Sprawa C-638/24 P: Odwołanie od wyroku Sądu (dziewiąta izba) wydanego w dniu 17 lipca 2024 r. w sprawie T-371/22, EUCAP Sahel Niger/Montanari, wniesione w dniu 30 września 2024 r. przez EUCAP Sahel Niger

Odwołanie od wyroku Sądu (dziewiąta izba) wydanego w dniu 17 lipca 2024 r. w sprawie T-371/22, EUCAP Sahel Niger/Montanari, wniesione w dniu 30 września 2024 r. przez EUCAP Sahel Niger
(Sprawa C-638/24 P)

(C/2025/527)

Język postępowania: francuski

(Dz.U.UE C z dnia 3 lutego 2025 r.)

Strony

Wnoszący odwołanie: EUCAP Sahel Niger (przedstawiciel: E. Raoult, avocate)

Druga strona postępowania: Marco Montanari

Żądania wnoszącego odwołanie

Strona wnosząca odwołanie wnosi do Trybunału o:

- uwzględnienie odwołania i częściowe uchylenie wyroku Sądu z dnia 17 lipca 2024 r., Montanari/EUCAP Sahel Niger (T-371/22);

- oddalenie skargi w całości;

- obciążenie skarżącego kosztami postępowania w sprawie T-371/22, w tym kosztami związanymi z wnoszonym odwołaniem.

Zarzuty i główne argumenty

Strona wnosząca odwołanie wskazuje, że misję EUCAP Sahel Niger obowiązują normy równoważne z przepisami zawartymi w regulaminie pracowniczym urzędników Unii Europejskiej w zakresie nękania psychicznego i ochrony funkcjonalnej urzędników. Sąd zatem niesłusznie oparł się na zasadzie równego traktowania w celu zastosowania art. 12a regulaminu w odniesieniu do skarżącego.

Biorąc pod uwagę istnienie norm i środków odwoławczych właściwych dla misji, o rzędzie porównywalnym do norm regulaminu pracowniczego, strona wnosząca odwołanie twierdzi, że Sąd nie miał podstaw, by zastosować przepisy regulaminu. Zdaniem strony wnoszącej odwołanie Sąd naruszył prawo, gdy oparł swoje rozumowanie w pkt 142-152, 209 i 219 zaskarżonego wyroku na regulaminie pracowniczym, a nie na ogóle norm właściwych dla misji (między innymi na Kodeksie postępowania i dyscypliny). Powinno to skutkować częściowym uchyleniem wyroku.

Co się tyczy prawa do dobrej administracji i obowiązku dbałości, strona wnosząca odwołanie zauważa, że ogół wspólnych norm mających zastosowanie na obszarze działań, między innymi Kodeks postępowania i dyscypliny, ogólne normy postępowania, Europejski kodeks dobrej praktyki administracyjnej, OPLAN i obowiązująca procedura działania (Standard Operating Procedures lub standardowa procedura operacyjna), stanowi podstawy prawne umożliwiające bez wątpienia poszanowanie prawa do dobrej administracji i wypełnianie obowiązku dbałości bez potrzeby uciekania się do stosowania w drodze analogii "niektórych przepisów regulaminu pracowniczego".

Decyzja nr 2012/392/WPZiB, Kodeks postępowania i dyscypliny, ogólne normy postępowania i OPLAN są normami przyjętymi przez Radę Unii Europejskiej. Poprzez zastosowanie przepisów regulaminu pracowniczego w odniesieniu do skarżącego Sąd wykluczył stosowanie wspomnianych norm będących normami szczególnymi dla misji w ramach wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony. Poprzez odstąpienie od stosowania tych szczególnych instrumentów Sąd przyznał sobie prawo rozstrzygania, czy należy stosować przedmiotowe środki przyjęte przez Radę.

O ile odstępstwa od właściwości sądów Unii zawarte w art. 24 ust. 1 akapit drugi zdanie ostatnie TUE i w art. 275 akapit pierwszy TFUE w świetle orzecznictwa "H" 1  powinno się interpretować w sposób ścisły i rzeczone sądy są właściwe w zakresie aktów dotyczących zarządzania misjami, o tyle Sąd nie wyjaśnił precyzyjnie, o które dokładnie przepisy traktatów chodzi lub po prostu na jakiej podstawie prawnej się oparł, gdy odstąpił od stosowania wyżej wspomnianych norm właściwych dla misji.

Wobec tego i w świetle okoliczności szczególnych dla sprawy nie można uznać, że zakres ograniczenia stanowiącego odstępstwo od właściwości Trybunału przewidzianego w art. 24 ust. 1 akapit drugi zdanie ostatnie TUE i w art. 275 akapit pierwszy TFUE pozwala wnioskować, iż Trybunał jest właściwy do rozstrzygnięcia, czy należy stosować wspólne normy mające zastosowanie na obszarze działań, takie jak Kodeks postępowania i dyscypliny, ogólne normy postępowania lub OPLAN, bądź czy odstąpić od ich stosowania na rzecz przepisów zawartych w regulaminie pracowniczym.

W związku z tym, zdaniem strony wnoszącej odwołanie, Sąd naruszył prawo, gdy zastosował w odniesieniu do skarżącego regulamin pracowniczy zamiast aktów i instrumentów przyjętych przez Radę. Z tego względu strona wnosząca odwołanie domaga się częściowego uchylenia zaskarżonego wyroku w zakresie, w jakim zastosowano w nim regulamin pracowniczy do personelu oddelegowanego w ramach misji przez państwa członkowskie Unii.

1 Sprawa T-271/10, H/Rada.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.527

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-638/24 P: Odwołanie od wyroku Sądu (dziewiąta izba) wydanego w dniu 17 lipca 2024 r. w sprawie T-371/22, EUCAP Sahel Niger/Montanari, wniesione w dniu 30 września 2024 r. przez EUCAP Sahel Niger
Data aktu: 03/02/2025
Data ogłoszenia: 03/02/2025