Sprawa C-609/24, Volkswagen: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Oberster Gerichtshof (Austria) w dniu 18 września 2024 r. - VS/Volkswagen AG

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Oberster Gerichtshof (Austria) w dniu 18 września 2024 r. - VS/Volkswagen AG
(Sprawa C-609/24, Volkswagen)

(C/2025/524)

Język postępowania: niemiecki

(Dz.U.UE C z dnia 3 lutego 2025 r.)

Sąd odsyłający

Oberster Gerichtshof

Strony w postępowaniu głównym

Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: VS

Druga strona postępowania: Volkswagen AG

Pytania prejudycjalne

1) Czy wykładni art. 2 pkt 6 i pkt 3.13.4. załącznika III do rozporządzenia wykonawczego (WE) nr 692/2008 1  [w związku z art. 3 pkt 10 rozporządzenia (WE) nr 715/2007] należy dokonywać w ten sposób, że urządzenie kontrolujące emisję zanieczyszczeń (program sterujący służący do regeneracji katalizatora magazynującego w cyklu przygotowawczym), uznawane za układ [poddawany] ciągłej regeneracji, ponieważ regeneracja (proces oczyszczania) ma miejsce co najmniej raz podczas badania typu I, a urządzenie zregenerowało się co najmniej raz podczas cyklu przygotowania pojazdu (tzw. "precon" lub przygotowanie wstępne), stanowi urządzenie ograniczające skuteczność działania w rozumieniu art. 3 pkt 10 rozporządzenia (WE) nr 715/2007 2 ?

2) a) Czy wykładni art. 5 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 715/2007 [w związku z art. 3 pkt 10 rozporządzenia (WE) nr 715/2007 oraz art. 2 pkt 6 i pkt 3.13.4. załącznika III do rozporządzenia wykonawczego (WE) nr 692/2008] należy dokonywać w ten sposób, że takie urządzenie kontrolujące emisję zanieczyszczeń jest (w danym wypadku) zgodne z prawem, ponieważ te warunki zostały zasadniczo spełnione w odnośnej procedurze badawczej pomiarów emisji?

b) Czy wykładni art. 5 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 715/2007 [w związku z art. 3 pkt 10 rozporządzenia (WE) nr 715/2007 oraz art. 2 pkt 6 i pkt 3.13.4. załącznika III do rozporządzenia wykonawczego (WE) nr 692/2008] należy dokonywać w ten sposób, że takie urządzenie kontrolujące emisję zanieczyszczeń jest (w danym wypadku) zgodne z prawem, jeżeli istotny pod względem emisji sposób działania wykazywany w ramach procedury badania (procedury homologacji) w przeważającej większości przypadków występuje również w normalnych warunkach użytkowania pojazdu (w rzeczywistym ruchu drogowym)?

3) Czy wykładni pkt 2.20 i pkt 3 załącznika 13 do regulaminu nr 83 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) 3  [w związku z pkt 3.13.1. załącznika III i art. 2 pkt 6 rozporządzenia wykonawczego (WE) 692/2008] należy dokonywać w ten sposób, że uregulowanie zawarte w pkt 3 zdanie drugie załącznika 13 do regulaminu nr 83 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ), zgodnie z którym przełącznik (blokujący lub umożliwiający proces regeneracji) można zastosować jedynie w celu niedopuszczenia do procesu regeneracji w czasie cykli przygotowania wstępnego, ma zastosowanie wyłącznie do specjalnej procedury badania, o której mowa w załączniku 13 do regulaminu nr 83 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ), a tym samym do badania emisji pojazdu wyposażonego w układ poddawany okresowej regeneracji, nie zaś również do pojazdu wyposażonego w układ poddawany regeneracji ciągłej?

1 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 692/2008 z dnia 18 lipca 2008 wykonujące i zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów (Dz.U. 2008, L 199, s. 1).
2 Rozporządzenie (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów (Dz.U. 2007, L 171, s. 1).
3 Regulamin nr 83 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie emisji zanieczyszczeń w zależności od paliwa zasilającego silnik [2015/1038] (Dz.U. 2015, L 172, s. 1).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.524

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-609/24, Volkswagen: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Oberster Gerichtshof (Austria) w dniu 18 września 2024 r. - VS/Volkswagen AG
Data aktu: 03/02/2025
Data ogłoszenia: 03/02/2025