Sprawa C-824/24: Skarga wniesiona w dniu 3 grudnia 2024 r. - Komisja Europejska/Królestwo Belgii

Skarga wniesiona w dniu 3 grudnia 2024 r. - Komisja Europejska/Królestwo Belgii
(Sprawa C-824/24)

(C/2025/537)

Język postępowania: francuski

(Dz.U.UE C z dnia 3 lutego 2025 r.)

Strony

Strona skarżąca: Komisja Europejska (przedstawiciele: B. Stromsky, M. Mataija, G. Meeßen, pełnomocnicy)

Strona pozwana: Królestwo Belgii

Żądania strony skarżącej

Strona skarżąca wnosi do Trybunału o:

- stwierdzenie, że nakładając na wykonawców i sprzedawców, którzy nie są "zatwierdzonymi wykonawcami", obowiązek wniesienia kaucji w wysokości 100 % całkowitej ceny budynku, podczas gdy zatwierdzeni wykonawcy muszą wnieść jedynie kaucję w wysokości 5 %, Królestwo Belgii uchybiło zobowiązaniom, które na nim ciążą na mocy art. 16 i 23 dyrektywy 2006/123/WE 1 ;

- obciążenie Królestwo Belgii kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej została wniesiona przez Komisję skarga przeciwko Królestwu Belgii na podstawie art. 258 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Skarga ta podważa zgodność belgijskiej ustawy z dnia 9 lipca 1971 r. regulującej budowę mieszkań i sprzedaż mieszkań do wybudowania lub będących w trakcie budowy (zwanej "ustawą Breyne'a") oraz jej przepisów wykonawczych z przepisami dyrektywy 2006/123.

Ustawa Breyne'a i jej przepisy wykonawcze stanowią, że w przypadku umów przewidujących budowę budynków wykonawca lub deweloper musi udzielić gwarancji na rzecz nabywcy w celu ochrony tego ostatniego przed niewypłacalnością wykonawcy lub dewelopera. Wymagają one od wykonawców i sprzedawców, którzy nie są "zatwierdzonymi wykonawcami" zgodnie z prawem belgijskim, wniesienia kaucji w wysokości 100 % całkowitej ceny budynku, podczas gdy zatwierdzeni wykonawcy są zobowiązani jedynie do wniesienia kaucji w wysokości 5 %.

Do Królestwa Belgii skierowane są dwa zarzuty:

Po pierwsze, Komisja zarzuca Królestwu Belgii uchybienie zobowiązaniom ciążącym na nim na mocy art. 16 dyrektywy 2006/123, który określa wymogi, jakie państwo może nałożyć na usługodawcę mającego siedzibę w innym państwie członkowskim. Wymóg wpłaty kaucji w wysokości 100 % całkowitej ceny budynku stanowiłby przeszkodę dla swobody świadczenia usług. Ogranicza on bowiem swobodę świadczenia usług w Belgii przez wykonawców lub deweloperów mających legalną siedzibę w innych państwach członkowskich, w których prowadzą działalność. Zdaniem skarżącej wymóg ten nie odpowiada żadnemu z potencjalnych uzasadnień wymienionych wyczerpująco w tym artykule jako możliwych do przedstawienia skutecznie przez państwo członkowskie. W szczególności nie jest on uzasadniony względami bezpieczeństwa publicznego, wbrew temu, co twierdzi Królestwo Belgii. Nie może być również uzasadniony względami ochrony konsumentów, ponieważ to potencjalne uzasadnienie nie zostało wymienione w art. 16 dyrektywy 2006/123. W każdym razie wymóg ten nie odpowiada innym przesłankom określonym w tym artykule, w szczególności zasadzie proporcjonalności.

Po drugie, Komisja uważa, że Królestwo Belgii uchybiło przepisom art. 23 dyrektywy 2006/123 w zakresie ubezpieczeń i gwarancji od odpowiedzialności zawodowej w odniesieniu do swobody przedsiębiorczości. Artykuł ten zezwala państwom członkowskim na nałożenie wymogu gwarancji finansowej na usługodawców pragnących prowadzić działalność w państwie, w którym usługa jest świadczona, ale jedynie w zakresie, w jakim gwarancja ta jest odpowiednia do charakteru i zakresu ryzyka wynikającego bezpośrednio ze świadczenia usługi. Tymczasem, gwarancja w wysokości 100 % całkowitej ceny budynku nie jest proporcjonalna do celu, jakim jest ochrona nabywcy domu sprzedanego w stanie surowym przed ryzykiem niewypłacalności drugiej strony umowy. Nie jest ona dostosowana do charakteru i zakresu tego ryzyka, w szczególności z uwagi na niezwykle dużą różnicę pomiędzy stawkami gwarancji w wysokości 5 % i 100 %, która nie odpowiada różnicy pomiędzy ryzykiem niewypłacalności pomiędzy zatwierdzonymi i niezatwierdzonymi wykonawcami. Co więcej, 100 % gwarancja nie uwzględnia zabezpieczeń, z których już korzystają kupujący.

1 Dyrektywa 2006/123/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. dotycząca usług na rynku wewnętrznym (Dz.U. 2006, L 376, s. 36).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.537

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-824/24: Skarga wniesiona w dniu 3 grudnia 2024 r. - Komisja Europejska/Królestwo Belgii
Data aktu: 03/02/2025
Data ogłoszenia: 03/02/2025