Sprawa C-567/25 P: Odwołanie od wyroku Sądu (pierwsza izba w składzie powiększonym) wydanego w dniu 23 lipca 2025 r. w sprawie T-1095/23, OT/Rada, wniesione w dniu 26 sierpnia 2025 r. przez OT

Odwołanie od wyroku Sądu (pierwsza izba w składzie powiększonym) wydanego w dniu 23 lipca 2025 r. w sprawie T-1095/23, OT/Rada, wniesione w dniu 26 sierpnia 2025 r. przez OT
(Sprawa C-567/25 P)

(C/2025/5322)

Język postępowania: francuski

(Dz.U.UE C z dnia 13 października 2025 r.)

Strony

Strona skarżąca: OT (przedstawiciele: J.P. Hordies, P. Blanchetier, adwokaci)

Druga strona postępowania: Rada Unii Europejskiej

Wnioski

Wnoszący odwołanie wnosi do Trybunału o:

- uchylenie wyroku Sądu Unii Europejskiej z dnia 23 lipca 2025 r., OT/Rada (T-1095/23, ECLI:EU:T:2025:744) zgodnie z art. 169 regulaminu postępowania przed Trybunałem;

- stwierdzenie nieważności decyzji Rady (WPZiB) 2023/1767 z dnia 13 września 2023 r. zmieniającej decyzję 2014/145/WPZiB w sprawie środków ograniczających w związku z działaniami podważającymi integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy lub im zagrażającymi (Dz.U. 2023, L 226, s. 104) w zakresie, w jakim dotyczy ona skarżącego;

- stwierdzenie nieważności rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) 2023/1765 z dnia 13 września 2023 r. wykonującego rozporządzenie (UE) nr 269/2014 w sprawie środków ograniczających w odniesieniu do działań podważających integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy lub im zagrażających (Dz.U. 2023, L 226, s. 3) w zakresie, w jakim dotyczy ono skarżącego;

- stwierdzenie nieważności decyzji Rady (WPZiB) 2024/847 z dnia 12 marca 2024 r. zmieniającej decyzję 2014/145/WPZiB w sprawie środków ograniczających w związku z działaniami podważającymi integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy lub im zagrażającymi (Dz.U. L, 2024/847) w zakresie, w jakim dotyczy ona skarżącego;

- stwierdzenie nieważności rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) 2024/849 z dnia 12 marca 2024 r. wykonującego rozporządzenie (UE) nr 269/2014 w sprawie środków ograniczających w odniesieniu do działań podważających integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy lub im zagrażających (Dz.U. L, 2024/849) w zakresie, w jakim dotyczy ono skarżącego;

- zgodnie z art. 170 regulaminu postępowania, jeżeli odwołanie zostanie uznane za zasadne, uwzględnienie żądań przedstawionych przed Sądem i w konsekwencji nakazanie Radzie wykreślenia nazwiska wnoszącego odwołanie z załączników do decyzji (WPZiB) 2023/1767, rozporządzenia wykonawczego 2023/1765, decyzji (WPZiB) 2024/847 i rozporządzenia wykonawczego 2024/849;

- obciążenie Rady kosztami postępowania, w tym kosztami poniesionymi przez skarżącego.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie odwołania od zaskarżonego wyroku OT podnosi dwa zarzuty.

Zarzut pierwszy składa się z czterech części, opartych na różnych naruszeniach prawa, jakich miał dopuścić się Sąd w zaskarżonym wyroku:

1. Część pierwsza: Uznając się za niewłaściwy do nakazania Radzie wykreślenia nazwisk znajdujących się w spornych wykazach osób, którym wydano wyrok stwierdzający nieważność, Sąd naruszył prawo w pkt 42 i 43 zaskarżonego wyroku.

2. Część druga: Uznając w pkt 57 i 191 zaskarżonego wyroku, po pierwsze, że różne sformułowania oznaczające "głównego udziałowca" ("principal actionnaire", "grand actionnaire", "actionnaire majeur") były równoważne, a po drugie, że uzasadnienie umieszczenia w wykazie nie zostało istotnie zmienione, bez wyciągnięcia z tego konsekwencji prawnych, Sąd naruszył prawo.

3. Część trzecia: Uznając, że spóźnione przekazanie przez Radę akt WK 10524/2023 REV 1 nie naruszyło prawa do obrony wnoszącego odwołanie, stwierdzając jednocześnie, że stanowi ono nieprawidłowość, Sąd przyjął wewnętrznie sprzeczne rozumowanie i naruszył prawo w pkt 62, 65, 69, 73 i 77 zaskarżonego wyroku.

4. Część czwarta: Wymagając od wnoszącego odwołanie lub od osoby trzeciej przedstawienia zaprzeczających dowodów dotyczących zbycia udziałów, odrzucając jednocześnie dokumenty przedstawione przez wnoszącego odwołanie i nie precyzując podstawy prawnej tej ingerencji w prywatną sferę umów, Sąd naruszył prawo w pkt 134, 137, 153, 165 i 195 zaskarżonego wyroku.

Zarzut drugi, również składający się z czterech części, dotyczy przeinaczenia okoliczności faktycznych przez Sąd:

5. Część pierwsza: Opierając się na dawnych źródłach i pomijając decydujące okoliczności faktyczne dotyczące sytuacji wnoszącego odwołanie, Sąd przeinaczył okoliczności faktyczne w pkt 98, 104, 105, 127 i 203 zaskarżonego wyroku.

6. Część druga: Opierając się na niepopartych dowodami domniemaniach, dokumentach, których wartość dowodowa została wyolbrzymiona, oraz na błędnej wykładni mającego zastosowanie prawa, Sąd przeinaczył w pkt 154, 158 i 159 zaskarżonego wyroku okoliczności faktyczne dotyczące zbycia udziałów wnoszącego odwołanie.

7. Część trzecia: Poprzez systematyczne niedocenianie wartości dowodowej dokumentów przedstawionych przez wnoszącego odwołanie i oddalenie dowodów wykazujących brak wpływu lub działalności gospodarczej Sąd przeinaczył okoliczności faktyczne w pkt 147, 148, 163, 171 i 172 zaskarżonego wyroku.

8. Część czwarta: Zrównując wszelki udział kapitałowy w wykonywaniu istotnej działalności gospodarczej i pomijając dowody świadczące o braku faktycznej roli wnoszącego odwołanie w Rosvodokanal, Sąd przeinaczył okoliczności faktyczne w pkt 180 zaskarżonego wyroku.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.5322

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-567/25 P: Odwołanie od wyroku Sądu (pierwsza izba w składzie powiększonym) wydanego w dniu 23 lipca 2025 r. w sprawie T-1095/23, OT/Rada, wniesione w dniu 26 sierpnia 2025 r. przez OT
Data aktu: 13/10/2025
Data ogłoszenia: 13/10/2025