pomiarów gleby, o których mowa w ust. 8, cykl zbierania danych, o którym mowa w akapicie pierwszym niniejszego ustępu, rozpoczyna się w dniu... [12 miesięcy przed dniem wejścia w życie niniejszej dyrektywy], o ile dane te są dostępne.
Państwa członkowskie mogą stosować metodyki inne niż te wymienione w akapicie pierwszym lit. a) i b) niniejszego ustępu, pod warunkiem że dostępne są zatwierdzone funkcje przeliczeniowe zgodnie z wymogami załącznika II część B kolumna czwarta.
Oceniając zgodność z praktykami systemu zarządzania jakością, państwa członkowskie mogą uznać za wystarczające posiadanie jednej akredytacji w odniesieniu do którejkolwiek z metodyk określania wartości wskaźników glebowych określonych w załączniku II część B.
Państwa członkowskie zapewniają, aby laboratoria - lub strony, z którymi laboratoria zawarły umowę - przeprowadzające pomiary gleby, które mają być przeprowadzone przez państwa członkowskie zgodnie z ust. 3, wykazywały swoje kompetencje w zakresie analizowania odpowiednich wielkości mierzonych poprzez:
W przypadku gdy Komisja przeprowadza pomiary gleby zgodnie z ust. 3 i 4, niniejszy ustęp ma zastosowanie do Komisji.
Odstępstwo określone w akapicie pierwszym nie ma zastosowania w odniesieniu do przeprowadzania pomiarów gleby dla tego samego wskaźnika w dwóch kolejnych kampaniach pobierania próbek.
W przypadku gdy państwa członkowskie przechowują próbki gleby w swoich specjalnych archiwach glebowych, określają warunki dostępu do takich próbek i ich wykorzystywania.
W przypadku gdy państwa członkowskie podejmują decyzję o przeniesieniu reprezentatywnego podzbioru swoich próbek gleby do specjalnego archiwum glebowego prowadzonego przez Komisję, Komisja zapewnia ich przeniesienie. Państwa członkowskie i Komisja przyjmują praktyczne ustalenia dotyczące przesyłania tych próbek gleby oraz warunków dostępu do nich i ich wykorzystywania. Komisja przekazuje państwom członkowskim wszelkie wyniki dalszych kontroli odpowiednich parametrów oraz wyniki przyszłych analiz nowych parametrów, które mogą się pojawić. Komisja przechowuje próbki gleby zgodnie ze swoim protokołem archiwizacji.
Ocena zdrowia gleby
Państwa członkowskie zapewniają, aby oceny zdrowia gleby przeprowadzano raz na sześć lat oraz aby pierwszą ocenę zdrowia gleby przeprowadzono do dnia ... [72 miesiące od dnia wejścia w życie niniejszej dyrektywy].
Odporność gleby
Wsparcie w zakresie zdrowia gleby i odporności gleby
Zasady łagodzenia skutków zajmowania gruntów
Bez uszczerbku dla swojej autonomii w odniesieniu do planowania przestrzennego państwa członkowskie zapewniają - na odpowiednim poziomie przestrzennym na swoim terytorium - uwzględnianie następujących zasad w przypadku nowego zasklepienia gleby lub nowego usunięcia gleby w ramach zajmowania gruntów:
Gospodarowanie terenami zanieczyszczonymi
Podejście stopniowe i oparte na analizie ryzyka
Państwa członkowskie ustanawiają hierarchię odpowiedzialności w celu określenia strony lub stron odpowiedzialnych za wykonywanie ust. 2 lit. b) i c) niniejszego artykułu w odniesieniu do danego terenu.
Uwagi zgłoszone zgodnie z lit. a) niniejszego ustępu uwzględnia się przy ustanawianiu i stosowaniu przez państwa członkowskie podejścia stopniowego i opartego na analizie ryzyka.
Identyfikacja terenów potencjalnie zanieczyszczonych
Badanie terenów potencjalnie zanieczyszczonych
Przy ustalaniu priorytetów badań gleby państwa członkowskie uwzględniają tereny potencjalnie zanieczyszczone znajdujące się na obszarach wykorzystywanych do poboru wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi.
Państwa członkowskie mogą za badania gleby uznać sprawozdania bazowe i środki monitorowania wdrożone zgodnie z dyrektywą 2010/75/UE oraz inne badania, jeżeli takie sprawozdania, środki i badania spełniają wymogi niniejszej dyrektywy.
Ocena ryzyka specyficznego dla danego terenu i gospodarowanie terenami zanieczyszczonymi
Rejestr
Rejestr udostępnia się w formie internetowej bazy georeferencyjnych danych przestrzennych.
Finansowanie, składanie sprawozdań przez państwa członkowskie oraz informowanie opinii publicznej
Finansowanie unijne
Ze względu na nieodłączny priorytetowy charakter ustanowienia monitorowania gleby, odporności gleby i gospodarowania terenami zanieczyszczonymi, wykonywanie niniejszej dyrektywy wspiera się przez unijne programy finansowe zgodnie z ich mającymi zastosowanie zasadami i warunkami.
Komisja ocenia wszelkie luki między dostępnym finansowaniem unijnym a potrzebami finansowymi w celu wspierania państw członkowskich w wykonywaniu niniejszej dyrektywy, zwracając szczególną uwagę na potrzeby w zakresie monitoringu środowiska.
Zachęca się Komisję i państwa członkowskie, aby przy wykonywaniu niniejszej dyrektywy wykorzystywały zasoby finansowe z odpowiednich źródeł, w tym z funduszy unijnych, krajowych, regionalnych i lokalnych, w celu finansowania działań koncentrujących się na ochronie gleby, odporności gleby i regeneracji gleby.
Składanie sprawozdań przez państwa członkowskie
Informowanie opinii publicznej
Komisja publikuje wykaz właściwych organów przekazany jej przez państwa członkowskie zgodnie z art. 19 ust. 4 lit. b).
Przed ujawnieniem danych poufnych Komisja lub EEA są zobowiązane do uzyskania wyraźnej zgody organu, który zebrał te dane.
Przekazanie uprawnień i procedura komitetowa
Wykonywanie przekazanych uprawnień
Procedura komitetowa
Przepisy końcowe
Dostęp do wymiaru sprawiedliwości
Państwa członkowskie określają, co stanowi wystarczający interes i naruszenie prawa, zachowując przy tym zgodność z celem, jakim jest zapewnienie danej społeczności szerokiego dostępu do wymiaru sprawiedliwości. W związku z tym interes każdej organizacji pozarządowej promującej ochronę środowiska i spełniającej wszelkie wymogi prawa krajowego uważa się za wystarczający do celów akapitu pierwszego lit. a). Do celów akapitu pierwszego lit. b) organizacje takie uznaje się również za posiadające prawa, które mogą zostać naruszone.
Wsparcie ze strony Komisji
Komisja publikuje wyniki wymiany informacji, doświadczeń i najlepszych praktyk, o których mowa w akapicie pierwszym, oraz, w stosownych przypadkach, przedstawia zalecenia lub wytyczne dla państw członkowskich.
Ocena i przegląd
Transpozycja
Przepisy przyjęte przez państwa członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Sposób dokonywania takiego odniesienia określany jest przez państwa członkowskie.
Wejście w życie
Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Adresaci
Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich.
WSKAŹNIKI GLEBOWE, KRYTERIA ZDROWEGO STANU GLEBY ORAZ MIERNIKI ZASKLEPIENIA GLEBY I USUNIĘCIA GLEBY
| Aspekt degradacji gleby | Wskaźnik glebowy (1) | Kryteria zdrowego stanu gleby - niewiążące zrównoważone wartości docelowe (2) | Obszary zwolnione z osiągnięcia powiązanego kryterium |
| Część A: wskaźniki glebowe z kryteriami zdrowego stanu gleby ustanowionymi na poziomie Unii | |||
| Zasolenie (3) | Przewodność elektryczna (w decysiemensach na metr) | < 4 dS m ~1 w przypadku stosowania metody pomiaru nasyconego ekstraktu glebowego (eEC) lub równoważne kryterium w przypadku stosowania innej metody pomiaru | Naturalnie zasolone obszary lądowe, obszary regularnie zalewane przez wody morskie oraz obszary narażone na rozpylanie wody morskiej |
| Utrata węgla organicznego w glebie | Stężenie węgla organicznego w glebie (w g na kg) | - W przypadku gleb organicznych: przestrzeganie celów określonych dla takich gleb na poziomie krajowym zgodnie z art. 4 ust. 2 i 4 i art. 11 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2024/1991 | Bez zwolnień |
|
- W przypadku gleb mineralnych: stosunek węgla organicznego w glebie do iłu > 1/13 (tj. stosunek zawartości węgla organicznego w glebie do zawartości frakcji iłowej (frakcja o średnicy ziaren mniejszej niż 0,002 mm)); Oczekuje się, że państwa członkowskie będą stosować do tego wskaźnika współczynniki korygujące, jeżeli uzasadniają to szczególne typy gleby lub warunki klimatyczne, biorąc pod uwagę związek ze stabilnością strukturalną. |
Gleby niezagospodarowane na obszarach gruntów naturalnych | ||
(1) Minimalne kryteria metodyki badania próbek in-situ w odniesieniu do wskaźników glebowych określono w załączniku II część A, a dalsze szczegóły należy podać zgodnie z art. 24.
(2) Dalsze szczegóły dotyczące metodyki określania niewiążących zrównoważonych wartości docelowych i operacyjnych wartości progowych dla wskaźników glebowych wymienionych w załączniku I część A, B i, w miarę możliwości, część C, należy podać zgodnie z art. 24.
(3) Z pomiaru przewodności elektrycznej można wyłączyć obszary, na których nie występuje ryzyko zasolenia. Dalsze szczegóły dotyczące metodyki oceny obszarów, na których nie występuje ryzyko zasolenia, należy podać zgodnie z art. 24.
| Zagęszczenie podglebia | Gęstość objętościowa podglebia (w g na cm3) | Uziarnienie gleby (3) | Zakres | Gleby niezagospodarowane na obszarach gruntów naturalnych i na obszarach z glebami zagęszczonymi w sposób naturalny |
| Piasek, piasek gliniasty, glina piaszczysta, glina zwykła | <1,80 | |||
| Glina piaszczysto-ilasta, glina zwykła, glina ilasta, pył zwykły, pył gliniasty | <1,75 | |||
| Pył gliniasty, glina pylasto-ilasta | <1,65 | |||
| Ił piaszczysty, ił pylasty, glina ilasta zawierająca 35-45 % iłu | <1,58 | |||
| Ił | <1,47 | |||
| Państwa członkowskie mogą stosować różne klasy uziarnienia lub wartości odpowiadające poziomom uznawanym za problematyczne dla rozwoju systemu korzeniowego roślin. | ||||
|
Opcjonalnie: - Przewodność hydrauliczna w stanie nasycenia - Ksat (cm/dzień) - Pojemność powietrzna (%) |
> 10 cm/dzień (4) Państwa członkowskie mogą dostosować tę wartość do swoich lokalnych warunków glebowych. > 5 % (5) Państwa członkowskie mogą dostosować tę wartość do swoich lokalnych warunków glebowych. |
|||
(1) Minimalne kryteria metodyki badania próbek in-situ w odniesieniu do wskaźników glebowych określono w załączniku II część A, a dalsze szczegóły należy podać zgodnie z art. 24.
(2) Dalsze szczegóły dotyczące metodyki określania niewiążących zrównoważonych wartości docelowych i operacyjnych wartości progowych dla wskaźników glebowych wymienionych w załączniku I część A, B i, w miarę możliwości, część C, należy podać zgodnie z art. 24.
(3) Zgodnie z definicją zawartą w opracowaniu grupy roboczej Międzynarodowej Unii Towarzystw Gleboznawczych (IUSS) z 2022 r. zatytułowanym "World Reference Base for Soil Resources. International soil classification system for naming soils and creating legends for soil maps" ["Światowa baza referencyjna zasobów glebowych - międzynarodowy system klasyfikacji gleb do celów nazewnictwa gleb i tworzenia legend dla map gleb"]. Wydanie czwarte. Międzynarodowa Unia Towarzystw Gleboznawczych, Wiedeń, Austria.
(4) Lebert, M., Böken, H., Glante, F. 2007. "Soil compaction-indicators for the assessment of harmful changes to the soil in the context of the German Federal Soil Protection Act" ["Mierniki kompakcji gleby służące do oceny szkodliwych zmian w glebie w kontekście niemieckiej federalnej ustawy o ochronie gleby"]. Journal of Environmental Management, 82(3): 388-397.
(5) Lebert, M., Böken, H., Glante, F. 2007. "Soil compaction-indicators for the assessment of harmful changes to the soil in the context of the German Federal Soil Protection Act" ["Mierniki kompakcji gleby służące do oceny szkodliwych zmian w glebie w kontekście niemieckiej federalnej ustawy o ochronie gleby"]. Journal of Environmental Management, 82(3): 388-397.
| Część B: wskaźniki glebowe z kryteriami zdrowego stanu gleby ustanowionymi na poziomie państw członkowskich | |||
| Nadmierna zawartość składników odżywczych w glebie | Fosfor ekstrahowalny (w mg na kg) |
< "wartość maksymalna" Państwa członkowskie określają własną "wartość maksymalną" do poziomu niepowodującego szkód dla zdrowia ludzi i środowiska. |
Gleby niezagospodarowane na obszarach gruntów naturalnych |
| Erozja gleby |
Tempo erozji gleby (w tonach na hektar rocznie) |
< "wartość maksymalna" Państwa członkowskie określają swoją własną "wartość maksymalną", do poziomu niepowodującego szkód dla zdrowia ludzi i środowiska. |
Jałowa ziemia i obszary gruntów naturalnych, o ile nie wiąże się z nimi znaczące ryzyko związane z klęskami żywiołowymi |
| Zanieczyszczenie gleby |
- stężenie metali ciężkich w glebie: As, Sb, Cd, Co, Cr (ogółem), Cu, Hg, Pb, Ni, Tl, V, Zn (w mg na kg) - stężenie wybranych organicznych substancji zanieczyszczających ustalone przez państwa członkowskie i z uwzględnieniem istniejących w przepisach prawa unijnego stężeń granicznych, na przykład w odniesieniu do jakości wody i emisji do powietrza |
Wystarczająca pewność, uzyskana na podstawie punktowego pobierania próbek gleby, identyfikacji i badania terenów potencjalnie zanieczyszczonych oraz wszelkich innych istotnych informacji, że nie istnieje niedopuszczalne ryzyko dla zdrowia ludzi i dla środowiska wynikające z zanieczyszczenia gleby. W ocenie ryzyka uwzględnia się poziomy naturalnego i antropogenicznego tła. Jeżeli tło naturalne jest jedynym powodem prowadzącym do niedopuszczalnego ryzyka, daną glebę uznaje się za spełniającą kryteria zdrowej gleby, pod warunkiem że gospodaruje się nią w taki sposób, że nie istnieje niedopuszczalne ryzyko dla zdrowia ludzi. Siedliska o naturalnie wysokim stężeniu metali ciężkich wymienione w załączniku I do dyrektywy Rady 92/43/EWG pozostają chronione. |
Bez zwolnień |
(1) Minimalne kryteria metodyki badania próbek in-situ w odniesieniu do wskaźników glebowych określono w załączniku II część A, a dalsze szczegóły należy podać zgodnie z art. 24.
(2) Dalsze szczegóły dotyczące metodyki określania niewiążących zrównoważonych wartości docelowych i operacyjnych wartości progowych dla wskaźników glebowych wymienionych w załączniku I część A, B i, w miarę możliwości, część C, należy podać zgodnie z art. 24.
| Ograniczenie retencji i infiltracji wody w glebie |
Retencja wody: - pojemność wodna próbki gleby (% wody / całkowita (objętość lub masa) gleby) Infiltracja wody: - przewodność hydrauliczna w stanie nasycenia - Ksat (cm/dzień) - pojemność powietrzna (%) |
Szacunkowa wartość całkowitej pojemności wodnej, przewodności hydraulicznej w stanie nasycenia i pojemności powietrznej jednostki glebowej przekracza minimalny próg i może być również oceniana w podziale na dorzecza lub zlewnie, z uwzględnieniem procesów wodnych występujących w tej skali. Minimalny próg ustala (w tonach) państwo członkowskie w odpowiedniej skali na poziomie takiej wartości, że skutki powodzi w następstwie intensywnych opadów deszczu lub okresów niskiej zawartości wilgoci w glebie spowodowanej suszą są łagodzone. |
Bez zwolnień |
| Utrata węgla organicznego w glebie |
Zasoby węgla organicznego w glebie (tC ha -1) Opcjonalnie: - zawartość węgla organicznego w glebie (w g na kg) |
Przyczynianie się do realizacji krajowych celów w zakresie pochłaniania gazów cieplarnianych netto w sektorze LULUCF, o których mowa w art. 4 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 2018/841. > "wartość minimalna"; Państwa członkowskie określają wartość minimalną w podziale na uziarnienie gleby. |
Bez zwolnień |
| Część C: wskaźniki glebowe bez kryteriów | |||
| Aspekt degradacji gleby | Wskaźnik glebowy | ||
| Nadmierna zawartość składników odżywczych w glebie |
Zawartość azotu ogólnego w glebie (w mg g-1) Stosunek węgla organicznego w glebie do azotu |
||
| Zakwaszenie |
Kwasowość gleby (pH) Państwa członkowskie mogą również wybrać opcjonalny wskaźnik: - wysycenie zasadami (tj. (Ca + Mg + K) / rzeczywista pojemność wymiany kationowej (PWK) |
||
(1) Minimalne kryteria metodyki badania próbek in-situ w odniesieniu do wskaźników glebowych określono w załączniku II część A, a dalsze szczegóły należy podać zgodnie z art. 24.
(2) Dalsze szczegóły dotyczące metodyki określania niewiążących zrównoważonych wartości docelowych i operacyjnych wartości progowych dla wskaźników glebowych wymienionych w załączniku I część A, B i, w miarę możliwości, część C, należy podać zgodnie z art. 24.
| Zagęszczenie wierzchniej warstwy gleby |
Gęstość objętościowa wierzchniej warstwy gleby (poziom A (3)) (w g cm-3) Opcjonalnie - przewodność hydrauliczna w stanie nasycenia (cm/dzień) - pojemność powietrzna (%) |
| Utrata różnorodności biologicznej gleby |
Metabarkodowanie DNA grzybów i bakterii Państwa członkowskie mogą również wybrać co najmniej jeden inny opcjonalny wskaźnik w celu oceny różnorodności biologicznej, taki jak: - metabarkodowanie archeonów, protistów i zwierząt, - analiza profili fosfolipidowych kwasów tłuszczowych (PLFA), - liczebność i różnorodność nicieni, - liczebność i różnorodność dżdżownic, - liczebność i różnorodność skoczogonków, - liczebność i różnorodność rodzimych mrówek, - jakość biologiczna gleby w oparciu o stawonogi (QBS-ar), - obecność inwazyjnych gatunków obcych i agrofagów roślin, - oddychanie podstawowe gleby. |
(1) Minimalne kryteria metodyki badania próbek in-situ w odniesieniu do wskaźników glebowych określono w załączniku II część A, a dalsze szczegóły należy podać zgodnie z art. 24.
(2) Dalsze szczegóły dotyczące metodyki określania niewiążących zrównoważonych wartości docelowych i operacyjnych wartości progowych dla wskaźników glebowych wymienionych w załączniku I część A, B i, w miarę możliwości, część C, należy podać zgodnie z art. 24.
(3) Zgodnie z definicją zawartą w wytycznych FAO dotyczących opisu gleby, rozdział 5 https://www.fao.org/3/a0541e/a0541e.pdf).
| Zanieczyszczenie gleby (3) |
Stężenia PFAS-21 (4) lub stężenia PFAS-43 (5) lub wybranych PFAS określone przez państwa członkowskie zgodnie z art. 7 ust. 4, Stężenia wybranych substancji czynnych w pestycydach i ich metabolitach określone przez państwa członkowskie zgodnie z art. 7 ust. 4. Opcjonalnie: - stężenia lub obecność wybranych innych nowo występujących substancji zanieczyszczających glebę określonych przez państwa członkowskie zgodnie z art. 7 ust. 4 |
| Część D: mierniki zasklepienia gleby i usunięcia gleby | |
| Aspekt degradacji gleby | Mierniki zasklepienia gleby i usunięcia gleby |
| Zasklepienie gleby i usunięcie gleby |
Całkowita powierzchnia zasklepionych gleb i obszarów, z których usunięto glebę (km2 i % powierzchni państwa członkowskiego) Zasklepienie gleby i usunięcie gleby, odsklepienie i zasklepienie netto (średnio rocznie - w km2 i % powierzchni państwa członkowskiego) Całkowity obszar zabudowany (w km2 i % powierzchni państwa członkowskiego) Zmiana użytkowania gruntów na obszar zabudowany i z obszaru zabudowanego na inny (średnio rocznie - w km2 i % powierzchni państwa członkowskiego) Państwa członkowskie mogą również stosować inne powiązane mierniki nieobowiązkowe, takie jak: - utrata naturalnych funkcji gleby, - rozdrobnienie gruntów, - współczynnik recyklingu gruntów, - grunty zajęte pod działalność handlową, węzły logistyczne, odnawialne źródła energii, powierzchnie takie jak porty lotnicze, drogi, kopalnie, - skutki zasklepienia gleby i usunięcia gleby, takie jak ilościowe określenie utraty usług ekosystemowych, zmiana intensywności powodzi. |
(1) Minimalne kryteria metodyki badania próbek in-situ w odniesieniu do wskaźników glebowych określono w załączniku II część A, a dalsze szczegóły należy podać zgodnie z art. 24.
(2) Dalsze szczegóły dotyczące metodyki określania niewiążących zrównoważonych wartości docelowych i operacyjnych wartości progowych dla wskaźników glebowych wymienionych w załączniku I część A, B i, w miarę możliwości, część C, należy podać zgodnie z art. 24.
(3) Mogą być mierzone w ograniczonej liczbie punktów pobierania próbek.
(4) 6:2 FTS, PFBA, PFBS, PFDA, PFDoDA, PFDoDS, PFDS, PFHpA, PFHpS, PFHxA, PFHxS, PFNA, PFNS, PFOA, PFOS, PFPeA, PFPeS, PFTrDA, PFTrDS, PFUnDA, PFUnDS lub inne 21 PFAS, zgodnie z dostępnością w laboratoriach.
(5) PFOS, PFOA, PFHxS, PFNA, PFBS, PFPeS, PFHpS, PFNS, PFDS, PFUnDS, PFDoDS, PFTrDS, PFBA, PFPeA, PFHxA, PFHpA, PFDA, PFUnDA, PFDoDA, PFTrDA, PFTeDA, PFOSA, N-EtFOSA, N-MeFOSA, FOSAA, N-EtFOSAA, N-MeFOSAA, FHxSA, N-EtFHxSA, N-MeFHxSA, FHxSAA, N-EtFHxSAA, N-MeFHxSAA, FBSA, N-EtFBSA, N-MeFBSA, FBSAA, N-EtFBSAA, N-MeFBSAA, 6:2 FTS, 8:2 FTS, 5:3 FTCA, 7:3 FTCA lub inne 43 PFAS, zgodnie z dostępnością w laboratoriach.
METODYKI
| Działanie | Minimalne kryteria metodyki |
| 1. Wyznaczanie punktów pobierania próbek (badanie próbek) na potrzeby oceny zdrowia gleby |
Badanie próbek projektuje się na podstawie kompletnego operatu losowania zawierającego najlepsze dostępne informacje na temat rozkładu właściwości gleby, takie jak informacje wynikające z odpowiednich pomiarów zgodnie z art. 9 ust. 3 i 4. Schemat losowania próby jest losowaniem warstwowym zoptymalizowanym według najlepszych dostępnych informacji na temat zróżnicowania wskaźników glebowych, a warstwowanie opiera się na jednostkach glebowych ustanowionych zgodnie z art. 4 ust. 2. Punkty pobierania próbek związane z pomiarami, o których mowa w art. 9 ust. 4, mogą być uwzględnione częściowo lub całkowicie w schemacie losowania próby, niezależnie od tego, jak zaprojektowano to w ich schemacie. Liczba i lokalizacja punktów pobierania próbek muszą odzwierciedlać zróżnicowanie wybranych wskaźników glebowych w obrębie jednostek glebowych, przy maksymalnym odsetku błędu (lub współczynniku zmienności) wynoszącym 5 %. Alokację i wielkość próby określa się, stosując odpowiednie procedury (na przykład algorytm Bethela (Bethel, 1989 (1)) pozwalające uwzględnić wymagany maksymalny błąd oszacowania. Badanie próbek zaprojektowane przez państwa członkowskie dla każdego cyklu monitorowania może ulec zmianie lub pozostać niezmienione. Dalsze szczegóły dotyczące określania liczby i lokalizacji punktów pobierania próbek należy podać zgodnie z art. 24 ust. 1 lit. a). |
| 2. Badanie próbek w terenie |
Próbki pobiera się z dokładnie wskazanych lokalizacji pobierania próbek, chyba że pobieranie próbek z tych lokalizacji uniemożliwiają należycie uzasadnione okoliczności, takie jak gleba nasycona wodą lub duża zawartość skał. W przypadku pobierania próbek zbiorczych gleby powinny one stanowić mieszaninę co najmniej 5 podpróbek. Przy pobieraniu próbek gleby na obszarach niezalesionych z powierzchni usuwa się pozostałości i resztki organiczne. Przy pobieraniu próbek gleby na obszarach zalesionych pobiera się próbki ze ściółki leśnej, w stosownych przypadkach podzielone na próchnicę i warstwę organiczną, a grubość i wagę rejestruje się. Próbki lub podpróbki do próbki zbiorczej pobiera się, w miarę możliwości, do głębokości co najmniej 30 cm gleby. Informacje takie jak typ gleby oraz, w miarę możliwości, genetyczne poziomy glebowe rejestruje się. Podpróbki miesza się razem w celu uzyskania jednorodnej próbki zbiorczej. Pobieranie próbek można przeprowadzać na podstawie ustalonej głębokości lub według poziomu, ale dane podaje się według ustalonej głębokości. Próbki do oznaczenia gęstości objętościowej powinny być próbkami o nienaruszonej strukturze pobranymi na odpowiedniej głębokości, w tym poniżej 30 cm w przypadku podglebia. Próbki związane z zagęszczeniem gleby (przewodność hydrauliczna w stanie nasycenia i pojemność powietrzna') mogą być tymi samymi próbkami o nienaruszonej strukturze co próbki pobrane do oznaczenia gęstości objętościowej. W przypadku gdy wysoka zawartość gruboziarnistych fragmentów w glebie uniemożliwia pobranie próbek, w tej lokalizacji można wykluczyć pobieranie próbek do celów pomiaru gęstości objętościowej. Dalsze szczegóły dotyczące badania próbek w terenie, w tym w odniesieniu do sposobu postępowania w określonych sytuacjach, takich jak gleby płytkie oraz różne głębokości pobierania próbek, należy podać zgodnie z art. 24 ust. 1 lit. a). |
Część B: Metodyka ustalania lub szacowania wartości wskaźników glebowych
W przypadku gdy w poniższej tabeli określono metodykę referencyjną, następujące metodyki należy stosować zgodnie z art. 9:
Jeżeli dostępna jest metodyka Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego (CEN), jest ona preferowana względem metodyki referencyjnej. W takim przypadku pierwotną metodykę referencyjną uznaje się za metodykę równoważną.
| Wskaźnik glebowy | Metodyka referencyjna | Minimalne kryteria metodyki | Wymagana zwalidowana funkcja przeliczeniowa (jeżeli stosowana jest metodyka inna niż metodyka referencyjna)? |
| Uziarnienie gleby (zawartość iłu, pyłu i piasku - niezbędne do ustalenia innych wskaźników i powiązanych zakresów) | ISO 11277 Oznaczanie składu granulometrycznego w mineralnym materiale glebowym - Metoda sitowa i sedymentacyjna | Nie dotyczy | TAK |
| Przewodność elektryczna |
Wariant 1: ISO 11265 Oznaczanie przewodności elektrycznej właściwej; Wariant 2: metoda pomiaru nasyconego wyciągu glebowego (eEC) (FAO SOP: GLOSOLAN-SOP-08 (1)) |
Nie dotyczy | TAK |
(1)https://www.fao.org/3/cb3355en/cb3355en.pdf.
| Wskaźnik erozji gleby |
W oszacowaniu tempa erozji gleby uwzględnia się wszystkie działania podjęte w celu ograniczenia lub zrekompensowania ryzyka erozji, w tym środki ograniczające ryzyko erozji po pożarze. Oszacowanie tempa erozji gleby obejmuje wszystkie istotne procesy erozji, takie jak erozja powodowana przez wodę, wiatr, żniwa i orkę. Erozję gleby powodowaną przez wodę ocenia się z uwzględnieniem następujących czynników: - właściwości gleby (na przykład podatność na erozję, zaskorupienie gleby, chropowatość gleby, kamienistość), - topografia (na przykład stromość i długość nachylenia), - klimat (na przykład erozyjność deszczów - intensywność i czas trwania), - pokrywa roślinna, rodzaj upraw, użytkowanie gruntów oraz praktyki gospodarowania mające na celu kontrolę lub ograniczenie erozji, - praktyki gospodarowania (na przykład uprawy okrywowe, uprawa zredukowana, ściółkowanie itp.), - obszary spalone. Erozję gleby powodowaną przez wiatr ocenia się z uwzględnieniem następujących czynników: - właściwości gleby (na przykład podatność na erozję), - klimat (na przykład wilgotność gleby, prędkość wiatru, parowanie), - roślinność (na przykład rodzaj upraw), - praktyki gospodarowania gruntami mające na celu kontrolę lub ograniczenie erozji (na przykład wiatrochrony). Erozję gleby wskutek praktyk gospodarowania, takich jak orka lub wywóz biomasy, ocenia się ilościowo na podstawie metodyki dostępnej w literaturze naukowej lub dostępnej publicznie. |
Nie dotyczy | ||||||
| Węgiel organiczny w glebie |
ISO 10694 Oznaczanie zawartości węgla organicznego i całkowitej zawartości węgla po suchym spalaniu, przy zapewnieniu spalenia całego węgla. Węgiel organiczny w glebie oblicza się, określając całkowitą zawartość węgla pierwiastkowego i odejmując węgiel obecny jako węglan, który określa się zgodnie z normą ISO 10693. |
Nie dotyczy | TAK | |||||
| Zasoby węgla organicznego w glebie | Metodyka określona w załączniku V do rozporządzenia (UE) 2018/1999 zgodnie z Wytycznymi IPCC z 2006 r. dotyczącymi krajowych wykazów gazów cieplarnianych | Nie dotyczy | TAK | |||||
| Gęstość objętościowa podglebia |
ISO 11272 do celów oznaczania gęstości objętościowej gleby w stanie suchym W przypadku wyboru równoważnego parametru metodyką jest norma europejska lub międzynarodowa, jeżeli jest dostępna. Jeżeli taka norma nie jest dostępna, wybrana metodyka musi być dostępna w literaturze naukowej lub dostępna publicznie. |
Metodyka może zostać zmieniona w zależności od proporcji gruboziarnistych fragmentów | TAK | |||||
| Fosfor ekstrahowalny |
Preferowane: ISO 11263 do celów spektrometrycznego oznaczania fosforu rozpuszczalnego w roztworze wodorowęglanu sodu (P-Olsen) Jako alternatywę można zastosować inne metody. |
Nie dotyczy | TAK | |||||
|
- stężenie metali ciężkich w glebie: As, Sb, Cd, Co, Cr (ogółem), Cu, Hg, Pb, Ni, Tl, V, Zn - stężenia innych substancji zanieczyszczających (w tym PFAS, pestycydów i ich metabolitów) określone lub wybrane przez państwa członkowskie |
W przypadku metali ciężkich: ISO 54321: woda królewska Opcjonalnie: biodostępne frakcje substancji zanieczyszczających, takie jak ISO 17586 z wykorzystaniem rozcieńczonego kwasu azotowego. |
W przypadku substancji zanieczyszczających innych niż metale ciężkie: stosuje się normy europejskie lub międzynarodowe, jeżeli są one dostępne. Jeżeli taka norma nie jest dostępna, wybrana metodyka musi być dostępna w literaturze naukowej lub dostępna publicznie. |
W przypadku metali ciężkich: TAK W przypadku substancji zanieczyszczających innych niż metale ciężkie: nie dotyczy jeżeli nie są dostępne normy europejskie lub międzynarodowe. |
|||||
| Pojemność wodna gleby, pojemność powietrzna i przewodność hydrauliczne w stanie nasycenia |
Metodyka określania wartości dla jednego punktu pobierania próbek: 1) Pojemność wodna gleby i pojemność powietrzna: Wariant 1: METODA LABORATORYJNA: ISO 11274 do celów oznaczania charakterystyki retencji wodnej. Wariant 2: SZACOWANIE: stosowanie funkcji pedotransferu wymagających danych wejściowych, takich jak skład granulometryczny, gęstość objętościowa, stężenie węgla organicznego w glebie. 2) Przewodność hydrauliczna w stanie nasycenia: Wariant 1: METODA LABORATORYJNA: ISO 17313: Oznaczanie przewodnictwa hydraulicznego w nasyconych materiałach porowatych Wariant 2: SZACOWANIE: stosowanie funkcji pedotransferu wymagających danych wejściowych, takich jak skład granulometryczny, gęstość objętościowa, stężenie węgla organicznego w glebie. |
Minimalne kryteria szacowania całkowitej pojemności wodnej gleby, pojemności powietrznej i przewodności hydraulicznej w jednostce glebowej w stanie nasycenia lub w skali dorzecza lub zlewni: - w odniesieniu do obszarów gleb niezasklepionych lub obszarów, z których gleba nie została usunięta, szacowanie całkowitej wartości pojemności wodnej gleby, pojemności powietrznej i przewodności hydraulicznej w stanie nasycenia, - w odniesieniu do obszarów gleb zasklepionych i z których glebę usunięto, rozważanie ustalenia pojemności wodnej, pojemności powietrznej i przewodności hydraulicznej w stanie nasycenia obszarów nieprzepuszczalnych na zero oraz przypisanie proporcjonalnie wartości pośrednich obszarom półprzepuszczalnym i innym obszarom sztucznym. |
TAK (dla wartości punktowej) | |||||
| Azot w glebie |
Wariant 1: ISO 11261 do celów oznaczania azotu ogólnego w glebie zmodyfikowaną metodą Kjeldahla Wariant 2: ISO 13878 do celów oznaczania zawartości azotu całkowitego po suchym spalaniu |
Nie dotyczy | TAK | |||||
| Kwasowość gleby | ISO 10390 do celów oznaczania pH w zawiesinie w H2O, KCl i CaCl2 | Nie dotyczy | TAK | |||||
| Wysycenie zasadami i zawartość wymiennego sodu, potasu, wapnia i magnezu | ISO 11260 do celów oznaczania efektywnej pojemności wymiennej kationowej i stopnia wysycenia zasadami z zastosowaniem BaCl2 | Nie dotyczy | TAK | |||||
| Gęstość objętościowa wierzchniej warstwy gleby (poziom A (1)) | ISO 11272 do celów oznaczania gęstości objętościowej gleby w stanie suchym | Metodyka może zostać zmieniona w zależności od proporcji gruboziarnistych fragmentów. | TAK | |||||
| Wskaźniki glebowe związane z różnorodnością biologiczną gleby i aktywnością biologiczną gleby | Stosuje się normy europejskie lub międzynarodowe, jeżeli są dostępne. Jeżeli taka norma nie jest dostępna, wybrana metodyka musi być dostępna w literaturze naukowej lub dostępna publicznie. | Nie dotyczy | ||||||
(1) Zgodnie z definicją zawartą w wytycznych FAO dotyczących opisu gleby, rozdział 5 https://www.fao.org/3/a0541e/a0541e.pdf).
Część C: Minimalne kryteria metodyki określania wartości mierników zasklepienia gleby i usunięcia gleby
W odniesieniu do mierników zasklepienia gleby i usunięcia gleby stosowane metodyki muszą być zgodne z definicjami określonymi w art. 3 i załączniku I. W ramach tych metodyk wykorzystuje się co najmniej usługi programu Copernicus lub, najlepiej, najlepsze dostępne dane, w tym obrazy z teledetekcji, które uzupełnia się odpowiednimi wykazami krajowymi.
W przypadku miernika dotyczącego obszaru zabudowanego państwa członkowskie mogą wykorzystywać dane zebrane na podstawie rozporządzenia (UE) 2018/841, pod warunkiem że takie dane są zgłaszane na poziomie okręgu glebowego.
Wybrane metodyki muszą być dostępne w literaturze naukowej albo dostępne publicznie.
PROGRAMY, PLANY, CELE I ŚRODKI, O KTÓRYCH MOWA W ART. 10
ORIENTACYJNY WYKAZ ŚRODKÓW ZMNIEJSZAJĄCYCH RYZYKO
ETAPY I ZASADY OCENY RYZYKA SPECYFICZNEGO DLA DANEGO TERENU
ZAWARTOŚĆ REJESTRU TERENÓW POTENCJALNIE ZANIECZYSZCZONYCH I TERENÓW ZANIECZYSZCZONYCH
Rejestr może również zawierać następujące informacje na poziomie terenu w odniesieniu do znanych terenów potencjalnie zanieczyszczonych, terenów zanieczyszczonych, terenów zanieczyszczonych wymagających dalszych działań oraz terenów zanieczyszczonych, na których podjęto lub podejmuje się działania, jeżeli informacje te są dostępne:
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
Grażyna J. Leśniak 05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
Grażyna J. Leśniak 05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
Grażyna J. Leśniak 04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
Krzysztof Koślicki 02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
Grażyna J. Leśniak 25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
Grażyna J. Leśniak 19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.5745 |
| Rodzaj: | Stanowisko |
| Tytuł: | Stanowisko Rady (UE) nr 9/2025 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie monitorowania i odporności gleby (prawo o monitorowaniu gleby) Przyjęte przez Radę w dniu 29 września 2025 r. |
| Data aktu: | 28/10/2025 |
| Data ogłoszenia: | 28/10/2025 |








