Język postępowania: angielski
(Dz.U.UE C z dnia 6 października 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Meta Platforms Inc. (Menlo Park, Kalifornia, Stany Zjednoczone) (przedstawiciele: J. Turner i J. Williams, Barristers-at-Law, J. Aitken i S. Malhi, Solicitors, i A. Green, adwokat)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji Komisji z dnia 23 kwietnia 2025 r. w sprawie DMA.100055 Meta - art. 5 ust. 2 rozporządzenia 2022/1925 (zwanej dalej "decyzją") 1 ;
- stwierdzenie naruszenia przez Komisję Europejską przysługującego spółce Meta prawa do obrony;
- w konsekwencji lub tytułem żądania ewentualnego, w ramach wykonywania przez Sąd nieograniczonego prawa orzekania, uchylenie lub obniżenie grzywny nałożonej na spółkę Meta na podstawie art. 2 decyzji;
- w konsekwencji lub tytułem żądania ewentualnego, stwierdzenie nieważności art. 3 lub 4 decyzji w zakresie, w jakim przepisy te należy interpretować zgodnie z decyzją, pkt 368 i 372-373; oraz
- w każdym razie obciążenie Komisji kosztami poniesionymi przez spółkę Meta w związku z niniejszym postępowaniem.
Zarzuty i główne argumenty
W uzasadnieniu skargi strona skarżąca podnosi cztery zarzuty.
1. Zarzut pierwszy jest oparty na twierdzeniu, że w decyzji dopuszczono się naruszenia prawa, przeinaczono okoliczności faktyczne i popełniono błędy w ocenie, uznając, że wybór reklam nie jest zgodny z art. 5 ust. 2 rozporządzenia 2022/1925 2 . Zarzut ten składa się z dwóch części: (i) w decyzji błędnie uznano, że użytkownikom nie umożliwia się dokonania "konkretnego wyboru" w rozumieniu art. 5 ust. 2 rozporządzenia 2022/1925, ponieważ: a) w decyzji błędnie stwierdzono, że opcja bez reklam nie stanowi mniej spersonalizowanej, lecz równoważnej alternatywy dla opcji z reklamami oraz b) w decyzji błędnie oceniono relewantność i znaczenie i wyroku C-252/21, Meta Platforms Inc i in./Bundeskartellamt (EU:C:2023:537) (w szczególności pkt 150), dla wykładni i stosowania art. 5 ust. 2 rozporządzenia 2022/1925; oraz (ii) w decyzji błędnie stwierdzono, że użytkownicy nie wyrazili dobrowolnej zgody w rozumieniu art. 5 ust. 2 rozporządzenia 2022/1925.
2. Zarzut drugi jest oparty na twierdzeniu, że decyzja narusza istotne wymogi proceduralne i przysługujące spółce Meta prawo do obrony. Zarzut drugi składa się z dwóch części: (i) Komisja niesłusznie odmówiła przekazania odpowiednich informacji/opinii właściwych organów ochrony danych; oraz (ii) Komisja niesłusznie odmówiła przekazania dokumentów, które zostały włączone do akt po dacie dokonania wstępnych ustaleń.
3. Zarzut trzeci opiera się na twierdzeniu, że w decyzji błędnie nałożono grzywnę oraz że błędna jest jej wysokość. Zarzut trzeci składa się z trzech części: (i) decyzja o nałożeniu grzywny jest błędna, ponieważ działanie spółki Meta nie nosi znamion co najmniej niedbalstwa; (ii) decyzja nie zawiera wystarczającego uzasadnienia w odniesieniu do kwoty grzywny; oraz (iii) w decyzji błędnie obliczono wysokość grzywny.
4. Zarzut czwarty opiera się na twierdzeniu, że jeżeli i w zakresie, w jakim art. 3 i 4 decyzji dotyczą zachowań wykraczających poza przedmiot art. 1 (wybór reklam oferowany w okresie od marca do listopada 2024 r.), artykuły te są niezgodne z prawem. Zarzut czwarty składa się z dwóch części: (i) Komisja nie jest uprawniona do wydawania nakazu zaprzestania działalności w odniesieniu do kwestii wykraczających poza wybór reklam spółki Meta; oraz (ii) wymogi dotyczące nakładania okresowych kar pieniężnych nie zostały spełnione.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.5214 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-435/25: Skarga wniesiona w dniu 4 lipca 2025 r. - Meta Platforms/Komisja |
| Data aktu: | 06/10/2025 |
| Data ogłoszenia: | 06/10/2025 |