Sprawa T-435/25: Skarga wniesiona w dniu 4 lipca 2025 r. - Meta Platforms/Komisja

Skarga wniesiona w dniu 4 lipca 2025 r. - Meta Platforms/Komisja
(Sprawa T-435/25)

(C/2025/5214)

Język postępowania: angielski

(Dz.U.UE C z dnia 6 października 2025 r.)

Strony

Strona skarżąca: Meta Platforms Inc. (Menlo Park, Kalifornia, Stany Zjednoczone) (przedstawiciele: J. Turner i J. Williams, Barristers-at-Law, J. Aitken i S. Malhi, Solicitors, i A. Green, adwokat)

Strona pozwana: Komisja Europejska

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności decyzji Komisji z dnia 23 kwietnia 2025 r. w sprawie DMA.100055 Meta - art. 5 ust. 2 rozporządzenia 2022/1925 (zwanej dalej "decyzją") 1 ;

- stwierdzenie naruszenia przez Komisję Europejską przysługującego spółce Meta prawa do obrony;

- w konsekwencji lub tytułem żądania ewentualnego, w ramach wykonywania przez Sąd nieograniczonego prawa orzekania, uchylenie lub obniżenie grzywny nałożonej na spółkę Meta na podstawie art. 2 decyzji;

- w konsekwencji lub tytułem żądania ewentualnego, stwierdzenie nieważności art. 3 lub 4 decyzji w zakresie, w jakim przepisy te należy interpretować zgodnie z decyzją, pkt 368 i 372-373; oraz

- w każdym razie obciążenie Komisji kosztami poniesionymi przez spółkę Meta w związku z niniejszym postępowaniem.

Zarzuty i główne argumenty

W uzasadnieniu skargi strona skarżąca podnosi cztery zarzuty.

1. Zarzut pierwszy jest oparty na twierdzeniu, że w decyzji dopuszczono się naruszenia prawa, przeinaczono okoliczności faktyczne i popełniono błędy w ocenie, uznając, że wybór reklam nie jest zgodny z art. 5 ust. 2 rozporządzenia 2022/1925 2 . Zarzut ten składa się z dwóch części: (i) w decyzji błędnie uznano, że użytkownikom nie umożliwia się dokonania "konkretnego wyboru" w rozumieniu art. 5 ust. 2 rozporządzenia 2022/1925, ponieważ: a) w decyzji błędnie stwierdzono, że opcja bez reklam nie stanowi mniej spersonalizowanej, lecz równoważnej alternatywy dla opcji z reklamami oraz b) w decyzji błędnie oceniono relewantność i znaczenie i wyroku C-252/21, Meta Platforms Inc i in./Bundeskartellamt (EU:C:2023:537) (w szczególności pkt 150), dla wykładni i stosowania art. 5 ust. 2 rozporządzenia 2022/1925; oraz (ii) w decyzji błędnie stwierdzono, że użytkownicy nie wyrazili dobrowolnej zgody w rozumieniu art. 5 ust. 2 rozporządzenia 2022/1925.

2. Zarzut drugi jest oparty na twierdzeniu, że decyzja narusza istotne wymogi proceduralne i przysługujące spółce Meta prawo do obrony. Zarzut drugi składa się z dwóch części: (i) Komisja niesłusznie odmówiła przekazania odpowiednich informacji/opinii właściwych organów ochrony danych; oraz (ii) Komisja niesłusznie odmówiła przekazania dokumentów, które zostały włączone do akt po dacie dokonania wstępnych ustaleń.

3. Zarzut trzeci opiera się na twierdzeniu, że w decyzji błędnie nałożono grzywnę oraz że błędna jest jej wysokość. Zarzut trzeci składa się z trzech części: (i) decyzja o nałożeniu grzywny jest błędna, ponieważ działanie spółki Meta nie nosi znamion co najmniej niedbalstwa; (ii) decyzja nie zawiera wystarczającego uzasadnienia w odniesieniu do kwoty grzywny; oraz (iii) w decyzji błędnie obliczono wysokość grzywny.

4. Zarzut czwarty opiera się na twierdzeniu, że jeżeli i w zakresie, w jakim art. 3 i 4 decyzji dotyczą zachowań wykraczających poza przedmiot art. 1 (wybór reklam oferowany w okresie od marca do listopada 2024 r.), artykuły te są niezgodne z prawem. Zarzut czwarty składa się z dwóch części: (i) Komisja nie jest uprawniona do wydawania nakazu zaprzestania działalności w odniesieniu do kwestii wykraczających poza wybór reklam spółki Meta; oraz (ii) wymogi dotyczące nakładania okresowych kar pieniężnych nie zostały spełnione.

1 Decyzja Komisji z dnia 23 kwietnia 2025 r. dotycząca decyzji przyjętej na podstawie art. 29 ust. 1 lit. a), art. 30 ust. 1 lit. a) oraz art. 31 ust. 1 lit. h) rozporządzenia (UE) 2022/1925 (sprawa DMA.100055 - Meta - art. 5 ust. 2) (Dz.U. C 2025/3466)
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/1925 z dnia 14 września 2022 r. w sprawie kontestowalnych i uczciwych rynków w sektorze cyfrowym oraz zmiany dyrektyw (UE) 2019/1937 i (UE) 2020/1828 (akt o rynkach cyfrowych) (Dz.U. 2022, L 265, s. 1)

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.5214

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-435/25: Skarga wniesiona w dniu 4 lipca 2025 r. - Meta Platforms/Komisja
Data aktu: 06/10/2025
Data ogłoszenia: 06/10/2025