| Doradczynie i doradcy | Matteo VESPA (z ramienia sprawozdawcy, Grupa III) Ruairi FITZGERALD (Grupa II) |
| Decyzja Zgromadzenia Planarnego | 19.9.2024 |
| Podstawa prawna | Art. 52 ust. 2 regulaminu wewnętrznego |
| Sekcja odpowiedzialna | Sekcja Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Obywatelstwa |
| Data przyjęcia przez sekcję | 27.6.2025 |
| Data przyjęcia na sesji plenarnej | 16.7.2025 |
| Sesja plenarna nr | 598 |
| Wynik głosowania (za/przeciw/ wstrzymało się) | 183/3/5 |
1. Wnioski i zalecenia
1.1. Niestrudzone wysiłki społeczeństwa obywatelskiego na rzecz promowania zaangażowania obywatelskiego i aktywnego obywatelstwa, krzewienia dialogu obywatelskiego, propagowania praw człowieka i promowania praktyk demokratycznych stanowią nieoceniony wkład w siłę, odporność i legitymację UE 1 .
1.2. Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny (EKES) stwierdza, że w strukturach i procesach dialogu społecznego należy w pełni doceniać i szanować szczególną rolę organizacji partnerów społecznych. Trzeba zarazem przyznać, że dialog obywatelski z udziałem szerszego grona zainteresowanych stron i na temat większego spektrum zagadnień jest odrębnym procesem. Rozróżnienie to należy również wprowadzić odnośnie do wspierania budowania zdolności partnerów społecznych i szerzej pojętego społeczeństwa obywatelskiego 2 .
1.3. W kontekście wyraźnych kryzysów geopolitycznych, gospodarczych, społecznych i ekologicznych i wyzwań cyfrowych EKES wzywa instytucje UE i państwa członkowskie do podjęcia działań w oparciu o jego wcześniejsze propozycje dotyczące poprawy dialogu społecznego i obywatelskiego oraz do ogólnego zaangażowania obywateli w demokrację.
1.4. Ponadto apeluje do instytucji unijnych o wykorzystanie uzupełniających elementów dialogu obywatelskiego, które zostały przedstawione w niniejszej opinii z inicjatywy własnej.
1.5. W oparciu o zobowiązanie Komisji Europejskiej do natężenia współpracy z organizacjami społeczeństwa obywatelskiego Komitet zamierza ściśle współpracować z Komisją Europejską i innymi kluczowymi zainteresowanymi stronami w tworzeniu platformy społeczeństwa obywatelskiego, zarządzaniu nią i zapewnieniu jej regularnego funkcjonowania.
1.6. W związku z tym EKES, jako oparty na Traktacie organ doradczy UE, w którego skład wchodzą przedstawicielki i przedstawiciele organizacji pracodawców, pracowników i społeczeństwa obywatelskiego oraz jako dom zorganizowanego społeczeństwa obywatelskiego, proponuje, że zostanie gospodarzem tej platformy. Utworzono specjalną grupę ad hoc składającą się z członkiń i członków Komitetu, aby dalej rozwijać współpracę EKES-u z platformą.
1.7. Komitet, wspierany przez instytucje UE, mógłby również stworzyć przestrzeń dla udziału obywateli i zorganizowanego społeczeństwa obywatelskiego i stać na jego straży, co zwiększyłoby skuteczność konsultacji prowadzonych przez Komisję i inne instytucje oraz pozwoliło systematycznie gromadzić informacje zwrotne dotyczące opinii od członkiń i członków EKES-u i ogólnie od europejskiego zorganizowanego społeczeństwa obywatelskiego na temat głównych priorytetów i strategii politycznych w europejskiej agendzie politycznej 3 .
1.8. Ponadto Komitet zwraca uwagę, że jego propozycje opierają się na Traktacie o Unii Europejskiej (TUE), Traktacie o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) oraz sprawozdaniu końcowym Konferencji w sprawie przyszłości Europy z 9 maja 2022 r., w którym wyraźnie wzywa się do wzmocnienia instytucjonalnej roli EKES-u i jego pozycji jako podmiotu ułatwiającego działania w zakresie demokracji uczestniczącej, takie jak zorganizowany dialog ze społeczeństwem obywatelskim.
2. Uwagi ogólne
2.1. Zorganizowane społeczeństwo obywatelskie ma do odegrania kluczową rolę w ułatwianiu uczestnictwa i wyrażania aspiracji całego, zróżnicowanego spektrum jednostek i grup społecznych w demokratycznym procesie decyzyjnym. Udział społeczeństwa obywatelskiego jest kluczowym elementem europejskiej demokracji - zarówno jako warunek wstępny legitymizacji polityk UE, jak i narzędzie gwarantujące, że polityki i przepisy opracowywane na szczeblu europejskim odpowiadają sytuacji i potrzebom wszystkich, na które mają one wpływ. Dialog instytucji ze społeczeństwem jest podstawowym narzędziem budowania zaufania ludzi do demokracji.
2.2. Jako organ doradczy upoważniony na mocy TFUE 4 EKES dysponuje szczególną wiedzą fachową i stanowi jedyne w swoim rodzaju stałe forum dialogu obywatelskiego, w ramach którego proponuje się rozwiązania oparte na konsensusie między przedstawicielami pracodawców, pracowników i innych organizacji społeczeństwa obywatelskiego 5 . Członkinie i członkowie EKES-u posiadają mandat swych organizacji 6 i reprezentują ok. 90 mln osób ze wszystkich środowisk.
2.3. Od dziesięcioleci EKES przyczynia się do rozwoju dialogu obywatelskiego 7 , który został następnie włączony do art. 11 ust. 1 i 2 Traktatu z Lizbony. Komitet zauważył niedawno 8 , że Społeczeństwo Obywatelskie Europy zaapelowało o przestawienie się na bardziej sformalizowane i usystematyzowane ramy dialogu obywatelskiego UE 9 .
2.4. EKES wezwał również instytucje UE do objęcia wiodącej roli w przygotowaniu strategii na rzecz społeczeństwa obywatelskiego, wraz z jasnym planem działania 10 . Na wniosek prezydencji belgijskiej Komitet zbadał niedawno, w jaki sposób wzmocnić dialog obywatelski, w tym jakie elementy można by włączyć do ram, aby w większym stopniu sprzyjać bezpośredniemu uczestnictwu obywatelek i obywateli oraz dialogowi z instytucjami pośredniczącymi, zarówno na szczeblu europejskim, jak i na szczeblu państw członkowskich 11 .
2.5. Nawiązując do wcześniejszych prac EKES-u na ten temat 12 , w niniejszej opinii przedstawiono główne aspekty ram w większym stopniu sprzyjających dialogowi obywatelskiemu na szczeblu UE w oparciu o TFUE i dobre praktyki.
3. Cel dialogu obywatelskiego
3.1. Dialog obywatelski powinien być stałą, ustrukturyzowaną, opartą na równości i znaczącą interakcją między instytucjami a zorganizowanym społeczeństwem obywatelskim, umożliwiającą tworzenie odpowiednich strategii politycznych, które będą następnie wdrażane i oceniane.
3.2. Opierając się na zaleceniach Konferencji w sprawie przyszłości Europy, należy podkreślić i usprawnić szczególną rolę EKES-u jako instytucjonalnego strażnika procedur konsultacji ze społeczeństwem obywatelskim i ogólnie dialogu obywatelskiego, jak stwierdzono w opinii w sprawie paneli obywatelskich 13 .
3.3. Dialog obywatelski powinien także być inkluzywny, przejrzysty i zorientowany na wyniki, umożliwiać merytoryczną wymianę informacji, wiedzy fachowej i doświadczeń, a także stwarzać przestrzeń na informacje zwrotne. Wiąże się to ze współtworzeniem rozwiązań i długotrwałego partnerstwa między władzami publicznymi a organizacjami społeczeństwa obywatelskiego. Dialog ten powinien odbywać się na wszystkich szczeblach i na wszystkich etapach cyklu podejmowania decyzji politycznych - od ustalania programu poprzez określanie stanowisk i priorytetów, aż po ocenę. Powinien gwarantować, że decyzje polityczne będą uwzględniać potrzeby osób, do których się odnoszą, zwłaszcza grup znajdujących się w trudnej sytuacji i grup najbardziej zmarginalizowanych, co pozwoli zapewnić udział tych osób w procesie kształtowania polityki oraz skuteczność przyjmowanych środków.
3.4. Dialog obywatelski na szczeblu UE powinien zawsze obejmować organizacje społeczeństwa obywatelskiego na szczeblu unijnym. Dając przykład innym instytucjom UE, EKES powołał w 2004 r. Grupę Łącznikową z myślą o zapewnieniu ram dla dialogu i współpracy z europejskimi organizacjami społeczeństwa obywatelskiego i sieciami. Grupa współpracuje w kwestiach przekrojowych będących przedmiotem wspólnego zainteresowania. Zapewnia europejskim organizacjom parasolowym społeczeństwa obywatelskiego 14 wyjątkową strukturę instytucjonalną, która umożliwia dialog obywatelski i sprzyja demokracji uczestniczącej. Dzięki tej platformie zorganizowane społeczeństwo obywatelskie uczestniczące w grupie łącznikowej może omawiać program UE i jej procesy decyzyjne oraz wywierać na nie wpływ (zgodnie z postanowieniami art. 11 TUE) 15 .
3.5. Instytucje UE mają prawny obowiązek ciągłego i skutecznego wdrażania art. 11 TUE na szczeblu UE 16 , co podkreślono również w niedawnym dokumencie otwierającym debatę Grupy Łącznikowej pt. "Europejska strategia na rzecz społeczeństwa obywatelskiego" 17 . Art. 11 TUE prawnie zobowiązuje instytucje unijne do prowadzenia otwartego, przejrzystego i regularnego dialogu ze stowarzyszeniami przedstawicielskimi i społeczeństwem obywatelskim. Brakuje jednak wytycznych dotyczących sposobu, w jaki społeczeństwo obywatelskie może zaangażować się w ten konstruktywny dialog z instytucjami UE 18 .
3.6. EKES jest zdania, że wprowadzenie w życie art. 11 TUE wymaga stosowania pewnych norm we wszystkich instytucjach UE. Powinno to obejmować takie kwestie jak znaczenie dialogu obywatelskiego, ukierunkowanie tego dialogu na wyniki, regularność i harmonogram działań, wspólny program polityczny i wspólne priorytety, włączenie słabszych grup społecznych, informacje zwrotne i wyniki. EKES podkreśla, że strategia ta może faktycznie poprawić wdrażanie środków polityki europejskiej w codziennym życiu obywateli. Ponadto sprawniejsze wdrażanie art. 11 TUE z myślą o zwiększeniu zaangażowania zorganizowanego społeczeństwa obywatelskiego w procesie kształtowania polityki UE, przy jednoczesnym wzmocnieniu roli EKES-u, doprowadziłoby do lepiej ukierunkowanej i skuteczniejszej polityki 19 .
3.7. W dialogu obywatelskim powinni uczestniczyć przedstawiciele delegowani przez zorganizowane społeczeństwo obywatelskie. Krajowe i regionalne organizacje społeczeństwa obywatelskiego od dawna samoorganizowały się w sieci oparte na członkostwie oraz organizacje parasolowe UE służące interakcji z instytucjami UE. Parlament Europejski, a następnie Komisja Europejska za pośrednictwem różnych programów finansowania, wspierały tę współpracę transnarodową w celu zapewnienia demokratycznego uczestnictwa i lepszego sprawowania rządów, działania na rzecz zniwelowania przepaści między obywatelami a instytucjami UE oraz wyważenia interesów prywatnych.
3.8. Dialog obywatelski nie wyklucza udziału zorganizowanego społeczeństwa obywatelskiego w forach konsultacyjnych i decyzyjnych wraz z innymi ważnymi podmiotami takimi jak ośrodki analityczne, instytuty badawcze i inne organizacje zainteresowanych stron. Powinien on raczej uzupełniać, a nie zastępować obecne praktyki dotyczące angażowania zainteresowanych stron, określone w ramach lepszego stanowienia prawa, a także powinien przyczyniać się do poprawy przejrzystości, informacji zwrotnych i działań następczych.
3.9. EKES ponawia swój apel 20 o strategię na rzecz dialogu obywatelskiego, która doprowadziłaby do opracowania planu działania. W swojej opinii "Wzmocnienie dialogu obywatelskiego i demokracji uczestniczącej w UE" zaproponował, że strategia mogłaby stać się jednym z filarów pakietu na rzecz obrony demokracji. Apel ten pozostaje aktualny i powinien zostać uwzględniony w nadchodzącym wniosku dotyczącym europejskiej tarczy demokracji. Ponadto strategia mogłaby mieć na celu osiągnięcie porozumienia międzyinstytucjonalnego między instytucjami UE określającego działania i związane z nimi zasoby, które należy wykorzystać, zgodnie z wnioskiem Grupy III EKES-u oraz szeregu sieci, organizacji i przedstawicieli społeczeństwa obywatelskiego 21 . Powinno się to odbywać przy wsparciu Komitetu i udziale sieci społeczeństwa obywatelskiego na szczeblu UE. Strategia stanowiłaby pierwszy krok na drodze do zwiększenia roli społeczeństwa obywatelskiego i dalszego rozwinięcia dialogu obywatelskiego 22 .
3.10. EKES odnotowuje, że Komisja zobowiązała się do zacieśnienia współpracy ze społeczeństwem obywatelskim w zakresie demokracji, praworządności i powiązanych kwestii oraz stworzenia platformy społeczeństwa obywatelskiego w celu wspierania bardziej systematycznego dialogu obywatelskiego i działań na rzecz lepszej ochrony społeczeństwa obywatelskiego, działaczek i działaczy oraz osób broniących praw człowieka w ich codziennej pracy 23 .
3.11. Jako organ doradczy UE upoważniony na mocy Traktatów, składający się z osób reprezentujących organizacje pracodawców i pracowników i inne organizacje społeczeństwa obywatelskiego, EKES wzywa Komisję, by wyznaczyła go na instytucję ułatwiającą stworzenie platformy społeczeństwa obywatelskiego, jej funkcjonowanie i zarządzanie nią, a także by zapewniła mu dodatkowe zasoby na ten cel.
3.12. Jak EKES stwierdził już wcześniej, w strukturach i procesach dialogu społecznego należy w pełni doceniać, szanować i promować szczególną rolę organizacji partnerów społecznych. Przyznał zarazem, że dialog obywatelski, z udziałem szerszego grona zainteresowanych stron i na temat większego spektrum zagadnień, jest odrębnym procesem 24 . Dyskusje i wszelkie działania dotyczące dialogu obywatelskiego, włączając w to platformę społeczeństwa obywatelskiego, nie mogą podważać dialogu społecznego lub roli i prerogatyw partnerów społecznych określonych w Traktatach, naruszać tych elementów ani ingerować w nie. Dialog społeczny trzeba wzmacniać, a nie ograniczać.
4. Torowanie drogi dla ram bardziej sprzyjających dialogowi obywatelskiemu na szczeblu UE
4.1. Stwierdzono 25 , że istniejące unijne ramy dialogu obywatelskiego obejmują zarówno wymiar pionowy (sektorowy dialog obywatelski między organizacjami społeczeństwa obywatelskiego a ich partnerami w ramach obejmujących władze ustawodawcze i wykonawcze na temat konkretnych polityk), jak i wymiar przekrojowy (usystematyzowany i regularny dialog między instytucjami UE lub ich krajowymi odpowiednikami a społeczeństwem obywatelskim w sprawie rozwoju UE i jej polityk przekrojowych). Dialog obywatelski dotyczy zarówno konkretnych obszarów polityki, jak i ogólnych wytycznych politycznych, takich jak roczny program prac Komisji Europejskiej.)
4.2. W związku z tym i z myślą o ułatwieniu im współtworzenia ze zorganizowanym społeczeństwem obywatelskim europejskich ram, które w większym stopniu sprzyjają dialogowi obywatelskiemu na szczeblu UE, EKES zwraca uwagę instytucji unijnych na następujące dobre praktyki krajowe, podkreślając udane procesy partycypacyjne:
4.2.1. We Francji Krajowa Komisja Debat Publicznych (CNDP) 26 jest niezależnym organem, który chroni prawo społeczeństwa do uzyskania informacji i do udziału w opracowywaniu projektów i polityk publicznych mających wpływ na środowisko. Kwestionowanie przez nią od najwcześniejszych etapów nie tylko sposobów, ale i przyczyn wywarło wpływ na podejmowane decyzje.
4.2.2. We Włoszech art. 118 konstytucji gwarantuje obywatelom prawo do autonomicznej inicjatywy w interesie ogólnym, na równi z instytucjami publicznymi. Ta zasada pomocniczości znajduje odzwierciedlenie w lokalnych przepisach dotyczących administracji dzielonej, choć jej stosowanie jest nadal skomplikowane i podlega różnym interpretacjom 27 .
4.2.3. W Irlandii Krajowa Rada Społeczno-Gospodarcza (NESC) 28 analizuje i przedstawia rządowi strategiczne kwestie polityczne dotyczące zrównoważonego rozwoju gospodarczego, społecznego i środowiskowego. NESC obejmuje pięć filarów partnerstwa społecznego: związki zawodowe, organizacje przedsiębiorców i pracodawców, organizacje rolnicze, sektor obywatelski i sektor wolontariatu oraz filar środowiskowy.
4.2.4. Na Łotwie podpisano w 2005 r. Memorandum o współpracy 29 między rządem a ponad 500 organizacjami, które zapewnia strukturę dialogowi obywatelskiemu. Dialog obywatelski zaczyna obecnie odgrywać kluczową rolę koordynacyjną w postaci grup roboczych, możliwości arbitrażu i portalu poświęconego decyzjom publicznym. Organizacje społeczeństwa obywatelskiego uczestniczą również w dorocznym forum parlamentarnym, dniach otwartych drzwi oraz w przygotowaniu sprawozdania dotyczącego spraw zagranicznych i europejskich. Wszystkie dokumenty są dostępne online, a posiedzenia często odbywają się w trybie hybrydowym, aby ułatwić udział regionów.
4.2.5. W Niderlandach Rada ds. Klimatu 30 jest organem doradczym odpowiedzialnym za opracowanie krajowego porozumienia klimatycznego w latach 2018-2019. Zgromadziła ona przedstawicieli sektorów gospodarki, organizacji społeczeństwa obywatelskiego i władz lokalnych pod kierownictwem rządu. W porozumieniu przedstawionym w 2019 r. podkreślono nieodwracalność transformacji energetycznej i potrzebę silnego zaangażowania politycznego.
4.2.6. W Szwecji 31 współpraca między rządem a społeczeństwem obywatelskim opiera się na platformach dialogu i partnerstwach strategicznych mających na celu zwiększenie udziału obywateli w kształtowaniu polityki publicznej. Ważną rolę w zakresie gotowości na wypadek sytuacji kryzysowej odgrywają szczeble od indywidualnego do lokalnego i krajowego.
5. Organizacja w ramach poszczególnych instytucji UE
5.1. Rola konsultacyjna EKES-u umożliwia europejskiemu społeczeństwu obywatelskiemu uczestnictwo w procesie decyzyjnym Unii Europejskiej, wspierając tym samym ideę europejską i przyczyniając się do zwiększenia zaufania obywateli do Europy 32 .
5.2. Dialog obywatelski powinien być organizowany z udziałem trzech głównych instytucji unijnych zgodnie z ich odpowiednimi strukturami i celami. Poniżej przedstawiono niektóre środki, które można podjąć.
5.3. Parlament Europejski - oprócz wyznaczenia wiceprzewodniczącej lub wiceprzewodniczącego, których zadaniem jest przygotowanie zorganizowanego dialogu ze społeczeństwem obywatelskim, w sekretariacie każdej komisji parlamentarnej można utworzyć punkty kontaktowe ds. dialogu obywatelskiego, w tym coroczny dialog z organizacjami przedstawicielskimi w tych komisjach oraz doroczny dialog ze zorganizowanym społeczeństwem obywatelskim na temat kluczowych kwestii omawianych w Parlamencie, wspierając tym samym kontakty między sprawozdawczyniami i sprawozdawcami a organizacjami społeczeństwa obywatelskiego.
5.4. Komisja Europejska - należy utworzyć następujące elementy: wytyczne dotyczące dialogu obywatelskiego z różnymi dyrekcjami generalnymi; międzyresortowa grupa ds. dialogu obywatelskiego z członkami z różnych dyrekcji generalnych; kursy szkoleniowe w zakresie dialogu obywatelskiego; oraz, zgodnie z wcześniejszymi propozycjami, platformy społeczeństwa obywatelskiego, której gospodarzem jest EKES. W związku z tym w kwietniu 2025 r. Prezydium EKES-u postanowiło powołać specjalną grupę członkiń i członków Komitetu w celu dalszego rozwijania zaangażowania EKES-u w platformę.
5.5. Rada - Rada powinna sprawdzić, w jaki sposób może organizować systematyczne konsultacje ze zorganizowanym społeczeństwem obywatelskim na temat swoich prac legislacyjnych i politycznych. Mogą one przyjąć formę zaproszeń dla organizacji społeczeństwa obywatelskiego na posiedzenia jej grup roboczych. Ponadto rotacyjne prezydencje Rady mogą organizować spotkania na temat swych priorytetów z organizacjami społeczeństwa obywatelskiego 33 .
6. Dialog obywatelski a EKES
6.1. EKES, jako organ doradczy złożony z przedstawicieli pracodawców, pracowników i innych organizacji społeczeństwa obywatelskiego, odgrywa kluczową rolę w ochronie i promowaniu dialogu obywatelskiego.
6.2. Obecne praktyki promujące zaangażowanie społeczeństwa obywatelskiego UE w prace Komitetu będą kontynuowane, w szczególności Grupa Łącznikowa, organizowanie wysłuchań z udziałem zorganizowanego społeczeństwa obywatelskiego, wkład w sporządzanie opinii EKES-u, test wpływu polityki UE na młodzież, zapraszanie przedstawicielek i przedstawicieli organizacji społeczeństwa obywatelskiego do zabierania głosu na sesjach plenarnych oraz doroczny Tydzień Społeczeństwa Obywatelskiego.
6.3. W następstwie planu działania przyjętego przez forum organizacji pozarządowych w Rydze w 2015 r. Grupa Łącznikowa EKES-u przygotowała w 2018 r. plan działania dotyczący wdrożenia art. 11 ust. 1 i 2 Traktatu. Jedną z propozycji było utworzenie europejskiego obserwatorium dialogu obywatelskiego. EKES przyjmuje do wiadomości ten wniosek 34 .
6.4. Wreszcie EKES ponawia apel zawarty w opinii w sprawie wzmocnienia dialogu obywatelskiego i demokracji uczestniczącej w UE o opracowanie strategii na rzecz dialogu obywatelskiego skutkującej planem działania, która mogłaby stać się jednym z filarów europejskiej tarczy demokracji.
Bruksela, dnia 16 lipca 2025 r.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.5141 |
| Rodzaj: | Opinia |
| Tytuł: | Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego - Dobre praktyki w zakresie dialogu obywatelskiego UE w świetle procesów partycypacyjnych (opinia z inicjatywy własnej) |
| Data aktu: | 28/10/2025 |
| Data ogłoszenia: | 28/10/2025 |