Język postępowania: francuski
(Dz.U.UE C z dnia 3 lutego 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Komisja Europejska (przedstawiciele: B. Stromsky, M. Mataija, G. Meeßen, pełnomocnicy)
Strona pozwana: Królestwo Belgii
Żądania strony skarżącej
Strona skarżąca wnosi do Trybunału o:
- stwierdzenie, że nakładając na wykonawców i sprzedawców, którzy nie są "zatwierdzonymi wykonawcami", obowiązek wniesienia kaucji w wysokości 100 % całkowitej ceny budynku, podczas gdy zatwierdzeni wykonawcy muszą wnieść jedynie kaucję w wysokości 5 %, Królestwo Belgii uchybiło zobowiązaniom, które na nim ciążą na mocy art. 16 i 23 dyrektywy 2006/123/WE 1 ;
- obciążenie Królestwo Belgii kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej została wniesiona przez Komisję skarga przeciwko Królestwu Belgii na podstawie art. 258 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Skarga ta podważa zgodność belgijskiej ustawy z dnia 9 lipca 1971 r. regulującej budowę mieszkań i sprzedaż mieszkań do wybudowania lub będących w trakcie budowy (zwanej "ustawą Breyne'a") oraz jej przepisów wykonawczych z przepisami dyrektywy 2006/123.
Ustawa Breyne'a i jej przepisy wykonawcze stanowią, że w przypadku umów przewidujących budowę budynków wykonawca lub deweloper musi udzielić gwarancji na rzecz nabywcy w celu ochrony tego ostatniego przed niewypłacalnością wykonawcy lub dewelopera. Wymagają one od wykonawców i sprzedawców, którzy nie są "zatwierdzonymi wykonawcami" zgodnie z prawem belgijskim, wniesienia kaucji w wysokości 100 % całkowitej ceny budynku, podczas gdy zatwierdzeni wykonawcy są zobowiązani jedynie do wniesienia kaucji w wysokości 5 %.
Do Królestwa Belgii skierowane są dwa zarzuty:
Po pierwsze, Komisja zarzuca Królestwu Belgii uchybienie zobowiązaniom ciążącym na nim na mocy art. 16 dyrektywy 2006/123, który określa wymogi, jakie państwo może nałożyć na usługodawcę mającego siedzibę w innym państwie członkowskim. Wymóg wpłaty kaucji w wysokości 100 % całkowitej ceny budynku stanowiłby przeszkodę dla swobody świadczenia usług. Ogranicza on bowiem swobodę świadczenia usług w Belgii przez wykonawców lub deweloperów mających legalną siedzibę w innych państwach członkowskich, w których prowadzą działalność. Zdaniem skarżącej wymóg ten nie odpowiada żadnemu z potencjalnych uzasadnień wymienionych wyczerpująco w tym artykule jako możliwych do przedstawienia skutecznie przez państwo członkowskie. W szczególności nie jest on uzasadniony względami bezpieczeństwa publicznego, wbrew temu, co twierdzi Królestwo Belgii. Nie może być również uzasadniony względami ochrony konsumentów, ponieważ to potencjalne uzasadnienie nie zostało wymienione w art. 16 dyrektywy 2006/123. W każdym razie wymóg ten nie odpowiada innym przesłankom określonym w tym artykule, w szczególności zasadzie proporcjonalności.
Po drugie, Komisja uważa, że Królestwo Belgii uchybiło przepisom art. 23 dyrektywy 2006/123 w zakresie ubezpieczeń i gwarancji od odpowiedzialności zawodowej w odniesieniu do swobody przedsiębiorczości. Artykuł ten zezwala państwom członkowskim na nałożenie wymogu gwarancji finansowej na usługodawców pragnących prowadzić działalność w państwie, w którym usługa jest świadczona, ale jedynie w zakresie, w jakim gwarancja ta jest odpowiednia do charakteru i zakresu ryzyka wynikającego bezpośrednio ze świadczenia usługi. Tymczasem, gwarancja w wysokości 100 % całkowitej ceny budynku nie jest proporcjonalna do celu, jakim jest ochrona nabywcy domu sprzedanego w stanie surowym przed ryzykiem niewypłacalności drugiej strony umowy. Nie jest ona dostosowana do charakteru i zakresu tego ryzyka, w szczególności z uwagi na niezwykle dużą różnicę pomiędzy stawkami gwarancji w wysokości 5 % i 100 %, która nie odpowiada różnicy pomiędzy ryzykiem niewypłacalności pomiędzy zatwierdzonymi i niezatwierdzonymi wykonawcami. Co więcej, 100 % gwarancja nie uwzględnia zabezpieczeń, z których już korzystają kupujący.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.537 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-824/24: Skarga wniesiona w dniu 3 grudnia 2024 r. - Komisja Europejska/Królestwo Belgii |
| Data aktu: | 03/02/2025 |
| Data ogłoszenia: | 03/02/2025 |