Język postępowania: francuski
(Dz.U.UE C z dnia 3 listopada 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: UU (przedstawiciel: adwokat S. Makoumbou)
Strona pozwana: Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
Żądania
Skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji R-1/25 komisji Sądu właściwej do orzekania w przedmiocie zażaleń (zwanej dalej "komisją ds. zażaleń") z dnia 22 maja 2025 r. (zwanej dalej "pierwszą zaskarżoną decyzją");
- stwierdzenie nieważności decyzji komisji ds. wsparcia z dnia 30 stycznia 2025 r., którą pierwsza zaskarżona decyzja utrzymuje w mocy (zwanej dalej "drugą zaskarżoną decyzją");
- naprawienie szkody majątkowej i szkody niemajątkowej, które należy ustalić ex aequo et bono, oszacowanych tymczasowo przez skarżącą na kwotę 20 000 EUR;
- obciążenie strony pozwanej kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi trzy zarzuty.
1. Zarzut pierwszy dotyczący oczywistego błędu w ocenie w odniesieniu do dopuszczalności zażalenia.
- Skarżąca podnosi, że pozwana popełniła oczywisty błąd w ocenie, uznając za niedopuszczalne zażalenie mające ten sam przedmiot co poprzedni wniosek o udzielenie wsparcia, oddalony ostateczną decyzją, w przypadku gdy zaistniała nowa okoliczność mogąca w istotny sposób zmienić jej sytuację prawną, taka jak wezwanie na rozprawę w ramach postępowania karnego, narażając skarżącą na ryzyko skazania karnego (w tym na karę pozbawienia wolności), które nie istniało w czasie poprzedniego wezwania na rozprawę w postępowaniu pojednawczym. Administracja jest zobowiązana do wzięcia pod uwagę tych nowych okoliczności z należytą starannością i do oceny nowego wniosku w świetle tych okoliczności. Nowy i istotny charakter okoliczności uzasadniającej ponowne rozpatrzenie ostatecznej decyzji należy oceniać w świetle samoistnej zdolności do zmiany sytuacji prawnej skarżącego, a nie w świetle istnienia innego powodu uzasadniającego jego odrzucenie. Taka podstawa mogłaby uzasadniać oddalenie nowego wniosku co do istoty, lecz nie jego niedopuszczalność.
2. Zarzut drugi dotyczący oczywistego błędu w ocenie przy stosowaniu art. 24 regulaminu pracowniczego w odniesieniu do braku związku między postępowaniem karnym a wykonywaniem obowiązków służbowych.
- Skarżąca wskazuje, że zaskarżone decyzje są obarczone oczywistym błędem w ocenie i przeinaczeniem w zakresie, w jakim uznano w nich, że postępowanie karne w sprawie zniesławienia dotyczące wypowiedzi skarżącej - zawartych w piśmie skierowanym do organów krajowych odpowiedzialnych za procedurę mianowania sędziego, a także do prezesa Trybunału, zgodnie z którymi była ona ofiarą przemocy fizycznej i psychicznej ze strony swojego przełożonego przy wykonywaniu obowiązków służbowych - ma za przedmiot interwencję we wspomnianym postępowaniu dokonaną poza wykonywanymi przez nią obowiązkami, a zatem wyklucza istnienie związku między postępowaniem karnym a wykonywaniem obowiązków służbowych skarżącej, niezbędnego do uruchomienia obowiązku udzielenia wsparcia przewidzianego w art. 24 regulaminu pracowniczego. Taka wykładnia polityczna zniekształca rzeczywisty przedmiot postępowania karnego, którym jest zarzucane zniesławienie i, pośrednio, okoliczności faktyczne będące przedmiotem wypowiedzi.
3. Zarzut trzeci dotyczący naruszenia art. 6 ust. 3 lit. b) europejskiej Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności i art. 48 ust. 2 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "Kartą"), art. 18, 56, 57 i 62 konwencji stambulskiej, art. 21 i 23 Karty, obowiązków bezstronności i równego traktowania oraz art. 41 Karty.
- Skarżąca twierdzi w pierwszej kolejności, że niemożność wykorzystania elementów istotnych dla jej obrony, wynikająca z odmowy zezwolenia na wykorzystanie dotyczących ich punktów sprawozdania Rosas oraz z odmowy dostępu do akt postępowania w sprawie sygnalizowania nieprawidłowości, obok odmowy przekazania tych akt, zmniejsza zdolność skarżącej do obrony w postępowaniu karnym przeciwko niej, które mogłoby doprowadzić do skazania, a nawet do wymierzenia kary pozbawienia wolności.
- W drugiej kolejności owe odmowy naruszają art. 18, art. 56 ust. 1 lit. d) i art. 62 konwencji stambulskiej, obowiązujące w dniu wydania zaskarżonych decyzji. Odmowa skontaktowania się z organami słoweńskimi narusza również bezpośrednio art. 62 wspomnianej konwencji. Oddalenie wniosku o udzielenie pomocy finansowej i technicznej narusza art. 57 wspomnianej konwencji.
- W trzeciej kolejności zaskarżone decyzje, biorąc pod uwagę kontekst faktyczny niniejszej sprawy, prowadzą do wyjątkowo poważnej dyskryminacji skarżącej, co stanowi naruszenie art. 21 i 23 Karty.
- W czwartej kolejności zaskarżone decyzje naruszają obowiązki bezstronności, sprawiedliwego traktowania i uwzględnienia w prawidłowy sposób wszystkich istotnych okoliczności, w tym okoliczności faktycznych dotyczących przedmiotu słoweńskiego postępowania karnego, oraz związku istniejącego między tym przedmiotem a pełnieniem funkcji przez skarżącą, a w konsekwencji również art. 41 ust. 1 Karty.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.5720 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-604/25: Skarga wniesiona w dniu 1 września 2025 r. - UU / Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej |
| Data aktu: | 03/11/2025 |
| Data ogłoszenia: | 03/11/2025 |