Współsprawozdawca: Gonçalo LOBO XAVIER
| Doradczynie i doradcy | Giulio BUCIUNI (z ramienia sprawozdawcy) |
| Wniosek o konsultację | Duńska prezydencja Rady UE, 7.2.2025 |
| Podstawa prawna | Art. 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej |
| Sekcja odpowiedzialna | Sekcja Jednolitego Rynku, Produkcji i Konsumpcji |
| Data przyjęcia przez sekcję | 26.6.2025 |
| Data przyjęcia na sesji plenarnej | 16.7.2025 |
| Sesja plenarna nr | 598 |
| Wynik głosowania (za/przeciw/wstrzymało się) | 162/0/5 |
1. Wnioski i zalecenia
1.1.+ Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny (EKES) podkreśla, że należy zapewnić odporne, konkurencyjne i zrównoważone łańcuchy wartości w wysoce niepewnym i rozdrobnionym geopolitycznie kontekście charakteryzującym się również agresywnymi strategiami gospodarczymi, ponieważ kwestia ta ma istotne konsekwencje gospodarcze i społeczne dla kontynentu europejskiego i samej Unii Europejskiej.
1.2. W związku z tym uważa za szczególnie ważne, aby europejskie przedsiębiorstwa odgrywały większą rolę w łańcuchach dostaw, również na pozycjach liderów, co pozwoli rozwijać konkurencyjny i zrównoważony model produkcji w całym łańcuchu z korzyścią dla regionów, przedsiębiorstw i pracowników.
1.3. W niniejszej opinii EKES-u przedstawiono i szczegółowo przeanalizowano szereg zaleceń (wymienionych poniżej), które należy uwzględnić w procesie decyzyjnym, a także zwrócono należytą uwagę na prace przeprowadzone dotychczas przez instytucje UE:
a) Stosowanie podejścia opartego na łańcuchu wartości i łańcuchu dostaw do analizy i oceny skutków przy opracowywaniu i monitorowaniu polityk europejskich i odpowiednich decyzji na szczeblu krajowym i niższym niż krajowy.
b) Opracowanie pilnych i skutecznych środków w celu wzmocnienia europejskiego rynku wewnętrznego, tak aby zagwarantować strategiczną autonomię i zdolność produkcyjną. W szczególności oznacza to rozwój europejskiej polityki przemysłowej i polityki konkurencji opartej na zrównoważonej konkurencyjności i innowacyjności. Również w relacjach zewnętrznych konieczna jest przebudowa łańcuchów wartości w zgodzie ze sprawiedliwą i zrównoważoną polityką handlową uwzględniającą europejskie normy społeczne i środowiskowe oraz zasady wielostronne.
c) Mapowanie łańcuchów dostaw przez ich szczegółową ocenę oraz analizę poszczególnych sektorów i poziomów zaangażowania przedsiębiorstw w celu opracowania ukierunkowanej polityki odpowiadającej na wyzwania i możliwości rozwoju specyficzne dla danego sektora, w tym na poziomie regionalnym. W związku z tym w opinii przedstawiono dane i możliwe narzędzia, które mogłyby uzupełnić istniejące metody.
d) Zachęcanie do rozwoju zintegrowanych ekosystemów przemysłowych w celu wspierania społeczności i przedsiębiorstw w ramach globalnych łańcuchów wartości. Obejmuje to wspieranie tworzenia przedsiębiorstw, uczestnictwa i przywództwa w tych łańcuchach, aby rozwijać model produkcji skoncentrowany na europejskich wartościach i możliwościach.
e) Szersze wykorzystanie funduszy spójności w celu zapewnienia państwom członkowskim infrastruktury niezbędnej do uniknięcia zakłóceń w łańcuchach wartości, w obszarach transportu, odporności, informacji dla obywateli, dróg, infrastruktury informatycznej, ochrony żywności, cyberbezpieczeństwa, systemów dostaw energii, dostępu do wiarygodnych informacji oraz ochrony danych.
1.4. EKES zwraca również uwagę na potrzebę właściwego zaangażowania partnerów społecznych oraz organizacji społeczeństwa obywatelskiego - zgodnie z ich rolami i funkcjami - w ochronę i rozwójłańcuchów wartości, z wykorzystaniem ich wiedzy i doświadczenia, które mogą być niezwykle skuteczne, zwłaszcza w podejmowaniu decyzji dotyczących sytuacji nagłych związanych ze skutecznością i zrównoważonym charakterem tych łańcuchów.
1.5. EKES zwraca uwagę na potrzebę inwestowania w informacje dla obywateli o sposobach reagowania w przypadku katastrofy i w komunikację z nimi, a także na potrzebę wzmocnienia europejskiej strategii na rzecz zabezpieczenia funkcjonowania rynku wewnętrznego w czasach kryzysu i sytuacji nadzwyczajnej.
2. Kontekst opinii i uwagi ogólne
2.1. W erze rosnących napięć geopolitycznych, niepewności gospodarczej i szybkiej transformacji technologicznej europejskie łańcuchy wartości odgrywają kluczową rolę w zapewnianiu konkurencyjności, bezpieczeństwa i innowacyjności UE oraz we wspieraniu wymiaru społecznego. Obecnie globalne łańcuchy wartości stanowią ponad dwie trzecie światowego handlu, co ma szczególnie istotny wpływ na UE 1 .
2.2. Różnego rodzaju kryzysy, jakie miały miejsce w ostatnich latach, pokazały, że długość łańcuchów dostaw - niegdyś postrzegana jako siła napędowa wydajności i konkurencyjności - stała się również źródłem podatności na zagrożenia, zwłaszcza ze względu na nadmierną zależność od niektórych krajów w zakresie surowców strategicznych. Wskazuje to na konieczność pilnego uwzględniania nie tylko efektywności, ale również odporności łańcuchów dostaw i wartości.
2.3. W niniejszej opinii uznano istotne prace przeprowadzone już przez Komisję w różnych obszarach polityki związanych z łańcuchami wartości, w tym w zakresie sojuszy przemysłowych, strategii bezpieczeństwa gospodarczego UE, aktu w sprawie surowców krytycznych, zintegrowanych ważnych projektów stanowiących przedmiot wspólnego europejskiego zainteresowania (IPCEI) oraz szczegółowych ocen sytuacji i narzędzi monitorowania. Ważne będzie wzmocnienie i skalowanie tych wysiłków, a nie ich powielanie. Należy przede wszystkim zwrócić uwagę na takie obszary jak regionalne zdolności wdrożeniowe i dynamika przedsiębiorczości. Instytucje europejskie muszą zatem nadal dążyć do wzmocnienia przyjęcia podejścia politycznego uwzględniającego specyfikę poszczególnych łańcuchów wartości, aby wzmocnić odporność przemysłu, zwiększyć innowacyjność, zapewnić wysokiej jakości miejsca pracy i zagwarantować, że europejska baza przemysłowa pozostanie konkurencyjna na całym świecie, przy jednoczesnym utrzymaniu silnej obecności europejskiej zgodnie z zasadą "europejskiego stylu życia".
2.4. Dla Komitetu podejście polityczne uwzględniające specyfikę poszczególnych łańcuchów wartości jest kluczowe dla wzmocnienia przemysłu europejskiego, zapewnienia jego wymiaru społecznego oraz utrzymania globalnej i zrównoważonej konkurencyjności. Podejście to musi być wielowymiarowe i angażować wszystkie zainteresowane strony, w szczególności partnerów społecznych, na różnych etapach procesu, zgodnie z podejściem partycypacyjnym i integracyjnym określonym w poprzednich opiniach związanych z tą kwestią 2 .
2.5. Wśród różnych wariantów tego podejścia - w tym takich, które zakładają wykorzystanie łańcuchów wartości jako narzędzia analizy służącej ocenie skutków polityki UE - EKES szczególnie podkreśla znaczenie:
a) Mapowania możliwości przemysłowych regionów Europy, biorąc pod uwagę, że kompleksowa analiza mocnych stron regionalnych i ekosystemów przemysłowych ma zasadnicze znaczenie dla dostosowania interwencji politycznych, w tym przez identyfikację wiodących firm działających w każdym łańcuchu wartości w celu określenia kluczowych graczy i zrozumienia ich roli w łańcuchach wartości do celów ukierunkowanego wsparcia politycznego.
b) Projektowania strategii politycznych, które przynoszą korzyści w całym łańcuchu wartości, z należytym uwzględnieniem faktu, że powinny one wspierać zrównoważone podejście do korzystnego współistnienia wiodących firm, które może również generować pozytywne efekty dla mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw (MMŚP), pracowników i regionów w ramach każdego łańcucha wartości, zapewniając integracyjną i odporną strategię przemysłową i gospodarczą.
2.6. Przyjmując takie podejście, instytucje europejskie mogą wzmocnić europejską bazę przemysłową, promować jej wymiar społeczny, zwiększyć autonomię strategiczną i zapewnić, aby UE pozostała konkurencyjna w coraz bardziej niepewnym środowisku globalnym. Wiele spostrzeżeń można znaleźć w badaniach nad tym, w jaki sposób Europa może dostosować swoje strategie łańcucha wartości do obecnych wyzwań gospodarczych i geopolitycznych, zapewniając długoterminową odporność i dobrobyt (przytoczono je w przypisach do niniejszej opinii).
3. Uwagi szczegółowe - kluczowe wymiary i potrzeby globalnych łańcuchów wartości
3.1. Aby wnieść znaczący wkład, w niniejszej opinii analizuje się trzy kluczowe wymiary tej kwestii:
a) Znaczenie europejskich łańcuchów wartości w kontekście rosnącej niepewności i coraz większych zagrożeń bezpieczeństwa.
b) Wyzwania związane z konkurencyjnością, przed którymi stoją europejscy producenci - w szczególności MMŚP.
c) Strategiczna geograficzna rekonfiguracja europejskich łańcuchów wartości w kierunku krajów, które przestrzegają standardów społecznych i środowiskowych oraz wielostronnych zasad, zgodnie ze sprawiedliwą i zrównoważoną europejską polityką handlową. Ta rekonfiguracja odzwierciedla zasadę friend-shoringu.
Wymiary te stanowią podstawę zestawu zaleceń politycznych, które mają na celu wzmocnienie europejskiego przemysłu i wysokiej jakości miejsc pracy, wspierając przyszły wzrost i zrównoważoną konkurencyjność UE.
3.1.1. Wzmocnienie europejskich łańcuchów wartości w czasach napięć geopolitycznych i zagrożeń bezpieczeństwa
Wraz ze wzrostem niestabilności gospodarczej i politycznej na świecie europejskie łańcuchy wartości należy wzmocnić, aby zapewnić odporność na wstrząsy zewnętrzne, przy jednoczesnym zachowaniu zrównoważonego rozwoju. Kwestie bezpieczeństwa wewnętrznego, autonomia strategiczna i potrzeba trwałej innowacji wymagają ukierunkowanej polityki obejmującej następujące elementy:
1. Zapewnienie celu integralnego zrównoważonego rozwoju w procesie wzmacniania odporności
a) EKES podkreśla, że należy zapewnić system łańcuchów dostaw, który będzie nie tylko odporny i wydajny, ale także pod różnymi względami zrównoważony. Europa musi pozostać liderem nie tylko w tym, co produkuje, ale także w tym, jak produkuje, przez stosowanie zrównoważonych modeli produkcji, które muszą być rozszerzone na cały łańcuch. Łańcuchy wartości są często narażone na ryzyko wynikające z fragmentacji łańcuchów dostaw i podwykonawstwa, przestrzegania układów zbiorowych w całym łańcuchu oraz przenoszenia podatków. W związku z tym Komitet przypomina, że poszanowanie norm społecznych i środowiskowych we wszystkich łańcuchach wartości pozostaje podstawowym celem polityki UE we wszystkich krajach, a także w samej UE. Z tych powodów, oprócz przypomnienia zaleceń zawartych we wcześniejszych odnośnych opiniach EKES-u 3 , podkreśla się potrzebę promowania rokowań zbiorowych i dialogu społecznego na wszystkich szczeblach, także w procesach restrukturyzacji przedsiębiorstw, jako elementu zrównoważonego ładu korporacyjnego. Ważne jest również zapewnienie, aby wykorzystanie funduszy publicznych dla przedsiębiorstw, a także wszystkie procesy zamówień publicznych były uzależnione od przestrzegania układów zbiorowych, a także zagwarantowanie zaangażowania partnerów społecznych w ocenę społecznego wpływu zmian w przemyśle, aby uniknąć pojawienia się dalszych nierówności regionalnych w UE.
b) Polityka spójności może wspierać uczestnictwo w globalnych łańcuchach wartości i zaangażowanie w takie łańcuchy, co pozwoli zwiększyć aktywny udział partnerów społecznych w całym procesie.
2. Zapewnienie strategicznej autonomii w kluczowych sektorach
a) UE powinna kontynuować - i zintensyfikować - pogłębione oceny strategicznych zależności Europy 4 , w tym z myślą o zidentyfikowaniu krytycznych łańcuchów wartości, które wymagają repatriacji produkcji lub bliskiej delokalizacji (ang. nearshoring), aby zmniejszyć nadmierną zależność od dostawców zewnętrznych, zwłaszcza w obszarach takich jak półprzewodniki, produkty farmaceutyczne i technologie energii odnawialnej. UE powinna podjąć ukierunkowane kroki w celu zmniejszenia strategicznych zależności wynikających z wcześniejszych procesów offshoringu - nie tylko w produkcji i usługach, ale także w badaniach i rozwoju - zwłaszcza w sektorach, w których taki offshoring osłabił zdolności przemysłowe i innowacyjne Europy. Celem nie jest odwrócenie całego offshoringu, ale wzmocnienie autonomii Europy przy jednoczesnym zachowaniu globalnej integracji tam, gdzie jest to właściwe. Wspólne Centrum Badawcze Komisji Europejskiej (JRC) podkreśliło potrzebę zabezpieczenia łańcuchów dostaw w kluczowych branżach, co należy wziąć pod uwagę. Wskazało na słabe punkty, szczególnie w kontekście technologii krytycznych i surowców 5 . Dane z JRC i Eurostatu dotyczące trendów w zakresie przenoszenia produkcji i działalności badawczo-rozwojowej poza UE mogą pomóc w określeniu poziomu narażenia i opracowaniu odpowiednich reakcji politycznych. Instytucje europejskie i organy międzynarodowe przedstawiły również inne interesujące analizy 6 . W swoich poprzednich pracach EKES wezwał do wprowadzenia środków na rzecz sprawiedliwej transformacji obejmujących działania z zakresu mapowania oraz utworzenie specjalnego obserwatorium 7 .
b) Niezbędne jest prowadzenie polityki wzmacniania integracji rynku wewnętrznego przez kompleksową strategię przemysłową opartą między innymi na wytycznych Komisji dotyczących bezpieczeństwa gospodarczego, zgodnie z zaleceniami zawartymi w niedawno przyjętej opinii w sprawie polityki przemysłowej i wzmocnienia rynku wewnętrznego. Praktyki takie jak "preferencje krajowe" mogą pomóc wzmocnić popyt wewnętrzny i zdolności produkcyjne Europy w obliczu braków, które podważają jej strategiczną autonomię i bezpieczeństwo. Taka preferencja powinna zawsze wiązać się z poszanowaniem i promowaniem europejskich standardów społecznych.
c) Wydaje się, że strategiczne znaczenie mają: kontynuacja zaproponowanych przez Komisję, państwa członkowskie i przemysł działań mających na celu tworzenie sojuszy przemysłowych, Ważne Projekty Stanowiące Przedmiot Wspólnego Europejskiego Zainteresowania (IPCEI) oraz spółdzielnie rolnicze i inne, które umożliwiają reagowanie na wyzwania przez dzielenie się innowacjami i ryzykiem, a także starania na rzecz szerszego wykorzystania wspólnych zakupów strategicznych komponentów oraz zwiększenia obiegu zamkniętego i wydajności.
3. Wspieranie modernizacji technologicznej dojrzałych łańcuchów wartości
a) Wiele europejskich gałęzi przemysłu opiera się na ugruntowanych łańcuchach wartości, które wymagają modernizacji. Nie ma wątpliwości, że transformacja cyfrowa jest kluczowa dla zapewnienia konkurencyjności i odporności przemysłu 8 .
b) Polityka powinna koncentrować się na wspieraniu wdrażania technologii cyfrowych, automatyzacji i sztucznej inteligencji (AI) w tradycyjnych branżach, aby utrzymać ich globalne znaczenie, co zostało również podkreślone w Kompasie konkurencyjności dla UE. Zasadnicze znaczenie ma także zachęcanie do tworzenia klastrów firm i ekosystemów przemysłowych, w których firmy mogą się rozwijać i dzielić wiedzą.
c) Pojawienie się sztucznej inteligencji w procesach produkcyjnych ma również wpływ na zarządzanie coraz bardziej złożonymi łańcuchami dostaw. Sztuczna inteligencja nie tylko umożliwia większą automatyzację i zintegrowane wykorzystywanie danych klientów na temat produktów, lecz również może odgrywać kluczową rolę we wzmacnianiu identyfikowalności rozproszonych i wielowarstwowych łańcuchów wartości, a także w tworzeniu wiarygodnych i zintegrowanych systemów weryfikacji poszczególnych transakcji. W celu zapewnienia, aby narzędzia te miały pozytywny wpływ na mapowanie zgodności i nadzór, należy je projektować w sposób gwarantujący maksymalną przejrzystość oraz oparty na podejściu zorientowanym na człowieka - zapewniając aktywne zaangażowanie wszystkich zainteresowanych stron, a w szczególności partnerów społecznych.
4. Wzmocnienie współpracy z instytucjami badawczymi i uniwersytetami oraz promowanie zmiany i podnoszenia kwalifikacji europejskich pracowników
Europejskie uniwersytety i ośrodki badawczo-rozwojowe powinny odgrywać bardziej aktywną rolę w opracowywaniu innowacyjnych rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa łańcucha dostaw i modernizacji przemysłu. Wsparciem tych działań mogą być zwiększone finansowanie i mechanizmy transferu wiedzy. Powinno temu towarzyszyć kompleksowe podejście do podnoszenia umiejętności obywateli. W tym kontekście niezbędne są większe inwestycje w badania i rozwój, ponieważ Europa jako całość jest nadal daleka od celu 3 % i pozostaje w tyle za innymi głównymi podmiotami międzynarodowymi.
5. Wykorzystanie europejskich inwestycji w obronność dla innowacji podwójnego zastosowania
Obok kluczowych debat na temat znaczenia stworzenia wspólnej europejskiej obrony potrzeba przyjęcia szerokiego podejścia do bezpieczeństwa - uwzględniającego konieczność budowania odporności społeczneji bezpieczeństwa gospodarczego oraz odnoszącego się do zagrożeń dla demokracji, ingerencji, a także skutków zmian klimatu, ekstremalnych klęsk żywiołowych i globalnych zagrożeń zdrowotnych - może również stanowić okazję do opracowywania technologii podwójnego zastosowania, które będą przydatne zarówno w sektorze obronnym, jak i cywilnym. Jak pokazują niedawne badania 9 , dzięki wspieraniu współpracy przedsiębiorstw z sektora obronnego, dostawców technologii i przemysłowych łańcuchów wartości, przy aktywnym udziale partnerów społecznych, Europa może pobudzać innowacje i wzmacniać bezpieczeństwo.
3.1.2. Rozwiązanie problemów związanych z konkurencyjnością europejskich MMŚP
MMŚP pozostają filarem wielu europejskich branż, ponieważ dostarczają kluczowe czynniki produkcji i usługi większym firmom. Wiele MMŚP ma jednak trudności z konkurowaniem w zmieniającym się krajobrazie gospodarczym kształtowanym przez cyfryzację i globalną konkurencję. Elementy, na których należy się skoncentrować w ramach polityki, są następujące:
1. Modernizacja mikroprzedsiębiorstw i małych przedsiębiorstw przez współpracę z przedsiębiorstwami typu startup
Europejskie przedsiębiorstwa typu startup mogą dostarczać rozwiązania cyfrowe, operacyjne i technologiczne dostosowane do potrzeb MMŚP. Zachęcanie do partnerstwa między MMŚP a innowacyjnymi startupami może przyspieszyć wdrażanie technologii cyfrowych i konkurencyjność. Z badań wynika, w jaki sposób startupy mogą napędzać przekształcanie tradycyjnych klastrów przemysłowych we współczesne ekosystemy przedsiębiorczości 10 . Dlatego też należy opracować europejski model tworzenia przedsiębiorstw, odróżniający się od modeli innych kontynentów, przez włączanie przedsiębiorstw w już istniejące, ustrukturyzowane ekosystemy przemysłowe, które wspierają ich powstawanie i rozwój.
2. Rozwijanie klastrów przemysłowych w ekosystemy przedsiębiorczości
Wiele klastrów i okręgów przemysłowych w Europie powstało wokół tradycyjnych gałęzi przemysłu. Przez integrację nowych generacji firm opartych na technologiach z tymi klastrami decydentki i decydenci mogą tworzyć nowoczesne ekosystemy przedsiębiorczości, które wspierają zarówno firmy o ugruntowanej pozycji, jak i nowe przedsięwzięcia.
W związku z tym należy wziąć pod uwagę regionalny aspekt łańcuchów wartości, aby wykorzystać specyficzne cechy każdego łańcucha wartości.
3. Ułatwianie dostępu do finansowania i wsparcia innowacji
Należy wdrożyć ukierunkowane instrumenty finansowe i mechanizmy wsparcia, aby pomóc MMŚP inwestować w transformację cyfrową, zaawansowaną produkcję i zrównoważone praktyki biznesowe, a także na potrzeby przedsiębiorczości związanej z łańcuchem wartości, zwłaszcza w sektorach, w których Europa może pozostać w tyle za światowymi konkurentami takimi jak Stany Zjednoczone i Chiny.
4. Ustanowienie programów mentorskich i programów budowania potencjału
Duże firmy należy zachęcać do wspierania MMŚP przez mentoring, wspólne projekty rozwojowe i inicjatywy wymiany wiedzy, co ma zapewnić rozpowszechnianie najlepszych praktyk w całym łańcuchu wartości.
5. Promowanie europejskiego modelu rozwoju w całym łańcuchu
Ważne jest również nie tylko zwiększenie zdolności przedsiębiorstw do integracji z łańcuchami wartości, ale także wspieranie ich pozycjonowania jako liderów samych łańcuchów w celu promowania europejskiego modelu rozwoju w całym łańcuchu.
3.1.3. Nowe spojrzenie na rozmieszczenie geograficzne europejskich łańcuchów wartości: rola przenoszenia globalnych łańcuchów wartości zgodnie ze sprawiedliwą i zrównoważoną polityką handlową
Obok działań na rzecz wzmocnienia jednolitego rynku UE - również przez repatriację produkcji to Europy - decydentki i decydenci powinni dążyć także do przenoszenia wybranych elementów łańcucha wartości do państw trzecich, które przestrzegają zasad sprawiedliwej i zrównoważonej polityki handlowej. Podejście to, zgodne z zasadami friend-shoringu, obejmuje przenoszenie kluczowych segmentów łańcuchów wartości do krajów, które podzielają normy społeczne i środowiskowe UE oraz zasady wielostronne, a także ich przestrzegają.
3.1.4. Najważniejsze środki z zakresu polityki powinny obejmować:
1. Ułatwianie tworzenia łańcuchów wartości zlokalizowanych w UE
Jak wskazuje wiele badań dotyczących globalnych łańcuchów wartości 11 , politykę przemysłową kształtują trendy regionalizacji. Podstawową kwestią jest zapewnienie, aby europejskie firmy pozostały zintegrowane z rynkiem globalnym, a jednocześnie zwiększały swoją obecność w Europie. Obejmuje to zachęty dla przedsiębiorstw do zakorzenienia strategicznych zdolności produkcyjnych w Europie przy jednoczesnym zachowaniu konkurencyjności na rynkach międzynarodowych.
2. Wzmocnienie partnerstw handlowych i inwestycyjnych zgodnie z polityką sprawiedliwego handlu. Europejskie firmy należy zachęcać do nawiązywania partnerstw w zakresie produkcji i łańcucha dostaw z krajami stabilnymi politycznie, które przestrzegają standardów i wartości UE oraz zasad wielostronnych, co zmniejsza ryzyko uzależnienia od różnych graczy geopolitycznych.
3. Mapowanie możliwości przemysłowych i zależności łańcucha wartości
Biorąc pod uwagę trudności w dostępie do szczegółowych danych na temat łańcucha wartości, w tym podatności na zagrożenia, pozycjonowania na poziomie przedsiębiorstwa i informacji poufnych, UE powinna promować konkretne narzędzia wspierające działania związane z mapowaniem. Istniejące metody opracowane przez Komisję, o których mowa w sekcji 2, oferują przydatne modele, które należy rozwinąć. Dodatkowe narzędzia mogłyby obejmować specjalne europejskie obserwatoria, bezpieczne platformy wymiany danych, specjalne platformy wdrażania łańcucha wartości dla kluczowych ekosystemów strategicznych oraz instrumenty analityczne oparte na sztucznej inteligencji. Narzędzia te powinny zapewniać udział wszystkich zainteresowanych stron, zwłaszcza partnerów społecznych.
4. Zapewnienie planów awaryjnych na wypadek katastrofy (oprócz "zestawów bezpieczeństwa" dla ludności), przy jednoczesnym ciągłym inwestowaniu w infrastrukturę - tj. struktury cyfrowe i fizyczne - w celu zapewnienia odporności systemów, które mogą umożliwić bezpieczny obieg produktów i usług nawet w sytuacjach nadzwyczajnych. Ponadto ulepszenie obecnych narzędzi, takich jak np. te przewidziane w akcie o sytuacji nadzwyczajnej na rynku wewnętrznym i odporności rynku wewnętrznego, zgodnie z zaleceniami opinii EKES-u w tej sprawie 12 . W tym konkretnym przypadku niedawna awaria dostaw energii w Hiszpanii i Portugalii pokazała, że inwestycje w informowanie obywateli i komunikowanie się z nimi na temat sposobów reagowania w przypadku katastrofy mają zasadnicze znaczenie dla uniknięcia paniki, gromadzenia zapasów i zakłóceń w systemach łańcucha wartości żywności i produktów niespożywczych, które to zachowania mogą negatywnie wpłynąć na całe społeczeństwo.
Bruksela, dnia 16 lipca 2025 r.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.5145 |
| Rodzaj: | Opinia |
| Tytuł: | Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego - Jak uwzględnić łańcuchy wartości w kształtowaniu polityki (opinia rozpoznawcza na wniosek duńskiej prezydencji) |
| Data aktu: | 28/10/2025 |
| Data ogłoszenia: | 28/10/2025 |