Sprawa T-504/25: Skarga wniesiona w dniu 25 lipca 2025 r. - Włochy/Komisja

Skarga wniesiona w dniu 25 lipca 2025 r. - Włochy/Komisja
(Sprawa T-504/25)

(C/2025/5466)

Język postępowania: włoski

(Dz.U.UE C z dnia 20 października 2025 r.)

Strony

Strona skarżąca: Republika Włoska (przedstawiciele: S. Fiorentino, pełnomocnik, M. Cherubini, avvocato dello Stato, i V. Pilloni, procuratore dello Stato)

Strona pozwana: Komisja Europejska

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności decyzji wykonawczej Komisji C (2025) 3239 final z dnia 16 maja 2025 r. w sprawie anulowania części wkładu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na rzecz krajowego programu operacyjnego "Zarządzanie i pomoc techniczna" na okres programowania 2007-2013 w ramach celu Konwergencja we Włoszech.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi pięć zarzutów.

1. Zarzut pierwszy dotyczący naruszenia "istotnych wymogów proceduralnych", a w szczególności faktu, że decyzja została wydana po upływie terminu sześciu miesięcy przewidzianego w art. 100 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1083/2006 1  lub ewentualnie w art. 145 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 2 .

2. Zarzut drugi dotyczący wydania decyzji po upływie przewidzianego w art. 104 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2021/1060 3  terminu dziesięciu miesięcy, który powinien rozpocząć bieg od "spotkania technicznego" między Komisją Europejską a właściwymi organami krajowymi, które odbyło się w dniu 23 listopada 2021 r. i w rzeczywistości stanowiło "przesłuchanie".

3. Zarzut trzeci dotyczący zasady "dobrej administracji", o której mowa art. 41 ust. 1 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, ze względu na nieprzestrzeganie "rozsądnego terminu" wszczęcia postępowania, biegnącego od momentu faktycznego wykrycia zarzucanych "nieprawidłowości", mające wpływ na prawo do obrony i na decyzję końcową, z powodu ewentualnego zastosowania dłuższego terminu dziesięciu miesięcy przewidzianego w art. 104 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2021/1060 oraz braku możliwości powołania się na tak zwane "overbooking".

4. Zarzut czwarty dotyczący błędnej wykładni i błędnego zastosowania art. 31 ust. 4 lit. a) dyrektywy 2004/18/WE 4 , również w świetle zasady "ochrony uzasadnionych oczekiwań", ponieważ w rzeczywistości istnieją "nieprzewidziane okoliczności", przynajmniej po stronie instytucji zamawiających, również i przede wszystkim ze względu na zmianę art. 93 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1083/2006 dokonaną wart. 2 rozporządzenia (UE) nr 539/2010 5 .

5. Zarzut piąty dotyczący kwantyfikacji korekty finansowej, jaką należy zastosować, rzekomo sprzecznej z zasadą proporcjonalności wyrażoną w art. 99 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1083/2006, ze względu na nieuwzględnienie "dodatkowego" charakteru spornych umów w stosunku do innych umów "głównych" zawartych w wyniku standardowych publicznych postępowań przetargowych z publikacją ogłoszenia o zamówieniu, a także na uwierzenie przez organy krajowe w rzeczywisty charakter "nieprzewidzianych okoliczności", o których mowa w art. 31 ust. 4 lit. a) dyrektywy 2004/18/WE.

1 Rozporządzenie (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1260/1999. Dz.U. 2006, L 210, s. 25.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006. Dz.U. 2013, L 347, s. 320.
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy, a także Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej. Dz.U. 2021, L 231, s. 159.
4 Dyrektywa 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi. Dz.U. 2004, L 134, s. 114.
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 539/2010 z dnia 16 czerwca 2010 r. zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności w odniesieniu do uproszczenia niektórych przepisów oraz w odniesieniu do niektórych przepisów w zakresie zarządzania finansowego. Dz.U. 2010, L 158, s. 1.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.5466

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-504/25: Skarga wniesiona w dniu 25 lipca 2025 r. - Włochy/Komisja
Data aktu: 20/10/2025
Data ogłoszenia: 20/10/2025