Utworzenie izb i przydział sędziów do izb

Utworzenie izb i przydział sędziów do izb
(C/2025/5485)

Na zgromadzeniu plenarnym w dniu 16 września 2025 r. Sąd, złożony z 52 sędziów, podjął decyzję o utworzeniu sześciu izb złożonych z pięciu sędziów, dwóch izb złożonych z sześciu sędziów i dwóch izb złożonych z czterech sędziów na okres od 22 września 2025 r. do 31 sierpnia 2028 r. Izby rozpoznają sprawy w składach pięciu lub trzech sędziów. Każdej z konfiguracji dziesięciu izb Sądu przewodniczy prezes izby, wybierany jednocześnie na prezesa izby w składzie pięciu oraz trzech sędziów.

Na posiedzeniu plenarnym w dniu 22 września 2025 r. Sąd na wniosek Prezesa złożony na podstawie art. 13 § 2 regulaminu postępowania podjął decyzję o następującym przydziale sędziów do izb na okres od 22 września 2025 r. do 31 sierpnia 2028 r.:

Pierwsza izba: E. Buttigieg, J. Schwarcz, M. Kancheva, E. Tichy-Fisslberger, F. Bestagno.

Druga izba: N. Półtorak, J. Martín y Pérez de Nanclares, G. Hesse, G. Steinfatt, D. Petrlík, I. Dimitrakopoulos.

Trzecia izba: K. Kowalik-Bańczyk, I. Reine, R. da Silva Passos, H. Cassagnabère, T. Pavelin.

Czwarta izba: G. De Baere, J. Svenningsen, C. Mac Eochaidh, R. Meyer, D. Jočiené.

Piąta izba: M. Sampol Pucurull, T. Pynnä, J. Laitenberger, M. Stancu, M. Brkan, W. Valasidis.

Szósta izba: P. Škvařilová-Pelzl, I. Nõmm, D. Kukovec, R. Pezzuto.

Siódma izba: K. Kecsmár, L. Madise, P. Nihoul, U. Öberg, L. Truchot.

Ósma izba: I. Gâlea, M. J. Costeira, T. Tóth, B. Ricziová, L. Spangsberg Grønfeldt.

Dziewiąta izba: S. Kingston, A. Marcoulli, P. Zilgalvis, J. Hettne.

Dziesiąta izba: S.L. Kaléda, M. Jaeger, H. Kanninen, T. Perišin, S. Verschuur.

Sąd podjął także decyzję o następujących składach orzekających:

Pierwsza izba w składzie pięciu sędziów:

E. Buttigieg, prezes izby, J. Schwarcz, M. Kancheva, E. Tichy-Fisslberger, F. Bestagno, sędziowie.

Pierwsza izba w składzie trzech sędziów:

E. Buttigieg, prezes izby.

Konfiguracja A: J. Schwarcz i M. Kancheva, sędziowie.

Konfiguracja B: E. Tichy-Fisslberger i F. Bestagno, sędziowie.

Konfiguracja C: J. Schwarcz i E. Tichy-Fisslberger, sędziowie.

Konfiguracja D: M. Kancheva i F. Bestagno, sędziowie.

Konfiguracja E: J. Schwarcz i F. Bestagno, sędziowie.

Konfiguracja F: M. Kancheva i E. Tichy-Fisslberger, sędziowie.

Druga izba w składzie pięciu sędziów:

W przypadku spraw ze skarg bezpośrednich izba w powiększonym składzie pięciu sędziów składa się z sędziów trzyosobowego składu orzekającego wyznaczonego pierwotnie do rozpoznania sprawy oraz dwóch sędziów wyznaczanych kolejno spośród trzech pozostałych sędziów drugiej izby.

W przypadku wniosków o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym izba w składzie pięciu sędziów liczy pięciu sędziów innych niż J. Martín y Pérez de Nanclares, wybrany do pełnienia obowiązków rzecznika generalnego związanych z rozpoznawaniem wniosków o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym.

Druga izba w składzie trzech sędziów:

W przypadku spraw ze skarg bezpośrednich:

N. Półtorak, prezeska izby.

Konfiguracja A: J. Martín y Pérez de Nanclares i G. Hesse, sędziowie.

Konfiguracja B: G. Steinfatt i D. Petrlík, sędziowie.

Konfiguracja C: G. Hesse i I. Dimitrakopoulos, sędziowie.

Konfiguracja D: J. Martín y Pérez de Nanclares i D. Petrlík, sędziowie.

Konfiguracja E: G. Steinfatt i I. Dimitrakopoulos, sędziowie.

Konfiguracja F: G. Hesse i D. Petrlík, sędziowie.

Konfiguracja G: J. Martín y Pérez de Nanclares i G. Steinfatt, sędziowie.

Konfiguracja H: D. Petrlík i I. Dimitrakopoulos, sędziowie.

Konfiguracja I: G. Hesse i G. Steinfatt, sędziowie.

Konfiguracja J: J. Martín y Pérez de Nanclares i I. Dimitrakopoulos, sędziowie.

W przypadku wniosków o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym, jeżeli izba w składzie pięciu sędziów podejmuje decyzję o przekazaniu sprawy izbie złożonej z trzech sędziów, składa się ona z prezeski izby, sędziego sprawozdawcy i jednego lub dwóch sędziów wyznaczanych kolejno spośród pozostałych sędziów składu, który podjął decyzję o przekazaniu sprawy, zgodnie z porządkiem odwrotnym w stosunku do porządku ustanowionego na podstawie art. 8 regulaminu postępowania.

Trzecia izba w składzie pięciu sędziów:

K. Kowalik-Bańczyk, prezeska izby, I. Reine, R. da Silva Passos, H. Cassagnabère, T. Pavelin, sędziowie.

Trzecia izba w składzie trzech sędziów:

K. Kowalik-Bańczyk, prezeska izby.

Konfiguracja A: I. Reine i R. da Silva Passos, sędziowie.

Konfiguracja B: H. Cassagnabère i T. Pavelin, sędziowie.

Konfiguracja C: I. Reine i H. Cassagnabère, sędziowie.

Konfiguracja D: R. da Silva Passos i T. Pavelin, sędziowie.

Konfiguracja E: I. Reine i T. Pavelin, sędziowie.

Konfiguracja F: R. da Silva Passos i H. Cassagnabère, sędziowie.

Czwarta izba w składzie pięciu sędziów:

G. De Baere, prezes izby, J. Svenningsen, C. Mac Eochaidh, R. Meyer, D. Jočiene, sędziowie.

Czwarta izba w składzie trzech sędziów:

G. De Baere, prezes izby.

Konfiguracja A: J. Svenningsen i C. Mac Eochaidh, sędziowie.

Konfiguracja B: R. Meyer i D. Jočiene, sędziowie.

Konfiguracja C: J. Svenningsen i R. Meyer, sędziowie.

Konfiguracja D: C. Mac Eochaidh i D. Jočiene, sędziowie.

Konfiguracja E: J. Svenningsen i D. Jočiene, sędziowie.

Konfiguracja F: C. Mac Eochaidh i R. Meyer, sędziowie.

Piąta izba w składzie pięciu sędziów:

W przypadku spraw ze skarg bezpośrednich powiększony izba w powiększonym składzie pięciu sędziów składa się z sędziów trzyosobowego składu orzekającego wyznaczonego pierwotnie do rozpoznania sprawy oraz dwóch sędziów wyznaczanych kolejno spośród trzech pozostałych sędziów piątej izby.

W przypadku wniosków o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym izba w składzie pięciu sędziów liczy pięciu sędziów innych niż M. Brkan, wybrana do pełnienia obowiązków rzeczniczki generalnej związanych z rozpoznawaniem wniosków o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym.

Piąta izba w składzie trzech sędziów:

W przypadku spraw ze skarg bezpośrednich:

M. Sampol Pucurull, prezes izby.

Konfiguracja A: T. Pynnä i J. Laitenberger, sędziowie.

Konfiguracja B: M. Stancu i M. Brkan, sędziowie.

Konfiguracja C: J. Laitenberger i W. Valasidis, sędziowie.

Konfiguracja D: T. Pynnä i M. Brkan, sędziowie.

Konfiguracja E: M. Stancu i W. Valasidis, sędziowie.

Konfiguracja F: J. Laitenberger i M. Brkan, sędziowie.

Konfiguracja G: T. Pynnä i M. Stancu, sędziowie.

Konfiguracja H: M. Brkan i W. Valasidis, sędziowie.

Konfiguracja I: J. Laitenberger i M. Stancu, sędziowie.

Konfiguracja J: T. Pynnä i W. Valasidis, sędziowie.

W przypadku wniosków o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym, jeżeli izba w składzie pięciu sędziów podejmuje decyzję o przekazaniu sprawy izbie złożonej z trzech sędziów, składa się ona z prezesa izby, sędziego sprawozdawcy i jednego lub dwóch sędziów wyznaczanych kolejno spośród pozostałych sędziów składu, który podjął decyzję o przekazaniu sprawy, zgodnie z porządkiem odwrotnym w stosunku do porządku ustanowionego na podstawie art. 8 regulaminu postępowania.

Szósta izba w składzie pięciu sędziów:

P. Škvařilová-Pelzl, prezeska izby, I. Nõmm, D. Kukovec, R. Pezzuto, sędziowie, i inny sędzia wyznaczony poprzez analogiczne zastosowanie decyzji Sądu z dnia 22 września 2025 r. o sposobie wyznaczania sędziego w celu zastąpienia sędziego, do którego odnosi się przeszkoda w wykonywaniu obowiązków 1 .

Szósta izba w składzie trzech sędziów:

P. Škvařilová-Pelzl, prezeska izby.

Konfiguracja A: I. Nõmm i D. Kukovec, sędziowie.

Konfiguracja B: D. Kukovec i R. Pezzuto, sędziowie.

Konfiguracja C: I. Nõmm i R. Pezzuto, sędziowie.

Siódma izba w składzie pięciu sędziów:

K. Kecsmär, prezes izby, L. Madise, P. Nihoul, U. Öberg, L. Truchot, sędziowie.

Siódma izba w składzie trzech sędziów:

K. Kecsmár, prezes izby.

Konfiguracja A: L. Madise i P. Nihoul, sędziowie.

Konfiguracja B: U. Öberg i L. Truchot, sędziowie.

Konfiguracja C: L. Madise i U. Öberg, sędziowie.

Konfiguracja D: P. Nihoul i L. Truchot, sędziowie.

Konfiguracja E: L. Madise i L. Truchot, sędziowie.

Konfiguracja F: P. Nihoul i U. Öberg, sędziowie.

Ósma izba w składzie pięciu sędziów:

I. Gâlea, prezes izby, J. Costeira, T. Tóth, B. Ricziová, L. Spangsberg Grønfeldt, sędziowie.

Ósma izba w składzie trzech sędziów:

I. Gâlea, prezes izby.

Konfiguracja A: J. Costeira i T. Tóth, sędziowie.

Konfiguracja B: B. Ricziová i L. Spangsberg Grønfeldt, sędziowie.

Konfiguracja C: J. Costeira i B. Ricziová, sędziowie.

Konfiguracja D: T. Tóth i L. Spangsberg Grønfeldt, sędziowie.

Konfiguracja E: J. Costeira i L. Spangsberg Grønfeldt, sędziowie.

Konfiguracja F: T. Tóth i B. Ricziová, sędziowie.

Dziewiąta izba w składzie pięciu sędziów:

S. Kingston, prezeska izby, A. Marcoulli, P. Zilgalvis, J. Hettne, sędziowie i inny sędzia wyznaczony poprzez analogiczne zastosowanie decyzji Sądu z dnia 22 września 2025 r. o sposobie wyznaczania sędziego w celu zastąpienia sędziego, do którego odnosi się przeszkoda w wykonywaniu obowiązków.

Dziewiąta izba w składzie trzech sędziów:

S. Kingston, prezeska izby.

Konfiguracja A: A. Marcoulli i P. Zilgalvis, sędziowie.

Konfiguracja B: P. Zilgalvis i J. Hettne, sędziowie.

Konfiguracja C: A. Marcoulli i J. Hettne, sędziowie.

Dziesiąta izba w składzie pięciu sędziów:

S.L. Kalėda, prezes izby, Jaeger, H. Kanninen, T. Perišin, S. Verschuur.

Dziesiąta izba w składzie trzech sędziów:

S.L. Kalėda, prezes izby.

Konfiguracja A: M. Jaeger i H. Kanninen, sędziowie.

Konfiguracja B: T. Perišin i S. Verschuur, sędziowie.

Konfiguracja C: M. Jaeger i T. Perišin, sędziowie.

Konfiguracja D: H. Kanninen i S. Verschuur, sędziowie.

Konfiguracja E: M. Jaeger i S. Verschuur, sędziowie.

Konfiguracja F: H. Kanninen i T. Perišin, sędziowie.

Sąd podjął decyzję o tym, że:

- izby trzecia, czwarta i dziesiąta rozpatrują sprawy z zakresu stosunku zatrudnienia łączącego Unię Europejską z jej pracownikami oraz sprawy z zakresu stosunków łączących z jednej strony instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii, a z drugiej strony ich członków lub byłych członków, a także osoby sprawujące funkcję lub które sprawowały funkcję we wspomnianych instytucjach, organach i jednostkach organizacyjnych Unii;

- izby pierwsza, druga, piąta, szósta, siódma, ósma i dziewiąta rozpatrują sprawy z zakresu prawa własności intelektualnej, o których mowa w tytule IV regulaminu postępowania; oraz

- izby druga i piąta rozpoznają także wnioski o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym, o których mowa w tytule VI regulaminu postępowania.

Podjął on także następującą decyzję:

- prezes i wiceprezes nie są przydzieleni na stałe do żadnej izby;

- w każdym roku sądowym wiceprezes zasiada:

(i) w jednej sprawie w każdej z izb, które nie rozpoznają wniosków o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym, rozpoznających sprawy w składzie pięciu sędziów, w następującej kolejności:

a) w pierwszej sprawie przekazanej decyzją Sądu powiększonej konfiguracji rozpoznającej sprawę w składzie pięciu sędziów pierwszej izby, trzeciej izby, czwartej izby oraz szóstej izby;

b) w trzeciej sprawie przekazanej decyzją Sądu powiększonej konfiguracji rozpoznającej sprawę w składzie pięciu sędziów siódmej izby, ósmej izby, dziewiątej izby i dziesiątej izby.

Pojęcie "sprawy przekazanej" obejmuje:

- sprawy, które zostały połączone przed podjęciem decyzji o przekazaniu sprawy, oraz

- sprawy powiązane przekazane temu samemu powiększonemu składowi, które wymagają wspólnego i jednoczesnego rozpoznania.

Gdy wiceprezes zasiada z tego tytułu w jednej z tych konfiguracji rozpoznających sprawę w składzie pięciu sędziów, wówczas składa się ona z wiceprezesa, sędziów konfiguracji trzyosobowej, do której sprawa początkowo wpłynęła, oraz jednego z pozostałych sędziów danej izby, wyznaczanego na podstawie porządku odwrotnego w stosunku do porządku określonego w art. 8 regulaminu postępowania;

(ii) w sprawie prejudycjalnej zawisłej przed każdą z dwóch izb, które rozpoznają wnioski o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym, w jednej sprawie w każdej z izb w:

a) pierwszej sprawie prejudycjalnej zawisłej przed drugą izbą, będącej przedmiotem sprawozdania wstępnego, w którym:

(i) nie zaproponowano przekazania sprawy izbie rozpoznającej sprawy w składzie złożonym z innej liczby sędziów oraz

(ii) nie zaproponowano wydania rozstrzygnięcia zarówno z pominięciem rozprawy, jak i bez opinii rzecznika generalnego;

b) trzeciej sprawie prejudycjalnej zawisłej przed piątą izbą, będącej przedmiotem sprawozdania wstępnego, w którym:

(i) nie zaproponowano przekazania sprawy izbie rozpoznającej sprawy w składzie złożonym z innej liczby sędziów oraz

(ii) nie zaproponowano wydania rozstrzygnięcia zarówno z pominięciem rozprawy, jak i bez opinii rzecznika generalnego.

Pojęcie "zawisłej sprawy prejudycjalnej" obejmuje:

- sprawy, które zostały połączone przed przedstawieniem sprawozdania wstępnego lub których połączenie w nim zaproponowano, oraz

- sprawy powiązane, które wymagają wspólnego i jednoczesnego rozpoznania.

Gdy wiceprezes zasiada z tego tytułu w jednej z dwóch izb rozpoznających wnioski o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym, wówczas składa się ona z wiceprezesa, prezesa danej izby, sędziego sprawozdawcy oraz wymaganej liczby sędziów izby, do której sprawa początkowo wpłynęła w celu uzupełnienia składu, wyznaczanych na podstawie porządku odwrotnego w stosunku do porządku określonego w art. 8 regulaminu postępowania.

1 Dz.U. C, C/2025/5488, 13.10.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2025/5488/oj.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.5485

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Utworzenie izb i przydział sędziów do izb
Data aktu: 13/10/2025
Data ogłoszenia: 13/10/2025