(C/2025/5154)
(Dz.U.UE C z dnia 28 października 2025 r.)
Sprawozdawca: Javier GARAT PÉREZ
| Doradczynie i doradcy | Daniel VOCES DE ONAINDI |
| Procedura ustawodawcza | EU Law Tracker |
| Wniosek o konsultację |
Parlament Europejski, 16.6.2025 Rada, 19.5.2025 |
| Podstawa prawna | Art. 43 ust. 2 i art. 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej |
| Dokumenty Komisji Europejskiej | COM(2025) 195 final |
| Odpowiednie cele zrównoważonego rozwoju | CEL 14 - Życie pod wodą, CEL 16 - Pokój, sprawiedliwość i silne instytucje |
| Sekcja odpowiedzialna | Sekcja Rolnictwa, Rozwoju Wsi i Środowiska Naturalnego |
| Data przyjęcia przez sekcję | 25.6.2025 |
| Data przyjęcia na sesji plenarnej | 16.7.2025 |
|
Sesja plenarna nr Wynik głosowania (za/przeciw/ wstrzymało się) |
598 187/2/5 |
1. ZALECENIA
Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny (EKES) 1.1. Uważa, że konieczne jest włączenie do prawa UE środków ochrony i kontroli przyjętych przez regionalne organizacje ds. zarządzania rybołówstwem (RFMO). Ta harmonizacja przepisów jest nieodzowna dla zapewnienia skuteczności środków zarządzania w dziedzinie rybołówstwa międzynarodowego.
1.2. Aprobuje wniosek Komisji i przypomina o swoim stałym poparciu dla podobnych inicjatyw, wyrażonym w poprzednich opiniach (NAT/757 1 , NAT/796 2 i NAT/865 3 ). Wnosi ponadto, aby środki uzgodnione przez RFMO włączono sprawnie i z zachowaniem spójności do dorobku prawnego UE, respektując zasady i cele wspólnej polityki rybołówstwa oraz unikając nakładania się lub niespójności przepisów.
1.3. Zgodnie z celami Kompasu konkurencyjności dla UE zdecydowanie opowiada się za tym, by zmierzać do dalszego uproszczenia przepisów, skutecznego zmniejszenia obciążeń administracyjnych i przyspieszenia procedur. Z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę tego wniosku zbiorczego, który stanowi krok we właściwym kierunku. Uważa, że te środki powinny przyczynić się do zwiększenia konkurencyjności Unii, a także do ułatwienia i przyspieszenia działalności gospodarczej.
1.4. Jest zdania, że wszelkiego włączenia należy dokonywać z zachowaniem lojalności instytucjonalnej oraz w sposób całkowicie przejrzysty, ścisły i wierny, nie dodając nowych, nieuzgodnionych przez UE zobowiązań względem własnej floty, a tym samym zachowując konkurencyjność, zrównoważony rozwój i pewność prawa w europejskim sektorze rybołówstwa.
1.5. Podkreśla, że w obecnym wniosku brakuje sprawnego mechanizmu automatycznego włączenia niektórych przepisów przyjętych przez RFMO, jak wskazano już w opinii NAT/865. Aktualny system zobowiązuje do okresowych zmian rozporządzeń w drodze długotrwałych i złożonych procedur legislacyjnych, co spowalnia skuteczne włączanie norm międzynarodowych.
1.6. Ponownie ostrzega, że dalsze podążanie drogą rozporządzenia może prowadzić do sprzeczności między przepisami lub - co najmniej - do okresów niepewności prawa dla organów administracji, a nawet samych przedsiębiorstw, które mają wątpliwości, czy są zobowiązane przestrzegać wcześniejszych przepisów, które wciąż obowiązują w UE, czy też nowych przepisów przyjętych przez RFMO. Może to również prowadzić do zakłóceń w stosowaniu środków odnośnie do flot spoza UE.
1.7. Ponawia swoje zalecenie, by zbadać, czy da się ustanowić przyspieszoną procedurę, która umożliwi bezpośrednie wejście w życie niektórych środków technicznych przyjętych przez RFMO za pomocą mechanizmu warunkowego automatycznego włączania środków. Dzięki takiemu systemowi można by wdrażać te środki do porządku prawnego Unii bez konieczności przyjmowania specjalnego aktu ustawodawczego, o ile Parlament Europejski lub Rada nie zgłoszą zastrzeżeń w ustalonym z góry terminie. Taki mechanizm zwiększyłby skuteczność działań UE na szczeblu międzynarodowym, a równocześnie zagwarantowałby poszanowanie zasad legalności, pewności prawa i kontroli demokratycznej.
1.8. Wnosi, aby Komisja, zgodnie z Konwencją Narodów Zjednoczonych o prawie morza (UNCLOS) i porozumieniem nowojorskim w sprawie ochrony międzystrefowych zasobów rybnych i zasobów rybnych masowo migrujących i zarządzania nimi, zacieśniła współpracę i koordynację ze wszystkimi państwami, których floty eksploatują te zasoby, zarówno w ramach stosunków dwustronnych, jak i w ramach RFMO. Wskazuje, jak ważne jest, aby zagwarantować równe warunki działania poprzez jednolite stosowanie zasad ochrony i zarządzania, unikając podwójnych standardów, które mogłyby zaszkodzić europejskim podmiotom dążącym do spełnienia norm międzynarodowych.
2. NOTY WYJAŚNIAJĄCE
Argumenty na poparcie zalecenia 1.1
2.1. EKES popiera niezbędną i pilną transpozycję decyzji ICCAT, NAFO, SPRFMO, IATTC, WCPFC i IOTC 4 w celu:
- zagwarantowania dobrego zarządzania oceanami i zasobami morskimi,
- wypełnienia zobowiązań międzynarodowych przyjętych przez UE,
- zapewnienia równych warunków działania dla europejskiej floty rybackiej.
2.2. EKES przypomina, że wniosek nie obejmuje różnych możliwości w zakresie połowów.
Argumenty na poparcie zalecenia 1.2
2.3. EKES jest zdania, że procedurze transpozycji nadal nie towarzyszy sprawny mechanizm, ponieważ wspomniane środki podlegają zmianom co roku, a unijne procedury biurokratyczne są bardzo powolne. Prowadzi to do ciągłej luki między normami przyjętymi przez RFMO a prawodawstwem UE. Lukę czasową w transpozycji środków międzynarodowych wyraźnie widać w przypadku IATTC: nadal nie włączono rezolucji przyjętych od 2021 r., co podważa zdolność reakcji prawodawczej UE. Uwypukla to konieczność zwiększenia skuteczności procesu legislacyjnego, by zapewnić terminową realizację zobowiązań międzynarodowych oraz zachować wiarygodność i spójność wspólnej polityki rybołówstwa.
3. PROPONOWANE ZMIANY DO WNIOSKU USTAWODAWCZEGO KOMISJI EUROPEJSKIEJ
Poprawka 1
powiązana z zaleceniem 1.7
| Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka EKES-u |
|
Jedyny przepis dodatkowy - Mechanizm automatycznego włączania niektórych środków RFMO 1. Aby zapewnić terminowość wdrożenia środków przyjętych przez regionalne organizacje ds. zarządzania rybołówstwem (RFMO), w których przypadku Unia jest stroną umawiającą się lub współpracującą, Komisja może wprowadzić niektóre środki techniczne za pomocą mechanizmu warunkowego automatycznego włączania. 2. W tym celu Komisja publikuje w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej nie później niż 30 dni po przyjęciu środka na szczeblu międzynarodowym powiadomienie o przyjętym środku, określając jego treść, datę wejścia w życie i zgodność prawną z prawem UE. 3. Uznaje się, że ten środek ma zastosowanie w prawie UE, jeżeli zostaną spełnione następujące warunki-: a) minimalna wielkość połowu, b) czasowe lub przestrzenne zamknięcia, c) ograniczenia nakładu połowowego, d) specyfikacje narzędzi połowowych, e) wymogi dotyczące oznakowania lub identyfikacji, f) środki kontroli i monitorowania. Wyłączone są środki, które: a) wymagają dostosowania instytucji lub budżetu, b) zakładają nałożenie ukierunkowanych sankcji, c) są sprzeczne z podstawowymi przepisami prawa UE, d) mają wpływ na prawa podstawowe. 4. Jeśli Parlament Europejski lub Rada nie wniosą uzasadnionego sprzeciwu w terminie 60 dni od publikacji powiadomienia, uznaje się, że środek został automatycznie włączony i jest obowiązkowy dla unijnych podmiotów gospodarczych. 5. Komisja powinna określić: a) pełny tekst środka, b) datę wejścia w życie przewidzianą przez RFMO, c) wstępną ocenę zgodności prawnej z prawem UE. 6. W razie sprzeciwu Komisja niezwłocznie przedkłada wniosek ustawodawczy, akt delegowany lub akt wykonawczy, stosownie do przypadku, aby włączyć środek zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą. 7. Komisja co roku informuje Parlament i Radę o stosowaniu niniejszego rozporządzenia, w tym przekazuje wykaz włączonych środków, otrzymanych zastrzeżeń i ewentualnych sprzecznych interpretacji. 8. Najpóźniej pięć lat po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia Komisja przedstawia sprawozdanie z oceny, któremu w razie potrzeby towarzyszy wniosek ustawodawczy dotyczący zmiany. |
Uzasadnienie
Ustanawia się przyspieszoną procedurę, która umożliwi bezpośrednie wejście w życie niektórych środków technicznych przyjętych przez RFMO za pomocą mechanizmu warunkowego automatycznego włączania środków.
Bruksela, dnia 16 lipca 2025 r.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.5154 |
| Rodzaj: | Opinia |
| Tytuł: | Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego - Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2017/2107 ustanawiające środki zarządzania, ochrony i kontroli obowiązujące na obszarze konwencji Międzynarodowej Komisji ds. Ochrony Tuńczyka Atlantyckiego (ICCAT), rozporządzenie (UE) 2018/975 ustanawiające środki zarządzania, ochrony i kontroli obowiązujące na obszarze konwencji Regionalnej Organizacji ds. Zarządzania Rybołówstwem na Południowym Pacyfiku (SPRFMO), rozporządzenie (UE) 2019/833 ustanawiające środki ochrony i egzekwowania mające zastosowanie na obszarze podlegającym regulacji Organizacji Rybołówstwa Północno-Zachodniego Atlantyku, rozporządzenie (UE) 2021/56 ustanawiające środki zarządzania, ochrony i kontroli obowiązujące na obszarze objętym Konwencją ustanawiającą Międzyamerykańską Komisję ds. Tuńczyka Tropikalnego, rozporządzenie (UE) 2022/2056 w sprawie ustanowienia środków ochrony i zarządzania obowiązujących na obszarze objętym konwencją w sprawie rybołówstwa na zachodnim i środkowym Pacyfiku, rozporządzenie (UE) 2022/2343 w sprawie ustanowienia środków zarządzania, ochrony i kontroli mających zastosowanie na obszarze podlegającym kompetencji Komisji ds. Tuńczyka na Oceanie Indyjskim (IOTC) oraz rozporządzenie (UE) 2023/2053 ustanawiające wieloletni plan zarządzania zasobami tuńczyka błękitnopłetwego we wschodnim Atlantyku i w Morzu Śródziemnym |
| Data aktu: | 28/10/2025 |
| Data ogłoszenia: | 28/10/2025 |