Sprawa C-457/25 P: Odwołanie od postanowienia Sądu (dziesiąta izba w składzie powiększonym) wydanego w dniu 30 kwietnia 2025 r. w sprawie T-400/18, Landesbank Baden-Württemberg/Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji (SRB) wniesione w dniu 10 lipca 2025 r. przez Landesbank Baden-Württemberg

Odwołanie od postanowienia Sądu (dziesiąta izba w składzie powiększonym) wydanego w dniu 30 kwietnia 2025 r. w sprawie T-400/18, Landesbank Baden-Wurttemberg/Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji (SRB) wniesione w dniu 10 lipca 2025 r. przez Landesbank Baden-Württemberg
(Sprawa C-457/25 P)

(C/2025/5434)

Język postępowania: niemiecki

(Dz.U.UE C z dnia 20 października 2025 r.)

Strony postępowania

Wnoszący odwołanie: Landesbank Baden-Württemberg (przedstawiciel: Berger, M. Weber, D. Schoo, adwokaci)

Druga strona postępowania: Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji, Komisja Europejska

Żądania wnoszącego odwołanie

Wnosząca odwołanie wnosi o

1. uchylenie postanowienia Sądu z dnia 30 kwietnia 2025 r., Landesbank Baden-Wurttemberg/SRB (T-400/18);

2. stwierdzenie nieważności decyzji SRB/ES/2022/46 Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji z dnia 8 sierpnia 2022 r. w sprawie cofnięcia decyzji z dnia 12 kwietnia 2018 r. SRB/ES/SRF/2018/03 dotyczącej obliczenia składek ex ante za rok 2018 w zakresie, w jakim decyzja ta dotyczy podmiotów wymienionych w załączniku I do decyzji oraz w sprawie obliczenia ich składek ex ante za rok 2018 na rzecz jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji wraz z załącznikami, w zakresie, w jakim decyzja ta dotyczy obliczenia składki wnoszącej odwołanie na podstawie art. 2 decyzji, i pomocniczo stwierdzenie, że zaskarżona decyzja jest w odniesieniu do niej nieistniejąca z prawnego punktu widzenia;

3. tytułem ewentualnym, odesłanie sprawy do ponownego rozpatrzenia przez Sąd;

4. obciążenie SRB kosztami postępowania przed Trybunałem i przed Sądem.

Zarzuty i główne argumenty

Wnoszące odwołanie opierają skargę na sześciu zarzutach:

Po pierwsze, Sąd naruszył prawo, przyjmując zaskarżone postanowienie na podstawie art. 126 regulaminu postępowania przed Sądem.

Po drugie, Sąd naruszył prawo przy ocenie zgodności art. 7 ust. 4 akapit drugi rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/63 1  z art. 103 ust. 7 lit. h) dyrektywy 2014/59/UE 2 , ponieważ nie wywiódł z normy obowiązku przypisania tej samej wagi wszystkim instytucjom należącym do tego samego instytucjonalnego systemu ochrony przy opracowywaniu wskaźnika ryzyka "przynależność do instytucjonalnego systemu ochrony" oraz ponadto, opierając się na nierzeczowych względach i z pominięciem wewnętrznych sprzeczności systemu prawnego, postanowił, że Komisja nie przekroczyła granic przysługujących jej uprawnień dyskrecjonalnych w świetle art. 7 ust. 4 akapit drugi rozporządzenia delegowanego 2015/63.

Po trzecie, Sąd naruszył prawo oceniając, czy art. 7 ust. 4 akapit drugi rozporządzenia delegowanego 2015/63 jest dotknięty oczywistym błędem w ocenie.

Po czwarte, Sąd oparł swoje badanie zgodności art. 7 ust. 4 akapit drugi rozporządzenia delegowanego 2015/63 z zasadą równego traktowania na błędnych kategoriach grup porównawczych.

Po piąte, Sąd naruszył prawo, orzekając, że art. 81 ust. 4 rozporządzenia (UE) 806/2014 3  dopuszcza wiążącą wersję angielską zaskarżonej decyzji, podczas gdy wnosząca odwołanie wyraźnie wybrała język niemiecki jako język komunikacji i dokumentacji względem SRB.

Po szóste, Sąd naruszył prawo, uznając, że zaskarżona decyzja nie naruszyła obowiązku uzasadnienia przewidzianego w art. 296 TFUE i w art. 41 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej w odniesieniu do braku ujawnienia danych innych instytucji istotnych dla obliczenia składki wnoszącej odwołanie, pomimo że w chwili wydania decyzji dane te pochodziły sprzed pięciu lat, a zatem nie powinny już być uznawane za poufne.

1 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/63 z dnia 21 października 2014 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE w odniesieniu do składek ex ante wnoszonych na rzecz mechanizmów finansowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (Dz.U 2015, L 11, s. 44).
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE z dnia 15 maja 2014 r. ustanawiająca ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych oraz zmieniająca dyrektywę Rady 82/891/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/24/WE, 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2005/56/WE, 2007/36/WE, 2011/35/UE, 2012/30/UE i 2013/36/EU oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 648/2012 (Dz.U. 2014, L 173, s. 90).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 806/2014 z dnia 15 lipca 2014 r. ustanawiające jednolite zasady i jednolitą procedurę restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji instytucji kredytowych i niektórych firm inwestycyjnych w ramach jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 (Dz.U. 2014, L 225, s. 1).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.5434

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-457/25 P: Odwołanie od postanowienia Sądu (dziesiąta izba w składzie powiększonym) wydanego w dniu 30 kwietnia 2025 r. w sprawie T-400/18, Landesbank Baden-Württemberg/Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji (SRB) wniesione w dniu 10 lipca 2025 r. przez Landesbank Baden-Württemberg
Data aktu: 20/10/2025
Data ogłoszenia: 20/10/2025