uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE 1 ,
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/1122 z dnia 12 marca 2019 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2003/87/WE w odniesieniu do funkcjonowania rejestru Unii 2 , w szczególności jego art. 47 ust. 3 akapit drugi,
(1) Państwa członkowskie przedłożyły Komisji wykaz instalacji znajdujących się na ich terytorium na podstawie art. 11 ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE.
(2) Zgodnie z art. 2 decyzji Komisji (UE) 2021/355 3 Komisja nie zgłosiła sprzeciwu wobec wykazów instalacji objętych dyrektywą 2003/87/WE przedłożonych przez Belgię, Bułgarię, Czechy, Danię, Niemcy, Estonię, Irlandię, Grecję, Hiszpanię, Francję, Chorwację, Włochy, Cypr, Łotwę, Litwę, Luksemburg, Węgry, Niderlandy, Austrię, Polskę, Portugalię, Rumunię, Słowenię, Słowację, Finlandię i Szwecję, z wyjątkiem przypadków określonych w art. 1 i załącznikach do tej decyzji.
(3) Państwa członkowskie określiły wstępne roczne ilości bezpłatnych uprawnień z podziałem na instalacje i powiadomiły o nich, wykorzystując zmienione wartości wskaźników emisyjnych określone w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2021/447 4 , na podstawie art. 14 ust. 5 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/331 5 .
(4) W art. 1 decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2021/927 6 stwierdzono, że nie ma potrzeby dostosowywania wstępnych rocznych ilości bezpłatnych uprawnień na podstawie art. 10a ust. 5 dyrektywy 2003/87/WE, ponieważ zapotrzebowanie nie przekroczyło maksymalnej liczby.
(5) Pismem z dnia 23 czerwca 2025 r. Czechy zgłosiły zmiany w tabeli krajowego rozdziału uprawnień. Skorygowano historyczne poziomy działalności podinstalacji objętych wskaźnikiem emisyjności opartym na cieple i podinstalacji sieci ciepłowniczej instalacji CZ-167. Podinstalację sieci ciepłowniczej w ramach instalacji CZ-128 podzielono na podinstalację objętą wskaźnikiem emisyjności opartym na cieple i podinstalację sieci ciepłowniczej.
(6) Pismem z dnia 3 lipca 2025 r. Niemcy zgłosiły zmiany w tabeli krajowego rozdziału uprawnień. W odniesieniu do instalacji DE-63 skorygowano współczynnik wymienności energii elektrycznej w podinstalacji wytwarzającej stal węglową w piecu łukowym. W odniesieniu do instalacji DE-67 skorygowano współczynniki wymienności energii elektrycznej podinstalacji wytwarzającej stal węglową w piecu łukowym i podinstalacji wytwarzającej stal wysokostopową w piecu łukowym. Skorygowano historyczny poziom działalności podinstalacji objętej wskaźnikiem emisyjności opartym na cieple instalacji DE-1134. W odniesieniu do instalacji DE-1255 skorygowano status wytwórcy energii elektrycznej. W odniesieniu do instalacji DE-1687 skorygowano status wytwórcy energii elektrycznej. Do instalacji DE-1687 dodano podinstalację objętą wskaźnikiem emisyjności opartym na paliwie. Skorygowano historyczny poziom działalności podinstalacji objętej wskaźnikiem emisyjności opartym na cieple instalacji DE-1868.
(7) Pismem z dnia 4 lipca 2025 r. Francja zgłosiła zmiany w tabeli krajowego rozdziału uprawnień. Skorygowano historyczny poziom działalności podinstalacji objętej wskaźnikiem emisyjności opartym na cieple instalacji FR-12. Do instalacji FR-12 dodano podinstalację objętą wskaźnikiem emisyjności opartym na paliwie. W odniesieniu do instalacji FR-443 skorygowano podział na podinstalacje. Skorygowano historyczne poziomy działalności podinstalacji wytwarzającej cienki papier powleczony oraz podinstalacji objętej wskaźnikiem emisyjności opartym na cieple w instalacji FR-443. Ponadto do instalacji FR-443 dodano podinstalację wytwarzającą cienki papier niepowleczony i podinstalację objętą wskaźnikiem emisyjności opartym na paliwie. Skorygowano historyczne poziomy działalności podinstalacji objętej wskaźnikiem emisyjności opartym na cieple i podinstalacji objętej wskaźnikiem emisyjności opartym na paliwie instalacji FR-825. Skorygowano historyczne poziomy działalności podinstalacji objętej wskaźnikiem emisyjności opartym na cieple i podinstalacji objętej wskaźnikiem emisyjności opartym na paliwie instalacji FR-206282.
(8) Pismem z dnia 24 lutego 2025 r. i z dnia 21 maja 2025 r. Niderlandy zgłosiły zmiany w tabeli krajowego rozdziału uprawnień. Skorygowano historyczny poziom działalności podinstalacji objętej wskaźnikiem emisyjności opartym na cieple instalacji NL-111. W odniesieniu do podinstalacji objętej wskaźnikiem emisyjności opartym na cieple, podinstalacji objętej wskaźnikiem emisyjności opartym na paliwie, podinstalacji krakingu parowego, podinstalacji wytwarzającej związki aromatyczne, podinstalacji wytwarzającej styren i podinstalacji wytwarzającej tlenek etylenu/ glikolu etylenowego w ramach instalacji NL-383 skorygowano historyczne poziomy działalności, współczynniki wymienności energii elektrycznej i import ciepła z instalacji nieobjętych ETS.
(9) Pismem z dnia 3 lipca 2025 r. Finlandia zgłosiła zmiany w tabeli krajowego rozdziału uprawnień. Skorygowano historyczny poziom działalności podinstalacji sieci ciepłowniczej instalacji FI-26. Skorygowano historyczne poziomy działalności podinstalacji wytwarzającej tekturę niepowlekaną, podinstalacji wytwarzającej tekturę powlekaną oraz podinstalacji objętej wskaźnikiem emisyjności opartym na cieple w instalacji FI-396. Do instalacji FI-399 dodano podinstalację wytwarzającą masę makulaturową. Skorygowano historyczne poziomy działalności podinstalacji objętej wskaźnikiem emisyjności opartym na cieple, podinstalacji objętej wskaźnikiem emisyjności opartym na paliwie i podinstalacji wytwarzającej emisje procesowe w instalacji FI-444. W odniesieniu do instalacji FI-444 skorygowano współczynnik wymienności energii elektrycznej w podinstalacji wytwarzającej stal wysokostopową. Podinstalację objętą wskaźnikiem emisyjności opartym na cieple narażoną na ryzyko ucieczki emisji w instalacji FI-445 podzielono na podinstalację objętą wskaźnikiem emisyjności opartym na cieple narażoną na ryzyko ucieczki emisji i podinstalację objętą wskaźnikiem emisyjności opartym na cieple nienarażoną na ryzyko ucieczki emisji. Skorygowano historyczne poziomy działalności podinstalacji objętych wskaźnikiem emisyjności opartym na cieple instalacji FI-458. Skorygowano historyczny poziom działalności podinstalacji objętej wskaźnikiem emisyjności opartym na cieple instalacji FI-568. Skorygowano historyczne poziomy działalności podinstalacji objętej wskaźnikiem emisyjności opartym na cieple i podinstalacji objętej wskaźnikiem emisyjności opartym na paliwie instalacji FI-623. Przywóz ciepła z instalacji nieobjętych ETS został skorygowany w odniesieniu do podinstalacji krakingu parowego i podinstalacji wytwarzającej fenol/aceton w ramach instalacji FI-623. Skorygowano historyczny poziom działalności podinstalacji objętej wskaźnikiem emisyjności opartym na paliwie instalacji FI-206121. W odniesieniu do instalacji FI-206121 usunięto podinstalację wytwarzającą emisje procesowe. Skorygowano historyczne poziomy działalności podinstalacji objętej wskaźnikiem emisyjności opartym na paliwie i podinstalacji wytwarzającej emisje procesowe instalacji FI-206136.
(10) Zgłoszone tabele krajowego rozdziału uprawnień są zgodne z art. 10c dyrektywy 2003/87/WE, rozporządzeniem delegowanym (UE) 2019/331 i decyzją (UE) 2021/355.
(11) Należy zatem polecić centralnemu administratorowi wprowadzenie powyższych korekt w rejestrze Unii,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.5242 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja Komisji z dnia 28 lipca 2025 r. polecająca centralnemu administratorowi rejestru Unii wprowadzenie w rejestrze Unii korekt w tabelach krajowego rozdziału uprawnień Czech, Niemiec, Francji, Niderlandów i Finlandii |
| Data aktu: | 28/07/2025 |
| Data ogłoszenia: | 29/09/2025 |